Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja CMT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se että pääseekö synnytystapa-arvioon tuntuu olevan paikkakuntakohtaista käytäntöjen suhteen. Meillä ei edes kaikki radi - äidit pääse. Kysäsepä siltä neuvolatädiltä ihan suoraan että onko se mahdollista sun kohdalla päästä? Että vauvan koko jännittää jne.
Mulla esikoisesta synnärillä käsikopelolla tekivät painoarvion ja osui lähemmäksi kuin yksikään aiemmin ultralla tehty. Että kyllä se synnärillä viimeistään luulis selviävän jos niin jättiläinen on että ei pysty alateitse synnyttää. :) usein ne jättiläiset huomataan jo neuvolassa.
Ja toi 10 kg painonnousu....no tykkäävät pelotella ja herätellä noilla kommenteilla :( mikä on ihan tyhmää.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Hyvä, Adalia, että kävit tarkistuksessa. Parempi oman mielenrauhan kannalta, ja turhaa tuntea itseään hölmöksi, eihän sitä koskaan voi tietää, onko joku vialla vai ei, ennenkuin tutkitaan. Mäkin olen huomannut, että liikkeet vaihtelee päivittäin nyt paljon enemmän kuin alussa. Välillä on tosi heikkoja ja välillä oikein maha heilahtaa, kun tulee niin kovia potkuja :)

Jenniy, synnytystapa-arvio tehdään vai (tai näin olen ainakin ymmärtänyt) jos siihen on joku syy. Itse pääsen siihen radin takia, taisi olla rv37 aika varattuna. Normaalissa raskaudessa katsotaan vain sf-mittaa ja äidin painonnousua ja niiden perusteella arvioidaan vauvan kokoa. Korjatkaa joku, jos olen väärässä!

Meidän neiti on pysynyt monta kuukautta ihan samassa asennossa ja potkut tuntuu oikealla ylhäällä. Nyt on muutamien päivien aikana vaihdellut paikkaa ja potkut tuntuukin välillä vasemmalla välillä oikealla. Ei onneksi ole vielä keksinyt kääntyä ympäri! :wink Kaitpa hän haluaa käyttää hyväkseen koko liikkumatilan, vielä kun tilaa löytyy :) Vaihteleeko muiden vauvat asentoa vai ovatko löytäneet lempipaikkansa majailla?

Näin se menee meidänkin kunnassa mitä Tekah kertoi, lääkäri katsoo noiden lisäksi onko vauva laskeutunut jne. eli tavallaan se neuvolalääkäri on se synnytystapa-arviointi jos kaikki näyttää etenevän normaalin kaavan mukaan. Painonnousun perusteella tuskin voi ihan liikaa päätellä, jos ei se nyt ihan tosi radikaalia ole ollut joten ei sitä kannata liikaa murehtia mun mielestä. :) Ainakaan näillä helteillä... Mut jos ihan paniikinomaisesti pelottaa jatkuvasti niin kannattaahan siitä neuvolassa puhua jos kenties sinne pelkopolille saisi lähetteen! Mä harkitsin sitä jossain kohtaa mut sitten on pelot lievittyneet ja tuntuu ettei se höpöttely jonkun kanssa siellä ihmeitä tee kun ei ole mitään aiempaa synnytystä läpikäytävänä tai vastaavaa. Pitäsköhän tänne muuten jo perustaa synnytysmietteille oma ketju...?

Täällä on vauva tuntunut hengaavan enimmäkseen samassa asennossa melkein koko raskauden ajan, tai potkut ainakin on aina tulleet eniten tonne samaan kylkeen.

Jättivauvahan meillä juu.. :angry1
Kävin nyt aamulla äitipolilla kun vauva on liikkunut tositosi vähän koko viikonlopun ajan ja ylävatsa on ollut tosi kipeä eilisestä asti. Vauvalla kuitenkin kaikki hyvin, paitsi kahden viikon päästä on uus aika kasvukontrolliin. Hyvä että alakäyrällä oli ne mitat... Seuraavalla kerralla kuulemma vielä tarkistellaan, johtuuko pienikokoisuus pelkästään geeneistä vai voisiko siihen liittyä istukan toimintahäiriötä vai olisko vauva ottanut kasvua kiinni. Lääkäri tosin vaikutti siltä että voisi johtua vain geeneistä koska istukassa ei nyt ollut mitään vikaa. Mutta sen näkee sitten parin viikon päästä.

