Vauva kuulumiset

JEEEEE!!! täällä pitkästä aikaa n.puoleentoista viikkoon tyttö on vihdoinkin oma itsensä...ei itkua..hallelujaa..nyt on jätetty tissimaito pois..ja rela dropsit..saa vain korviketta..apteekista haettava uudet vitamiinit..epäilen suuresti että nämä ilkeääkin ilkeämmät vatsan purut johtui mun maidosta...nyt ollut kaks päivää ilman rintamaitoa ja tänään eka itkuton/raivoton päivä

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Me ollaan oltu mummulassa muutaman yön reissulla. Ihanaa kun on apuja :) Vauvvelikin otti ja nukkui yhtenä yönä melkein 6 tuntia heräämättä o_O Edelleen on mennyt hyvin poikien kans, isoveli tykkää vauvasta kovasti ja vauvakin seuraa jo katseellaan isoveljen touhuja ja väläyttelee ihania hymyjäkin :) Kauheeta kuin nopeasti aika kuluu... Vauvakin on kohta 5 viikkoa.

Mulla olis ens viikolla jälkitarkastuskin jo. Pitänee vissiin minipilleriresepti pyytää kun jotenkin oon saanut käsityksen että kierukkaa ei vois laittaa ennen kuin menkat on alkaneet. Onks se niin? Joku viisaampi vois kertoa :D

Meillä mennään täysimetyksellä edelleen eikä tää meitin termiitti vieläkään oikein tuttia huoli. Tutin virkaa toimittaa siis äiti :p Korviketta on saanut ehkä n.5 kertaa tän viiden viikon aikana kun äippä ei ole ollut syöntiaikaan kotona ja pullosta osaa syödä hyvin. Jännä kun toi tuttihomma on niin nihkeetä. Esikoinen sai tutin jo synnärillä eikä ollut väliä mimmonen tutti suuhun laitettiin kun imi niin kauheasti.

Tässä tekstissä ei taida olla päätä eikä häntää taas kun puhelimella tätä väsään että taitaa olla viisainta lopettaa tältä iltaa :D
Voimia ja varapärreitä jokaiselle vauva-arjen keskelle :)

Kunpa täälläkin toi kauhea raivoominen loppuis :( alkaa olee toivoton olo... tämmöstäkö tää on sitten, pelkkää itkua ja hampaankiristystä.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Täällä odotellaan kauhulla taas seuraavaa yötä. Vauva kun ei vaan nuku. Ei huudakaan. Vikisee tuolla sängyssä ja kohta varmaan pitää taas päästä rinnalle. Viime yönä meni on-off rinnalla 21-03. Itsellä paha mieli kun ei saa nukuttua (tai mitään muutakaan tehtyä) kun toinen on jatkuvasti hereillä. Pahaa mieltä lisää se että ei voi mitenkään toisen oloa helpottaa.

Aarnikratti: kyllä se iloksi vielä muuttuu :hello Tiedän kyllä sen epätoivon tunteen, joten samassa veneessä ollaan :)

Mä kans odotan yötä aina kauhulla. Viimeyönä vauva itki ja vinkuroi vaan eikä millään meinannu nukkua. Sama jatkuu sitte päivällä ja kauhulla odotan myös päiviä kotona kahdestaan vauvan kanssa, kun ei ehdi edes syödä tai käydä vessassa välillä. Onneks keskiviikkona tulee perhetyöntekijä käymään, jospa siltä sais jotain vinkkejä tähän meininkiin.

Kyllä se ihan oikeasti helpottaa koko ajan kun vauva saa ikää lisää. Ihan muutamassa päivässäkin voi tapahtua muutoksia. Nää pienet totuttelee vielä elämään kohdun ulkopuolella :) Kyllä meilläkin oli yöt syömistä ja seurustelua tossa 2-3 viikon iässä ja varmaan oli tiheån imun kauskin siinä. Nyt on jo helpompaa kn on menty kohta pari viikkoa eteenpäin. Tsemppiä kaikille :) :)

Täälä on neiti myös alkanut natisemaan pävisin, mutta huomasin että pieni määrä korviketta auttaa jos menee mahdottomaksi. Täällä menossa juuri tuo imukausi ja varsinkin iltasin ei meinaa keretä maito nousta. Myös tyrkkäsin vaunut kylppäriin, niin neiti tykkää niissä nukkua 2-3h unia kun en ole ulos vielä viitsinyt laittaa niin pitkäksi aikaa..
TMJ, neukku muotoili tuon kierukan näin "Lääkäri odottaa mielellään ne yhdet kk ennen kuin kierukan asentaa." Vissii voi luiskahtaa pois muuten.. Eli voi sen vissii asentaa hetikin, mutta ei suositella.

