Vauvahöpinöitä

No joo tosiaan oon nyt kyllä syönyt aika tulista ruokaa tässä. Täytyykin jättää itsekin pois tuo tulinen ruoka ainaskin, niin jospa se sillä helpottais.

Niin ja tosiaan mulla ei tule enemmän maitoa kummastakaan rinnasta, mutta en pysty pumppaamaan maitoa kuin oikeasta, koska tosta vasemmasta saan ihan max. irti jotain pari milliä pullon pohjalle ja sit toisesta tulee ihan hyvin...todella outoa :(

Meillä on laitettu nyt helteillä vauvalle päälle vaunuihin vain ohut pipo ja body, joskus jopa pelkästään lyhythihainen body. Jaloissa on sukat ja sitten harso kevyesti siinä päällä. Hyvin tuntuu tarkenevan. Hormoninäpyosyä huomaa, että on hikoillut paljon, kun näpyt pahenevat. Välillä mä mietin, onko jopa ihottumaa, mutta kun toisinaan taas sitten iho tasaantuu niin eip se kai oo. Toivottavasti.

Mä monesti imetän vain toisesta rinnasta ja aina vuorotellen, mikäli musåistan kumpi on vuorossa. Sitten, kun tulee niitä raivareita niin annan molemmista rinnoista, kun ei tunnu rauhoittuvan muuten. Tai sitten vaan pumppaan ja annan pullosta. Näin vauva saa syötyä napansa täyteen ja nukkuukin sitten paremmin.

Nyt kun on jo tosi aikaisin aamulla valoisaa, neiti herää monesti jo viideltä juttelemaan. Viime yönä täällä mummolassa laitettiin peitteet ikkunoille, jolloin valo ei päässyt läpi ja heti neiti nukkui pidempään.

Tuntuu, että neiti on kuuten ihan helppo tapaus, mutta vaatii tosi paljon liikettä. Koko ajan pitäisi sisällä kanniskella ja heti kun liike vähänkin lakkaa, alkaa kitinä. Vaunuissa nukkuu koko ajan, kun ollaan liikkeessä, vaikka kuinka pitkään.

Meillä käytetään D-vitskuna tuota Bioteekin Teho-D-tipat. Jo yhessä tipassa on 10 mikrogrammaa D3sta. Ei oo tullu ainakaan mahanpuruja siitä, ne oli jo ennen Dn aloittamista.

Riippuen säistä, vaatetus vähä vaihdellu, mutta nyt jo lämpimämmillä keleillä meillä ollu lyhythihane body jossa päällä paksummat housut ja paksumpi huppari. Poika on vaunuissa niin että äp-makuupussi on kiinni ja vielä rattaiden se suoja siinä. Kuumimpina päivinä tuli kuuma ja jouduttii availee pusseja ja hupparia että pojan huuto rauhottui.
Pipoa ei tosiaan enää olla pidetty (senkin takia kun tuo saa hirveet raivarit aina kun sen laittaa eikä mikään pipo oo vielä pysynyt sen päässä niin että ois pois silmiltä), ollaan aateltu että kyllä nuo suojat ovat ihan riittävät, ja kun huppareidenkin huput ovat suht "kireet" (lue: Ei jättimäiset löysät). Vielä noissa 13-15 asteen keleissä meillä oli ihana H&M Nallehaalari, ja voi että kun tuo oli niin söpö siinä ja mulla aina sydän pakahtui, mutta minkäs teet kun siitä on tullut jo ihan liian kuuma pidettäväksi. Buu :( Onneks on kuvia pojasta se päällä, kun on sellanen pieni karhunpoikanen <3

Mä syötän useemman syöttökerran samasta tissistä. Sitten vasta, kun poika alkaa tehdä sellasta rasittavaa tissi suuhun-sylkee pois-kitisee-hamuilee tissiä-kitisee-ottaa tissin suuhun-sylkee taas pois-sahaamista, niin sillon oon vaihtanu sitten tissiä. Se on myös helpottanu siihen että ei ny ihan kamalasti suihkua sitten maitoa, niin hotkiminen on senkin ansiosta vähentynyt.
Kuitenkin musta tuntuu, et toi ei tykkää mun vasemmasta tissistä yhtä paljon ku oikeen puoleisesta. Omastakin mielestä vasen tissi on paljon löysempi/pehmeempi, oikeestaan välillä tuntuu vaa pelkältä nahalta ja nännikin pienemmältä, niin eihän toi saa siitä oikeen kunnon otetta ikinä niiku oikeesta tissistä missä nänni on kiinteä ja tissi helposti työnnettävissä suuhun (jos vasenta yrittää niin nänni ikäänkuin vetäytyy ja mulla on vaan löysää nahkaa kädessäni). Eh. :D

