Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jutteli vauvalle samalla, kun teki tarkastuksen. Ja sanopa sitten vauvalle, että kun toi sun äitees on salakuljettanu sulle tälläsen tutin, että älä vaan missään nimessä näytä muille vauvoille, kun sitten neki haluaa tollasen. Ja että laita piiloon, kun et käytä, ettei muut vauvat sitä sulta varasta.
En siis tiedä oliko se huonoa läppää lääkäriltä, mutta mun mielestä toi oli siis kyllä ihan suoraa kuittailua mulle. Tai sit sillä lääkärillä oli vähä outo huumorintaju..ja mä ymmärsin sen väärin. :D

Minä juuri olen miettinyt tutin käyttöä!

Sitähän ei suositella ennen kuin imetys on kunnossa. Minusta silti tuntuu, että tytöllä on kova imemisen tarve, niinpä ajattelin huomenna keittää tutit valmiiksi.

Maidontuotantoa olen miettinyt miten saisin lisättyä, kun haluttaisiin päästä lisämaidosta eroon kokonaan.
Sähköpumpulle en tunnu heruvan laisinkaan. Ömmm.. mitä ihmettä?!? Tai siis herun vähemmän kuin mitä raskaana ollessa. Pitänee kokeilla manuaalista kun sellainen kaapista vielä löytyy...

Meillä tyty otti tuttia ekan viikon jälkeen joku viikon verran ja nyt ei sit enään suostu, ja mä oon sen huvituttina :woot: välillä ei vaan jaksais imettää mutta mutta minkäs teet kun ei se tuttia enään huoli. 3 eri merkkistä tuttia jo kokeiltu mut ei ne tunnu kelpaavan kun eihän siitä tutista mitään tule. Sama juttu oli kyllä esikoisen kanssa, enkä ole itekkään ikinä tuttia huolinut.
Päivisin meillä nukutaan joko vaunuissa tai pinniksessä. Yöllä ei kumpikaan taas kelpaa ja sillon nukkuu mun rinnalla tai vieressä. Viime yö selvittiinkin vaan yhdellä heräämisellä :) joten mielummin annan nukkua vieressä kuin heräilen 30-45min välein koko yön..

Mä kans oon yrittäny pumpata maitoo sairaalan manuaalisilla, mutku ei tuu! Miks? Käsin lypsämällä saan muutamassa minuutissa 20ml pulloon ja pumpulla en ees yhtä pisaraa. :D tarkottaaks tää sitä et ei kannata ostaa pumppua..? :D

Onko kellään ollut synnytyksen jälkeen muita mahakipuja kuin jälkisupistuksia? Mulla on kulunut nyt tänään 11 pv synnytyksestä ja yhtäkkiä alavatsa ja alaselkä oli tosi kipeitä. Samalla tuli vilu ja hautauduin villtien alle. Vessassa kun kävin niin siteeseen tullut iso hyytymä ja verta tuli enemmän pönttöön kuin viime päivinä. Otin panadolin ja nyt on helpottanut. Pitäskö olla huolissaan? Et oisko joku tulehdus. Kun oireet kuitenkin aika lieviä niin en oikein tiedä.

Jälkisupisteluilta ei tuntunut kun niitä mulla on tullut vain imettäessä ja ne on tuntunut menkkakivuilta. Eikä nyt muutenkaan oo ollut enää pariin päivään jälkisupistuksia.

Ajattelin että jos nyt ei olot pahene niin en mee lääkäriin. Oppaasta luin että jos kuumetta ei ole yli 38 niin pitäs ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ja jos kuumetta enemmän niin sitten synnärille. Ei hirveesti huvittais nyt terveysasemalle mennä...

Kai mä liityn tännekki ketjuun seurailemaan! Vitsit kuinka monia ketjuja oon missannut kun oon käyttänyt vain mobiilisovellusta. Perjantaina ekaa kertaa rupesin pläräämään foorumia tietokoneella ja mä olin ihmetellytkin miten ketjuja on niin heikosti.. :D

Noh, mutta siis lueskelin nopsaa kaikki mitä täällä oli höpötelty. :) Meiltä lyhyesti kuulumiset. Meillä imetys lähti käytiin heti kun sain imetyskumin. Imetyshoitaja kertoi heti, että rinta ja nänni on liian iso vauvan kokoon nähden joten jonkunaikaa kumi on pakollinen ja se on tullut huomattua. Hieman ärsyttää tuo kumin käyttö mutta jatkuvasti tässä kokeillaan josko jo onnistuisi ilman, mutta toistaiseksi kumin kanssa mennään. Olen siis pumppaillut ja osittain imettäny. Lähinnä siksi pumppaillut että vatsatauti iski heti syntymän jälkeen ja muutenkin olen ollut huonossa kunnossa, niin mies on hoitanut syöttämisiä, mutta nyt ollaan tissitelty kokoajan enemmän ja enemmän. :)
Paino tippui sairaalassa n. 250g, mutta viikon ikäisenä syntymäpaino oli jo ylitetty ja napatynkä tippui 5 päivän ikäisenä! :) Sairaalassa olimme kaksi yötä syntymän jälkeen.
2vk iässä paino oli tasan 3600g, kun syntymäpaino oli 3316g, joten hyvin on tullut painoa :)
Tuttiasiasta sen verta, että monilla sairaaloilla on serifikaatti joka kieltää tutin antamisen ja siksi osastoilla ollaan ''tuttivastaisia'', mutta meilläkin oli oma tutti osastolla mukana ja annoimme sen toisena yönä jo kun huomasimme että haluttiin vaan imeä, mutta maitoa ei saisi tulla. Yksi hoitaja ei välittänyt mitään ja toinen vähän antoi tuomitsevaa palautetta. Kotona tutin käyttö on jatkunut lähinnä iltaisin pahojen vatsanväänteiden aikaan. Raukalla aika kovat väänteet, johtuen aika pitkälti varmaankin että joudun syödä antibiootteja. :(
Unet meillä maittaa kolmesta tunnista seitsemään tuntiin ja ollaan annettu kokoajan nukkua niin kauvan kun haluaa, vaikka sairaalasta lähtiessä sanottiin että pitäisi herättää syömään maksimissaan 4 tunnin unien jälkeen, varsinkin kun ensimmäisenä päivänä sokerit kävi rajojen alapuolella. Tiedän kyllä itse että tämä johtui siitä että vauva oli ensimmäiset 1,5vrk aivan unella eikä jaksanut tissiä imeä, joten en ole herätellyt syömään. :D

