Vauva kuulumiset

Mary^ kuulostaa pitkälti samalaiselta kuin täällä meillä. Alkaa jo vähän väsy painaa. Lyhyillä unilla pärjäisi kyllä mutta kun nyt on ollut pari päivää noin tunnin välein joku tarve...Neiti on myös kääntynyt kyljelleen jo pari päivää sairaalasta kotiutumisen jälkeen.

Meillä ei kyllä käännytä mahalleen vielä lähimainkaan, 5viikkonen alkaa äijä olla. Esikoinen taisi olla 4kk kun ensimmäisen kerran tuon tempun hoksasi. Mut toi nukkuminen onkin sitten toinen juttu... Kun sitähän ohjeistetaan että vauvoja pitäis nukuttaa kyljellään ja vuorotella aina sitä kylkeä. No, meillä tuo äijä ei suostu enää ollenkaan siihen että kyljelleen laitettais nukkumaan. Ekat pari viikkoa pidin jtn pyyhettä/harsoa rullattuna selän takana että pysyi kyljellään. Nyt jos yrittää laittaa niin tulee hirveet raivarit :D Ja oikein jalkaa heittää että pääsee SELÄLLEEN ja kädet ylhäälle pään molemmin puolin. Pikkuäijä nukkuu siis ihan justiinsa samassa asennossa kuin isänsä :D Päätä kyllä sitten kääntelee itse puolelta toiselle. Olen sit antanut äijän nukkua noin kun kerta uni maistuu. Mitäpä tuota tappalemaan. Mahallaankin varmaan nukkuis hyvin kun siinäkin asennossa viihtyy päivisin. Silleen en kuitenkaan nukuttaa vielä uskalla. Muistan kun toi meitin esikoinen oppi mahalleen kääntymisen taidon, niin ei se sit juuri muuten nukkunutkaan kuin peppu pystyssä masullaan. Onhan nää semmosia veijareita <3

Täälläkin imetyksenkaa välillä turhautumista rintakumi ollut käytössä jo sairaalasta asti, koska ei vaavi osannut ottaa pienestä nänneistäni otetta (nyt tyttö 3 ja puoli viikkoa vanha). Ehkä kaksi kertaa koettanu ilman kumia, mutta ei onnistu yhtään! Myös maitoa tulee tosi hyvin, välillä liikaakin tässä pohdinkin miten saisin imetyksen sujumaan ilman kumia, alkaa kyllä hermot menemään

Sent from my RM-875_eu_finland_208 using Tapatalk

Tää hyvä yö taas toi jotenki varmuutta siihen että rintamaito riittää sit kuitenkin pojalle vielä jos kerta unet maistui noin pitkät pätkät kun tissillä oli ollut klo 23 viimeksi :) Oli sillä kyllä hirmunen nälkä kun heräsi.

TMJ: voi elämä ompa ihan mahtavat yöunet:thumleft Mäkin ottasin sellasia kiitos :wink

No pitää kai olla tyytyväinen kun neiti nukkuu yöaikaan nyt neljättä yötä 4-5 tuntia putkeen (kun vielä itse malttais mennä aina samaan aikaan nukkumaan, mutta jotenkin pakko vähän itsekseen hengähtää, kun muuten on niin kiinni kokoajan ) Tyttö herää aamuyöstä pullolle ja syö vähintään 120 milliä. Sen jälkeen nukun pätkissä nojatuolissa tyttö sylkyssä aamu seitsemään, kasiin ja olen aivan töttöröö. Tuntuu, että todellisuus ja unet sekoittuu, enkä enää muista olenko syöttänyt yhden vai kaksi kertaa aamuyön aikana.. Huh. Alkaa olla aika zombie olo toisina päivinä ja tiiliskivet silmien päällä. Harmittaa itseäkin kun on väsynyt. Sais kerran nukkua jossain velat pois hetkeksi..

Eilinen ilta tai oikeastaan koko päivä oli aika rasittava, kun neiti kitisi ja itkusti kokoajan. Ilmeisemmin vatsan puruista, kun suoristeli ja kipristeli itseään ja parkaisi välillä tosi kipeän kuuloisesti naama nutturalla, höh. Inhottavaa kun ei tiedä miten vois toista auttaa. Ottaisin mielihyvin itselleni kaikki vaivat :( Kanniskelin ympäri taloa taas ja kääntelin sylissä. Siihen nukahti jossain vaiheessa...

Tuli Miisa tosta "vähintään 120ml kerralla" mieleen, että mnikä ikäinen sun tyttösi oli ja paljonko noin suurinpiirtein menee korviketta vuorokaudessa? Jos joku muu jolla vauva ruokitaan korvikkeella, niin mielellään kuulisin noita määriä. Täällä kun tuntuu, että tytöllä ei ole pariin viikkoon enään noussut annoskoot juurikaan.
Syö välillä 120-160 ml kerralla, mutta useimmiten vain n.80ml. Olen nyt toissapäivänä ruvennut kirjaamaan määriä vähän ylös, sen jälkeen kun tyttö oksensi äidin päälle juuri ennen nukkumaanmenoa illan viimeisellä syötöllä.

