Vauvan Neuvola

Meille neuvolassa sanottiin, että syöttötuolissa saa istuttaa, mutta esim. lattialla ei ennenkuin osaa itse nousta istumaan. Tätä varmaan Citrus tarkoitti??
 
Saattaa tulla peppukiitäjä muuten. Eli ei ryömi eikä konttaa, mutta perssiillään kulkee eteenpäin. Yhden tutun poikahan eteni näin, siitä sitten oppi myöhemmin suoraan kävelemään.
 
Minäkin ajattelin niin, että syöttötuolissa voi istuttaa kun selkä on suoristunut. En minä poikaa lattialla istuta, koska ei itse mene istumaan. Sylissä kyllä istutan sen mitä malttaa istua ja joskus lattialla niin, että olen siinä takana istumassa. Kyllä suurin osa lapsista oppii kaikki taidot, jokainen omassa tahdissa. Osa saattaa tarvita apua ja harjoitusta enemmän kuin toiset. :)
 
Tässä on taas näitä alueellisia eroja. Meille ei tosiaankaan ole sanottu tuosta asiasta mitään. Vielä erikseen kysyin fysioterapeutilta, että saako istuttaa lattialla, niin sanottiin että saa ja kannattaa!
 
Se ei ole hyväksi, jos lapsi tuetaan pitkiksi ajoiksi tai useita kertoja päivässä istumaan ennenkuin itse siihen pääsee, koska se voi passivoida joitakin lapsia (toki näin ei käy kaikille, mutta jollekin voi käydä ja ohjeet/suositukset on aina yleispäteviä) ja tämä ei tarkoita syöttötuolissa ergonomisesti istumista ruokailujen ajan.
Sellaisia vanhempia löytyy jotka ns haluavat päästä helpolla, jos lapsi viihtyy istutettuna ja sit lapsi päivittäin vähän niinku unohtuu istumaan.
Tällä ei ole tarkoitus syyttää ketään, työssäni vaan valitettavasti tullut vastaan...
 
Noora92, just tuota tarkoitin! Kiitos kun selvensit ja ymmärsit tekstini :) Kyllä mäkin syöttärissä pidän ja aloin pitämään, kun yläruumiin kannattelu oli jämäkkää. Eri asia on juurikin tuo "istuttaminen" ilman tukea. Se oli vaan mulle niin uusi juttu, että halusin jakaa sen täällä, jos jotakuta olisi vaikka kiinnostanut. Ei siinä sen kummempaa ajatusta ollut.
 
Mä pidin kyllä välillä istualteen vaikkei oaannut vielä itse mennä istumaan. :eek: en edes tiennyt että oli "kiellettyä". Mutta no täälläkin skipattiin ryömiminen ja lähdettiin suoraan konttaamaan sekä saman viikon aikana noustiin ylös ja kaveltiin tukien. Nytten osataan myös itse istua. :D
 
Mä en myöskään oo kuullut tuosta istuttamis-jutusta, vaikka ihan järkeenkäyvältä se kuulostaa. Me istutettiin välillä lattialla vaikkei osannut itse vielä nousta istumaan, silloin tosin jo osasi ryömiä. Sitten, kun tyttö löysi konttausasennon niin samalla oppi myös kiepsahtamaan itse istumaan siitä. Nyt meilläkin jo kontataan ja noustaan tukeakin vasten seisomaan. Meillä tyttö viettää välillä pitkiäkin aikoja lattialla vain vaihtamalla istumispaikkaa uudelleen ja uudelleen. Menee ensin istumaan, istuu ehkä kaksi sekuntia siinä, menee taas konttausasentoon ja istuu eri paikkaan. Ja saattaa tosiaan toistaa tätä tyytyväisenä puolikin tuntia :grin
 
Meillä ei mene itse istumaan, vaikka muuten istuu hyvin ja liikkuu paljon. Jos poika pysähtyy tutkimaan jotain, istuu ehkä polviensa päällä mutta pyllylleen ei istahda koskaan. Johtunee siitä, että oppi ensin nousemaan seisomaan ja laskeutumaan polvilleen ja vasta myöhemmin konttaamaan.
 
