Vauvan Neuvola

Joo siis,sitä mieltä minäkin olen että jotkut vauvat/lapset saattavat syödä/juoda yöllä vaikka viisivuotiaaksi jos vanhempi ei sitä tapaa lopeta,toisilta se jää automaattisesti itse pois. Mutta koen nyt että Minea on vielä sen verta pieni että annan vielä yöpullon jos sitä huutaa,ongelma kun on se että en aina tiedä mitä haluaa ja ehkä just liian herkästi antaa sitä maitoa että lapsi vaan hiljenee ja pääsee taas jatkamaan omia unia.
 
vähän karkaa käsistä neuvola ketjussa, mutta pakko vielä sanoa, sss, tuttu tunne!! Siksi siirsin sängyn kauemmas, jotta on vaan pakko herätä ja tosiaan vilkuilen kellon ennenkuin tungen tissiä..yritän luottaa siihen, että jos nyt "uhraan" niitä uniminuutteja, niin rytmi vielä palautuu, ja niihän siinä on siis käynytkin, kun ollaan päästy takaisin siihen kahden syönnin menoihin.. Välissä siis kaikkea 3 tunnista aina maks.15 minuuttiin...
 
6kk neuvolassa tänään. Meillä on kuulemma iloinen ja temperamenttinen tyttö. Se on kyllä huomattu, lyhyt pinna. Eteenpäin kun ei vielä päästä vaikka kovasti yritetään, niin sitten suututtaa kun kaikki on kaukana. Painoa 7235g ja pituus 65,3cm. Tomerasti istuessaan selkäsuorana, jäntevä. Suojaheijasteet normaalit, näkö ok. Kiljuu, ölisee ja pörisee
 
Käytiin tänään neuvolassa poitsun kanssa. Hienosti selkä suoristunut ja saatiin lupa istuttaa syöttötuolissa. Poika tietää kuulemma miten käännytään mutta halu vielä puuttuu. Ja olen sen kyllä huomannutkin. :D Painoa oli nyt 7100g (6530g) ja pituutta 66cm (63,7cm). Otettiin rokote tuhkarokkoa vastaan, kun/jos lähdetään matkalle tässä kesän aikana. Hyvin meni rokotus, ei edes itkua tullut. Seuraava käynti onkin vasta sitten 8kk iässä. Neuvolassa kysyttiin, että miten on tämä 6kk mennyt. Mielestämme mainiosti ja sielläkin oltiin samaa mieltä, ovat kuulemma huomanneet, että kuinka ollaan tasapainoisia ja ja onnellisia vanhempia. Oli ihanasti sanottu! :)
 
Mä oon kans miettiny tota unikoulua... Mut ongelmana on se et tyttö ei syö tuttia nii mitä siinä kohti sitten tehään ku toinen herää ja olis tissiä vailla:woot:
:anyone
 
Unikoulu ilman tissiä ja tuttia - dilemma.
Olen yrittänyt ratkaista itse saman asian niin, että tissittelen ensin ja kun meinaa nukahtaa niin riistän tissin pois suusta. Aikansa pyörii ja ähisee siinä mun kainalossa, joskus luovuttaa nopeasti ja kääntyy selkä muhun päin ja alkaa nuuhkia harsoa joka on mulla siinä vieressä tai sit mun tyynyn reunaa. Välillä nämä riittävät nukuttamaan poitsun. Nostan omaan sänkyynsä kun on nukkunut siinä hetken. Tämä siis ei ole mitään oikeaa unikoulua, mutta meillä nyt toistaiseksi toiminut. Aamuyöllä (4-6 aikaan) herää kerran syömään tissiä ja silloin otan taas viereeni ja jatketaan unia aamuun asti.
 
Mä teen Ilonan kanssa öisin silleen, että kun alkaa köyhkäämään, käännän sen toiselle kyljelle. Yleensä siinä vaiheessa joko alkaa rimpuilemaan tai nukahtaa, siitä tiedän onko tissille asiaa vai uniköhkintää. Mutta en ajatellut lopettaa tissittelyä yöllä vielä..pieni vauvahan se vielä on ja selvästi syö kunnolla yölläkin, vaikkakin syö illalla puuroa.
 
Meillä ei myöskään kelpaa tutti eikä hyssyttely, joten oon miettinyt että miten ihmeessä noita yösyöttöjä saisi vähennettyä?? Meillä siis tissitellään +-5 kertaa yössä poikkeuksetta. Olisi kiva saada noista edes muutama pois.. Joku 2-3 kertaa heräämisiä yöllä sopisi mulle ihan hyvin (sen paremmasta en uskalla haaveilla edes..). Poika menee erittäin tankanneena (sosetta, puuroa, velliä, tissiä) nukkumaan klo 21 ja herää ekan kerran tissille klo 23. Eilen kokeilin ekalla heräämisellä ensin silittelyä ja sitten nostin syliin olkapäälle. Noh poikahan raivostui tästä aivan silminnähden ja kun vihdoin annoin tissiä niin tarrasi siihen kaksin käsin kiinni ja söi ahnaasti itsensä tainnuksiin.:rolleyes:
 
Meillä käy vähä samalla tavalla ku teille I-P. Jos yritän hyssytellä tai silitellä tyttöä uudestaan uneen nii alkaa ihan järkyttävä kiljuminen ja itku :sad001
Yritin tässä jokuaika sitte siirtää tyttöä omaan sänkyyn, nii hän sai semmosia raivareita että oli helpompi vaan ottaa kainaloon ja nukkua ite huonosti:shy:
Että joo... Neuvola oli vahvasti sitämieltä että unikoulua vaan et saadaan vieroitettua yötissistä :nailbiting: mutta kun meijän päivärytmi muutenki on ihan päin honkia nii miten tässä mitään alottelet ku väsyttää muutenki kokoajan :shy:
Ens viikolla lähetään viikoks turkkiin, saa nähä kuinka "levänny" sitä sitten on:wacky:
 
Meillä sama kuin I-P:llä ja en kans tiedä mistä syötöstä lähteä vieroittamaan ja toisaalta on nää murut pieniä vielä ja meillä ainakin sellainen sirpukka ja kova liikkumaan tää neiti, että tarvitsee ilmeisesti vielä öisin maitoa tisusta.
En ota asiasta vielä stressiä, kun jaksan itse ihan hyvin.
 
