Vauvan liikkeet

Keskiviikkona viimeksi sydänäänet kuunneltu ja kaikki hyvin. Lääkäri selitti että tässä vaiheessa liikkeet alkaa vähentyä hieman koska tilaa alkaa olla vähemmän. Nyt iski vaan joku kauhea huoli ja kontrollin tarve,että kuinka paljon ne liikkeet sitten vähenee...? Kyllä täällä joka päivä liikettä on ja olen jo siihen tottunut että on päiviä että vauva nukkuu selkeästi enemmän ja päiviä jolloin melskataan koko ajan. Mutta selkeästi siitä keskiviikosta lähtien on vähäisempää. Hikka tuntuu päivittäin ja liiikkeet näkyy selkeästi ulospäin kun niitä on.
 
Kyllä täällä ainakin liikkeet selkeästi muuttuivat muutama viikko sitten jo ja nyt huomaa selkeästi unijaksot paremmin. Itse en ole ollut huolissani jos välillä rauhallisempia päiviä, useimmiten kuitenkin niitä vilkkaita edelleen. Eikä itse ole tarvinnut liikelaskentaa miettiä kyllä kertaakaan. Voithan Agape sitä tehdä jos kovasti huolettaa :)
 
Sitä joo ajattelin alkaa tekemään. Pitäiskö niitä liikkeitä tulla ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa se 10 tunnissa. Nytkin esim.aamulla kyllä aamupalan lomassa/jälkeen tuli ihan selkeesti enemmän kun 10 liikettä. Mutta sitten on pitkään hiljasta. Jossain luki että vauvan pitäisi liikkua 20-40 min välein...jos tuo taas kuitenkin yhä nukkuu suurimman osan päivästä niin eihän se kai nyt herää joka 40 minuutti. Argh...nyt voisinkin kytkee itseni loppuajaksi 24h monitoriin. Miksi sitä pitääkin kaikkea miettiä ja pelätä.
 
Mulle riittää, että pari kertaa päivässä tunnen vauvan liikkeet. Yleensä näin tapahtuu kun istuu alas tai viim. ennen nukkumaan menoa. En oo edes miettinyt, että joka tunti pitäisi liikkeitä tunnustella. Kyllähän vauva välillä nukkuukin.
 
Minustakin neuvolassa sanovat, että jos on tunne, että vauva liikkunut huonosti, tehdään liikelaskenta. Ja, kun tulee 5liikettä/ 30min tai 10liikettä tunnissa, liikkumisen määrä ok. Ei tarvitse toistaa laskentaa useita kertoja päivässä. Täälläkin jo tietty rytmi vauvalla; liikkuu eniten aamulla ja illalla, niin en silleen edes välttämättä mieti muina aikoina liikkuko paljon vai vähän.
 
Täällä sama ohjeistus kun Pauvelilla - ja jos ei sen ekan tunnin aikana tuu 10liikettä täyteen, niin kylmää ja makeaa juotavaa lasillinen, vähän tökkii hereille ja uudestaan pitkälleen laskemaan. Tätä perustelivat sillä, että kyllähän se vauva lepääkin välillä. :)
 
Juu,samat ohjeet ovat täällä ja muistaakseni myös tässä loppua kohden ne unijaksot voivat pidentyä ja olla selkeämpiä.
 
Aika hassu fiilis ku toisen liikkeet tuntuu takamuksessa toisinaan..o_O koittaa vissiin epätoivoisesti porautua alaspäin.
 
Täällä kans on vauva ollut viime viikot hiljaisempi, alkaa vissiin tila loppua. Liikkeet muutenkin myös muuttuneet potkuista ja nyrkeistä enemmän venyttelyksi. Silloin kun liikkuu tulee kyllä ne 10 liikettä heti ekan kymmenen minuutin aikana, ja liikkuu useita kertoja päivässä että nou hätä. Mutta siis rauhoittunut aiempaan nähden selvästi.
 
Täällä ei ole itseasiassa kukaan puhunut mistään virallisesta liikelaskennasta. Viimeksi viikko sitten vain mun gyne selitti hirveellä konekivääritahdilla että jos vauva ei liiku Niinkuin minusta normaalisti liikkuu,on vuotoa,vedet menee tai supistukset kestää yli kaksi tuntia ja ovat säännöllisiä...niin sitten menoksi oli kellon aika mikä hyvänsä. Ok...
 
Täriseekö kenenkään muun vauva? Mahassa tuntuu ja näkyy sillon tällöin sellanen värinä / tärinä. On nopeaa, etten osais kuvitella nopeaksi potkusarjaksikaan. Ennemminkin pitkittynyt kylmänväristys. Esikoinen teki samaa.
 
Tärisee! Ihmettelin sitä samaa just eilen kun esikoinen ei tehnyt niin (tai sitten en muista).
 
Kiva, että on muitakin tärisijöitä! :) Esikoisen aikaan kysyin asiasta kahdelta lääkäriltä (neuvolalääkäriltä ja lastenlääkäriltä) niin eivät olleet kumpikaan kuulleet moisesta ilmiöstä. Eli on mullekin epäselvää mistä johtuu.
 
Juu täällä kans tärisee! Välillä oon ihan säikähtäny, että minkä kohtauksen se sai. Ilmeisesti normaalia, kun niin moni muukin vauva tärisee :)
 
Mieki oon luullut ett saiko se jonku kohtauksen, mut ilmeisesti normaalia. Eikä se vaavi ny kauaa tärise, mut kuiten sen aikaa ett huomaa.
 
Joo kuulostaa tutulta täälläkin toi tärinä.. Mä säikähdin ekalla kerralla että kouristeleeko se siellä :eek: mut ei mitään hajua mistä se johtuu! Jossain vaiheessa teki sitä enemmän, nyt loppua kohti vähän vähemmän.
 
Huutelen tuolta marraskuisista, mut mulla tää ja esikko molemmat oli kovia tärisee. Kysyin asiasta aina ja yksi neuvolatäti sanoi, et johtuu, kun sikiö/vauva pissaa :D en tiedä, kuinka fakta tää on, mut tavallaan ois ihan loogista. Esikko "nuorempana" aina ennen ku pissas puistatteli... eli jatkui vielä kohdun ulkopuolellakin.
 
Täälläkin tuntuu tärinää! Hauskuutti kun tärisi samaan rytmiin kun meidän koiruus rapsuttaa itseään. :D
 
Takaisin
Top