Vauvan Neuvola

Meilläkin oli ryhmä 6kk. Ihan typerä. Vihjailivat että jos vaikka haluaisitte lenkkeillä yhdessä. No mulle ei lähtökohtaisesti riitä pelkästään se että on saman ikäinen lapsi että lähden kaveeraan. Kiva täällä teidän kanssa vertailla ja saada vertaistukea myös. Tämä kun lähtee meistä vanhemmista, eikä jonkun ulkopuolisen tahon "pakottamana". Lisäks se hoitaja puhui mielestäni niin läpiä päähänsä joten vitutti sekin. Jotkut kun tekee kaiken kuin neuvolassa sanotaan.
 
Miekään en oikein lämmenny sille ryhmäneuvolalle. Meitä oli noin 8 vanhempaa lapsineen siellä, perhetyöntekijä ja terkkari. Terkkari oli just valmistunu, eli esitteli ittensä ja jako jotaki esitteitä ja thats it. Jollaki äitilä oli myös vanhempi lapsi mukana, joka ei ollu hiljasimmasta päästä sekään plus siihen vielä kaheksan puoli vuotiasta niin ei sielä ihan hirveän hyvin ees kuullu mitä muut sano. Samaa tuollaki ehoteltiin, "kun teillä on nyt samanikäsiä vauvoja niin..." :D on ihan eri asia jossain jumpassa/puistossa/tapahtumissa tutustua samassa tilanteessa oleviin äiteihin/isiin jotka MUUTENKI miellyttää itseä ko että joku käskee sinun verkostoitua tämän henkilön kans. Kyllä mie ainaki piän että mie tykkään minun mammakavereista ihan ihmisenäki enkä vaan sen takia että sillä on samanikänen lapsi. :P Toki tuoltaki yks mamma ainaki sai rutkasti apua ko hän ei ollu osannu puuroa keittää/valmistaa lapselle. Kaikki me ollaan taidoiltamme erilaisia joo, mutta kai nyt jonkulaisen puuron jokaisen ossaa pyöräyttää...
 
Meillä ois myös ollut ryhmäneuvola, mutta koska ajankohta ei käynyt meille niin päästiin normisti omalle käynnille. Meidän terkka vaan on niin huuhaa-tyyppi etten saa noista neuvoloista irti mitään. Lähinnä mittojen ja rokotusten takia siellä käydään, mitään muuta ei sieltä ole saatu. Ihan itse olen kaiken opiskellut ja maalaisjärjellä mennään.
 
Meillä oli ryhmäneuvola 2kk ikäisenä, mikä vasta olikin tyhmää, kun siinä vaiheessa jokainen oli huolissaan pienensä painosta. Tuolloin meillä meni koko tunti siihen, että meille opetettiin lastenlauluja ja miten niitä voi vauvan arjessa käyttää..

Viime viikolla oli meilläkin 6kk neuvola, ja mitat oli 8110g ja 69cm. Pituutta oli tullut suhteessa enemmön, mutta johtuu kuulemma siitä, kun tyttö nyt liikkuu niin paljon. Kehuttiin kauheasti, että on motorisesti todella lahjakas tyttö ja istuu jo hyvin ilman tukeakin pitkiä aikoja.
Kuulemma yöimetykset voisi jättää pois, mutta aion kyllä imettää niin kauan, kun tuo sn 1-2 kertaa yössä edelleen haluaa syödä. Se ei oo mulle mikään ongelma ja oon huomannut, ettei malta enää päivisin pitkiä pätkiä syödä, kun on kaikkea mielenkiintoista niin tankkaa sitten yöllä syömällä pidemmät pätkät.
 
