Vauvahöpinöitä

Jihuu keskimmäinen ei ole huutanut kahteen yöhön. :) Johtunee tosin siitä että minä olen nukkunut vauvan kanssa toisessa kerroksessa nojatuolissa ettei herättäisi muita. Pienellä nimittäin nenä aivan tukossa, alkoi toissailtana ja on nyt jatkunut edelleen. Ei vuoda, mutta on aivan tukossa eikä tahdo aueta millään.. Saa nähdä milloin helpottaa. Raasu kun ei syöminen oikein onnistu millään.. Toivottavasti ei kestä kauaa. Yh-viikonloppu tulossa kun mies on työreissussa ja eipä ole kivaa jos vauveli huutaa ja herättää muutkin öisin.. :(

Mies palasi siis tänään töihin, meillä kevyt arjen aloitus kun vanhemmat lapset meni hoitoon. Taidan siis mennä nukkumaan univelkoja pois tuon tuhisijan kanssa..

Mutta ihana näitä kelejä, jatkuu ja jatkuu vaan. Otetaan kaikki irti! :)

Poodle: No voihan harmi. Toivottavasti paranet pian. Itse olen pelännyt juuri että tulisi tuo rintatulehdus...varmasti todella inhottava :(

Suffeli80: Meillä poika rauhoittuu milloin mihinkin. En ole oikein päässyt vielä jyvälle tuosta. Välillä pitää hyssyttää, heijata tai välillä on toimii se et ei tee mitään vaan antaa pojan vain olla, niin rauhoittuu...ihme vesseli :) Ja joo välillä sit ei auta yhtään mikään, mutta sen oon huomannut että ei saa päästää vauvaa liian väsyneeksi meillä, koska sillon se just vaan huutaa eikä mikään auta ennen kuin saa nukahdettua.

Rokotuksista: Mää en oo kyllä yhtään ottanut selvää koko asiasta. Varmaan me kuiteskin annetaan kaikki mitkä kuuluu rokotusohjelmaan, mutta ei varmaan mitään ylimääräisiä.

Reissailua: Meillä oli suunnitteilla lähteä Lontooseen elokuussa, mutta saa nähdä. Mua jotenkin jännitää se lentäminen vauvan kanssa. Onko kellään kokemusta ja miten meni lentäminen?

Omaa: Oon ollut aika väsynyt kun miehellä alkoi nuo työreissut ja välillä tuo poika nukkuu niin huonosti öisin, mutta välillä kyllä nukkuu ihan hyvinkin onneksi, niin saa edes joskus levähtää :)

Meillähän pojalta löydettiin silloin rakenneultrassa jo sellainen kaiuton alue mahasta ja sitä seurailtiin, mutta eivät ikinä saaneet selvyyttä siitä mikä se on, niin käytiin tosiaan tällä viikolla sitten ultrassa ja lasten kirurgilla juttelemassa ja kirurgi oli sitä mieltä että kyseessä on vatsalaukun- tai suolen dublikaatio mikä nyt on ollut se pahin vaihtoehto, koska se ei itsestään sieltä häviä vaan joudutaan leikkaamaan pois :(
Nyt ois sitten kahden kuukauden hengähdystauko, koska se ei ollut kasvanut mikä on todella hyvä asia ja sit elokuussa poika menee mangneettikuvaukseen jotta näkevät mitä kautta se helpoiten saadaan leikattua ja sit n. 6 kuukauden iässä ois leikkaus.
Kyllä tää vaan tuntuu niin pahalta ku toinen on vielä niin pieni ja se joutuu leikkauspöydälle. Itsestäni jo mangneettikuvaus on ihan kamala, koska ne joutuu nukuttaan pojan siihen jotta se ei liikkuis ja sen jälkeen poika joutuu teholle tarkkailuun että kaikki alkaa toimia normaalisti sen nukutuksen jälkeen.
Olin vaan niin toivonut että kyseessä olisi jokin mikä itsestään lähtisi pois, mutta ei se auta kun pärjätä tän kanssa ja onhan se todella hieno juttu että kyseessä on hyvälaatuinen asia ja kun se poistetaan ei siitä tule ikinä mitään jälkeenpäin kunhan vaan leikkaus menee hyvin.