Se on totta munkin mielestä, että niin kauan kun äiti jaksaa yösyöttöjä/heräilyjä niin asia on ok. Sit on pakko pitää unikoulua kun itse ei enää jaksa. Vauvahan nukkuu joka tapauksessa. Ja jotkut vaan tarttee vielä yölläkin maitoa. Pitää myös muistaa, että maito on myös vauvan janojuomaa. Kyllä minäkin melkein joka yö juon vettä kun tulee jano ... Tää on siis vaan mun mielipide. :)
 
Juu tottahan se on, että pirteä, hyväntuulinen ja levännyt äiti on parasta mitä vauvalla voi olla! Jokainen meistä tekee asioita ja päätöksiä oman ja perheen jaksamisen ja tilanteen mukaan, ei kukaan kai voi sanoa että joku tapa on oikea tai väärä?
Itsekin olen tässä viime päivinä ollut aikasta väsynyt kun meillä valvotaan toista-kolmatta tuntia aamuyöstä. Syytä en tiedä, liekö maailma vaan niin kiinnostava ettei malttaisi nukkua, kun syödäkään ei oikein silloin tahdo... mutta vielä jaksaa ainakin toistaiseksi, ja eikähän tähän vaivaan ehkä unikoulut autakaan? Muina öinä, kun tätä hereillä oloa ei tapahdu, herään 2 tai 3 kertaa itse kääntämään kylkeä - siitä kuinka usein Elma syö, minulla ei ole aavistustakaan kun en ehkä herää hänen syömisiinsä....
 
Meillä syödään yöllä 2-4 kertaa, musta se on ihan ok eikä haittaa yhtään, kun nukahdan aina samantien. Mutta nykyään, kun ryömiminen on supernopeaa ja konttausta alotellaan, niin viikon ajan aamuyöstä tyttö pyörii ja ryömii sängyssä. Viimeyön kun syötön jälkeen laskin tytön sänkyyn pää tyynylle ja ite kävin vessassa, oli pikkurinsessa kääntyny mahalleen ja jalat oli tyynyllä, pää jalkopäässä.. hiukan levotonta..
 
Meillä oli tänään 6kk neuvola. Tytön mitat 9330g ja 71cm. Viime kerrasta tullu puoli kiloa ja 2cm lisää. Toivoin tältä käynniltä jotain helpotusta meidän huonoihin öihin mutta terveydenhoitaja oli vaihtunut ja nyt oli joku harjoittelija ja seuraavalla kerralla on taas uusi! Ei kiva, olisin toivonut että sama olisi pysynyt ainakin ekan vuoden. No tämä harjoittelija ei sanonut kyllä mihinkään oikein mitään ja sanoi vain että kyllä se joskus helpottaa :hilarious:
 
Se on kyllä harmi, jos jatkuvasti vaihtuu täti.

Me ollaan oltu onnekkaita kun on ollut mukava sama terkka koko ajan.
 
Se on kyllä harmi, jos jatkuvasti vaihtuu täti.

Me ollaan oltu onnekkaita kun on ollut mukava sama terkka koko ajan.
 
sss hyvän kokoinen tyttö teillä :) harmillista tuo terkkarin vaihtuminen kokoajan, niin on meilläkin vaihtunut ja taas kohta vaihtuu jo toisen kerran :sad001 mut mulla nyt on jo sen verran kokemusta lasten hoidosta että mä paljoa sieltä mitään uutta tietoa saa,mutta lapsen kannalta olisi kiva että olisi aina sama tuttu täti.
 
Meillä oli tänään 6kk neuvola. Ihan oikeana 6kk päivänäkin vielä.
Kaikki hyvin, lisämaidot saadaan unohtaa nyt kun soseet ovat vakituisena osana elämää.
Mitat (5kk) 6910g (6330g) 66cm (63,5cm) ja 43cm (42,3cm).
 
Hei mehän ollaan pari viikkoa sitte käyty 6kk neuvolassa joka oli ryhmäneuvola. Tyttö paino 9970g ja 69cm pitkä.
Taas oli eri terkkari, ihan uus nuori tyttö. Kysy että mitäs teille kuuluu, eikä muuta. Kerroin ite sitte perus uni, ruoka, liikkumis, hammas ym jutut että se saa jotain kirjattuaki.
Ärsyttää ko koko ajan vaihtuu. Kaikille alusta asti aina alkaa selittään. Puuh.
Ja ryhmäneuvola... Ei ainakaan mulle antanu muutako hyvät naurut!
 
Ryhmäneuvola? En ole koskaan ennen kuullut,onkohan se joku uus kokeilu jolla voisi kenties pari euroa säästää kunnan rahoja lastemme kustannuksella? o_O Surkuhupaisaa
 
Takaisin
Top