En oo tännekkään päivitellyt mitään sitten miesmuistiin :sad001 Poju oli puoli vuotis neuvolassa jo 8,2kg ja liki 68 cm pitkä. Hyvin on koko kasvanut, 4,5 kk asti rintamaidolla pääasiassa, sen jälkeen tullut kiinteät vahvasti kuvioihin. Tasasella "käyrällä" menee, mä niin vihaan noita käyrä ja vertailu juttuja :smiley-angelic006 mutta kaikki kehitys kuulemma normaalia, iloinen, terve poika, juttelee ja erittäin tarkkaavainen ollut syntymästä asti. Vauvarokko muuten sairastettiin hänen ollessa n. 4 kk, pari yötä sairaalassa ja kyllä pelotti minua, mutta hän jaksoi koko ajan syödä ja juoda, niin ei tullut onneksi mitään pahempaa reissua :love017
 
Iituliina: Millainen se vauvarokko on? Tuliko jotakin näppyjä? Onneksi selvisitte siitä. Kaikkea sitä voikin tulla pienelle ihmiselle... Huh.
 
Hänellä alkoi kamalan kova kuume joka sitten myös laski välillä lääkkeen avulla. Ei kauaa kyllä kotona sitä katseltu vaan keskellä yötä mentiin sairaalaan päivystykseen, kun tuli jo ekat kuume kouristukset. Sairaalassa ei tarvittu onneksi tippaa, sai kuumelääkettä siellä ja kaikki kokeet tietysti ottivat. Kolmen päivän jälkeen kuume meni pois. Ei tullut ihoon mitään, kuulemma ei kaikille tulekkaan. Oli kauhea kokemus, tuo kouristelu nimittäin. Onneksi hän koko ajan kuitenkin söi ja joi vähän, niin ei mennyt liian heikkoon kuntoon. Kiitos ihana sairaalahenkilökunnan, helpotti kummasti äidin paniikkia sairaalassa olon aikana :smiley-ashamed008
 
7kk neuvolassa isä ja pikkuneiti kahdestaan. Uudet mitat 68,4cm ja 7770g. Oppinut ryömimään ja vierastamaan, mutta isän sylistä uskaltaa hymyillä ja naureskella ekä höpöttää :smug:
Seuraavan kerran 2.9 kuulemaan verikokeen tulokset. Meillä siis semmoinen eessä ens kuussa. Miehen suvussa on äidinpuolella kaikilla paitsi miehellä ja hänen siskonsa nuorimmalla sferoksytoosi. Siis vääränmuotoisia verisoluja jotka perna tuhoaa, vaikka niissä ei mitää vikaa olekaan. Aiheuttaa anemiaa ja laskee vastustuskykyä, keltaisuutta vauvoissa. Mutta meillä ei synnyttyä keltaisuudessa mitää huomattu, mutta haluamme käydä verikokeessa. Kaikilta joilla se on todettu on poistettu perna noin 7 vuoden iässä ennen koulun alkua.
Sitten seuraava neuvola onkin 1 vuotis neuvola!!
 
Tänään oli 8kk neuvola ja lääkäri. Paino 7005g ja pituus 69.5cm. Citrus nyt on öljylisä :) Ilona on niin liikkuvainen että energiaa tarvii lisää. Kaikki tytöllä hyvin. Seuraava aika on vuodenikäisenä tai 10kk ikäisenä jos haluan käydä painokontrollissa. Sitähän se lääkäri useaan kertaan mainitsi, et pieniä tuo tyttö on ja on koko ajan ollutkin. Niin tuskin se siitä yhtäkkiä saa 10 senttiä pituutta ja painoa monta kiloa :) Omaan tahtiin kasvaa.

Ilona otti odotushuoneessa kontaktia semmosen 7kk tyttöön ja ne taputteli vuorotellen ja välillä yhtä aikaa toisilleen ja sit räkätystä päälle :D
 
Satru, ilmoittele, alkaako teilläkin kakkamäärät tuplaantua/triplaantua! Vaikuttaa tosi asiansa ajavalle tuo öljylisä...ei tosiaan. Vajaan kolmen vkon päästä neuvola, ni Sittenpä näkee toimiko öljylisä vai suoli paremmin :grin
Ilonan kuvia kun katsoo, niin ei hän mitenkään pienelle näytä vaan perusvauvalle :)
 