mami-83: No voi harmi kun selvisi juuri nyt pahimmaksi jutuksi sitten.. :( Voin vaan kuvitella, kyllä itsestäkin tuntuis kamalalle noin pientä nukuttaa saati sitten leikkaus. Mutta hyvä että se ei ole kasvanut ja että ihan vielä ei tartte leikata. Kylläpähähän lääkärit varmasti osaa asiansa ja kaikki sujuu hyvin. Ja todellakin, onneksi kyseessäon hoidettavissa oleva juttu. Voimia!

mami-83: voi surkeus, että noin kävi! Mutta onneksi osaat ajatella asiasta positiivisesti. Tärkeintä on saada pikkuinen kuntoon, vaikka siihen vaaditaankin hurjia juttuja. Tsemppiä ja mukavaa yhdessäoloa vauvan kanssa!

Voi miten ikävä juttu mami-83! On toi todella kurjaa, mutta onneksi hoidettavissa oleva juttu. Hurjasti voimia teille! Kaikki menee varmasti hyvin.

mami-83, tiedän aika hyvin ehkä mitä sulla on mielessä. Meillä todettiin tytöllä rakenneultrassa laajentunut munuaisallas. Silloin sanottiin, että se laajentuma voi hävitä vielä ennen syntymää, tai syntymän jälkeen voi hävitä itsestään, tai sitten jollain lääkkeillä, taikka leikkauspöydällä.

Ollaan käyty tytön kanssa ultratutkimuksissa, tänään oli röntgen, kesäkuun alussa magneettikuvaukset, varjoainekuvaukset, ja muistaakseni uusi ultra ja lastenlääkärin perustutkimus. Ja tän päivän lääkärilausunnon mukaan koska allas on syntymän jälkeen vielä kasvanut, leikkaus on todella todennäköinen, tosin odotetaan vielä noita kesäkuun alun tutkimuksia jotta nähdään mistä laajentuma tarkalleen johtuu.

Jotenkin tuntuu niin pahalta, että pikkuista noin riepotellaan ja tutkitaan. Meillä ei ole kyllä nukutuksesta puhuttu mitään, eli ei taida ihan samanlaisia tutkimuksia olla tulossa, se kuulostaa vielä astetta vakavammalta. Mutta meilläkin menee kesäkuun alku "kivasti" kun lääkärivierailuja on ensimmäiselle viikolle neljälle päivälle viidestä jo tiedossa. :/ Onneksi sentään voi olla siinä mielessä iloinen, että Suomessa on sentään huippuosaavat hoitohenkilöt. Pahemmin ahdistaisi, jos asuisi jossain huonomman terveydenhuoltotason maassa...

Kiitos kaikille tsempeistä :) Onhan tää aika raskasta, mutta toivottavasti kaikki on sitten syksyllä kunnossa eikä tarvi miettiä enään koko asiaa.

mmm: Jaksamista myös sinne. On teilläkin kyllä kesän alkuun heti aivan älyttömästi nuita tutkimuksia.
On tällaset asiat vaan jotenkin niin kauheita kun toinen on niin pieni ja haluais vaan auttaa toista mutta kun ei voi tehdä mitään :(
Siinä oot kyllä oikeassa että me täällä Suomessa ollaan niin onnellisessa asemassa, koska täällä on niin hyvät osaajat sairaalassa, mutta silti sitä vaan huolehtii niin kamalasti. Jo nuo pienemmät asiat kuten tuo mangneettikuvaus huolettavat jo aivan älyttömästi, saatika sitten tuo leikkaus. Jotenkin en osaa edes valmistella itseäni sitä leikkausta varten vaan todennäköisesti olen aivan rikki kun sen ajankohta tulee. Tuntuu vaan jotenkin niin epätodelliselta että meidän vauva joutuisi leikkaukseen vaikka tietää että se on totta. Kai sitä vaan edelleen kuitenkin elättelee toiveita.
Tiedätkö vielä miten teillä tuo leikkaus tehdään jos siihen pisteeseen joudutte? Meillä on edessä avoleikkaus ja tosiaan siellä mahassa on sellainen 3cm x 1,5 cm kohta joka poistetaan kokonaan.

mami-83: en ole tuohon leikkaukseen vielä perehtynyt. Perjantaina 7.6. saadaan lastenlääkärin analyysi tilanteesta, ja varmaan silloin saadaan lisätietoa itse operaatiosta.