Meillä kans heräillää aina viiden maissa sillai, että pelkällä syötöllä ei sitten enää nukahdeta, vaan silmät ovat ihan auki ja kirkkaat ja lapsi tuijottelee.. Ja jos ite satun nukahtaan niin heti alkaa kitinä. Yleensä 7-8 maissa sitten nukutaan uudelleen. Toi meno oli samaa jo pimeelläkin, ja yks kaveri sanoi et lapsella saattaa olla joku rytmi mikä äitillä oli raskausaikana, ja sinällään se ehkä kävis järkeen koska mä yleensä raskausaikana viiden maissa heräilin vessaan ja olin pitkiäkin toveja hereillä kunnes sain unen päästä takaisin kiinni. En sit tie, onko siinä oikeesti joku juttu mut itellä ainakin toi sopii itteeni.

Ainii ja pikkuisella on jo ekat antibiootit menossa :C Silmätulehus molemmissa silmissä, joten tippoja laitetaan niihin 2x päivässä. Ihan hirveetä huutoa aina ja muakin melkeen itkettää kun sitten väkisin yritän pitää sen silmää auki jotta saan sitä töhnää sinne tiputettua.. Onneks tipat on kuitenkin tehonneet jo hyvin joten enää muutama päivä jäljellä niin voi sitten lopettaa senkin.

Kiitos kaikille imetysinfoista! Oonkin huomannut, että vauva juurikin hermostuu paljosta maidon määrästä, maitoa suihkuaa niin ettei reppana saa nieltyä! Nyt kävin ostamassa rintapumpun, se vaan oli loppunut ja tilattava niin alkuviikosta vasta saan sen, jospa se helpottaisi. Mitenkä tuota pumpattua maitoa sitten annostellaan vauvalle, kuin paljon se oikeen syö, en tiedä yhtään kun maito tulee sokkona tissistä? Millasissa annoksissa se kannattaisi pakastaa?

Mulla tänään ollut ihan tuskaisen kipeä päivä! Tuonne alapäähän tullut ihan kauheat kivut, en tiedä miten on mahdollista että yksi tikki on alkanut nyt painaa ja kiristää aivan kamalasti, voisko se olla jotenkin tuehtunut tai ärtynyt.. Oon koko aika ihan itku kurkussa sen takia.. En tiedä miten päin olisin :(

Mä ostin viime viikol pumpun (oli meiä apteekis poistoalessa -50%), ja siinä oli mukana se yks kippo (minkä saa myös tuttipulloks) ja se oli 125ml. Olin ostanu niitä Minigrip Mini-koon pusseja, ja niihin just sopivasti toi 125ml menee. Neuvolatäti opastikin, että noi minigrippipussit on parhaita siksikin, että kun ne sulattaa niin tuo määrä sulaa tosi nopsaan, ja on myös nopee lämmittää (testattu jo ja voin sanoa että meni alle minuutti lämmittää jääkaappikylmä maito) eli ite meen ainakin tolla minigrippimeiningillä. Toki se määrä sitten ei ainakaan viimeksi riittänyt, piti tissiä tarjota vielä lisäks mut tais pojal ollaki tosi nälkä ku puol tuntii si söi vielä.

Mä sain lahjaksi Ainun Pump &Save säilytyspussit 50 kpl ja ne ovat olleet tosi hyviä! Niihin menee 150ml ja parasta on just se mitä Huuhkajakin mainitsi, että tossa maito sulaa niin nopsaan, Siihen saa myös kätevästi kirjoitettua pvm, jolloin maito on pumpattu.Itse en tiedä mitä tekisin ilman rintapumppua, se on ollut iso pelastus! Poika juo todella paljon ja maitoa on myöskin todella runsaasti. Saan joka päivä pakastettua 200-300ml ja sitten on voinut huoletta jättää vauva isille ja lähteä itse asioille. Tosta pakastetusta maidosta näkee, miten paljon tuo maidon väri on muuttunut! Ekat viikot se oli niin näkymätöntä ja keltaista ja nyt ihan valkoista.

