Vauvan Neuvola

Meillä myös 5kk neuvola tänään. Mitat 7800g (synt 3150g) ja 66,5cm (synt 52cm). Hyvin kasvaa, vaikkakin suurin kasvupyrähdys on tasoittunut.
 
4kk mitat 6655g (synt.3675g) 64.5cm (synt.49cm). Motorisesti kuulema kehittyy edellä, paino laskenut nollakäyrän alapuolelle. Touhukas, jämäkkä ja sosiaalinen tyttö :Heartred
 
Meki käytiin viime perjantaina 5kk neuvolassa ja vauva sai rokotteet. Seuraavana yönä nous kauhea kuume, ens ees mitannu ko lapoin panadolia lusikala suuhun ja vettä päälle. 45min hän tissitteli ja sitte nukahti uuelleen. :Heartred aamulla ei ollu ennää mittään!
Neuvolassa siis mitat 9500g (s.3975g), 66cm (s.50cm). :'D melkonen mamma siis jo! Oli pakko käyä ostaan matkarattaat joihin saa turvakaukalon ko ei häntä jaksa kantaa mihinkään!
Onneks käyään kerran viikossa vauvajumpassa niin äiti saa vähän reenata lihaksia :D
 
5kk neuvolassa ikää oli 5kk+6pv
Pituutta löytyi 63cm, painoa 7990g
Kaikki ok. Tämä hoitaja ei hätyytellyt kiinteitä aloittamaan. Sanoi että voidaan vallan hyvin aloittaa kun 6kk, kun paino nousee maidollakin.

Ja minäkin sain omalta lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan ja lopetan tältä erää kipulääkkeet. (Mulla oli taas äitienpäivän aikoihin tuo si-nivelen tulehdus tosi kauhee.)
Reumalääkärille ei nyt tarvi tänä kesänä mennä.
 
Meilläkin käyty 5kk neuvolassa. Painoa oli tullut nyt vähemmän kuin aiemmin mutta neuvolatäti sanoi, että ei mitään huolta. Energia mennyt pituuteen, sitä oli tullut kuukaudessa yli 3cm. Mitat nyt 6530g ja 63,7cm. Rokotukset ja rota saatiin, ainakaan vielä ei ole tullut niistä oireita. :)

Kiinteitä saadaan pikku hiljaa aloitella mutta ei mitään kiirettä, voidaan odottaa siihen 6kk asti. Bataatilla ajattelimme pikku hiljaa aloitella. :)
 
5kk neuvolassa käyty, 2 viikkoa myöhässä. Mun mahtava muisti teki tepposet ja unohdin aikasemman ajan. Mutta nytten olisi paino 7840g (1kk sitten lääkärineuvolassa 7460g) ja pituus 64,5cm (kk sitten 64 mikä todennäkösesti mitattiin väärin) Hassua että painonnousun tahti on hidastunu niin reippaasti vaikka nytten syödään kiinteitä kolme kertaa päivässä. Kuulemma ihan normaalia silti. Rokotteet saatiin ja olin oikeen yllättynyt kun selvittiin niin pienellä itkulla. Itki väsymystään aikasemmin jo (meillä totuttu heräämään klo9 ja nytten noustiin ylös jo 7:30) mutta ekan piikin jälkeen pari parkasua ja tokan jälkeen pari lisää ja se oli siinä. Reipas tyttö. :)
 
Mekin käytiin tänään neuvolassa kun Minea huomenna täyttää sen 5kk. Minea oli nyt 7580g ja 63,6cm , kasvu alkanut hidastua mutta se on ihan normaalia tässä vaiheessa kun lapsi alkaa liikkua :) rokotteet saatiin ja vähän on ollut kiukkuisempi neiti nyt iltapäivän,annoin panadolia ja nyt onneksi tyttö nukahti.
Kaikki ikätason taidot ja lihaa tai kalaa voi alkaa maistattamaan ja viljat sitten lähempänä 6kk. Sanoi että nykysuositusten mukaan voi nopeammalla aikataululla ottaa uusia ruokaaineita mukaan.
 
Tänään 5kk neuvola, tytön mitat 69cm ja 8790g. Pitkä tyttö tulee :happy: Saatiin vähän ohjeita erilaiseen ruokailurytmiin ja suositteli siirtämään jo pinnasängyn omaan huoneeseen, yöt on aika levottomia jospa se auttais ja mä olen niin huono uninen muutenkin et herään aina joka ikiseen ähinään ja inahdukseen.