Itsekään en pysty vielä asiaa kunnolla ajattelemaan. Mielessä on vaan yksi ajatus: onneksi on tuo mies rinnalla, notta kun romahdan täysin niin on olkapää johon tukeutua. :)

mmm ja mami-83: tsempit sinne, ihan kauheeta varmasti kun lapsi niin pieni vielä ettei ymmärrä ja ne kaikki tutkimukset ym on varmasti rankkoja! <3
meillä esikoinen on ollut leikkauspöydällä ihan pikkujutun takia, mut nukutettiin kyllä ja vaikka ajattelin että se on helppo juttu itelleni niin oli se jollain tavalla rankempi kuin ajattelin(vaikkei siis yhtään mitään isompaa tai vakavaa...) mut se nukutus tuntui vaan oudolle tilanteelle ja kun selvästi tyttö ihmetteli mitä tapahtuu samalla kun nukahti. ja lapsi oli 2-v silloin. olin itse nukutuksen ajan vieressä(ja muumimammapehmolelu:)) tuli tippa kyllä linssiin ja pala kurkkuun samalla kun silitteli ja hoki et äiti on tässä, ei hätää.. ja reipas tyttö kyllä olikin, mut selvästi oli hämmentynyt.
isot halit teille!!

tsemppiä myös niille jotka rintatulehduksesta kärsineet!!! se on rankka, varsinkin jos ei tyhjene kunnolla.

en ehtinyt kaikkia uusia viestejä lukea;paremmalla ajalla sitten. omaa napaa; poika syö jatkuvasti! en tiedä vaikuttaako toi kuumuus asiaan, hikinäppyjä on ihan tosi paljon, just kun hormoninäpyistä päästiin!:) viikon päästä ristiäiset<3 pitopalvelu tilattu ym valmiina. aikaa menee niin paljon esikoisen ja kotihommien kanssa et mietin et aivan liian vähän juttelen vauvalle tai pidän lattialla jne. mietin et ei varmaan opi koskaan liikkumaan tai kauheen myöhään kun on niin paljon vaunuissa/sylissä/kantorepussa.tai sittem puhe tulee viiveellä:( harmittaa vaan kun me esikoisen kanssa touhuttiin vauva-aikana tosi paljon! miten teillä muilla? pidättekö paljon lattialla? kääntymisyrityksiä? jokeltelua? jutteletteko paljon vauvalle?
tuntuu et aika ei riitä kun mekaanisesti vaipanvaihtoon ja imetykseen ja samalla juttelen esikoiselle/ohjaan sitä tekeen asioita...tai sit oon vaan nollat taulussa!

niin joo: me annetaan kaikki rokotukset ohjelman mukaan ja samalla vesirokkokin kun on 1v. niin tehtiin esikoisellekin. vesirokkorokotehan onm jo pitkään ollut käytössä, on vaan vähän kalliimpi... mut hyvä teho pitäs olla. yhdelllä tutulla oli komplikaatio vesirokosta niin ollaan vähän siitä säikähtäneinä ja lääkärin kanssa asiasta jutelleina päätyneet täähän vaihtoehtoon.

jemmi: tiedän tunteen!! esikko oli koliikkivauva, ei helppoa!mut jälkeenpäin aika tuntui lyhyeltä. meillä ei auttanu mikään vaikka kaikki kokeiltiin. tsempit!! 2,5kk kesti.

En huomannut et oisit saanut HugeMama vastausta FB ryhmäkysymykseen. Kyllä se on edelleen pystyssä. En nyt just muista kenelle piti laittaa viestiä jotta pääset ryhmään. Tuolla on jossain se keskustelu ni sieltä se selviää.

Eilen tuli neidille ikää 1kk! Ja aloitettiin myös d-vitamiinitipat. Ekana päivänä meni neidin maha sekasin ja yö oli tuskaa tytölle ja miehelle (itse olin edellisyöstä niin väsynyt etten pahemmin herännyt kuin huutoon vasta). Mut nyt huomaa, ettei se ole kuin hetken se maha kipeä tipasta. Joten kun annetaan aamun ekalla syötöllä sohvalla, niin hyvin nukutaan yöllä kaikki ja maha helpottaa ennen iltaa.
Keskiviikkona käytiin myös neuvolassa taas, ja neiti oli kasvanut ja painoa yli 4,6kg! Eli melkein kilo tullut lisää syntymäpainoon, eikä ole lisämaidolle tarvetta ollut missään vaiheessa.
Mie löysin tämmöisen: http://areena.yle.fi/tv/1883393
Itse syön myös vähemmän ruisleipää kuin sillon kun kotiuduin ja suklaa jäi, niin helpottanut neidin mahavaivat myös. Mut syön iltasin paripalaa ruisleipää yötävasten yhä, mut aamusin syön taas puuroa, ei enään leipää. Myös kuulemma maitotuotteet saattavat aiheuttaa vauvan mahapurut.

