Vauvahöpinöitä

eeville jaksuhalit:Heartred onpa hurjan kuuloista. onko sulla yksinhuoltajuus vai miten? onneksi sun mummi ja ukki asui siinä naapurissa!

mulla on tänään ollut tosi paha mieli kun räyhäsin esikoiselle kun teki kakka- ja pissavahingot kylässä ja vielä kotona pissat housuun...vitsit kurja mieli. tuli niin puun takaa tuo kun on ollut jo niiiin pitkään päiväkuivana ja sit sen sotkun ja jälkeen päin marisemisen takia tuli kiukustuttua:sad001 pyysin kyllä anteeksi jne myöhemmin. voi parka. muutenkin huono äiti olo kun soittivat päiväkodista kun sinne esikoiselle paikkaa 2puolipv/vk haettiin, et "ootko nyt varma" ymym..ja heti sellanen "syyllistyspuhelu". ihan huono äiti -olo. :'(

mut en tajua sitä kun kauheesti mainostavat perhekahviloita ja et voi kerhoon jättää lapsen 3kertaa viikossa pari kolme tuntia, niin eikö se oo sama missä lapsi on hoidossa kun ei oo siellä kotona(kun sanovat et lapsen paras paikka on kotona ja ei kannattais päiväkotiin hakea sen takia et kolmevuotias ei kodin lisäks tarvi muuta...et miksi mainostetaan sit kerhoja?)

tulipa vuodatettua. anteeksi.
 
Voi vitsukka :/ tiedän ton huono äiti tunteen ku ite tiuskin välil tolle esikoiselle, pyydän kanssa aina anteeks mut silti jää pahamieli :/
Aivan eihä se lapsi koton ole vaa hoidos iha niinku pv kodiski jos se jättää tollasee, iha ihme homma :D Kyl mä olen itse ainaki suunnitellue t hakisin adalle jtn päiväkotipaikkaa ku se 3 täyttää tai on 3½v mutsiis just tollee et vaa pari ekrtaa viikos muutaman tunnin olis et sil olis jtn muutaki tekemistä, mut pitää vähä viel kattoo sit ku siihe o kuienki viel reilu vuos aikaa et pidänkö vaa kotona siihe saakka ku pikku ukkoki menee pv kotii .

ja joo mulla on yksinhuoltajuus , onneks, mä hain sen viime syksynä ku mulla meni hermot tohon ja semi itseasias antoki sen mulle vapaahetoisesti et ei tarvinnu asiasta tapella. No joo onneks mummi ja ukki asuu naapurissa nii niist on apua :) tänäänki ukki vei handen aamulla ulos pitkälle lenkille :)
 
Heippa!

Kiirettä pitää, synttäreitä (esikoinen), ristiäisiä ja vähän myös töitä. Lisäksi tämä foorumi ei meinannu millään päästää mua sisälle. Prhhhh!

Vitsukka: Ihan hyvällä omalla tunnolla voit viedä tuon verran hoitoon isompaa. Ärsyttävää että syyllistetään tuommoisesta. Ihan samahan tuo nyt on onko kerhossa vai hoidossa noin mitättömän pienet ajat viikossa.. Puuh! Mulla on nyt koko kesän lapset kotona mutta syksyllä sitten lokakuussa menevät isommat taas 5-10 päivää kuussa kun töitä on vähän pakko tehdä..

Eevi: Voi harmi tuollaista kun joutuu kestämään. :sad001 Onneksi tunnut olevan aika vahva ja määrätietoinen nuori nainen! :) Tsemppiä!

Täällä menee ihan mukavasti. Kiirettä pitää kolmen kanssa. Pienin kasvaa kovaa kyytiä, surku tulee kun vaatteet jäävät pieniksi. Mahavaivoja on hyvin vähän, ainut mikä vähän vaivaa on toinen silmä joka edelleen tippakuurin jälkeen on rähminyt. Neuvolalääkäri ensi viikolla, täytyy katsoa jos sinne asti pärjäisi ihan vaan näin keitetyllä vedellä putsailemalla. Tosin isosiskonkin toinen silmä on alkanut oireilla, että mietinkin olisiko kuitenkin joku tarttuva silmätulehdus vai vaan nämä siitepölyajat..