Ihanan eloisa ja seurallinen oli, jutteli kovasti jo odotushuoneessa vieraan naisen kanssa ja sama jatkui neuvolatädille, rokotteita saadessa pääs kyllä vähän parku :wink
 
Eilen oli 5kk neuvola. Hienosti kämmennojassa mahallaan ja epäili pian nousevan pyllykin ilmaan ja siitä sitten kohti eteenpäin, tällä hetkellä kun vaan liu'utaan takaperin.
Nyt syödään 2 kasvis/lihasosetta päivässä ja illalla marja/hedelmä, niin tuli sellainen muutos että aamuin-illoin puuro hedelmien/marjojen kera. Saadan se viimeinenkin yösyöttö pois. Omassa huoneessa nyt nukuttu 3 yötä ja hienosti menee.
Rokotukset sai. Kasvaa hienosti omalli käyrillään (-1), mutta painoindeksi on 0, joka aijemmin oli -
Pitää selkää niin nätisti suorana istuessaan, että saimme luvan syöttötuoliin. On kyllä helpompi nyt kuin sitterissä syöttää.
 
Hauska seurata miten eri tahtiin meijän pienet kasvaa :) Kuulostaa noora92 tosi hyvältä toi teidän rytmi, ,mekin ollaan nyt lisätty kiinteitä että noi yöt rauhoittuisi...mut ei vielä ainakaan ole helpottanut, ei meillä juurikaan yöllä enää syödä mutta kun neiti kääntyilee mahalleen eikä pääse takas selälleen niin häntä pitää kääntää useita kertoja yössä. ..huoh...
 
5kk neuvola meillä tänään.
6330g (4kk 6075g), 63,5cm (62,5cm) ja py 42,3cm (41,2cm).
Kasvaa ja kehittyy hienosti, joskin kyllä aika maltillisesti, pääasiallisesti rintamaidolla, pieni vastikelisä menee päivittäin. Soseita olen muutaman kerran maistattanut, mutta en kiirehdi niiden kanssa, eikä käskettykään sen kummemmin.
 
Meillä oli tänään 6kk tarkastus. Hienosti Ilona kasvaa, omaa tahtiaan. Niinkuin neuvolatäti sanoi, että ei uskois kun käyriä katsoo, että kyse on noin sopusuhtaisesta lapsukaisesta. Kai ne käyrät menee jossain tosi miinuksella, mutta se merkkaa enempi, että tyttö on tyytyväinen, siitä mä kattelen miten on ruokaa saanut :) Mitat kuitenkin olivat nyt 6520g (s. 2600, 5kk 6102g) ja 66.7cm (s. 47cm, 5kk 64,1 cm).

Koko neuvolakäynti sujui tosi hienosti tytöltä. Mentiin heti työksemme lattialle ja Ilona köllötteli siinä meidän jutellessa. Siinä se sitten kääntyi ja näytti kaikki temput mitä osaa lattialla tehdä :) Mittailutkin sujui tällä kertaa ilman huutoja (yleensä aina vähän pelännyt varsinkin pituuden mittaaminen ollut inhottavaa kun jalkaa venytetään). Ja jokelsi kilpaa th:n kanssa :) Seuraava käynti onkin sitten vasta 8kk ikäisenä ja silloin on lääkärintarkastus. Nyt ei tullut rokotteita eikä mitään, joten kaikkinensa mukava käynti.
 
5 kk käynti täälläkin takana. Elossa kaikki hyvin myös terveydenhuollon ammattilaisen näkökulmasta :wink
Jumppatempuissa on sen verran aikainen, että th vesitti toiveeni asetelmasta ensin sana sitten vasta kävely, mutta tarjosi todennäköisemmäksi vaihtoehdoksi molempia..sitähän tämä huusholli kaipaa -kahta kälättävää ikiliikkujaa..toivottavasti me pysytään pojan kanssa väleissä, ettei tule riitoja puheenvuoroista :p

No ei, luulen, että tuo kaksikielisyys saattaa kuitenkin vähän sekottaa soppaa.. ja pikkasen muita juttuja opitaan toivottavasti vielä ennen edellämainittuja merkkipaaluja :) . Istuminen/istuttaminen ei vielä ole meidän juttu.
Mitat ollaan saatu seuraaviin lukemiin: grammoja 7290, senttejä 67

Sen verran saa olla hereillä noiden ruoka-aineiden sopivuuksien kanssa, että suositteli järjestystä liha ja sitten vasta viljat. Otetaan se riisi ja maissi ensipuuroiluihin. Meillä on onneksi kokenut ja mukava th, jolta uskaltaa kysellä neuvoa ja mielipiteitä, saa aina muutamia vaihtoehtoja eikä saarnoja tai ympäripyöreyksiä..Lähipiirissä eivät kaikki ole olleet yhtä onnekkaita neuvolan yhteistyön kanssa.
 