Mä ennyt oo päässyt aikoihi tännekkään. Kännykäl en pääse vauhun ja konetta tuski koskaa kerkee availla pahemmin. Kerra ku olin tulos ni eipä toiminut. Meil alkanu helpottaa arki. ada suukottelee ja silittelee ja hoitaa poikaa kovasti eikä enää oo sne kimpus, toivottavasti homma jatkuu näin.

Siis voi että mua ärsyttää. Minkätakia mä ens a apumpattua mun rinnoista mut lypsämäl kyl tulis! ostin ton sähkösen pumpunkin nii voi herrajestas se sattuu!!!! ja sit ei edes tule mtn! sit muute rinnat pursuaa maitoa, tää on niin kummallista..

Oon yrittänyt pumppailla sähkösel pumpul ja voi hitto et se sattuuu!! ja ei irtoo niinku yhtn mitää niinku ei käsikäyttöselkää! No Tänään mentii maailma kylässä festareille käymää nii kyllä vaa lypsämäl käsin saa irti hyvin! En vaa sit ottanut tarpeeks mukaa, joten jouduin ekan kerra antaa korviketta. toiv maha nyt ei reagoi siihe mitenkää. Kamalaa ku mul tuli huono oma tunto ku kertaakaa en oo joutunut antaa muuta tän 3 viikon aikana ku rintamaitoo ja imettämällä. Vaikka esikoinen joi alustaasti korviketta, silti mul tuli jotenki huono oma tunto :D On toi meiä jätkä kyl iha erimaata ku esikoinen. rintamaito + korviketta viel päälle ni imas sen 160ml, esikoinen joi enimmillää 30-40ml kerral ja olin iha hysteerinen senkaa ku en saanut sitä ikin syömää, tänkaa ei nähtävästi tarvii olla x)

Eevi: Mäkään en saa kuin käsin lypsettyä. Oon siinä vielä tooosi hidas. Mutta sentään vähän helpostusta sekin tarjoo. Kiva kuulla, että esikoisen kans sujuu jo hyvin! Toivottavasti jatkuu noin! Meillä myös poika SYÖ, n. 70g per päivä tullu painoa viimeset viikot. :D. Mut nyt tuntuu, et oikeesta rinnasta ei enää tuu entiseen tahtiin maitoa. Ehkä luonnollistakin, mutta on ärsyttävää kun on hetkittäin ihan "eriparitissit".

Kysymys: Annatteko vauvalle vettä ja jos, niin keitättekö?

Ihania airinkopäiviä kaikille!

HugeMama: Itsellä ollut kans ajankohtainen asia tuo veden antaminen, koska anopin mielestä vauvalle pitäisi antaa vettä ja ainakaan minun mielestä vauva ei tarvitse vettä, koska maito on sen janojuoma. Jos antaisin vettä vauvalle, niin ehdottomasti sen keittäisin ensin, mutta tosiaan mulla ei mitään oikeata tietoa ole vaan nämä on ihan omia mielipiteitä :)

Meillä jää vauva tänään ensimmäistä kertaa hoitoon mummon luo ja me lähdetään miehen kanssa ostoksille. Vähänkö mua jänskättää, mutta toisaalta on ihanaa kun saa vähän ihan omaa aikaa ilman vauvaa :)

Olen seuraillut tätä keskustelua taustalla ja saanut jo monia hyviä vinkkejä ja kokemuksia :) Meillä on reilun kolmen viikon ikäinen tyttö, eka lapsi, ja ihan pihalla ollaan monissa jutuissa... Nytkin mietityttää pukeminen..! Ulos pukeminen alkaa jo hahmottua mut mitä pidätte vauvalla päällä sisällä?? Meillä pidettiin pipoa vielä ekan viikon ajan mutta sitten lämpeni ilmat ja talo niin et pipo jäi pois. Tumput on vielä käsissä, miten teillä muilla? Muuten sitten body, potkarit ja sukat. Noita tumppuja pitäny silläkin, ettei kovin raapisi kasvojaan.

