Vauvan Neuvola

Hyvin meni neuvola alkuviikosta, paino vähän vajaa 9,5kg ja pituutta 71 cm. Kaikki kunnossa ja iloinen vauva jaksoi olla lääkärille ja neuvolantädille. :love7 Sanoi että luottavainen vauva? Mitä se sitten ikinä tarkoittakaan? Ettei vierasta?
 
Mekin käytiin tuossa viime viikolla jo neuvolassa. Muuten kaikki meni ihan ok mutta lähete fysioterapiaan tuli, koska poika ei ryömi tai konttaa. Uskon, että skippaa ne kokonaan mutta tietty olisi hyvä, jos fyssari saisi muutoksen aikaan. Onko muilla kokemusta, että voidaanko siellä oikeasti "opettaa" ryömimään tai konttaamaan? Minä tai veljeni ei olla sitä tehty vauvana, niin näköjään meidänkin poika menee samaan rataa. Istuu kyllä jo tukevasti ja on todella näppärä käsistään. :D
 
Winnie: minkä ikänen vauva sulla on? Meillä on ihan sama tilanne tytön kaa. Ikää neidillä on kohta 9kk eikä ryömi/konttaa mutta osaa istua hyvin ja näppärä on käsistään. Me ollaan nyt kahdesti käyty fyssarilla ja saatu sieltä ohjeita miten tukea liikkumisessa ja tarkoitus olis saada tyttö konttaamaan niiden avulla...saa nähä kuinka käy.
 
Ei meillä kyllä sanottu mitään siitä vaikka kerroin ettei varsinaisesti ryömi selkeesti esim. eteenpäin ja konttaa ainoastaa aamuisin sängyssä, joskus. Enkä ole vielä huolissaan. Tänään hän alkoi kurottamaan kohti rahia ja vetämään itseään siitä ylös. Istuu tosi hyvin ja käyttää käsiään näppärästi. Samoin pyörii, kierii ja nousee istumaan.
 
Meillä oli kyllä niin "turha" lääkärikäynti. Ainut, minkä vuoksi sitä odotin, oli pojan rähmivä silmä mutta sekin lakkasi rähmimästä itsestään jo monta viikkoa sitten. Hyvähän se toki on, ettei mitään huomautettavaa ole. Lääkäri sanoi, että onpas passiivinen, kun poika vaan möllötti isänsä sylissä. Taitaa olla yhtä vähän aamuihminen kuin vanhempansakin. :grin Mitat oli maanantain th-käynnillä 8960g/72,3cm. Se oli vielä lääkäriäkin turhempi keikka kyl...
 
Kyllä sitä ryömimistä ja konttaamista voi/pystyy/kannattaa opettaa. Ja siitä miksi se on tärkeää onkin ollut jo hyvät informatiiviset keskustelut jossain ketjussa, en enää muista missä. Toki toisilla kehitysvaiheiden yli hyppiminen ei merkitse mitään, mutta kun sitä ei oikein kristallipallosta näe, niin minusta on mukavaa kun fyssarilähete ei enää ole kivenalla! Toivottavasti teillä on mukava fyssari, meillä vauvojen ja leikki-ikäisten kanssa työskentelevä on ihan huippu :)
 
Siihen avaruudelliseen hahmottamiskykyyn se ainakin vaikuttaa, jos siis skippaa sen konttaamisen. Mut tosiaan toivottavasti on fyssarista apua. Räsynalle: meidän poitsu on nyt 8kk 1vko. :)
 
Kyllä ryömiminen ja konttaus ihan tärkeitä taitoja on montaakin tulevaisuuden juttua ajatellen.
Fysioterapian avulla voidaan opettaa vanhemmalle tietynlaisia juttuja joiden avulla vauvaa voi ohjata oikeaan suuntaan liikkumisen suhteen, mutta tosi juttu taitaa olla sekin, että jos ei vauvalla jostain syystä ole omaa motivaatiota ryömimiseen/konttaamiseen, ei hän sitä fysioterapiankaan avulla opi. Ja tässä kohtaa kerron kokemuksesta. =)
Olen samaa mieltä siitä, että on hienoa että tänä päivänä lähetteen fysioterapiaan saa lapselle melkoisen helposti, joskus sopa turhaan/ varmuuden vuoksi. Varhainen puuttuminen (ja myös varhainen kuntoutus) on kuitenkin aina parempi kuin ettei huomata ollenkaan tai vasta myöhäisemmässä vaiheessa!
 