Huomenna jännittää vauvan lääkäriaika ja ensimmäinen rokotus! Toivottavasti se sujuu hyvin, tietääkö joku tosta ekasta rokotuksesta, että tuleeko vauvalle mitään oireita sen jälkeen ?

Jeijj, huomen meille tulee vieraita kolmeksi viikoksi! :) Appivanhempani tulevat Kosovosta ja ne ei oo koskaan aikaisemmin täällä ollut. Heidän ensimmäinen lapsenlapsi ja he ovat niin innoissaan. :) En tiedä oonko aikaisemmin maininnut, mutta itsekin olen sieltä kotoisin.

Aurinkoista päivää kaikille! :)

be, Facebookin puolella on ollu tuosta rokotuksesta juttua. Kuulema lapsi voi sen jälkeen olla ärtyisä ja itkuinen parista päivästä viikkoonkin. :/ Mutta kipeää oloa helpottamaan voi hakea nestemäistä Panadolia apteekista.

rokotuksista tulikin mieleeni; meinaatteko ottaa lapselle kaikki rokotteet mitä annettavissa on?
Me ollaan hirveen epäileväisiä rokotteiden suhteen, pääosin sellasten tautien mitä ihan normaalisti omassa lapsuudessamme sairastettiin (esim vesirokko), mutta meidän tutkimustyöt noiden rokotteiden suhteen on ihan kesken.. Pitääkin muistaa niitä alkaa nyt tutkimaan, jotta sitten voi tehdä päätöksiä, mitä rokotteita otetaan ja mitä ei.

Huuhkaja: Me on otettu muut,paitsi tämä uusin pneumakokki-rokote. Itsestä tuntuu että se vielä lisänä kerralla annettaviin coctaileihin on liikaa pienelle. Myöskään mitään vesirokkorokotetta en ottais. tosin se täytyy todeta että mitään vahvaa tietoa tai selvitystä ei tämän päätöksen alla ole. Otetaan vaan kaikille lapsille samat ja pneumakokki ei ollut vielä ohjelmassa kuin kokeiluna ekan kohdalla. Joten on päätetty samoin kaikkien kohdalla.. Oon sitä mieltä että liika rokottaminen on karhunpalvelus vastustuskyvylle, mutta kyllä tietyt rokotteet haluan lapsille kuitenkin, koska ne on iäisyyksiä jo annettuja. Otin esikoiselle aikoinaan infektioastman takia "sikapiikin" ja kyllä jälkikäteen harmitti kun kaikki haloo nousi. Mietittiin tosi pitkään sitä päätöstä ja kyllä ois ollu hirveetä jos ois saanu narkolepsian meidän päätöksen takia.. Mihin sitä voi enää luottaa noissa..

Be, ihanaa kun saatte tärkeitä vieraita. Eiköhän kaikki suju ja kiva kun tää maakin on jo vähän nätimmässä kuosissa, verrattuna tuohon kuukausi sitten.. :) Sähän kirjoitat tosi hyvää suomea jos se ei siis äidinkielesi ole..? :)
Eikös muuten eka rokote ole rota-virus? Se annetaan suun kautta tippoina ja meillä ei ainakaan kummempia ole aiheuttanut aiemmin..

Anteeksi kun en nyt muiden jutteluita jaksa kommentoida :S Pitää ajan kanssa lueskella, mistä täällä on ollut puhe.

