Vauva kuulumiset

Meillä myös nukutaan ihan hyviä öitä, n. 6 tuntia per yö on aika vakio eli en joudu nousemaan yöllä syöttämään ollenkaan. Aamupäivä menee vielä nukkuessa, mutta iltapäivällä/illalla meillä ei oikeastaan nukuta, torkutaan vain. Mut mielummin näin, kun yöt nukkuu sit hyvin.

Päiväsaikaan on nyt viime viikon (vko 5-6) ajan syöty 2 tunnin välein ja eilinen ilta asuttiin taas tissillä. Siis ihan koko ajan piti olla tissi suussa, liekö teki taas "lisätilausta", kun tuo syöttöväli on nyt ollut muutenkin noin lyhyt. Mulla ei varmaan kerralla tule sitä maitoa tuomosia millimääriä mistä tekin nyt tuossa aiemmin puhuitte. En kyllä ole pumpannut nyt viime viikolla ollenkaan, että olisin nähny paljonko maitoa kerralla mahdollisesti tulee. Mun mielestä tyttö kuitenkin tyytyväinen (ja kasvaa ihan silmissä) pelkällä imetyksellä, eikä olla sen takia korviketta ainakaan vielä annettu lisäksi.

Kovasti on meidänkin tyttö alkanut jo seurustelemaan ja hymyjäkin saadaan ihastella päivittäin :) Itkua tulee toistaiseksi vain nälän tai yliväsymyksen takia.

Ihanaa TMJ. Kyllä se kuulostaa että poitsu on löytänyt yöunet! :D
Täälläkin nukuttiin 8,5h (tosin äiti vain 5h)...kesti nukahtaminen ja heräsin sitten miehen herätyskellon eikä tullut enään uni....

Meillä tyttö kohta 7 viikkoa ja ensimmäinen flunssa :S tosin ei ainakaan vielä vaikuta kovin pahalta. Jonkun verran kuitenkin tukkoisuutta ja yöllä tuli aika ajoin aikamoista rohinaa. Olen tippoja antanut nenään ja ensi yöksi ajattelin ottaa sipulin käyttöön :D kertokaa ihmeessä te kokeneemmat jos on jotain vinkkejä!
Flunssapöpö on mitä ilmeisemmin tullut isän matkassa töistä. Tosin vieraitakin meillä on rampannut kiitettävästi..
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille pikku nuppujen kanssa! :)

Mä oon huomannu jos vauva nukkuu päivällä pitkät unet n 4h, niin hän nukkuu yölläkin monta tuntia! :grin Joten en ole enään herätellyt syömään.. Eiköhän tuo painon nousu silti toivottavasti jatku :)
Meillä illat myös roikutaan kokoajan tissillä ja siihen hän viereen nukahtaakin. Oon antanu iltasin 40-50ml korviketta ja sitä ennen jälkeen rintaa.. Tuntuu, että illalla ei kerkeä maitoa nousta niin paljon kuin tekisi mieli :confused:
Täälä kans ihan perus emman sitteri vaakatasoon asennettuna on toiminut :) pieni peitto vauvan alla ja päällä. Siinä tuo päivät nukkuu olkkarin nurkassa. Myös pystyy keinuttamaan.

Suolaliuosta nenään ja sitte sellanen "sniifferi" on täälä flunssan aikana toiminut :) tuo sniifferi on sellasen että putki laitetaan vauvan sieraimen suulle ja siitä lähtee letku josta itse imaistaan nenästä räkä pois. Toimii paljon paremmin kuin se perus käsikäyttönen :) myydään vissii ihan kaupassakin ja apteekeissa.

Ai niin...Meillä kans Emman perussitteri, joka otettiin käyttöön vasta viime viikolla, kun tyttö on ollut niin paljon hereillä. Muuten ei olisi saanut mitään kyllä tehtyä. Nukutettu ei olla siinä, mutta eiköhän sekin tässä vielä kerkeä tapahtumaan.