8kk neuvolassa käyty,paino 8900g ja pituus 68,5cm.
Kasvaa -1 käyrällä mutta lääkäri sanoi että kasvu on ollut tasaista. Hassua kun mulla on nyt pieni vauva,pojat kun ovat olleet sellaisia jytkyjä :rolleyes:
Seuraava käynti sitten 1vee jos ei ilmene mitään erityistä tarvetta ennen sitä. Kehui kovasti tytön liikkumista,äiti meinasi pakahtua ylpeydestä :love017
 
Neuvolalääkärillä käyty. Saatiin verikokeen tulokset ja verenkuva normaali, siispä sitä isän suvussa olevaa veritautia ei ole! :)
Konttaamaan opittu, noustaan ylös seisomaan tukea vasten ja kiipeillään kovasti. Paino 8,14kg ja pituus 70cm, päänympärys 44cm.
Silmät ok, ei karsasta. lonkat ja sydänäänet myös ok.Oikein kilttityttö, ei vierastanut eikä itkenyt, vieraskoreena uskoi jopa äitiä, kun komensin kukkapurkin luona (kotona räkätetään kiellon päälle) :greet015
 
mulla ei ol tuoreita virallisia kasvutietoi sitten 6kk lastenlääkärin käynnin ku ukko epäili et tyttö kipeä. täällä ei siis juuri ikinä mittailla, annetaa vaa rokotukset sit 1v on mittaukset. no 6kk iässä paino oli 8500g, pit. 64cm ja pää 44cm. mitä joku aika mittailin ite ni ois joku 68-70cm pituutta (ei ol kunnon mittaa itellä) paino arviolta n. 10kg ja pää on ehkä n.45cm.
oon miettin et pitää käyttää tyttö lääkäril et kattoo onko silmät ok ja samallaha tuo vois tietenki kattoa pituuden ja painon sekä päänympäryksen. ainakaa 6kk iäs lastenlääkäri ei sanon mitää silmistä mut eipä tääl ikinä lääkärit oikei mitää kunnol tee.
 
Meillä oli tänään 8kk neuvolalääkäri,mitat huimat 76cm ja 10500g :) kahessa kuukaudessa tullu 5cm pituutta. Ei tarvi ihmetellä kun vaatteet jää pieneks :grin Kaikki muuten hyvin, lääkäri sano äidille että vaikutan väsyneeltä mutta flunssasta onneks vain johtunee, ei vauva elämästä :happy:
 
mashaAllah -sss tein pikkunen on kasvan hyvin ja kokoa löytyy. tais syntyessää jo olla pituutta pikkusel. meilläki tyttö kasvo tuos ekat 6-7kk n. 2,5cm/kk en tiä paljonko nyt.
 
Gatusa: oli joo iso tyttö syntyessäänkin ja pitkä tyttö on tulossa, oonhan mäkin melkein 180cm ja isä pidempi :happy: nyt kun on alkanu kunnolla liikkumaan on selvästi posket kaventunut ja hoikistunut tyttö mutta kyllä toi 10.5kg tuntuu mukavalta lisäpainolta vauvajumpassa :grin
 
Meillä oli tänään 10kk neuvola! En oo pitkään aikaan tänne foorumille kirjoitellut mutta nyt piti kun sain meidän pienen ja suloisen prinsessan strategiset mitat!

Täällä olemme nyt karvan päälle 7kg ja 67cm- mini neiti !!

Isosiskonsa oli vastaavassa iässä kilon isompi ja sentin pitempi mutta hyvin silti tämäkin kasvaa ja saimme kehuja!

Taitaa olla yks silti porukan pienimpiä neitejä täällä! Aatelkaas et meillä on 68- vaatteet vielä ihan passeleita!
 
Mimael mekin vaihdettiin vasta justiinsa pari päivää sitten 74 kokosiin. :D Toki meidän likka on luultavasti lähemmäs 10kg ja pituutta oli viimeksi 69cm joten varmaankin ~71cm tällä hetkellä. Yllättävän pitkään ne mahtu päälle. :D Ens kuun alussa saakin sitten tarkemmat mitat.
-NinjaKirppu
 
Meillä ei ole 10kk neuvolaa, mutta halutessaan voi mennä avoneuvolan puolelle ottamaan mitat. Mietinkin että josko mentäis ja otettas samalla mpr-rokote. Onko täällä muut ottaneet sitä jo? Sitähän suositellaan ottamaan etukäteen, jos meinaa esim tallinnaan matkustaa ennen vuoden ikää. Me on käytetty 74 kokoa jo pari kuukautta. Nyt alkaa 80 olemaan lähempänä sopivaa.
 
Me otettiin se rokote jo kesällä I-P. Meidän piti lähteä ulkomaille mut ei sitten lähdettykään. Poitsulle ei tullut mitään oireita siitä ja ei edes itkenyt sitä laitettaessa. :)

Mimael, onko kotiutuminen mennyt hyvin? :)
 
Takaisin
Top