Meillä on tämä päivä mennyt kipeissä merkeissä. Aloin eilen saamaan flunssan oireita ja tänään olinkin jo ihan jyrän alle jäänyt. Miehen on taloudellisen tilanteen vuoksi vähän pakko olla töissä, joten vanhempani tulivat hoitamaan vauvaa että sain nukkua. Iltapäivällä miehen tultua töistä sitten nousikin 39 asteen kuume ja totesin, että taitaa puskea rintatulehdus vielä kaupanpäällisiksi o.O Äitini patisti minut yksityislääkärille, josta lähdettiin sitten antibioottien kanssa... Nyt pitäisi koettaa tyhjentää tuota rintaa parhaansa mukaan, mutta mulla on se hankaluus, etten pumpulla saa oikeen mitään irti :( Käsinkin oon yrittänyt lypsää, mutta sekin on tosi hankalaa muualla kuin suihkussa. Onneksi vauva sitä tyhjäsi ihan kiitettävästi.

Isovanhemmat tulee taas huomenna onneksi avuksi, ei täällä kotona kyllä yksin päivää jaksais flunssan ja tuon rintatulehduksen kanssa... Väkisinkin meinaa tulla vaan huono omatunto kun ei pysty keskittymään kunnolla vauvaan vaan menee vaan selviytymismoodilla eteenpäin :/

Siilineiti: Joo onneks nyt on ollut tosi hyvät ilmat ja ulkonakin on niin kaunista jo . :)Mun äidinkieli on albania, mutta kun olen suomeen tullut 6-vuotiaana niin osaan tätä ehkä hieman paremmin kuin omaa äidinkieltä.

Rotavirusrokote : Oli aamulla vauvan lääkäri ja kaikki meni hyvin. Kyselin tuosta rokotteesta ja lääkäri sanoi, että siitä ei nyt alkuun tuu oireita, mutta viikon päästä saattaa tulla vatsanvaivoja ja pahanhajuista ulostetta, kun se poistuu ulosteen mukana. Ja kyllä eilen helpotti kun Siilineiti kertoi, että sitä annetaan suuhun tipoina. Oi vitsit, kun meiän pojalle se maistui niin hyvin ja kun se vielä on niin makeaa. :) Rakas on jo 60cm ja painaa 5200g. Ihanaa <3

Poodle Voi ei, hurjasti voimia ja jaksamista sinne! Hienoa, että saat apua läheisiltä! Pikaista paranemista!<3

Täällä on jaksaminen välillä hieman vähissä. Neiti ilmeisesti oirehtii kitinällä ja venkoilulla jos päivässä on liikaa hälinää ja uusia ihmisiä. Eilen oli mun jälkitarkastus ja neiti huusi koko sen ajan. En hirveästi ehtinyt kysellä mitä piti. Ja sen jälkeen mentiin lastenkutsuille jossa tietysti meteliä riitti. Tyttö valvoi koko päivän ja sitten illalla kiukuttelujen jälkeen nukahti jo seiskalta yöunilleen.klo 03 syötön jälkeen alkoi taas kitinät jotka kesti noin pari tuntia. Mieskin meni sohvalle nukkumaan, vaikkei yleensä kovin äkkiä herää vauvan ääntelyihin.

Sitten aamulla taas oli aikamoista meininkiä, kunnes onneksi nukahti ja mama on ehtinyt tehdä edes jotain pikkujuttuja.

Mikä teillä on paras rauhoittelukeino kiukuttelevalle vauvalle? Meillä tyttö vaatii todella paljon kanniskelua, eikä siis pysähtyä ja istahtaa saa. Välillä kyllä sekään ei auta. En tiedä onko sitten silloin kysymys lähinnä yliväsymyksestä..

poodle: Voi että, tsemppiä ja paranemisia sinne. Onneksi sait apua! Tuo on niitä ekoja konkreettisia ikäviä juttuja äitiydessä, sairastaa ei saa rauhassa.. Ainakaan useampaan vuoteen..

Suffeli80: Meillä auttaa kantoliina, siinä rauhoittuu hyvin aina. Meillä tosin hälinään on totuttu, isommat sisarukset pitää siitä huolen... Kuullostaisi kyllä että vauva on tuolloin yliväsynyt tai sitten vatsanväänteitä.. Tosin nämä kaksi ehdotusta pätee aika moneen ongelmaan.. :)

Meillä on kahden viikon etelänreissu tideossa tuossa syksymmällä. Ai että odotan sitä jo, tosin kyllä vähän jännittää miten tällasen köörin kanssa matka onnistuu. No onneksi kokemusta on reissaamisesta lasten kanssa ja paikkakin tuttu. Kuopuskin tuolloin vielä varmastikin pelkällä rintamaidolla, joten helppo matkakaveri. Onko muut suunnitelleet reissuja?