Meillä kanssa on toi kapalo autoi..ja jos vessaan tai syömään pitää päästä niin sit oon antanut vauvan huutaa..ei vauvat siihen kuole jos huutaa..mutta tiedän että se ottaa koville ja on raastavaa kuunnella sitä huutoa..koska itsellekkin tulee heti se fiilis että eihän toista nyt voi huudattaa..on siinä vauvan itkemisessä se hyvä puoli että se väsyttää vauvan hetkeksi..meillä ainakin aina raivarin loputtua pimu nukahtaa joksikin aikaa :D mutta enhän mä nyt sitä huudata sen takia että saisin sen nukkuun...mulla lääkäri neukku vasta 20.2 :confused: minkäs ajan sisällä se jälkitarkastus lappu piti lähettää kelaan?? Mulla on ollut nyt toista päivää kurkku kipee tuolta vasemmalta puolelta ja se on vähän turvoksissakin.. :( toivon että tässä ei nyt mitään flunssaa pukkaa...pitäs varata aika viisaudenhampaiden poistoon..mut mä niin pelkään hampilaa ja sit kun on kuullu kaikenmaailman kauhu stoorit niiden poistosta/ paranemis prosessista

Täällä kanssa sama ongelma, poika ei vaan nuku. Tai on nukkunut öisin ja aamuisin hyvin, öisin jopa 5-6 tuntia ja sitten olen herätellyt syömään. Viime yönä nukkui vähän huonommin. Mutta päivällä tämä poika ei nuku. Eilenkin valvoi 9.30-23, pois lukien puolen tunnin päikkärit liikkuvissa vaunuissa. Minä ja mieheni ollaan oltu aika turhautuneita ja stressaantuneita tästä asiasta.

Neuvolatäti kävi tiistaina kotikäynnillä ja painokin oli liikaa laskenut, joten ollaan lisämaitoa jouduttu antamaan aika paljon. Neuvolatädin mukaan poika tulisi saada nukkumaan 2-3 tunnin hereilläolon jälkeen. Mutta kun ei nuku, kaikkea ollaan kokeiltu: sänkyä, vaunua, kapalointia, "perhepetiä" sohvalla, syliin nukuttamista ym. Poika siis nukahtaa, mutta herää 10 min kuluttua. Eilinen meni aika lailla huutaessa, hiljaa on vaan tissillä/pullolla. En oikein huomaa, että mahapurujakaan huutaa/kitisee. Vatsa kyllä toimii. Ja tuttikin on käytössä koska sairaalan lastenosastolla sen pojalle antoivat (ei haittaa mua). Kohta lähdetään neuvolaan punnitukseen ja täytyy kysyä neuvoa sieltä tähän nukkumisongelmaan.

Tämä imettäminen tuntuu itsestä todella raskaalta varsinkin kun poika nukahtaa tissille lähes joka kerta. Säpsähtää sitten heti hereille kun nostan pystyyn. Haluaisin kyllä imettää kun maitoa tulee ja tissit eivät ole kipeät, paitsi nännit välillä vähän herkät jatkuvasta imettämisestä. Mutta jotenkin turhauttaa kun yrittää imettää paljon ja silti se ei todellakaan riitä mihinkään.