Vauvan jatkuva istuttaminen tekee vauvaa passiiviseksi liikkumisen suhteen ja vauvaa EI saisi edes istuttaa, ennenkuin vauva itse oppii kuinka mennään istumaan. Näin sanoi meille fyssari, kun istuttamisesta kysyin (toinen menee itse istumaan ja istuu. Toinen ei istu eikä halua). Ihan tälleen by the way..Kun omassa tuttavapiirissäni on äitejä, joiden vauvat istuvat hyvin, mutta eivät liiku..niin mietin olisiko liiasta istuttamisesta juurikin.
 
Muokattu viimeksi:
Sitterissä jos on paljon pitänyt niin on myös huono juttu ja hidastaa liikkeelle lähtemistä. Yksi kaverini lapsi on esimerkkinä siitä. Ei koskaan ryöminyt tai kontannut ja kävelemään rupesi reilu 1,5vuotiaana fyssarin avustuksella. Aina kun nähtiin vauva olla möllötti sitterissä.
Meillä ei ole koskaan ollut sitteriä eikä siis ole nyttenkään. Meidän tyttö on liikkuvainen, nousee istumaan, konttaa, kiipee ja nousee seisomaan. Muutaman askeleenkin on ottanut sohvaa vasten .
 
Meillä ei muuten vielä nouse istumaan itse, mutta liikkuu todella paljon. Ryömii lujaa, kierii ja kiipeilee rappuselle sekä syliin. Esikoisella meni samalla kaavalla, mutta ryömimistyyli oli aivan erilainen. Konttasi vain hetken aikaa ennen kuin nousi seisomaan ja lähti kävelemään. Tätä nuorempaa poitsua en ole pitänyt sitterissä kuin ihan silloin pikkuisena vauvana, kun ei vielä liikkunut yhtään.
 
Meillä oli kyllä sitteri mutta sitä ei oikeen tullut käytettyä. Tälläkin hetkellä se on täynnä likan leluja. Ollu niin kauan ku muistan. :D mahtuu kahden käden sormiin ne kerrat kun tyttö siinä on loikoillut. Siinäkään kovin kauaa ole ollut niinä kertoina. Koliikkikeinussa oli paljonki alkuun mutta siinä kun rupesi kääntyilemään niin pidin lattialla mielummin.
 
Meillä myös olleet lattialla siitä asti kun saivat "luvan" eli painoa yli 3kg. Tietysti sittereissä annoin ja annan maidot, kun ei kahta voi oikein syliin ottaa ja samalla syöttää :grin Syöttötuoleissa ruokailut.
 
Meillä on sitten se poikkeus joka kumoaa tuon säännön. Poika oli pienenä jonkin verran sitterissä, koska viihtyi siinä paremmin kun lattialla. Mahallaan lattialla ei viihtynyt kun pieniä hetkiä. Hyppäsi kuitenkin ryömimisvaiheen yli ja lähti konttaamaan kun täytti 7kk. Sen jälkeen ei ole paikallaan pysynyt. Nyt 8,5kk ikäisenä kävelee tukea vasten, konttaa tuhatta ja sataa, nousee istumaan ja seisomaan tukevasti itse yms. Eli sitterissä oleminen ei vaikuttanut meillä liikkumiseen milläänlailla.
 
Joo, eihän nämä mitään absoluuttisia juttuja ole, että jos tekee näin niin sitten aina menee noin. Mutta tietyt jutut altistaa toisille, on suurempi mahdollisuus johonkin poikkeavaan. Ja joidenkin juttujen viivästyminen voi tarkoittaa jotain häiriötä kehityksessä, tai sitten ei. Ontuva vertaus, mutta eihän jokainen tupakoitsijakaan sairastu keuhkosyöpään..
 
Tuo citruksen kertoma asia tuosta istuttamisesta kuulostaa aika erikoiselta. Ainakaan täällä meillä neuvolassa tai fysioterapiassa ei ole moisesta sanottu. Mielestäni useimmiten se menee niin, että harjoitellaan istumista ja sitten noustaan itse istumaan.
 
Winnie sen kertoi pitkän uran fyssarina tehnyt ihminen. Vielä nuoriin ja vauvoihin erikoistunut, joten itse en ainakaan kyseenalaista hänen näkemystään ja mielestäni siinä on järkeä. Ei sitä muiden tarvitse uskoa. Uskon, että fyssarina tietää paremmin kuin th tai lääkäri.
 
Citrus, ei tarvitse heti ottaa itseensä! Fyssareissa on varmasti eroja, kuten lääkäreissäkin. Neuvolassa katsotaan (ainakin meillä), että kuinka hyvin on selkä suoristunut ja saako jo istuttaa esim. syöttötuolissa. Ei itse nousemista ole ollut puhetta, tietenkin hyvä jos sekin sieltä tulisi. Meillä on 25 mamman porukka, jossa kaikki syntyneet joulukuussa. Ei siellä taida kovin moni vielä nousta itse istumaan vaikka muuten istuu kyllä.
 
Takaisin
Top