Ja liikkeet ei enää tunnu niin selkeinä, koska vauva on kääntynyt raivotarjontaan ja potkii etuseinässä olevaa istukkaa. Kovin oli aktiivinen ja lääkärillä oli vähän vaikeuksia saada napanuoran virtauksia kunnolla tarkistettua. :)

Ärsyttää vaan kun oon monta viikkoa stressannut, että vauvasta tulee oikea jättiläinen kun oman painonnousun mukaan heti tuomitaan ja sitten asiat onkin ihan päinvastoin.. Aion kyllä sanoa neuvolatädille jos se vielä perjantaina valittaa painosta. Onhan se tottakin että vauvasta voi tulla isokokoinen jos äitillä paino nousee ihan holtittomasti, mutta vähän voisivat mun mielestä neuvolassa hienovaraisemmin ilmaista asioita.

Meidän vauva on ollut taas aktiivisempi vaikka loppuviikosta oli aika hiljasta liikkeiden osalta, itse epäilin että liittyi helteisiin. No, kuumaa on edelleen mutta ei se näytä vauvaa haittaavan. Varsinkin eilen oli oikea mylläyspäivä. :) Mun tie käy kohta äitipolille. Toivottavasti ultraavat että näkee tilannetta taas.

Mä oon huomannu että mun vaavin liikkeiden vähyys johtuu vaan siitä että se on todella rauhallinen. Se potkasee ehkä kerran päivässä, muuten vaan myllää tuolla, ei potki. :) Onkos muilla rauhallisia masuasukkeja?

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Joo ei mullakaa potki.. Möyrii vaan tuola.
Senki suhteen tosin nyt ollu vähä rauhallisempia päiviä, nyt ehkä jo vähä vilkastunu..

Meillä asustelee myös rauhallinen kaveri mahassa, jotenkin koko ajan vertaa esikoisen liikkumiseen kun hän oli mielestäni tosi aktiivinen. Terkka sanoikin että kyllä vauvoissa eroja on ja joskus temperamentit ja luonteet uskotaan jo mahasta asti juontuvan. Tiedäpä sitä sitten..

Mä ainankin sydämestäni toivon että vauva ois ulkona yhtä rauhallinen kun mahassa :D Ettei tuu koliikki vauvaa niinkuin minä olin.

Meillä puolestaan on oikea raivovauva! :grin Potkiskelee koko ajan, kun liikkeitä tulee vain 30 tunnissa alan olla huolissaa, että mikäs sillä nyt on. Isänsä sanoo, että harjoittelee potkimaan mopoa käyntiin :grin Mies harrastaa siis moottoripyörällä radalla ajoa, ja kertoi innoissaan kun viimeksi oli ollut pieni tyttö ajamassa ja oli kuulemma niin lahjakas. Suunnittelee tästä jo itselleen kaveria ratapäiville :wink

Täällä kanssa on vauva muutaman hiljaisemman päivän jälkeen löytänyt voimansa uudelleen, hullu myllääminen ollut menossa viime päivät. :grin Onneksi isoimmat liikkeet kohdistuu tuonne kylkeen, niin ne ei ole kivuliaita vaan kivahan niitä on fiilistellä. :) Se alaspäin punkeminen onkin sitten vähän epämukavampaa... tai ainakin välillä tuntuu että se on vauvalla suunnitelmissa.

Täälläkin on hyvinkin rauhallinen tyyppi, mutta kyllä sen yleensä saa vähän tökkäisemällä potkimaan takaisin, jos alkaa huolestuttaa. Hyvä jos säilyttää temperamenttinsa ulkomaailmassakin :)

Joskus on noita rauhallisempia päiviä mutta sitten vauva taas innostuu. Nyt on ollu reipas. Tähän asti on aina riittänyt se että juo lasin mehua niin johan alkaa liikettä tuntua. Mä luulin että neiti on perätilassa mutta kyllä se siellä oikein päin majaileekin. :)

meillä on pari viikkoa ollut melkein jatkuvaa myllerrystä, potkimista tai vähintään hikkailua. tänään on pitkästä aikaa hiljaisempi päivä, niin tietysti heti huolestuttaa. jospa sitä huomenna saisi taas valittaa, että vauva tunkeutuu kylkiluihin..