Aarnikratti, mulla sama ongelma. Ei ehdi syömään, ei suihkuun, ei mitään kun poitsu ei nuku. Leikkaushaavaakin pitäisi tuulettaa, mutta päivisin en ehdi. Mies kyllä auttaa, mutta ei silti ehdi. Miten ihmeessä pärjään reilun viikon päästä kun miehen vuosiloma loppuu ja työt kutsuvat. Mun miehellä on myös pitkiä työpäiviä (7-22), joten apua jo etukäteen. Ehkä tämä helpottaa kun poika kasvaa ja päästään liikkumaan enemmän. Kun mähän ei saa kauheasti vielä nostella painavia juttuja kun leikkauksesta on tänään se 2 viikkoa aikaa. Onneksi itse voin muuten hyvin, paitsi väsy painaa iltaisin ja joskus meinaa ihan hermot mennä kun päivällä ei ole edes tuntia huilia aikaa. Poika tänään siis 2 viikkoa vanha, lupaattehan te, että tämä tästä helpottuu??? :)

No meidän pikkuneiti on maanantaina 6 viikkoa vanha eikä tää kyllä tästä helpottunu ole :( Sentakia meille tulee se perhetyöntekijä ensviikolla, että kattoo vähän vauvan käytöstä ym. et tartteeko esim. lääkärin tutkimusta jos kaikki ei ole hyvin. Enhän mä ensikertalaisena osaa sanoa mikä kuuluu asiaan ja mikä ei :( Täällä ku vauva raivoaa tissilläkin ja pulauttelee kesken syönnin ja alkaa huutaa ja vinkuroida. Usein syömisen jälkeen vääntelee itteänsä iha hirveesti nii et siinä onki sit täys työ saada nukutettua ja rauhottumaan.

Nyt näköjään nukahti tohon syötön jälkeen..tosin tuskin pitkää nukkuu kun en sitä pullomaidolla viitsi nyt alkaa herättelee, eli kohta taas nälkä :D

Käkkiäinen16: sen lohdutuksen sanan voin antaa, että sit kun se haava umpeutuu nii elämä helpottaa kummasti ku ei tarvi kokoajan tuuletella ja suihkutella.

Marzi, se oli muistaakseni 12 viikkoa synnytyksestä :) Täälä ainakin tehdään tarkastus 7-8vk kuluttua synnytyksestä..

Käkkiäinen kyllä se haava homma helpottaa..eikä saa olla liian vaativa itselleen..tekee sen mitä pystyy..mulla ekassa sektiossa toipuminen kesti pitempään mut nyt tästä toisesta olen parantunut kyllä nopsempaan..sektiosta on nyt se kolme viikkoa..vasen puoli aristaa sillon tällön ja iltaisin on jotain turvotusta kylessä jos on päivällä rasittanut liikaa..mut jokaisella ottaa oman aikansa..tiiän että se harmittaa...mulla olis kauhee hinku jo aloittaa sali treeni mutta en kyllä uskalla..ootan sitä lääkäri neuvolaa ensin..

Heippa kaikki, oon tässä ahkerasti teidän kuulumisia lueskellut mutta ei oo tullut itse kirjoiteltua..

