Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mul on ongelma. Meidän poika nukkuu tosi hyvin päivällä rattaissa ja sylissä. Mutta kun yöllä syötän ja sit laitan hänet pinnikseen ni herää. Viime yö meni 12-4 ku taisteltiin tän sänkyasian kanssa. Onko kellään mitään vinkkejä että saisin hänet nukkumaan omassa sängyssään? Sit aamulla olin niin väsynyt että otin sit viereen ja siinä hän nukkuu vieläkin ihan tyytyväisenä. Mutta en haluis että nukkuis vieressä yöllä. mä en tiiä mitä teen?? Pitääkö vaan yrittää?

Meidän esikoinen suostui ekat 3kk. nukkua yöllä vain mun rintakehän päällä. Se se vasta oli ahdistavaa varsinkin loppuun, kun alkoi painoakin tyypillä olla ihan kivasti.

Voihan vauvaa vaan yrittää opettaa omaan sänkyyn, mutta oman jaksamisen kannalta kannattaa välillä mennä siitä mistä aita on matalin, eli teillä nyt perhepedillä.

Vauvoilla on noita aikoja, jolloin pitää saada olla lähellä. Toisaalta on myös herkkyyskausia, jolloin just omaan sänkyyn opettelu (myöhemmin tissin, tutin , vaipan jättäminen) on helpointa.

Minä siis nukkuisin parit yöunet itse hyvin ja kokeilisin, josko oma sänky kelpaa vaikka ylihuomenna, ensi viikolla jne...

Tuollaista hakemista se on vähän joka asian kanssa myöhemminkin. Itseään ei kannata soimata tai väsyttää liikaa. :)

Huutelen heinäkuisista, mun esikoinen ei myöskään suostunut nukkumaan muualla kuin vieressä vauvana kunnes tajusin kokeilla sitä että on syötön ajan käärittynä peittoon ja laitettiin syömisen jälkeen peitossa sänkyyn. Sänky tuntui ilmeisesti liian kylmältä. Tietenkin näillä keleillä voi myös jollain kauratyynyllä yrittää lämmittää sänkyä. Ja takeita ei ole että kaikkien kanssa tämä toimisi!

Meilläkin poika rauhoittuisi, pienten masukipujen kanssakin, parhaiten äidin rinnan päälle sammakoksi. Siitä siirtäminen aiheuttaa aina itkua.
Pojan oma sänky on kyllä sivuvaununa meidän sängyssä kiinni. Eli lähellä olisi siinäkin.

Olen huomannut, että meillä nukahdetaan paremmin kyljellään. Selällään huitoo paljon käsillään ja pitää itseään hereillä. Laitankin poitsun kyljelleen peitto tiiviisti ympärille ja selän taakse käärin peiton reunasta tuen, ettei käänny itsestään. Sitten vielä silittelen hellästi pientä päätä tai pidän vain kättä iholla. Tämä siis omaan sänkyyn.

Alakerrassa poika nukkuu vaunuissa. Alkuun kokeiltiin divaanisohvan nurkkaa, mutta taitaa kaivata pesämäisempää nukkumapaikkaa. Sitteriin saattaisi nukahtaa, mutta sitä ei kai suositella selälle?!

Myös turvakaukalossa tykkää nukkua, mutta siinä sama ongelma selän asennon kanssa. Otetaan siis aina pois, kun tullaan kotiin.

Huutelen heinäkuisista, mun esikoinen ei myöskään suostunut nukkumaan muualla kuin vieressä vauvana kunnes tajusin kokeilla sitä että on syötön ajan käärittynä peittoon ja laitettiin syömisen jälkeen peitossa sänkyyn. Sänky tuntui ilmeisesti liian kylmältä. Tietenkin näillä keleillä voi myös jollain kauratyynyllä yrittää lämmittää sänkyä. Ja takeita ei ole että kaikkien kanssa tämä toimisi!
Yhdellä kaverilla auttoi myös se, että laittoi sänkyyn oman t-paitansa tai muun vaatteen, jossa äidin tuoksua.

Tulivuorisalama: meillä vähän samanlaista taistelua mut luulen että johtuu suurilta osin pulautteluista ja vatsanväänteistä. Sen takia yritän pitää syötön jälkeen jonkun aikaa rinnalla pystymmässä asennossa ja sitten kun on syvässä unessa siirrän kehtoon. Yleensä alkuyöstä hankalampaa eikä oikein rauhotu mutta aamuyöstä nukkuu paremmin. Luulen myös että ikäkin vaikuttaa koska alussa oli vielä hankalampaa.

Meillä sairaalalla neuvottiin, että 10-15min, jopa 20-25min kestää kunnes vauva nukahtaa syvään uneen. Eli odottaa, kunnes vauva on syvässä unessa, jonka jälkeen siirtää omaan sänkyyn.

Meillä esikoisella auttoi tosiaan se, että yhden päivän pitämäni topin laitoin pinnikseen päätypuoleen, niin poika nukkui aina tyytyväisenä omassa sängyssään.

Me laitettiin turvakaukaloon pepun alle pyyhe ettei oo niin kippurassa siellä ja sitterin saa säädettyä aika suoraksi, mutta onko ne siis silti huonoja? Me ollaan annettu nukkua niissäkin vaikkei päivittäin kuitenkaan! :o

Millon ootte antanu tuttia vauvalle? Meillä on aika kova imemisen tarve ja vois ehkä vähän helpottaa jos ois tutti, mut millonkahan sit kehtais antaa.. Poitsulla ikää tulee kohta 4vrk. Tänään tutkimuksissa oli kätilö ilmeisesti kuitenkin rauhoitellut tutilla, sillä tutti oli vauvansängyssä kun toivat vauvan takaisin.

Me annettiin tutti melkein heti, kun päästiin kotiin, eli 4-5vrk ikäisenä. Oli selvä imemisen tarve ja äidillä nännit verillä, joten vaihtoehtoja ei ollut. Saa selvästi turvaa ja helpotusta vatsanväänteisiinkin tutista.

Yösade: Meilläkin sitteri aika suora ja ohjeessa ikä 2vko eteenpäin. Turvakaukalossa lisätyynyt vastasyntyneelle. Kuitenkin joka paikassa varoitellaan vaikutuksista selkään. Ja jossain oli jopa puhetta, että turvakaukalon liian pysty asento voisi aiheuttaa hengitysvaikeuksia.
Ollaan siis vältetty vielä pitkiä aikoja, pidemmälle kauppareissullekin otetaan vaunut mukaan.
En sitten tiedä missä iässä saisi käyttää sitteriäkin enemmän. Ehkä sitten, kun osaa kannatella päätään kunnolla?

Minä oon antanut tutin synnärillä samana päivänä, kun on syntynyt. Yks ei vaan huolinut sitä silloin, eikä myöhemminkään. :D

Tissiä aina, kun vinkasee, mutta tutti imemisen takia ihan vaan siksi, että tuttina olo käy pidemmän päälle itselle raskaaksi. Varsinkin, jos harrastaa lapsen tahtista imetystä, jolloin muutenkin vauva on useasti tissillä, ainakin meidän.

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Minäkin annoin tutin ihan synnärillä kun siellä suosittelivat kun pojun imemistarve oli niin kova.sitterissä olen antanut välillä pojun nukkua kun sen saa lähes makuuasentoon.

Täällä vauva kärsii ns. hiljaisesta refluksista sen verran pahasti, että illaksi alettiin antaa tuttia käyttöön (saatu vinkkinä). Tämä on tuntunut helpottavan oireita ja vauva on nukkunut paremmin. Eikä tutti ole imetystäkään häirinnyt, mikä oli tietysti pienenä pelkona. Nyt vaan toivotaan, että näin pieni "temppu" auttaa, on nimittäin ollut suuri parannus vauvan oloon ja muutenkin arjen sujuvuuteen. Vauvan kanssa on kyllä ihanaa just tällä hetkellä, kun pikkuinen kehittyy koko ajan.

Isovanhemmat ovat nyt olleet muutaman päivän kylässä, mikä on ollut mukavaa. Ne muutamat ärsyttävät jutut heidän suunnalta on ollut helppo karistaa mielestä, koska muuten he ovat olleet apuna. Kiva kuitenkin päästä takaisin omaan arkeen, minä ja vauva kun molemmat väsytään vieraista melko nopeasti, vaikka läheiset ovatkin kyseessä.

Täällä vauva kärsii ns. hiljaisesta refluksista sen verran pahasti, että illaksi alettiin antaa tuttia käyttöön (saatu vinkkinä). Tämä on tuntunut helpottavan oireita ja vauva on nukkunut paremmin. Eikä tutti ole imetystäkään häirinnyt, mikä oli tietysti pienenä pelkona. Nyt vaan toivotaan, että näin pieni "temppu" auttaa, on nimittäin ollut suuri parannus vauvan oloon ja muutenkin arjen sujuvuuteen. Vauvan kanssa on kyllä ihanaa just tällä hetkellä, kun pikkuinen kehittyy koko ajan.

Isovanhemmat ovat nyt olleet muutaman päivän kylässä, mikä on ollut mukavaa. Ne muutamat ärsyttävät jutut heidän suunnalta on ollut helppo karistaa mielestä, koska muuten he ovat olleet apuna. Kiva kuitenkin päästä takaisin omaan arkeen, minä ja vauva kun molemmat väsytään vieraista melko nopeasti, vaikka läheiset ovatkin kyseessä.

Miten osasitte epäillä hiljaista refluksia ja miten se todettiin? Täällä tosi paha pulautteluongelma, hengitys rohisee imettäessä, saattaa ruveta yskimään kesken imetyksen, vatsan väänteitä, hikkaa, ei haluis nukkua selällään... Hieman huolestuttaa ja käy sääliksi kun aina kun herää unilta niin naama täynnä puplua, eli puplua tulee reilusti imetyksen jälkeenkin :grumpy:. Alkuyöstä yleensä pahimmat ongelmat nukkumisen kanssa kun herää heti kun saan nukkuun omaan puoluun tai hikkaan ja haluaa taas tissille mutta on todella rauhaton, heittelee päätään ja vääntelehtii. Rauhottuu taas tissille mutta sitten taas puplii ja sama jatkuu..

Täälläkin tutti käytössä sättimisistä huolimatta. Meillähän vauvan tarkastanut lääkäri kuittali tutin käytöstä, kun teki vauvalle ennen kotiinlähtöä tarkastuksen.

Ai miksi kuittaili? Kysyin tuosta juuri yhdeltä hammaslääkäritutulta (huomasin, että heidän vauvallaan oli tutti) ja sanoi, että kunhan sitä ei käytä koko aikaa eikä kovin vanhalla lapsella ja kun hampaita alkaa tulla, niin huolehtii siitä, että on anatomisesti muotoiltu ts. hampaiden välissä oleva osa mahdollisimman ohut, niin ei yleensä vaikuta haitallisesti purentaan. Heidän vanhemmalla lapsellaan kuulemma vähän vaikutti, mutta korjaantuu ajan myötä, kun tutti jätettiin pois reilu parivuotiaana.

Tänään onkin ensimmäinen tyttöjen ilta, kun mies lähti viettämään kavereidensa kanssa pienimuotoisia varpajaisia. Saa nähä valvottaako tyttö kuinka paljon yöllä nyt, kun ollaan kaksin. :D Normaalisti siis viimeinen syöttö ennen nukkumaanmenoa on siinä yhentoista-kahentoista aikaan ja sen jälkeen heräillään 3-4h välein.

Takaisin