riitu: Meil on esim.tänään ollu sisällä lyhythihanen body ja sukat. Poika on tyytyväinen, niska lämmin ja varpaat myös "riittävän lämpimät". Ulkona käytiin vaunulenkillä, sillon oli pitkähihanen body, housut ja sukat. Vaunujen tuulensuoja riitti sen lisäks, mukana kulki myös muita peitteitä varalla, mut ei tarvinnu, kun vaunut kuumenee auringossa sen verran... Meillä näin. Ulkona oli n.+20 ja tuulista. Aurinkosuojana käytän ohutta pipoa, jos oon ollu pihassa ilman vaunujen tai muun suomaa aurinkosuojaa. Jonkun kesähatun viel tarvitsen varmaan. Aurinkolasitki ostin vauvalle, ei olla vielä testattu.

Ja kynsiä oon jo leikelly, en jaksanu niitätumppuja pitää vauvallakuin n.viikon.

Vettä en oo antanut kellekään lapsista, ennenkuin ovat kiinteitä alkaneet syödä. Ennen vanhaan vettä PITI antaa mutta nykyään ohjeistus on toinen, siksi varmaan anoppikin noin käskee tehdä.

Täällä taas yh-viikonloppu pulkassa, nyt niin puhki ettei jaksa kirjailla enempiä..

Vettä mä oon antanut jo, meidän poika eilen täytti 2 viikkoa! Vähentää sammasta kielestä tai siis sen muodostumista, kieli oli maidosta ihan koko aika valkonen, eikä neuvolatäti kyllä mitään sanonut, mutta ajattelin vaan ite antaa. Oon nyt keittänyt vettä aamulla pienen määrän ja sitten antanut pullosta syöttöjen jälkeen ihan suullisen tai kaksi. En sitä varsinaisesti janoon anna kyllä..

Vaatteista; meillä sisällä on ihan puuvilla bodyt ja pöksyt ja sukat, en oo käyttäny tumppuja tai pipoa, tumppuja en siksikään kun meidän pojalla on jotenin sen malliset kynnet ettei niitä oo tarvinnu leikata muttei se niillä saa raavittuakaan :)
Ulos sitten vedetty tumput ja myssy ja sellanen ohut neuletakki, vaunuissa on vielä äippäpakkauksen makuupussi, mutta lähinnä vaan alustana, en oo kyllä vetskaria enää vedellyt kiinni. Vauva on lämmin muttei itke kuumuutta niin kai sillä on kaikki kunnossa!

Mä olin totaalisen yllättynyt kun yhtenä päivänä otin rintapumpun käyttöön, oon luullut ettei sillä saisi juuri mitään tai ainakin tosi vähän ja hitaasti. Ehkä vartissa saan sellasen 150 ml, mun ymmärtääkseni tosi hyvin! Oon sitten laittanu vähän jo pakkaseen ja opetellu myös pullosta syöttöä, poika sellasen desin suunnilleen syö kerralla ja sitten taas nukkuu tyytyväisenä pitkän tovin, pian voin jo alkaa jättämään isin kanssa kahden :)
Lypsämällä saisin varmaan vieläkin enemmän, kun maitoa suihkuaa joka paikkaan imettäessäkin, mutta on toi pumppu kätevämmän tuntunen kuin ajatus käsin lypsämisestä!
Ja kiitos pakastus vinkeistä, ostin pieniä minigrip pusseja ja niihin tosiaan kätevästi mahtuu toi 150ml ja helppo sulattaa!

Meillä vauvan kanssa menee niin hyvin että oikeen pelottaa voiko se tällästä ollakkaan! Vauva syö ja nukkuu, tosi vähän on mitään kitinää ja omakin vointi pikkuhiljaa paranee niin mikäpä tässä ollessa! Ajan käyttöä vielä vähän harjotellaan, tuntuu että menee aikaa ihan vaan ihmettelyyn ja asioiden miettimiseen, kunhan saadaan arki rullaamaan niin varmaan ehdin tännekin taas enemmän kirjotella, lueskelen teidän kuulumisia kyllä innolla usein :)

Takaisin