Vauvan Neuvola

Meille siis sanottiin suuhygienistin valmennuksessa, että 6kk ikäisenä tulee kutsu ja jos hampaita tulee ennen sitä niin itse pitää varata aika. Meillä ollaan hampaita tehty piiitkään mut tosi tiukassa puhkeaminen.. Ja meidän paikkakunnalla on hammaslääkärit niin kiireisiä, ettei varmaan siks oo tullu vielä kutsua.
 
Eipä meilläkään ole ollut hampaista saati hammaslääkäristä mitään puhetta. Ihan uutena tietona tuli täältä palstalta että vauvatkin käy hammaslääkärissä :grin
 
Mitenhän tuo vauvan kanssa hammaslääkärissä käynti onnistuu? Eihän se paikallaan pysy eikä tykkää hampaitaan näytellä...:rolleyes:
 
Meillä viel 8kk neuvola edessä ja veikkaan painon olevan jotain reilu 9 kg ellei jopa liki 10kg. Kurjalta tuntuu kuulla kommentteja lähipiirissä " no on ollut ruoka-aikaan kotona" wtf? Musta vauvat on just sen kokoisia kun ovat ja ei meidän vauva mikään lihava minusta ole. Toiset on hoikempia ja toisen michelinejä, eiks se oo pääasia että voivat hyvin?
 
Taitavat ekalla hammaslääkärikäynnillä lähinnä valistaa hampaidenhoidosta (sokerin, mehujen ym vaaroista ja aamuin-illoin pesusta) Saattaahan se hoitaja/lääkäri kurkata myös suuhun, jos muksu on yhteistyöhaluinen :D
 
Juu juurikin näin kun LiLLY sano elikkä siinä lähinnä kerrottiin meille vanhemmille mitä saa ja mitä ei saa antaa ja minkä ikäisenä, sekä neuvo hampaitten harjauksesta. Kurkkas tytön suuhunkin ehkä 10 sekunnin ajaksi. :D
 
Sanon OMAN mielipiteen: hyvin turha hammaslääkäri käynti!

Joo jokainen vauva on sen kokoinen kuin on, ei vauvaa laihdutuskuurille laiteta!!
 
Tuntuu, että ihmisillä (täysin vieraillakin) on joku "oikeus" kommentoida vauvan kokoa, joko juuri tuo on ollut ruoka-aikaan kotona tai sitten mä luulin sitä nuoremmaksi kuin se on noin pieni. Meidän neiti pääsee (toivottavasti) yli 7kg:n 8kk neuvolassa ja on siro tyttö, mutta tasaisesti kasvaa omalla käyrällään. Tällä viikolla puistossa yksi äiti päivitteli kun oon siellä näin pienen kanssa ja se on niin taitava, mutta on niin pieni, Arg. Miten se liittyy siihen, että on pieni ettei voitais käydä puistossa, kun neiti tykkää keinua ja pieniä hetkiä ollaan myös hiekkalaatikolla käyty.
Anteeksi pieni avautuminen.
 
Kyllä mä ymmärrän että sanotaan pieneksi tai pullukaksi vauvaa. Valtaosa ei tarkoita sitä loukkauksena. Meillä pullukka ja lyhyt, joka on ruvennut nyt liikkumisen myötä "sutjakoitumaan" ja iloinen olen meidän läskipäästä ollut. Jokainen tosiaan oman kokoinen alle vuoden ikäisenä. Sen jälkeen tuleekin vanhempien ruveta katsomaan että on ruokavalio ja liikunta kunnossa.
 
Mun mielestä pullea vauva = terve vauva. Eli en todellakaan ottaisi loukkauksena jos pulleaksi sanottaisi! Vaikka eihän asia noin yksiselitteinen tietenkään ole.
 
Mun kaikki kolme vauvaa ovat olleet pieniä ja hoikkia, ja ihan terveitä ovat :) Ja aina on ollut joku joka ihmettelee kuinka pieni mun vauva on verrattuna johonkin toiseen. Vähän sama juttu kuin raskausaikana, masu oli koko ajan vertailukohteena..aina kauheen pieni tai tosi iso..riippui katsojasta :)
 
Kauneus on katsojan silmässä , vai miten se meni... :wink
 
No joo, ymmärrän jos se sanotaan positiivisella tavalla iloisesti, eikä kauhistellen. Olen itsekkin sanonut ystäväni vauvasta samaa, mutta lisännyt että tarkoitan sitä hyvällä ja ihana nähdä että vauva kasvaa ja hän syö hyvin. Eiköhän tuo painon nousu tasotu kun alkaa liikkumaan, tänään sain vielä kommentin että sen takia ei vielä ryömi tai konttaa kun on niin "pyöreä". Menin jo ihan sanattomaksi. :wtf
Äitiys on aivan ihanaa, mutta kyllä tässä kuulla kaikkea kakkaa ja hemmetisti neuvoja, etenkin näiltä äiti-ihmisiltä, hoh hoijaa ja yllättäen en omalta puolelta vaan isän puolen sukulaisilta.:devil07
Kai mä itse näen että vauva voi hyvin ja ei tod ole ylipainoinen, musta nyt vauvat yleensäkkään voi olla ylipainoisia, ihania ne on minusta aina oli sitten pyöreä tai hoikka. Sanoin vaan tänään takaisin, että se on sitten semmoinen asia, että hänen kuullen painoa ei arvostella yhtään hänen, siis kun hän ymmärtää mitä se tarkoittaa, tai voi olla samantein häntä näkemättä kokonaan ( olipa sitten ylipainoinen tai alilaiha). Niin paljon ihmiset kärsii syömishäiriöistä ja ulkonäkö paineista, etten halua ainakaan oman lapsen saavan sellaista sukulaisten kommenteista.
No saa ainakin näin tuoreena enskertalaisena äitinä "riitoja" aikaan :angel11 kun haluan pitää kiinni omista kasvatus- ja hoitoajatuksista, enkä tee kaikkea niinkuin vauvat on 40 vuotta sitten kasvatettu :finger004
 
Sanoko ne citrus mitään siitä schaissen määrästä? että mistä voisi johtua:grin
 
Eevis4, juu, sanoivat että tuoksuupa yllättävän hyvälle :laughing021 ei vaan, tod.näk. isän puolelta perinyt vaan vilkkaan aineenvaihdunnan (esim hikoilee helposti). Sanoivat myös, että sehän on vaan hyvä juttu. Tulipa siinä käynnillä munkin puolelta tytölle vielä muutakin perinnöllistä todettua ; ylitaipuvat nivelet. Kysyin siitä ranteen kääntelystä ja lääkäri sitten tyttöä hämillään taivutteli, sanoi että ei ole näin taipuvaa vauvaa vielä montaa urallaan nähnyt. Sitten kokeili äidin taipuvuutta (mulla ylitaipuu kaikki). Ei huono juttu tämäkään :)
 
Muokattu viimeksi:
Täytyykin muistaa ruveta laittamaan poitsun ruokaan öljyä. Neuvolan täti sitä viime käynnillä suositteli (paino oli noussut vajaa 500g 2kk aikana). Olin unohtanut koko öljyn.. Hups.
 
Takaisin
Top