Meillä onneksi nukutaan öisin useimmiten keskimäärin n.6-7h per yö :)

Tuli noista yöunista vielä mieleen, että voiko vauva nukkua ns.liikaa? :D
Tai siis näin esikoisen äitinä ihmettelen kun ei toi meidän kuusiviikkoinen ole hereillä kun syönnin ja vaipanvaihdon ajan ja ehkä n.pari tuntia päivässä seurustelun ajan...mietin vain että missä vaiheessa rupee olemaan enemmän hereillä ja seurustelemaan? Kuitenkin nyt hereilä ollessaan on kovin tyytyväinen; hymyilee, vähän alkanut jokeltelemaan, tekee pään kannattelu -harjoituksia, hakee hyvin kontaktia ja seuraa ympäristöä.
Mutta ei itke koskaan, ainoastaan nälkäänsä...

Tuosta vauvan uni-valverytmistä näin kahden vauvan kokemuksella uskaltaisin sanoa että hirmu yksilöllistä on tääkin :) Meillä on vauva nyt sen 5 viikkoa. Välillä hän on hereillä kolmekkin tuntia kikkailemassa, jokeltelee ja ihmettelee maailmaa sitterissä, sylissä tms. Mut sit on ollut niitäkin päiviä että tuntuu ettei muuta tee kuin syö ja nukkuu. Samaa kaavaa mentiin esikoisenkin kanssa. Tosi nopeasti se hereilläoloaika kuitenkin pitenee mun mielestä. Kolmikuisena on jo selkeä ero nähtävissä ja jonkinlaista päivärytmiäkin nähtävillä. Eli en mä ainakaan osais huolissaan olla tuosta nukkumisesta jos kerta vauva hereillä ollessa on ns. aktiivinen eli just hakee kontaktia ja jokeltelee ja syö normaalisti.

Niin ja tosta korvikkeesta mitä meilläk poika on pari kertaa saanut, 5 viikkoa on ikää ja semmoset 130ml menee kerralla. Hoidossa ollut mummulla hetken niin ei ollu meijerit ruoka-aikaan saapusalla :D

Otin kuvan netistä, jossa tarvittava korvikkeen määrä/vrk. Olen aikoinani saanu neuvolasta samanlaisen taulukon.

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    135.9 KB · Katsottu: 25
Kiitos TMJ ja Eevi :) tuon Eevin taulukon olenkin netistä jo aiemmin bongannut, mutta kun noi suositukset on usein poikkeavia ns.oikeasta elämästä :) onhan noi vauvat niin yksilöllisiä. Taulukon mukaan pitäisi nyt siis mennä jotain 600-800ml. Välillä meneekin jopa reilu 700ml, mutta monesti jää kyllä 450-500 ml:iin..kai se ruokahalu sitten vaihtelee päivittäin niin kuin meillä aikuisillakin :)

Meillä nukkui neiti viime yön turvakaukalossa. Niin ei varmaan saisi tehdä, mutta alkoi muu porukka olla sen verran väsynyttä. Tyttö nukkui inisemättä yli kolme tuntia putkeen ja toisen saman moisen ruokailun jälkeen :) yritettiin syötön jälkeen nukuttaa viereen mutta kahden tunnin protestoinnin jälkeen sorruttiin laittamaan kaukaloon missä meni siis aamuun asti.Onko teillä sittereitä käytössä? Minkälaisia? Onko jotein erikoisominaisuuksia?

Kyllä meidän pojalle uni vaan maistuu, mutta vaan "vääriin aikoihin" :p. Eilen illalla nukkui 5 h unet 16-21 ja siis menikin sitten yöunille 23 aikoihin, mutta heräili taas koko yön syömään 1,5-2,5 h välein. Voi kun sais noi pitkät unenpätkät yöksi.

Mariya, meillä poika nyt 3 viikkoa ja yhden päivän ikäinen ja pullosta syötettäessä laitetaan hälle 120 ml maitoa. Joko lypsettyä tai korviketta tai noita kahta sekaisin.

annushka, me ollaan kans pari kertaa lähdetty illalla ajelemaan nukuttaaksemme pojan, kun nukahtaa välittömästi kaukaloon. Sitten ollaan aina kotona varovaisesti nostettu sänkyyn. Ja meillä on sitterinä BabyBjörn Balance, ei ole mitään erikoisominaisuuksia, mutta poika tykkää hurjasti olla siinä ja siihenkin pari kertaa päivällä nukutettu :grin.

Mariya_: Tyttö on tänään 6 viikkoa. En ole laskenut vrk-määriä, vaikka tarkoitus on ollut..tuntuu, että litroja :eek::grin ainakin todella paljon ja usein..ehkä 6-7 kertaa tuo annos plus omat imetykset pari kertaa..Pitää yrittää laittaa ylös. Meillä tyty nukkuu yhdet päikkärit 4 tuntia noin, muuten hereillä. Pieniä torkahduksia varmaan on välissä ennen ns yöunia.

