Vauvan liikkeet

Alkupuolella raskautta vaikutti siltä, että sikiöllä oli tarkka päivärytmi ja riekkumiset tapahtui hyvin pitkälti samoihin aikoihin. Sitten yhtäkkiä rutiinit alkoi muuttua ja liikkumista alkoi olla ihan millon sattui. Pari kuukautta sitten aloin pitää möyrimispäiväkirjaa ja huomasin muljahtelun olevan taas säännöllistä painottuen aamuun ja myöhäisiltaan. Kun tähänkin rutiiniin alkoi tottua, ja odotella liikkeitä tiettyihin aikoihin, jälkikasvu päätti taas muuttaa aikataulujansa. Nyt ollaan siinä tilanteessa että möyrimistä on ihan milloin sattuu, kun vaan erehdyn pysähtymään hetkeksi. Öisin joko nukun hyvin tai en juuri ollenkaan. Naurettavaa on että nytkin olen hereillä ilman mitään syytä. En edes ole käynyt vessassa. Heräsin vähän ennen kolmea ja olen siitä lähtien pelaillut pasianssia ja keskustellut venyttelevän jälkikasvun kanssa. Juttelu on tosin hieman yksipuolista "mitä helvettiä sä teet siellä?" "tönäisyjamuljahdus" "aha"
 
Semmosia ne vauvat on, et just ku on päässy jossakin määrin kärryille niitten päivärytmistä, ni eikös ne ryökäleet mee sen muuttamaan:p

Täällä oli viimeyönä kans kahdesta eteenpäin jamit menossa, itselle helpotus sinällään kun tuli illalla pihalla ollessa horjahdettua kyljelleen maahan. Ei siis sattunu, vaan suht pehmonen alastulo, mut hiukan säikäytti kuitenkin. Vauva on liikkunut, ei oo tullu sen jälkeen ylimääräsiä vuotoja eikä kummempia kipuja.
 
Täällä kanssa vaihdellut rytmit pitkin raskautta, ja nyt tässä lopussa toki muuttuneet sekä selkeämmin tullut täysin rauhalliset jaksot. Aiemmin oli niin, että aina kun itse pysähtyi/lopetti puuhastelun niin vauvan rymyäminen ja möyrintä oli jatkuvasti päällä. Ts siihen ehti keskittyä niin huomasi liikkeet. Nyt voi välillä vedellä ite päikkäreitä tai muuten vaan lepoasennoissa typykin usein nukkuu. Toisaalta sitten kun masussa on kunnon jamit niin tuntuu ihan pahalle, ihan kuin valtameren laivalla vatkaisi siellä menemään kun ennen lähinnä paineli moottoriveneellä tai souten :laughing001
 
Täällä toi jamittelu tuntuu kanssa jo tosi inhalle, sisäelimet ja kylkiluut ja muut liitokset huutaa punasta, kun poitsu pistää liikkuen. :D
Ainoa mikä on pysynyt samana koko raskauden ajan on, että illalla nukkumaan mennessä hänkin rauhottuu yöpuulle ja heräilee vasta kun itse nousen. Kerran oon herännyt kun toinen jotain muljahteli, mutta tais hänkin vaan unissaan möngertää. Päivällä rytmissä ei taas mitään säännön mukaisuutta.
 
Meillä usein herätään masussa klo 05-07 välissä, ja jos oon ite herännyt ja heittänyt aamupuurot nassuun niin typy tuntuu nukkuvan usein sitten aamupäivän tyytyväisenä johonkin 11 saakka :D
 
Mua pyydettiin äitiyspolilta seuraamaan vauvan liikkeitä sillä mielellä, että jos vauva kääntyy omatoimisesti raivotarjontaan, kiiruhtaisin polille ja synnytys mahdollisesti käynnistettäisiin.

Vaan enpä mä oikeesti tiedä enää yhtään miten päin vauva on. Eilen hän teki selkeästi jonkun ison kieppauksen, mutta kuitenkin mun mielestä potkii lonkkaa. Yöllä liikkeitä tuntui myös ylävatsalla. Mutta tuntui niitä ylävatsalla myös viime viikolla, jolloin beibi oli selkeästi perätilassa kuitenkin.

Ehkäpä vaan kiltisti odotan perjantaihin, jotta ultrassa näkyy todellinen tilanne.
 