Uni on välillä aika vähissä, ei mitään hajua kuinka usein tuo pienin syö yössä (3-5) ja sitten isommat herättelee sopivasti muissa väleissä. Jotenkin sitä vaan päivästä toiseen lompsitaan melko järjissään. :)

Nyt takaisin hommiin, siivota pitäisi mutta ei millään huvittaisi. Mieskin tietysti töissä niin tympii itsekseen yrittää tätä läävä ottaa haltuun juhlia varten. Onneksi nyt on kaikki juhlat juhannuksineen peräkkäisinä viikonloppuina niin luulisi kämpänkin olevan muutaman viikon ihan ok.. :wink (KUNHAN sen nyt ensin saa kuntoon!!)
 
Ootte te naiset mielettömän sisukkaita tarmonpesiä! Mulla on täällä vaan yks käsittääkseni helppo vauva eikä yhtään lemmikkiä, mutten kyllä yhtään pakollista enempää tee täällä kotitöitä tai ruokaa tai oikeestaan juuri mitään. Ehkä jonain päivänä mäkin saan hitusen tuota äitien tehokkuutta imettyä itteeni...

Eevi, toivosin todella, että lastes isän asenne muuttuu. :sad001 Komppaan Siilineitiä, että onneks vaikutat melko itsenäiseltä ja vahvalta, että arki mahdollistuu ilman sitä isääkin. Jonain päivänä miestä ehkä kaduttaa toilailunsa, mutta eipä se mitään auta. Tuossa tilanteessa ei kyllä varmasti oo helppoo, tekis varmasti mieli toivottaa itsekäs mies helvettiin, mutta sitten toisaalta se on lasten isä.tsemppiä, mihin päädytkin!

Tuo "huono äiti"-olo taitaa kuulua tähän pakettiin ja ilmeisesti korostuu, kun on muitakin lapsia. Mulla on jo nyt oireita siitä, kun esim. poika ollu pitkään vaunuissa/sitterissä, on äreellä tuulella, en oo tarpeeks seurustellu sen kaa tms. niin itsesyytös jo päällä.

Iloa kesäkuuhun!
 
Ai niin, pitipä kysyä, et kuolaako teidän vauvat? Meillä poika 7vko, viime viikolla alko nuoleskella kaikkee ja nyt kuolaa hirmusti. Oon kuullu, et just parin kk:n iässä voi jotkut vauvat alkaa kuolata. Että jotain kuolakaulureita pitänee hankkia, tää ei ilmeisesti sitten ihan heti oo loppumassa?
 
Olipa tänne taas tullut viestejä!

Me oltiin reissaamassa tuolla sukulaisissa ja oli kyllä jollain tavalla rentouttavaa, kun oli noilla isommilla puuhaa ja muita aikuisia joiden kanssa viettää aikaa niin eivät koko ajan olleet toistensa kimpussa tai mulle kiukuttelemassa ettei ole tekemistä. Oikein hermot lepäs :) Nyt kotona taas palattiin heti tuttuun päiväjärjestykseen, eli äiti on tyhmä ja kaikki muukin on ihan typerää. Mies auttaa kaveriaan remontissa, joten on päivät poissa ja iltasin poikki eli aika lailla saan itse pyörittää tätä rulettia. Ensi viikon varsinkin, kun mies lähtee kalastamaan Lappiin. Sunnuntai-iltana lähtee ja tulee torstai-perjantai välisenä yönä takas. Muuten uskon selviäväni, mutta kauppareissut.. Tai ei niissäkään mikään muu kuin se, että kuinka ihmeessä saan vauvan kaukalossakaan ja kauppakassit ylös tänne kolmoseen asti, kun ei ole sitä hissiäkään.