6kk neuvolassa tänään ja täsmälleen oikeana päivänä :) motoriikka kehittynyt huimasti ja tyttö hienosti esitteli tädille kaikki taitonsa,istumaan nouseminen on jo todella lähellä! Treveydenhoitaja meinasi että tämä huikea liikkumisen kehitys olisi syynä levottomiin öihin ja että kannattaisi käydä unikoulu tytön kanssa ja lopettaa yösyötöt. Hän meinasi ettei puolivuotias enään tarvitse maitoa yöllä. Mulla ei nyt vaan taida olla sitä jaksamista mitä se unikoulu vaatii...ehkä ens viikolla kun mies jää lomalle ja mä saan nukkua univelat eka pois.
Kasvu on edelleen tasaista,mitat 7905kg ja 66cm(5kk 7580g ja 63,5cm)Painonnousuhan tässä vaiheessa hidastuu selkeästi.Seuraava neuvola onkin sitten vasta elokuun loppupuolella 8kk lääkärineuvola!
Ja mä en nyt taas tajuu mitä meijän kaupunki sekoilee,kun just alkuvuonna vaihtui neuvolantäti kun alueet jaettiin uudestaan väestönkasvun ja uuden neuvolapiirin takia niin taas ne tekee uuden jaon ja taas syksyllä vaihtuu terveydenhoitaja. Eihän tää nyt mikään iso juttu oo,mut just nyt se ärsyttää kun ei taas tiedä millaista tyyppiä sieltä lykkää:grin
 
Mähän en tietenkään mikään terveydenhoitaja tms oo, mutta kyllä mun mielestä vielä tän ikänen tarvii yöllä maitoa jos hän siihen ite herää :O musta ainaki kuulostais hurjalta että tässä vaiheessa kun opitaan hirveästi niin olis sitten hirmu pitkä pätkä syömättä.. toisaalta, onhan ne jotku lapset itestäänki ilman syömistä yö..
 
Eevis, taas vaihtuu th:t? Mä olin muutenkin vähän näreissäni että th, joka oli koko raskauden mulla, vaihtui. Mitenkäs ne jaot sitten menee..toivottavasti saadaan se oma takas :)
 
Satru , en tiedä miten jakavat mutta tämä meidän nykyinen kertoi tänään kun kysyin että onko sama th isoveljelle, että hänet siirretään ehkäisy neuvolan puolelle ja samalla kertoi että jakavat alueet taas uudestaan , onhan se syvältä :grumpy:
 
Meinas vallan unohtua! 6kk neuvolassa käyty (likka kylläki lähempänä 7kk pian) paino 8220g (1kk sitten 7840g) ja pituus 67cm (64,5cm). Painoa tullut nytten vähän suositeltua vähemmän mutta pituutta tuli sen verta paljon että selittyy kuulema sillä. Ihan ei vielä istuta selkä suorana, lähellä se kuulema jo on, mutta vähän joutuu odottamaan ennenkuin istuttaa syöttötuoliin. Muuten oli kaikki niinkuin pitääkin. :)
 
Tuosta yösyötöstä vielä..yksilöitä kun ovatten, niin ei kai voi yleistää, mutta meillä ainakin väsyneenä pitkään itse tungin joka kitinään tissin, kunnes tajusin, ettei sitä tarvita. Nyt katson kellosta milloin on viimeksi syönyt ja sen mukaan joko nukutan tai tissitän. Siinä mielessä olen samaa mieltä Eeviksen th:n kanssa, että toisia vauvoja se auttaa ja rauhoittaa yön ajaksi, jos yösyötöt loppuvat ja ne saattavat loppua vain lopettamalla.. Eli joskus voi olla vaikea tulkita kitiseekö vauva nälkää vai jotakin muuta. Saattaa vanhemmasta tuntua, että tissiä vielä kaivataan, vaikka niin ei välttämättä ole -tai toisinpäin. Kuten Citruksen muruista huomaa, niin yllättävän nopeasti voivat huolia nukkua rauhassa ilman yösyöttöjä. :wink Jep, hieman kade!

Enkä tarkoita, että yösyötöt ovat kauheutta, vaan sitä, että kaikkea voi kokeilla. Niin se meillä on tähän mennessä mennyt, erhedyksen kautta onneen :p

Meillä syödään vielä kaksi kertaa yössä, mutta koetetaan päästä yhteen ja siitä sitten kohti nollaöitä aikataululla niinpiankuinmahdollista. :)
 
Mun on ainakin tällä hetkellä tosi vaikea arvioida millon tarvetta yöllä maidolle kun itkee ja pyörii vähän väliä, varmasti tulee vähän liian herkästi sit tungettua tissi suuhun kun haluais ees jollain keinolla saada itekin hetken nukuttua :sleep002
 
Takaisin
Top