Aika vaikea on itse arvioida tuota asentoa munkin mielestä. Mulla pitäisi olla tiukassa raivotarjonnassa kyllä ja on ollut jo pitkään (tuskin 41+ enää kääntyiskään), mutta eilen vauva vaihtoi jotenkin asentoa ja yritin tunnustella, että miten päin se nyt siellä on. Eikä mitään hajua. Entisellä peppu-kohdalla tuntui potkuja, että jotenkin oli vähän kääntynyt, mutta palasi varmaan tuttuun asentoonsa. En silti itse osaa tätä yhtään varmistaa..joten jos olis tuota perätila-pohdintaa, niin olis kyllä hankala ohje.
 
Kysyin ultrassa viime viikolla mikä todennäköisyys on, että vauva siitä vielä kääntyisi ja vastaus oli prosentin luokkaa. Vauva siis raivotarjonnassa, mutta kiinnosti silti. En sitten tiedä onko todennäköisyys sama jos on perätilassa ja onhan se tosi vaikea arvioida miten siellä milloinkin ollaan.
 
Mulla vauva on kääntynyt todistettavasti raivotarjonnasta perätilaan kolme kertaa 36. viikon jälkeen. Sen takia on todennäköistä, että kääntyy vielä. Tai sanotaanko, että mahdollista. Perjantaina vielä tarvittaessa yksi ulkokäännös. Viikkoja kuitenkin nyt jo 38+2, joten
Perjantaina voi olla liian myöhäistä vauvan koonkin takia.

Mulla magneettikuvattiin lantio ja ilmeisesti pienten mittojen vuoksi vauva ei pääse kiinnittymään. Esikoinen kiinnittyi about 2h ennen syntymäänsä.

Mutta hyvä kuulla, että ei kaikki muutkaan osaa arvioida itse vauvan asentoa! Musta vaan tuntuu et kaikki muut onnellisesti selittää, että "tässä vauvan pylly ja tässä pää"....
 
Mullakaan ei välillä ole ollut mitään hajua mitä tuolla yksiössä tapahtuu. Nyt olen uskaltanut luottaa, että tiedän mikä on peppu, kun se on ollut samassa kohtaa jo todella pitkään. Mutta jos päättäisi vaihtaa asentoa, niin ei taas olis mitään hajua. :D
 
Hikkaamisesta itse tunnistan, että vauva rt:ssä kun nytkyy aina samalla kohtaa häpyluun yläpuolella, muuten olisi vaikeampi arvioida...
 
Hiljasen vuotokauden jälkeen eilinen oli taas vilkkaampi ja olen jutellut tuonne että hyvä hyvä,jumppaa vaan. Sama myös mulla että Hikasta tunnistan asennon.
 
Täällä ollu liikkeiden suhteen pari päivää niin rauhallista ja hiljaista, että päätin tehä nyt liikelaskentaa hetken. No typy tais arvata mamman huolen ja hiljakseen liikkuu mahassa:happy: Olen onnellinen.
 
Mä oon ollut ihan paniikissa siitä, että liikkeet on lähinnä keinuttelua ja kevyttä muljausta. Terävät liikkeet ovat kadonneet. Mietin jo että kaverilla on varmaan alaraajahalvaus, vähintään. No, kymmenen liikettä tuntiin kyllä saan. :)
 
Tänään ollut aktiivisempi typykkä parin hiljaisen päivän jälkeen. Niin ne vaan päivät vaihtelee.
 
Täällä puolestaan on taas ollut ihan mahdottomia möyrintäpäiviä nyt kolmatta putkeen. Sekä uutuutena yösessiot. Jumatsuikka kun typy vetää itseensä ees sun taas ja emätin/ pimpero huutaa hoosiannaaaaaa :D
 
Ilmeisesti tila alkaa olemaan vähänä vatsassa, kun sen verran maltillisesti liikkuu masuasukki. Onneksi kuitenkin liikkuu, mutta huomattavasti "pehmeämmin", kuin esimerkiksi 2 viikkoa sitten.
 
Joo, sama täällä ja välillä pidempiä taukoja liikkeissä kun varmaan nukutaan pidemmin. Itellä tollasta möyrintää ja aaltoilevaa keinutusta liikkeet enempi.
 
Mulla on nyt pari viimeistää päivää vauvan liikkeet laukaisseet kipeät supparit. Tänään piti kaupassa tarrata mieheen ja taisin ääneen tuskailla, että apua se syntyy nyt. No, ei syntynyt. Aaarrggghhh!
 
Tää on niin rauhallinen liikkuja varsinkin päivisin, että äsken piti ihan herätellä, et Vieläks sä oot elossa? välillä meinaa siis huoletta, etenkin kun esikoinen oli aika aktiivinen mahassa. Onneks tää viimeistään illalla herää aina omatoimisesti. Ymmärrätte varmasti.
 
Takaisin
Top