Täällä vaan pahenee. Kitisee hereilläoloajat, paitsi silloin kun syö tai kokoajan pitää heijata tai heilutella, muuten Alkaa heti itkemään ja kovaa!! Viime yö oli kammottava. Taas tuli nukuttuta vaan pikkupätkiä..Jossain luki että 6-viikkoisena vauva valittaa eniten.. Uuvuttavaa.

Annushka: meillä Chiccon sitteri, saa ylä ja alaasentoon ja sitä voi heijata. Lisäks on lainassa sellainen sitteri/keinu, joka käy vissiin pattereila? ( ei olla vielä testattu) Siinä on monta vaihdetta, kuinka nopeasti se liikkuu.. Tänään varmaan testataan illalla

Miisa78, olethan saanut kuitenkin levättyä/nukuttua itse tarpeeksi?? Ootko kokeillut muuten kantoliinoja/rintareppua? Tuollainen keinuva sitteri ois kyllä houkuttava ajatus :). Kerrohan sitten, mitä tyttö tykkäs siitä.

Mä olen oikeastaan aika onnellinen, että ajauduttiin tähän osittaisimetykseen, koska nyt pystytään isin kanssa vuoronperään yöllä hoitamaan poikaa. Meillä on toisessa huoneessa lisäsänky, mihin toinen pystyy aina sitten menemään lepäämään.

Meillä ois kauhea kasa erilaisia kantoliinoja ja reppuja, mutta en ole oikein uskaltanut niitä kokeilla o_O. Onneks neuvolantäti lupas enskerralla opetaa mulle perus liinasidontoja. Ois mulla se perus babybjörnin rintareppu, mikä ois helppo käyttää, mutta oon kuullut siitä niin paljon "pahaa", niin sekin on jäänyt. Mä en jaksa käsin kauaan kanneskella vauvaa, niin noi ois kyllä tosi kivoja apuja, kunhan vaan ois käytössä :grin.

Siis joo, vauva sitten nukkui taas viime yönä 23.30-7.15 unet. Hän siis on nää pari superyötä nukkunut vaunuissa. Siellä on vissiin turvallisempi olo mitä pinnasängyssä :) Nyt on kai tiheän imun kausi aluillaan tai jotain kun iltaa kohden ukkeli suorastaan asuu rinnalla. Meillä on semmonen mamas&papas paristokäyttöinen keinuva sitteri, 5 eri nopeutta valittavana ja ajastin 5, 10 tai 15 min keinuntaan. Poika on joskus about 15min siinä katellu ja viihtyykin. Mut ei aina, tänäänkin oli tyytyväinen vasta jos joku "porisutti" ja että sai katsella toisten touhuja. Ihan lun mielestä perus tyytyväinen vauvva hän on. Kovasti on alkanut jo seurustelemaan ja enempi tulee hymyjäkin :) Ja selkeesti erottaa milloin ääntelee huomiota saadaksen tai millon on nälkä. Ihan rehellistä itkua tulee vaan jos iskee hirmu nälkä ja äiti toimii liian hitaasti. 5 viikkoa on pojalla tänään ikää ♥

Jaksamista kaikille erinäisiin ongelmatilanteisiin :) ♥ Tiedän että se on rankkaa ja varsinki yöllä asiat tuntuu vieläkin pahemmilta... Mutta aina se aamu sieltä tule ja uus päivä :) Se ei tässä kohtaa varmasti siltä tunnu mutta tää vauva-aika on oikeesti ohi yhdessä hujauksessa. Eli ei ne itkut ja kiukut ikuisuutta kestä. Se vaan että uusia kitinän aiheita tuppaa kyllä tulemaan hampaiden tulon ja liikkumaan lähtemisen kanssa ainakin :D
Voimia! :) ♥

Cherry87: Siihen nähden, kuinka ihmeellisiä unipätkiä olen nukkunut, jaksan vielä ihmeen hyvin. Käyn vaan vähän hitaalla niin sanotusti. Keinua kokeiltiin. Tykkäsi ihmetellä noin 5 minuuttia, sitten tuli parku. No mutta se oli vasta kokeilukerta. Katsellaan. Mä kannan tytyä babybjörnin kantorepussa. Alkuun tuntui hankalalta laittaa tyttöä siihen, mutta siihen tottuu. Ja varmaan oleminen siinä vähän paranee, kun tulee massaa vähän lisää. Viihtyy hyvin kyydissä. Eilen tein ruokaa tyttö repussa. Tuli vaan vähän kuuma leivinuunin vieressä, molemmille :oops:

Meillä myös vaan osittainimetyksellä, ja pullosta saa öisin, mutta kun miehen on jaksettava töitäkin tehdä, niin valvominen jääny mulle...plus se tulee niin pirun huonotuuliseksi, jos valvoo :rolleyes:

Tänään ollut vähän parempi päivä, tyytyväisempi..

Niimpä, kohta tämä vaihe on jo taaksejäänyt. Kaikki on niin väliaikaista vaan. Sitä koetan hokea, kun epätoivo iskee.

Takaisin