Meidän poju on nyt viime aikoina alkanut nukkumaan öitään yhdellä syötöllä (kuuden jälkeisiä syöttöjä en laske yösyötöiksi). Nukkuu siis 5-6 tuntia ja sitten syö ja taas nukkuu. Yhtenä yönä nukkui jopa 7 tuntia! Nämä pidemmät unet alkoivat, kun tajusin kapaloida pojan. Poju on myös selkeästi löytänyt nyrkkinsä, kun sylkee tuttia pois ja tunkee nyrkkiä tilalle :) Viihtyy hyvin lattialla sekä selällään että mahallaan. Mutta useimmiten kyllä on sylissä. Pitäisi parantaa tapansa ja vähän enemmän antaa olla lattialla niin oppisi jonain päivänä liikkumaankin. Leluja kyllä katselee, jos vaan äiti muistaisi niitä välillä näyttää, mitään lelukaarta tms. meillä ei ole. Kuolaamista meillä ei ole vielä esiintynyt missään suurissa määrin.

Ja huonoksi äidiksi minäkin tunnen itseni päivittäin. Tunne liittyy milloin isompiin poikiin ja milloin vauvaan. Kaikkeen ei kuitenkaan yksi ihminen repeä, joten välillä se tunne on vaan kestettävä.

Eeville jaksamista vaikeassa tilanteessa!
 
Oon kyllä samaa mieltä HugeMaman kanssa, huikean sitkeitä ja vahvoja naisia meillä täällä palstalla! Upeeta lukea miten selviätte useamman lapsen kanssa, miehet reissutyössä, tai vaan vastuuttomia kuten Eevin tilanteessa, ja vielä teillä on aikaa kirjotella tänne ja auttaa meitä muita vankoilla tiedoillanne! Mulla yksi pieni, ihan helppohoitoinen vauva, mies lomalla, enkä edes tänne ehdi tulla kirjottelemaan tänne omia kuulumisiani.. On mulla vielä pitkä matka ja paljon opittavaa teilta muilta!

HugeMama meillä kanssa vauva lipsuttelee kielellään kun lisko, on tehny sitä alusta saakka, en tiiä mitä se on, ihanan ja hassun näköistä vaan :)
Ei vielä kuolaa, mutta eikös se kuolaaminen liity vähän hampaiden tuloon?

Tsemppiä Vitsukka! Älä yhtään syyllistä itsees, kyllä tunnet lapsesi ja jos koet että tarvii enemmän virikkeitä muiden ikäistensä lasten kanssa niin ihmeessä hoitoon, onhan toi vielä tosi pieni hoitomääräkin, mitä ootte suunnitelleet! Varmasti tekee hyvää esikoiselle ja sinulle ja vauvallekin, tuommonen "tauko" toisistanne välillä, esikoinen saa leikkiä vähän omia leikkejä ja sinä saat keskittyä vauvaan ja itseesi ja jaksat sitten illalla taas riemuita esikoisen uusista hoitokokemuksista :)

(.) Huonoäiti-syndrooma piinaa täälläkin lähes päivittäin, millon mistäkin syystä.. Tissit ei meinaa sopia vauvan suuhun ja imetys takkuaa, vauva hotkii ja itkee mahaansa sen seurauksena, kaikkeen me äidit syyllistytäänkin ;D
Onneks välillä edes naurattaa!
 
Tsemppiä Eeville...kuulostaa todella inhottavalta tilanteelta.

Täällä onkyllä kans välillä niin huono äiti ettei mitään järkeä. Välillä huono omatunto ku ei muka leiki tarpeeksi vauvan kanssa, mutta yleensä imetyksestä :sad001

Mites teillä on muuten maito riittänyt vauvalle?
Meillä on alkanut vissiin hiipumaan ja oonkin aivan hulluna ny yrittänyt kaikenlaista että saisin kasvatettua maidon määrää, kun pelottaa et se vaan hiipuu entisestään ja sit koko imetys loppuu :sad001 Kahtena iltana on jouduttu nyt antamaan lisämaitoa pullosta, mutta onneksi on kuitenkin tuota pumpattua maitoa niin ei tarvi korviketta antaa.
On niin surkea ja tosiaan huono äiti olo, kun haluaisi kuitenkin imettää mahdollisimman pitkään.
 
mami-83: Oon lukenu tuosta maidon riittävyydestä, ja esim.imetystukisivuilla sanotaan, että maito yleensä aina riittää, vaikka nainen uskoisi sen olevan loppumassa. Esim.rintojen koosta, maidon herumisesta jne.ei voi päätellä, et maidontulo olis loppumassa. Vauva saattaa joskys syödä huonommin eri syistä johen, jolloin hetkellisesti maidon tuotanto voi olla vähäisempi, mut vauva pyrkii yleensä sitten lisäämään taas maitoa imemällä useemmin. Käy lukeen sieltä imetyksen tuen sivuilta www.imetys.fi tai ota vaikka yhteyttä imetystukeen ( puh.nro vois löytyy tuolta sivustolta). Mun päälle teki hyvää lukee niitä artikkeleja, ne on kannustavia ja rohkaisevia. On tärkeetä luottaa siihen, että sitä maitoa tulee ja se riittää. :) ja kysy neuvolastakin tukea,tai vaikka halutessas ylimääräsiä punnituksia, siitä painonnousustahan sen näkee, että ravinto riittää.
 
Tsemppejä kaikille huonoäiti-fiilistä vastaan taistelemiseen ja muihin arjen haasteisiin! Täytyy kyllä munkin sanoa, että hävettää monesti tuskailla omia ärsytyksiä kun niin monella on isompiakin haasteita. Varsinaisia sisupusseja ootte :)

Mullakin monesti tulee sama kuin mami-83:lla, että pelottaa etten vauvan kanssa esim. leiki tarpeeksi. "Liiasta" vaunuissa/turvakaukalossa/sitterissä pitämisestä tulee kanssa huono omatunto. Miehen kanssa mentiin yks päivä saunaan ja tyttö ihmetteli sillä aikaa sitterin lelukaarta puolentoista metrin päässä saunan ovesta. Vaikka mitään hätää ei vaikuttanut olevan ja seurasimme koko ajan vauvan touhuja lasioven läpi, pelkäsin että nyt se tuntee olonsa hylätyksi, saa hirveät traumat ja kasvaa vähintäänkin sosiaalisesti rajoittuneeksi o.O Traumat taisi olla pahemmat äidillä kuin vauvalla... Yhessä välissä huolehdin sitäkin, että nukkuuko se liikaa kun tuntuu, että perhevalmennuksessakin kaikkien muitten vauvat vaan kuulemma valvoo päivät pitkät. Oma äitini sitten sano että anna nyt lapsen ihmeessä nukkua jos se nukkuu :D

Meilläkin oli ristiäiset viime viikonloppuna (en nyt muista olenko jo aiemmin maininnut, jos olen niin menköön tämän lahopäisyyden piikkiin :D). Oli kyllä tosi ihana tilaisuus, pidäteltiin miehen kanssa kumpikin kyyneleitä. Oltiin päätetty tytölle nimi jo raskausaikana ja on ollut kiva päästä sitä vihdoin käyttämään :) Koostettiin nimi niin, että etunimi on ihan suht tavallinen, joskaan ei muotinimi, toinen nimi on erikoisempi ja tulee japanista, kolmas nimi puolestaan on perintöä minun mummulta. Tyttö sai miehen sukunimen, minä vielä odottelen, että millon pääsen sitten miehen ja tytön kanssa saman nimen alle :wink

Maitoa on vielä riittänyt justiin vauvan tarpeisiin. Tuntuuki, että nyt on tasottunut niin maidontulo kuin heruminenkin (joka oli alkuun ihan mahotonta). Vähän meinaa välillä tuntua, että maitoa vois tulla enemmänkin, varsinkin jos tyttö innostuu syömään normia enemmän. Oma äitini toi ristiäisiin kotikaljaa ja tuntui, että mulla ainakin se lisäsi maidontuloa kun join yhden päivän aikaan varmaan puoli litraa-litran. Tuli yhdellä syötöllä niin hirveesti että suihkusi vauvaa kasvoihin, eikä niin oo koskaan ennen käyny o.O Jos päivän aikana ei tuu syötyä ja juotua tarpeeksi niin sen kyllä huomaa kans maidontulossa, sillon yleensä nousee hitaammin ja niukemmin. Toivottavasti mami-83 saat taas maidontulon lisääntymään. Älä kuitenkaan suotta pode tuota huonoäiti-fiilistä, ihan varmasti oot parhaasi tehnyt! Kyllä meilläkin aina välissä joudutaan antamaan pullosta pumpattua/kerättyä maitoa lisäksi, mutta pääasiahan vaan on, että vauva saa ruokaa :)
 
HugeMama: Pitääkin käydä lukemassa tuolta nuita juttuja ihan ajan kanssa.
En tiedä onko tämä vaan sitten jotain minun päässä viiraavaa juttua, koska periaatteessa luulisi että maito riittää koska vauva kasvaa ihan silmissä ja kotona kun olen punninnut niin pojalla olisi tullut n. 300g per viikko lisää painoa, mutta tiedä sitten miten oikein se näytti.
Jotenkin minulla on vain tullut sellainen olo kun tuntuu että rinnat on kokoajan ns. tyhjät eikä ole kuin ehkä yöllä sellaiset täydet niinkuin alussa oli kokoajan. Saan kyllä pumpattuakin maitoa vähintään aina sen 50 ml per tissi kun maito alkaa herumaan vaikka poika olisi juuri syönyt ja olenkin nyt yrittänyt joka aamu ja ilta pumpata imetyksen päälle vielä jos se vaikka alkais nostamaan tuota maidon määrää ja ompa sit aina illalle omaa maitoa varalle jos tarvii antaa lisämaitoa.
No ei se auta ku yrittää kaikkensa ja onneksi meillä on kohta tuo 2 kuukautis neuvola, niin pitää sielläkin ottaa asia esille ja sittenpä sen näkee onko poika miten oikeasti kasvanut.
 
mami-83: Ne rinnat tuntuu tyhjemmille kun maidontuotanto tasaantuu. Eli alkuu tissit on paljon täydemmät mutta kun "ne oppii" tuon tuotannon säätelyn niin ne tuntuu myös pehmeämmille ja sitä myöden myös tyhjemmille. Eli kuuluu ihan asiaa. Ihanaa kun ei ole sellaiset tiiliskivet niinkuin alussa.. :) Tsemppiä, hyviä neuvoja olet saanut ja tuolla painonnousulla en olisi huolissani. :) Näin pitkälle kun ole päässyt niin tuskin maito nyt loppuu kun noin hyvin on riittänyt tähän asti. Oma luottaminen hommaan on tärkeää ja se että imettää vaan sitkeästi.
 
Siilineiti: No näinhän se on ja vielä ku nyt osais luottaa siihen et kyllä sitä maitoa riittää. No täytyy vaan yrittää uskoo siihen parhaansa mukaan ja jospa se sit riittäis. Varalta pumppailla vielä, niin ei ainakaan tarvi ressata sitten et ei oo omaa maitoo mitä antaa jos tarve tulee :)
 
Kiitos kaikille tsempeistä :) kyllä mä varmasti pärjään ja ei tää enää nii vaikeeta ole, mut on niitä vaikeita päivii sit taas ja onneks mulla on ihana mummi joka auttaa aina ku pyydän :)

Maidosta: en oo lsiämaitoa antanut kertaakaan koska mä oon kuullut ton et kyllä se maito riittää. must tuntuu välil et toinen rinta menee iha tyhjäks ni sit annantoisen :D ja ei se jaksa imee sitä ees iha löllöks :DD
 
Meillä on kohta korvike muksu, ei se maito riitä. No meillä ei nukuta juuri lainkaan päivällä niin muistappa siinä juoda syödä ja levätä riittävästi ;<
Eli nauttikaa Imetyksestä kenellä se onnistuu :))
 
Se on harvassa se äiti joka ei ole huolissaan maidon riittävyydestä, ainakin jossain vaiheessa. Ja jos maidon tulo ehtyy, niin ei muutakun lisämaidolle. Itsekin luulin jo maidon ehtyvän, mutta pidentyneet syöttövälit vaikuttivat positiivisesti. Viikonloppuna join ensimmäistä kertaa saunan jälkeen siideriä lasillisen ja jouduin yöllä lypsämään rintoja kun tuntui, että ne räjähtää. Jännä, että niin pieni määrä alkoholia vaikuttaa niin voimakkaasti..
Olen ymmärtänyt, niinkuin täälläkin taidettiin jo mainita, niin vauva säätelee omalla syömisellään myös maidontuloa. Meillä oli tuossa pari viikkoa tiheämpää imua ja itsestäkin tuntui, että ei maitoa enää riitä, mutta nyt kun syöttövälit on pidentyneet ja poika taas kylläisempi, maitoa riittää taas ihan pakkaseen asti.

Tsemppiä kaikille näiden huolien kanssa! Ei muutakun korviketta sitten jos tilanne siltä vaikuttaa, ihania ja huolehtivia äitejä olette silti. :)
 
Tänään oli Leevin lääkäri, huomasin et pojalla oli yskä :sad001 myöhemmin ku mentiin kotiin huomasin et nenäki o räkänen :sad001 onneks happi kulkee kuitenki nenän kautta, mut voi luoja et se onollu vaikee saada nukkuu tai PYSYMÄÄN unessa, ku herää siihen ku se yskii :sad001 Kerkesin kehuskella jo eilen et meilläki alkanut paistaa valoelämään ja leevi ei enää vaa itke vaa hymyilee ja seurustelee ja viihtyy jo lattiallaki. Tänään vaeilenkö s eoli ku leevi naurahti ääneen , mä luulin et ei ton ikänen viel osaa äänee nauraa mut mun kaveri sano et kyllä ne voi soata. Nyt siis välil ku otan sen rinnalle nii hän kattoo mua ja hymyilee eikä ala heti syömää vaa hymilee ku on niin iloinen ku pääs siihe tissille :D ja siinä se on nyt kagdesti iha naurahtanutkin :D Iha hassu mies:Heartred Ihanaa ku toinen hymyilee niin paljon nykyää *koputtaa puuta* :Heartred
 
Eevi: Meillä tyttö tykkäs flunssaisena nukkua päikkäreitä sitterissä, pystyasento tuntu jotenki helpottavan niin yskään ku tukkoisuuteenkin. Toivottavasti Leevi paranee pian!

bartender: Harmi homma, että on ongelmia maidon riittävyyden kanssa :sad001 Varmasti vaikuttaa jos vauva ei suostu nukkumaan päivällä... Itsestä huolehtiminen on kyllä hirmu haastavaa varsinkin silloin kun on kahden vauvan kanssa. Tuntuu, että pitää aina valita syökö, lepääkö, siivoaako vai mitä tekee kun siihen on mahdollisuus, eikä kaikkea millään ehdi.

Meidän tytsy tuntuu kasvavan ihan hurjaa vauhtia. Nyt on jo käytössä vaatteista 62:set ja jopa pari sirompaa 68:a vaikka ikää ei oo vielä ku 7 viikkoa o.O Käytiin toissapäivänä neuvolassa ja mittoja oli jo 5,7 kiloa ja 59,5 cm. Mutta hyvähän tuo että kasvaa, eipä olla enää jouduttu painokontrolleissa käymään niinku alussa :D Menee vaan vaatteiden suhteen suunnitelmat uusiksi, kun luulin että noilla 62:lla mentäis loppukesään/syksyyn :P
 
poodle: Joo mä oon pitänyt sitterissä ja toi koliikkisitteri o tollanen riippumattotyylienn sellanen löysempi joka melko pysty asennos, siinäo nukkunut iha hyvin. Mennään nyt käymää nlääkärissä, jsut soitin ajan, sano et olis hyvä kuunnella keuhkot ku o nii pieni
 
Noista imetysjutuista ja korvikkeesta.. Jos imetys luonnistuu niin hyvä, mutta stressiä siitä ei kannata ottaa. Yrittää toki kannattaa, mutta korvikkeellakin niistä vauvoista kasvaa ihan yhtä hyviä!
 
Takaisin
Top