Meidän tyttö on rohissut nenästä/nielusta syntymästä asti. Synnärillä sanoivat, että voi olla lapsivettä, että katoaa ajan kanssa, mutta eipä tuo rohina ole vieläkään mihinkään kadonnu. Pitää varmaan kysyä lääkärineuvolassa sit tosta, jos ei siihen mennessä katoa. En tiedä voisko sille jotain kotikonstein tehdä?!

Muokattu viimeksi:
Mä lueskelen näitä juttuja puhelimella päivittäin, mutten ikinä ehdi vastailla tai kommentoida mitään. Meidän poitsusta on tullut vähän sylivauva viime aikoina, kun masu vaivaa niin kovasti. Erityisesti iltaisin tulee huutoa ja pitää yrittää hyssytellä unille pitkiä aikoja. Siksipä ei meinaa äiti ehtiä koneellekaan. Nyt sain nukutettua aamupäikkäreille ja tässä välissä pitäisi tietty yrittää saada vähän kotihommiakin tehtyä. Yöllä kaveri onneksi nukkuu ihan hyvin ja pärjää yhdellä syötöllä. Itse en kuitenkaan saa nukuttua, kun tyyppi röhisee ja kähnäilee erityisesti aamuyöstä, täydessä unessa kylläkin.

Meilläkin syödään rinnan lisäksi korviketta. Pojalla keskiviikkona ikää neljä viikkoa ja vetelee noin reilun 100 milliä kerrallaan. Helpottanut kyllä lukea täältä, että muillakin syödään korviketta. On ollut niin syyllinen olo, kun täysimetys ei onnistunutkaan. :rolleyes:

Ai juu, ja meilläkin Emman sitteri, mutta poitsu ei ole siinä nukkunut. Päivällä vaan joskus hengaillut lyhkäisiä pätkiä, kun olen itse tiskaillut pulloja tai syönyt. Yöllä nukkuu siis omassa sängyssä. Saatiin neuvolassa vinkki nostaa sängynpäätyä vähän kohoasentoon ja tehtiin työtä käskettyä. En tiedä, onko varsinaisesti apua mihinkään, muttei varmaan haittaakaan. Jaahas, ja nyt pikkuinen taas heräilee. Johan se hurjat 20 minuuttia nukkuikin. Hohhoijjaa.

Meillä kanssa perus Emman sitteri, mutta tyttö ei kyllä viihdy siinä yhtään! :D
Mielummin viettää aikaansa tasasella kovalla alustalla. Päivisin yleensä sohvan divaaniosassa ihmettelee peitto alle levitettynä ja kun nukahtaa sujautetaan peittoa sitten päälle :)
On toi rohina vaan niin inhottavan kuulosta tollasella pikkusella.

Pisteet niille isille ketkä jaksaa yöllä syöttää vauvaa! Täälä ei ukko edes tiedä herääkö vauva paljon öisin, kun vetää sikeesti unia vieressä :D

Mä luen sitä suosittua "kuinka kasvattaa bebe" kirjaa ja sen mukaan lähes kaikki ranskalaisvauvat oppii huudattamatta ja tyytyväisinä nukkumaan kokonaisia öitä (myös täysimetetyt) ihan muutaman viikon ikäisinä, 4kk on jo tosi myöhään.. En malta odottaa sitä et pääsen siihen kohtaan MITEN se tapahtuu.. Aika mainio kirja muutenki, humoristinen amerikkalainen joka asuu Ranskassa ja kamppailee siellä lapsen kasvatuksen kanssa, on kirjoittanu. Hyvää yösyöttölukemista.. se syöttö kun kestää sen kolmisen tuntia..:rolleyes:

Aeria, kerros sitten heti tännekin, että miten se tapahtuu :grin.

Mullon muuten tapana aina datata älykännykällä imetyksen aikana tai sit mulla on aina joku tallennettu elokuva "imetys-elokuvana", jota aina jatkan imettäessä olohuoneessa :happy. Alkuun saatto mennä yks elokuva päivässä, mutta nykyään poitsu syö jo nopeammin (ja osan syötöistä teen makkarissa, jos nukutan samalla ja välillä saa pullosta), joten "imetys-elokuva" saattaa kestää 2-3 päivää :grin.

Mulla on tommonen Physiomer Baby -suolaliuossuihke. Ku meillä meinas alkun maito mennä nenäänki tms ku tohisi ja tuhisi pieni niin kovasti. Suihkaukset tuosta ja uolla Eevinkin kuvailemalla NenäFriidalla nenä tyhjäksi niin jopas loppui niiskutus ja tuhina. Varmaan toimii nuhanenäänkin ja on sata kertaa helpompi laittaa tuota kuin tippoja. Ja ihan suolavettä vaan on toi. Suosittelen :) About 12 € maksaa mut on iso pullo/säilö.

Aeria..mulla oottaa sama kirja tuolla pöydällä että pääsisin lukeen :D
Täällä yö takana joka on nukuttu tosi huonosti..tyttö ei itkeskellyt mutta koko ajan touhu päällä..meillä ei oo kyllä mitään rytmiä ja huomenna tulee kuukausi täyteen..tää meidän tyttö ei oo kyllä yhtään samanlainen ku noi kaksi edellistä :D uloskaa ei voi viiä nukkuun päiväunia kun on niin rapsakka keli ulkona..yhet unet kerkis nukkuun ulkona sillon kun oli plussaa vielä ja hyvin nukkuikin..mä olen kyllä ihan täysin ulkona nukkumisen puolesta puhuja

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Täältäkin löytyy kyseinen kirja! ;D alotettu lukemaan raskausaikana, mutta jäänyt hyllyyn. Täytyypä kaivaa esille!
Kiitos vinkistä TMJ. Jotain apteekin suolaliuostippoja meillä onkin ja eilen kokeiltiin nenä-Friidaa (ei toiminut).
Käytiin vauvan kanssa suohkussa, jonka jälkeen höyrytettiin kuumalla vedellä koko kylppäri, se toimi! :)

Samainen kirja täälläkin :) ystäväni suositteli ja osti minulle synnytyslahjaksi :) täytyy alkaa lukemaan
Meillä olikin sitten silmätulehdus/kyynelkanavan tukkeutuminen :/ nyt olis kuuri loppunut ja hieman vielä rähmii, kuulemma yleistä pienokaisilla.. Reseptillä saatiin silloin iso pullo suolaliuosta ja kyllä toimii. Hurjan iso räkäjanoja voi tulla noin pienestä nenästä.. Huuii!
Täällä odotellaan innolla seuraavaa neuvolaa, meillä tulikin 1kk väli käynteihin, olis kiva päästä kuulemaan paino :)
Täällä syödään korviketta hyvin, rinnan jätin pois 1kk päivänä ( maitoaei vaan tullut tarpeeksi)

Just eilen ajattelin, että nostaisi maidon määrää, mutta nyt neiti päätti syödä tiheämmin ja vähän kerrallaan..
Yöt täällä menee vaihdellen, viime yönä heräsi vaan syömään .. Isäntä ollut kyllä tosi hyvin yöllä vauvan kanssa, melkein aina typy valvoo 2-3h putkeen jossain vaiheessa yötä, kumpa tästä päästäis eteenpäin. Masu hänellä vaivaa mikä valvottaa, ei juurikaan itke ainoastaan jos yrittää laskea pinnikseen.. Voiko siellä olla joku pelottava juttu.. Ollaan yritetty laittaa kaikki kivasti ja kokeiltu vaikka ja mitä. Kapalossa ei pysy koska kädet ja jalat vispaa niin kovasti..

Kivaa tänne eteläänkin saatinn lunta ja pakkasta :) harmi vaan kun ei pääse oikeen ulos..

Ihanaa viikkoa kaikille!

Meillä on nyt kaks yötä takana kun tyttö nukkuu kolmen tunnin pätkissä ja syötön jälkeen nukahtaa pian uudestaan, ihan luksusta ja olo on taas niin paljon parempi. :)

Rintakumista en oo nyt yrittäny vierottaa, jatkan taas kun energia siihen riittää ja yritän olla stressaamatta. Imetys on mennyt nyt ihan kivasti, varsinkin sillon kun oon ehtinyt pumpata pienen määrän maitoo pois ennen kun tyttö alottaa syömisen. Aina en vaan sitä ehdi tehdä kun maitoa olis saatava heti! Eilen illalla oli kyllä vähän vastoinkäymisiä kun tyttö sai ihan hirveitä rintaraivareita ja meinas taas molemmilla huumori loppua kun ei onnistunut. Äiti oli vähän turhautunut. Mut onneks sitä ei ole ollut joka syötöllä.

Mun pitäs kans hankkia joku niistäjä ja niitä tippoja/suihketta kun nenä on ollu tukossa ja räkää tuntuu olevan. Varsinkin yöllä rohisee ikävästi. Kiva kuulla mitkä on muilla toiminut ni tietää vähän mitä hankkia. :)

Onko muuten hyviä vinkkejä röyhtäyttämiseen? Tuntuu, että röyhtäys ei meinaa aina tulla ja se itkettää eniten. Ja niitä tulee aika paljon syönnin jälkeen. Oon yrittänyt erilaisia asentoja ja röyhtäyttää syönnin aikana, mut silti välillä tosi vaikeesti niitä tulee..

Mulla myös toi kirja odottelee hyllyssä, että ehtisin lukea. :) tällä hetkellä luen 'vuoden mutsi'-kirjaa ja se on kyllä niin hauska! Huonoina hetkinä piristää kummasti ja yksin täällä ääneen aina nauran. Tuon tyylinen huumori uppoo muhun kyllä täysin. :D

Mukavia pakkaspäiviä kaikille! Vähän sais kyllä mun puolesta lämmetä niin pääsis vauvan kanssa ulkoilemaan. :)
Sent from my HTC Incredible S using Vau Foorumi mobile app

Kiitos TMJ suolasuihkevinkistä! suolavesitippojen laittaminen on ihan kamalaa.. tervetuloa helppo suihke :D

Muokattu viimeksi:
En kyllä tiiä millä vauvan sais nukahtaan muuten ku tissille.. tähän mennessä yrityksistä on seurannu vain hysteerinen vauva. Tai no, päivällä nukkuu vaunuissa kun ne on liikkeessä, herää ulkonakin heti jos pysähtyy.. ja liinassa nukkuu mutta herää jos mä en liiku.

Muokattu viimeksi:
Viime yö meniki sitten ihan hulinaks ku yritin vähän pidempään malttaa kuunnella ja lopputulos oli että alko ensin itkeä tissiä mutta ehti sit virkistyä niin paljon että siellä vaan syönnin jälkee jutteli ja naureskeli ja meni itkuiselle lupsutusvaihteelle ennen ku sai nukuttua.. pari aikasemmin 5-10 min yösyöttöä mitä nyt ekojen viikkojen maratoonien jälkeen viimein yösyömiset ollu, muuttu pariks parin tunnin syötöks..
Kiinnostais kyllä tietää millä vauvan saa nukahtaan omaan sänkyyn/ ei tissille :D Tuttiaki oon paljon koittanu tarjota mut ei huoli, suuttuu aina. On niin nopee hermostuun totaalisesti et muutaman minuutin silittelynukutusyritykset muuttuu äkkiä useemman tunnin rauhotteluks. Muutenhan se ei ees haittais, mutta kun ei saa omaan sänkyynsä vauvaa ees osaks yötä tai päiväunille :p

Muokattu viimeksi:
Takaisin