Imetys lähti käyntiin todella tuskallisesti, en saanu mitään kunnon imetysohjausta (sairaalan papereissa oli ruksi, että annettu on..) taisin ohimennen synnärillä saada ohjeen josta ei oo ollut kuin haittaa, osastolla kukaan ei osannu auttaa. Imettäminen sattui ihan sairaasti, nännit meni verille ja rakoille.. olin varma et imuote ei ole kunnossa, mut hoitajat vaan sanoi että se näyttää hyvältä.. Jälkikäteen kun oon koittanu netistä jotain apua etsiä niin kaikissa imetysjutuissa lukee että vaikka näyttäis hyvältä, asiat ei oo kunnossa jos sattuu, että nännit voi lla ihan alussa arat, ei muuta. Imuotetta oon koittanu parantaa mutta se on ihan toivotonta..vauva ei vieläkään ees avaa suuta kunnolla syöttäessä ja jos vahingossa saa annettua hyvän otteen niin vauva korjaa sen heti väärin..
Oon tulkinnu että huonon imuotteen merkki on se et nänni on aina syötön jälkeen "uuden huulipunan" muotonen ja siinä on sellanen valkoinen harjanne. Syöttäminen on sit sellasta että vauva joutuu imemään kauan ennen kuin saa juuri mitään vaikka rinta on niin täynnä että pakottaa.. seurauksena on joko turhautuneita raivareita tai tissille nukahtamista ja heti kohta heräämistä.. Sit kun maitoa heruu niin se tulee purskauksina, vauva ei meinaa ehtiä nielemään tai vetämään henkeä välissä. En tiiä johtuuks enemmän imuotteesta vai noista maidon tulon "rysäyksistä" mutta vauva nielee ilmaa ja saattaa kans vääntelehtiä kivusta tai pulauttaa kesken syötön. Pakko siis yrittää röyhtäyttää syötön välissäkin, mistä seuraa itkua mutta toisaalta sitä seuraa myös ilmasta mahassa. Neiti ei yhtään huoli tuttia ja syö usein tunteja.. monta yötä menny tauotta syöttäen aamuun asti, samoin on sellasia päiviä että syö koko päivän niin että nukkuu vaan sylissä välillä 5-10min kerrallaan. Sit toisina öinä ja päivinä menee paremmin.. Alkaa kieltämättä olla aika väsyny, terkka neuvolassa ei osannu myöskään auttaa imuotteen kanssa. En tiiä pitäiskö yrittää tilata sellanen imetystukihenkilö kotiin.. ei olis kinä arvannu et imettäminen n näin kivuliasta ja hankalaa :p Mutta uskon et nää ongelmat olis ratkaistavissa jos joku vaan sais auttaa tai ite keksis miten, että sais sen imuotteen kuntoon!

Vauva on kyllä ihana, ja jo niin iso..! Pari vaatekokoa jääny pieneks (saa nähtävästi hyvin ruokaa ongelmista huolimatta :D ) Juttelee neuvolan antamalle naamakuvalle ja hymyilee, koittaa kaikin voimin jo ääntyä.. :D aika menee niin nopeesti!

Muokattu viimeksi:
Mulla on kanssa ollut niin surkee olo tässä muutaman päivän. Oli pari yötä tuossa kun neiti nukkui tosi huonosti ja sitä väsymystä pääsi itselle kertymään. Nukkuu kyllä päivät hyvin, mutta en oikein osaa sillon ite mennä nukkumaan ja aina "piristyn" päiväs aikaan ja alkuillasta alkaa unettaa kun neiti herää..Hän on ollut paljon itkusempi viime aikoina ja turhauttaa kun ei tiedä mikä toisella on. Ei osaa oikein vielä tulkita vauvan viestejä.

Myös imettäminen tökkii edelleen. Maitoa tulee, vähän liiaksikin välillä, mutta asennot/imuote/rintakumi aiheuttaa stressiä. Välillä heti imetyksen jälkeen ahdistun jo tulevasta imetyksestä.. Nyt tyttö on myös viihtynyt varsinkin iltasin tosi tiuhaan rinnalla. Oon nyt pari kertaa onnistunut imettämään ilman rintakumia, mutta ei kyllä onnistu läheskään aina. Myös rintakumin kanssa tuntuu, että tytöllä on imuote hakusessa ja nänni luiskahtelee pois suusta koko ajan ja maitoa valuu ihan joka paikkaan ja turhautuu niin tyttö kun äitikin. Täytyy hammasta purren vaan yrittää jatkaa, en halua kuitenkaan siirtyä pulloruokintaan (siinäkin varmaan oma hankaluutensa)..

Viime yö onneksi oli hyvä yö ja saatiin molemmat (ja isi myös) nukuttua hyvin ja tänään on taas mieli ollut virkeempi ja ajatus kirkkaampi. Kyllähän aamusin tuon neidin tapittavat ihanat silmät saa väkisin hymyn äitin kasvoille ja on hän aivan ihana! :) <3 Sillon vaan kun on hankalaa, ei tiedä mikä vaivaa tai joku ei onnistu tulee niin huono fiilis. Mutta kai se kuuluu asiaan näin ensikertalaisena kun kaikki on uutta ja opettelua, eihän niitä asioita voi tietää.

Jaksamista kaikille ja eiköhän se homma ala siitä helpottaa pikkuhiljaa! :love2

Aeria: meillä kamppailtiin myös huonon imuotteen kanssa (poika nyt 4viikkoa), mutta neuvolassa neuvoivat aina korjaamaan sen jos vauva ottaa väärän otteen. Käytin myös pahimpina päivinä kun rinnan päät oli todella arat niin rintakumia joka auttoi ja rinnanpäät saivat hetkisen rauhoittua. Lisäksi ostin Lansinoh voidetta jota laitetaan rinnanpäihin jos on haavaumia tai halkeilee iho. Sitä ei tarvinnut pestä pois kun imetti. Sairaalassa jo antoivat siis mulle rintakumin ja sit lampaanrasvaa kun minulla aukesi toinen rinnanpää.Nyt on imuote parantunut ja rinnanpäät kunnossa.

Ja tuohon kun maitoa tulee kauheasti myös täällä, tuntuu väliin että poika tukehtuu kun sitä suihkuaa. Jos on kauhean täydet ollu rinnat ennen syöttöä olen ihan vähän vain lypsänyt että poika saa paremman otteen rinnasta, kun jos se on täynnä maitoa niin siitä on hankala saada vauvan kiinni. Parhaillaan olen myös röyhtäyttänyt syöttejen välissä kun ilmaa menee niin kauhealla vauhdilla hotkittaessa mahaan.
Tsemppiä kyllä se siitä :)

Täällä ei kanssa tuttia hyväksytä vaikka olisi välillä toisaalta hyvä kun imemisen tarve on kova :rolleyes: Ihan vahingossa on kaksi kertaa ottanut mutta kun on yritetty niin irvistää ja tuntuu että näyttää keskaria :p

Täällä kanssa tuskaillaan imetyksen kanssa... Vaikka se välillä sujuu kuin tanssi, niin välillä taas on sellaisia rintaraivareita, että oksat pois. Oon kokeillut jo ihan kaikkea mahdollista. Nyt vielä, kun ollaan annettu välillä pullosta äidinmaitoa/korviketta, niin eihän se tietenkään imetystä ole helpottanut :confused:. Tekis mieli jättää imetys taakse ja pumppailla maitoa vaan niin kauan kun riittää... Ja siis ongelmahan ei ole siinä, että se ei riittäis kun sitä suihkuaa niiin, että on kokoajan paidat ihan märkinä, kun vähäks ajaks ottaa noi rinnansuojukset pois....

Aeria, mulla on muuten kans toinen nänni välillä pelottavan valkoinen ja omituisen näköinen, taitaa olla kans tuo Raynaudin oire tms... :confused:

Mary^, mulla kans imetys stressaa ja ollaankin siis osittain pulloruokinnassa, mikä siis vaan hankaloittaa ja stressaa vielä enemmän... Voi kun sais tekemättömäks ton pulloruokinnan aloittamisen, kun olen varma, että nyt meillä sujuis imetys jo kivasti, jos se ei häiritsis...

Muuten poika kasvaa hyvin, kun viikossa oli tullut 310 g :grin. Ja on muuten varsin tyytyväinen tapaus :). Yöt on siinä mielessä hankalia, että hän heräilee 2 h välein syömään. Päivisin nukkuu kahdet 3-4 h päikkärit. Eli niin sanotusti rytmi vähän kallellaan :confused:. Eipä tämä onneks hirveästi ole haitannut, kun pullosta annettu välillä yöllä, niin on saanut isikin heräillä...

Osaako teillä muuten vauvat kääntyillä? Kun meidän poika 5 päivän iässä vaihtoi yöllä kyljeltä toiselle o_O ja sitten 1 viikon ikäisenä neuvolassa kääntyi mahalta selälleen tosi sutjakkaasti ja neukkutäti vaan totes, että "taitaa tehdä tätä paljon, kun ei edes yhtään pelästynyt". Mutta nyt kun me tuota hirveesti jumppautetaan mahallaan, niin ei ole enää poika päässyt kääntymään. Kova on kyllä yritys. Mutta voisiko johtua siitä, että on nyt vähän "pulskemmassa" kunnossa, niin ei niin sutjakkaasti jaksa pyöriä? :grin Hyvin kyllä kannattelee jo päätään pitkiäkin aikoja. Millanenkohan suositus on muuten siihen, että pitää kantaessa yms itse tukea vauvan päätä?

Takaisin