Meillä on niin että hikkailee enemmän kun liikkuu mikä on hassua :D No tänään se kyllä POTKAS mua ekaa kertaa kylkiluuhun, tuntu oudolle :D

Jättivauvahan meillä juu.. :angry1
Kävin nyt aamulla äitipolilla kun vauva on liikkunut tositosi vähän koko viikonlopun ajan ja ylävatsa on ollut tosi kipeä eilisestä asti. Vauvalla kuitenkin kaikki hyvin, paitsi kahden viikon päästä on uus aika kasvukontrolliin. Hyvä että alakäyrällä oli ne mitat... Seuraavalla kerralla kuulemma vielä tarkistellaan, johtuuko pienikokoisuus pelkästään geeneistä vai voisiko siihen liittyä istukan toimintahäiriötä vai olisko vauva ottanut kasvua kiinni. Lääkäri tosin vaikutti siltä että voisi johtua vain geeneistä koska istukassa ei nyt ollut mitään vikaa. Mutta sen näkee sitten parin viikon päästä.

Ja liikkeet ei enää tunnu niin selkeinä, koska vauva on kääntynyt raivotarjontaan ja potkii etuseinässä olevaa istukkaa. Kovin oli aktiivinen ja lääkärillä oli vähän vaikeuksia saada napanuoran virtauksia kunnolla tarkistettua. :)

Ärsyttää vaan kun oon monta viikkoa stressannut, että vauvasta tulee oikea jättiläinen kun oman painonnousun mukaan heti tuomitaan ja sitten asiat onkin ihan päinvastoin.. Aion kyllä sanoa neuvolatädille jos se vielä perjantaina valittaa painosta. Onhan se tottakin että vauvasta voi tulla isokokoinen jos äitillä paino nousee ihan holtittomasti, mutta vähän voisivat mun mielestä neuvolassa hienovaraisemmin ilmaista asioita.

Mun kaverilla oli toi sama juttu, että neuvolassa oli peloteltu jättivauvasta mutta todellisuudessa se olikin alakäyrällä mahdollisesti juuri istukan heikon toiminnan takia.

Painonnousu ja SF-mitta ei välttämättä kerro mitään vauvan koosta. Ovat niin monesta muusta tekijästä riippuvia asioita nuo.

Meillä on myös aktiivinen asukki, potkii ja mönkii tosi paljon. Hikkoja en ole ainakaan vielä tunnistanut, muuta menoa on kyllä riittänyt senkin edestä. :)

No mulla on tuo sf-mittakin mennyt alakäyrän tuntumassa. Ei sitä tosin ole mitattu vasta ku kaks kertaa, perjantaina näkee miten se on kasvanut nyt kuukauden aikana.

Harmittaa vain se, millä tyylillä ne joskus siellä neuvolassa ilmaisee asiat. Varsinkin ensikertalaiselle. Mistäs minä voisin tietää mikä on normaalia ja mikä ei niin pakko yrittää luottaa siihen mitä siellä sanotaan. Ja sitten kun googlella löytyy aina niin ääripääjuttuja, ettei niitä melkein uskalla lukeakaan.
Anoppi sanoi tänään mulle, että raskausaika on hyvin pitkälti itsehoitoa ja diagnosointia, kun kaikki ohjeet ym. annetaan niin oppikirjan mukaan. Että jos ei itse huolestu, niin eipä muutkaan taida huolestua.

Mä oon vasta parina viime päivänä tuntenu kunnolla hikan. Tänä aamunakin oli hikka. :)

En voinu ikinä kuvitellakaan kuinka kovaa tuo kaveri voi potkia tai lyödä! Välillä oikeasti ihan sattuu, ihan kun se pienellä terävällä kyynärpäällä vetäs mahaa pitkin välillä ja iskee potkuja kylkiluihin ja muutenkin mönkii kauheasti. Välillä tuntuu siltä että se ei nuku ollenkaan vaan on vauhdissa koko aika! Täälläkin yleensä aamulla on hikka mahalla :)

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin