Vauvan liikkeet

Täällä on kyllä ihmeen rauhallinen tyyppi. Saa päivittäin vähän jännittää, että tuleeko ne 10 liikettä johonkin aikaan vai ei. Yleensä viimeistään sängyssä maatessa kuitenkin. Onneksi torstaina synnytystapa-arvio ja voi kysellä vähän.
 
Tänä aamuna rv34 ja oli semmoiset hikottelut vauvalla että näki ihan mahan liikkeistä missä mennään. Vaihtoi asentoa samalla. 15minuutin hikottelu loppui kun oli pyörähtänyt samaan paikkaan takaisin mistä aloitti eli ilmeisemmin vielä hyvin tilaa liikkua.
 
Viimeisen viikon ajan vauva mielestäni ollut samassa asennossa; oikeassa kyljessä, melkein jopa selän puolella, tuntuu ensin pieni terävä painallus (jalat?) ja perään vasen puoli mahasta kohoaa (selkä/ pylly?). Tulee mielikuva, että vauva työntää jaloillaan jolloin pylly kohoaa työntämään mun mahaa. Voisko kertoa kiinnittymisestä, kun on niin samassa asennossa? Vai loppuko vaan tila liikkua enemmän? On ainakin oman tulkinnan mukaan pää alaspäin. Lisäksi tulee muita pieniä muljauksia, niistä ei niin erotattavissa millä ruumiinosalla vois tökkiä...
 
Vauvan liikkeet tuntuu tosi helposti, välillä jopa vähän sattuu (liian vähän tilaa?). Huomaa selvästi kuinka navan viereen tulee pieni kumpu ja epäilen sitä pepuksi. Potkuja tuntuu välillä kyljissä ja sitten semmoista koputtelua myös. Ei ole tarvinnut liikelaskentaa tehdä.
 
Mulla kans vasen puoli vatsasta kohoaa selvästi ku vauva potkii oikeaa kylkeä. Kiinnittymisestä en vielä tiedä, mutta on tehnyt tätä jo useamman viikon.
 
Hei täällä sama homma! Iltaisin varsinkin tuntuu kun pienet jalanpohjat meinaa tulla oikeasta kyljestä läpi! Niin inhottavan tuntuista kun välillä jopa ihan sattuu. :'D Onneksi vaavi ei oo kylkiluita potkinut kun pari kertaa... Hikkakin tuntuu vähintään pari kertaa päivässä tuolla alamahassa niin hyvin tietää, että vieläkin on rt eikä olla enää pahemmin käännytty pää ylöspäin. :)
 
Tää kaveri meinaa pyrkiä välillä kylkiluitten alle ja välillä painattaa tosi lujasti alas. Siitä oon arveltu et ei oo kiinnittyny ja eilen sain asiaan vahvistuksen.
tän lempi asento näyttäis olevan selkä mun oikeassa kyljessä ja jalat ja kädet sit saa vas. Puolella sit liikkuma tilaa. Isoveljellään oli just päinvastoin!
 
Luin jostain vasta, että tuo raivotarjonta, jossa vauvan vartalo on äidin kohdussa vasemmalla puolen, on optimaalisin tarjonta synnytystä ajatellen. Sillä oli nimikin. On vaan niin dementia mulla päällä etten muista edes lähdettä, jokin kätilöjuttu se oli. Eli Pauvelin, Poksulin ja Pimmin vaavit tän mukaan hyvissä lähtökuopissa. Ja mulla kans ollu täällä jo pitkään näin.
 
Musta tuntuu hetkittäin, että pieni venyttää itsensä äärimmilleen kun kädet tuntuvat tulevan nivusista ulos ja varpaat painuvat samaan aikaan kylkiluiden alle. Hassu tunne. Muutoin viihtyy minunkin vauvani peppu vasemmalla puolella ja kutittelee varpaillaan oikeaa kylkeäni.
 
Mulla myös tyyppi huomattavasti rauhallisempi kuin esikoinen aikoinaan ja monesti joutuukin vähän pysähtymään liikkeitä kuulostelemaan. Tosin esikoisen aikaan join koko raskauden kahvia, nyt ei oo maistunut helmikuun jälkeen. Tiedä sitten onko tällä kuinka vaikutusta asiaan..
 
Hyvä tietää Kia. Mä yritinkin tota tietoa hakea tänään muilta foorumeilta.
 
Täälläkin on masu käyny toiselle pieneks, sen verran laajasti vatsa kumpuilee ja heiluu! Ja on niissä liikkeissä jo mukavasti voimaa, tuntuu tosi inhalta kun tökätään varpaisia kylkiluitten alle/väliin ja päällä/käsillä rakkoon. :D
 
Mä oon huomannu nyt semmosen että enää ei oo niin vaikee kääntyä kyljeltä toiselle. Kun vauvalla on vähemmän tilaa niin se ei enää molskahtele ympäriinsä mun kääntyessä, mikä aikasemmin aiheutti tuskaa ja vaikeuksia. Nyt on lähinnä olo kun kampeais vuorta liikkeelle, mut vuori on ennemminkin yhtä kiinteää möhkälettä joten hölskymistä ei enää tapahdu. Voimille toki ottaa edelleen.

Ärsyttää kun joku tuttu tulee (luvan kanssa) kokeilemaan mahaa vauvan liikkuessa ja niin tietävänä selittää sitten mikä osa missäkin tuntuu ja mitä vauva tekee ja ajattelee. Eri asia on leikkisästi pohtia mitä vauva mahtaa puuhailla, mut osa on olevinaan varsin asiantuntijaa. Itse seuraan vauvan touhuja yötä päivää ja satun vieläpä tietämään että missä on mikäkin pää, niin ottaa aivoon kun mun sanoja ei uskota vaan "kyllä tässä on ihan selvästi peppu ja tossa seikkailee vasen pikkurilli". Turhan tosissaan taas suhtaudun mut minkäs teet. Lapsi on oma.
 
Minivöö, minäkin oon huomannu, että mahaa ei tarttee enää erikseen käsillä avittaa, kun kääntää kylkeä. Se muuten sattu ihan hulluna aikasemmi, mut ei onneks enää.
 
Mulla on tänään tuntunut vauvan liikkeitä peräsuoleen asti. Onko ihan normaalia?
 
Toivottavasti on normaalia, koska nii miullakii, ainakii toisinaan.
 
On ihan normaalia, niitä alkaa tuntua siellä alaosastossa enemmän kun vauva laskeutuu.
 
Vastaan omaan pohdintaani voiko vauvan asennosta päätellä kiinnittymistä. Aikasemmin siis vauva oli selkeesti vartalo mun vasemmalla ja jalat oikealla, hikka vasemmalla alavatsalla. Sitten taas liikkeet muuttui epämääräisemmiksi. Eilen neuvolassa sydänäänet löytyikin oikealta alavatsalta. Kiinnittymistä ei lääkäri edes kokeillut, totesi vaan olevan rt. Illalla tuntui kipeää tekevä muljahdus mahassa ja aamulla taas tutut jaloilla oikealla työntäminen -> pyllyn ja selän kohoaminen ja hikka vasemmalla olivat palanneet. Minä päättelisin tästä, ettei ollut siis vielä kiinnittynyt. Nyt rv 35+ siis.
 
Takaisin
Top