Citrus: Nyt on melkein viikko ollut öljylisä eikä kyllä kakan tulo ole lisääntynyt eikä koostumuskaan. Sen sijaan likalla vauhti on lisääntynyt ja koko ajan menossa pitkin kämppää :) Hauska mennä iltapesuille kun sanon että tuus vessaan pesulle ja seison ovella odottamassa, niin likka konttaa vessaan itse :D On se vaan niin iso tyttö jo! ♡
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli eka hammaslääkäri viime keskiviikkona ja kuulema jonkun näkönen kalkkeutuma? mikä on vissiin ihan tavallista vauvoilla. Semmonen valkonen piste mitä oon monta kertaa erehtyny luulemaan hampaaksi. :D Neuvola oli torstaina ja painoa oli 9090g (6kk 8260g), pituus 69cm (6kk 67.5cm). Tommonen pieni ja pyöreä tuo likka on. :D hän on silti konttaillu vasta parin viikon verran että ehkä toi painokin tosta tasaantuu kunhan liikkuu enempi. :D Seuraava olisikin sitten vasta 10kk neuvola.
 
Ahaa. Kalkkeumia. Minä olen kans tiiraillut pojan suuhun ja miettinyt, että ovatko hampaan alkuja. Olipa teillä NinjaKirppu muuten ajoissa eka hammaslääkäri! :)
 
Satru, Hyvä jos teillä "toimii" :) ehkä tää toinen on sit muuten vaan neiti kakkaperä :grin Nämä neidit on muutenkin todella sirorakenteisia vaikka painoa ja pituutta onkin ihan hyvin - jos vertaa muihin saman ikäisiin. Niinkuin Ninjakirppukin varmaan huomasi että aika vauvoille nämä vaikutti sinun neidin rinnalla :wink:p
 
Hah mä oon luullu et tää oli myöhään tää aika ku tuntuu et kaikki tutut on käyny ekan kerran ku muksu on ollu 6kk. :D no seuraava kerta onki sitte siinä 2v paikkeilla.
Kieltämättä Citrus tää mun murunen näytti siltä ku olis ollu 1-2 kuukautta vanhempi. :D mutta samat "taidot" sun neideilläs kuitenki on. Oothan sä itsekkin hoikka niin ehkä he vaan on perinny sulta sen hoikkuuden. :)
 
Meillekkin sanottiin, että 6kk ikäisenä kutsuttais ekan kerran hammaslääkäriin mut ei oo kutsua kuulunu vielä..
 
Meidän neuvolassa ei ole ollut hampaista (niiden pesusta) tahi hammaslääkäristä mitään puhetta. On kyllä kerran kysynyt, että joko on hampaita :grin Kai se kutsu sitten joskus saapuu :grin

Ja Ninjakirppu.. Joo, ikäistään vastaavat taidot, mut mihin nää oikein kilonsa piilottaa?! :grin Toinen typy on muutamaa "vauvatuttuaan" isompi kokoisempi mittausten mukaan, mutta näyttää kuitenkin paljon pienemmälle. Mun "iso neiti" ei ookaan iso neiti Michelin :grin
 
Muokattu viimeksi:
Ei meilläkään ole ollut hammaslääkäristä mitään puhetta vielä. Minealla on jo 4hammasta ja niitä nyt harjailen vauvatahnalla,likka ihan imaisee sen tahnan ja suu maiskuu :p (just niin kuin pelkäsinkin)
En tiedä yhtään neidin painoa,tuollainen "pikku buddha" näyttäs olevan :grin lyhyet teppanajalat,iso pyöreä vatsa ja makkara ranteet, hehee :laughing002 ei oo vielä hoikistunut vaikka konttaa menemään jo vauhdilla ja yrittää kiivetä joka paikkaan. Tänään yritti nousta seisomaan syöttötuolissa! :nailbiting: Täytyy kytkeä se syöttiksen valjaisiin kiinni ennenkuin tapahtuu jotain
kamalaa!
Neuvola vasta kuun vaihteen jälkeen, lääkärineuvola meillä.
 
Takaisin
Top