Meillä olisi suunnitelmissa tehdä autoreissu Lofooteille heti juhannuksen jälkeen. Se varmistuu vasta luultavasti lähdön hetkellä, koska kaikki on tietysti kiinni tytöstä. Yleensä kyllä autossa viihtyy ja nukkuu kaikki matkat mutta tuo on aikampitkä reissu. Viikko siihen on varattu ja matkakilometrejä tulee päivittäin aika paljon.
Yöpymiset hoidetaan hotelleissa, mutta saa nähdä miten noinpitkä reissu onnistuu, vauva on siinä vaiheessa kohta 3 kk.

Meillä rauhoitukseen toimii esim tasainen melu (imuri, pesukoneen linkous, autoajelut kunhan on yli 50km/h), kantoliina, kantoreppu joskus, juurikin tuo sylissä hyssyttely (kävellen! Istuen ei toimi) ja myöskin kapalointi toimii. Riippuu vähä omasta fiiliksestä mitä jaksaa yrittää...
Tänään kuitenkin taas ollu tankkauspäivä ja ees syli ei rauhota, vaan täytyy saada tissi suuhun. No, saapahan lihaa luidensa ympärille.

Me ollaan kans suunniteltu etelänreissu kun poika on puolivuotias! Johki välimerelle mennään mut kohde ei oo viel selvä. Toki kesälomal reissataan suomessa ja meil on yks mökkiviikkokin vuokrattuna. Oon luottavaine et kaikki menee hyvin kunhan asenne on hyvä ja luottaa siihe et kaikki menee hyvin. Ruoankin puolesta on vielä helppo lähteä. :)

Huhheijaa ja vatsavaivat. ei terve :(
Mikään ei auta, ei vaipanvaihto, ei maito, ei tutti, ei yhtään mikään. jatkuvaa huutoa lähestulkoon koko päivän... Cuplatonit alotettiin eilen ja niistäkään ei tunnu olevan mitään hyötyä.
Kaipa mä sain sen koliikkilapsen mitä manasin jo raskauden alussa. Repii hermoja kun ei tiiä mitä tässä pitäis tehdä.

Voimia Jemmi! Cuplaton alkaa vaikuttaa parin päivän viiveellä tietääkseni. Toivotaan että vaivat helpottaa pian.. :( Onko teillä kantoliinaa? Se voisi auttaa kipuihin ja saisit edes kädet vapaaksi välillä vaikka ei auttaiskaan..

Voi ei oo kantoliinaa. :( täytyy varmaan alkaa harkitsemaan sellasta. toivotaan nyt että tulee viiveellä ja alkais cuplatonit huomenna helpottaa. En uskalla alottaa Dtippoja edes jos nyt on vatsa jo noin kipeä, pelkään että mitä ne Dtipat aiheuttaa. Onneks on mies kotona vielä tän viikon ku sairastelee.

Jemmi: voimia. En oo mikään lääkäri, mutta en usko, että lapsi hirveästi kärsii, jos et heti alottaskaan d-vitamiineja. Nythän on valoisin aika, plus kyllä niiden vatsanväänteiden pitäs yleensä viim.3 kk:n iässä helpottaa, ei sillonkaan oo myöhästä alottaa dvitamiineha. Juttelin yhden äidin kans, joka ei tosiaan ekaan 3 kk:n antanu vatsakipujen vuoks d-vitamiineja ja ihan on ehjä ja terve viisikuinen poika nyt. Kantoliina on hyvä hankinta, kunhan saa lapsen tottumaan. Meillä nyt jaksaa aina vaan pidempiä jaksoja siinä, ainoa miinus on et se on sisätiloissa kuuma! Vaikka oonkin pienissä vaatteissa a vauva myös. :)

Huuhkaja : Oon kans miettiny noita rokotteita... Oon koittanu myös lueskella, mutta en oo vielä tehny päätöksiä. Kerro, mihin tulokseen tulit.

Nyt ei oo aikaa muille erikseen kommentoida muita, hyvät voinnit kaikille tasapuolisesti!

Takaisin