Tuossa vielä kuva meidän tyytyväisestä tontusta <3

Liitteet

• Mytty.jpg
    Mytty.jpg
    76.4 KB · Katsottu: 64
Onko kellään ollut synnytyksen jälkeen muita mahakipuja kuin jälkisupistuksia? Mulla on kulunut nyt tänään 11 pv synnytyksestä ja yhtäkkiä alavatsa ja alaselkä oli tosi kipeitä. Samalla tuli vilu ja hautauduin villtien alle. Vessassa kun kävin niin siteeseen tullut iso hyytymä ja verta tuli enemmän pönttöön kuin viime päivinä. Otin panadolin ja nyt on helpottanut. Pitäskö olla huolissaan? Et oisko joku tulehdus. Kun oireet kuitenkin aika lieviä niin en oikein tiedä.

Kannattaa tarkkailla, ettei oo kohtutulehdus. Se nostaa kaiketi usein kuumeen, mutta jos oireet jatkuvat, soittaisin kyllä suht helposti synnärille, ettei ehdi mennä pahemmaksi (tai voivat sanoa onko normaalia/mitä muuta vois olla).

Muokattu viimeksi:
Mä soittaisin varmaan jo nyt synnärille. Ja siis soittaisin suoraan synnärille, en mihinkään terveyskeskukseen. :) Olen ymmärtänyt, et kohtutulehdus on todella kipeä, jos pääsee päälle.

En ole aikaisemmin tiennyt miten täystyöllistettyna yksi pieni ihminen voi pitää kaksi aikuista ihmistä! Arki on lähtenyt käyntiin ihan hyvin. Syötän 3-4h välein ja bilirubiiniarvoseurannan takia pumpattua maitoa pullosta (täytyy tietää paljonko vauva syö jne.). Tutille en ole huomannut vielä tarvetta, joten se on kaapissa. Ajattelin seurannan päättyessä yrittää opettaa vauvan takaisin rinnalle siitä huolimatta, että koen positiivisena asiana sen, että mies hoitaa puolet yösyötöistä (en ole väsynyt). Oma parantuminen on lähtenyt käyntiin alaselkäkipuja lukuunottamatta hyvin.

Nyt on olo ollut taas hyvä mut soitan kyllä heti jos jotain vielä tulee. Mieskin oli aika huolissaan... Kauheen vaikee itse arvioida mikä on normaalia :confused:

Mulla on medelan manuaalinen pumppu, muilla ei irtoo:D. Tosta saa niin kovan imun että alkaa heruu. Ekaks joutuu oikeesti tosi kovalla imulla vetelee jonkun aikaa kunnes alkaa tulee ja sit voi vähentää imua. Auttaisiko joku hieronta että sais stimulaatiota maidon herumiseen?:)

Ekks on tollasia ainakin ennen ollut rosmariaa jos et oo jo kokeillu:) muilla paitsi sillä sähköisellä pumpulla ei multa ainakaan irronnut. En tosin tiedä oletteko jo kotona:)

Mulla oli muuten sellainen outo mahakipu yks päivä, tuntu että menkat olis ollu alkamassa, tuli sitte vähän enempi jälkivuotoa sinä päivänä mutta ei mitään hyytymää tms. Kandee kyllä oikeesti soittaa ja kysyy jos vaikka jotain oliskin jäänyt tulematta...

Is, ootko koittanut lämmittää rintoja esim kauratyynyllä ennen pumppausta? :) myös suihkussa kannattaa päästää lämmintä vettä rinnoille ja hieroa rintoja. Hieronta ja lämpö pitäisi auttaa herumaan. :)

Ja noista masukivuista! Mulla ollut myös niinkuin menkkakipuja ja silloon aina tullut vuotoa, muutenhan mun vuoto loppui ekan viikon jälkeen. En oo enempää miettinyt kun antibioottikuuri päällä muusta syystä ja painaessa kohtuun ei satu :) olisiko jonkunlaisia palautumiskipuja tms.

Täällä myös ollut kipuja. Jälkisupistukset oli tällä kertaa väliin tosi kipeitä, väliin kovia menkkakipuja.

Vuodosta käskettiin seuraamaan, että jos hyytymä on kananmunan kokoinen tai isompi ja/tai vuoto yllättäen runsasta (runsaampaa kuin kuukautisvuoto), niin pitää soittaa heti synnärille/hakeutua päivystykseen.

Muokattu viimeksi:
Pötköttelen tässä pojan vieressä ja odotan, että nukahtaisi. Parhaiten tulisi uni äidin kainalossa, mutta en haluaisi opettaa siihen. Aamuyöllä oli taas masuitkuja. Vaivat vaan loppui kuin seinään, kun pääsi isin ja äidin väliin! :D

Mullakin ollut välillä menkkamaisia kipuja, ilmeisesti niitä jälkisupistuksia. Silloin tuntuisi olevan vuotoakin vähän enemmän. Siinäkin selvisin suht vähällä. Viikon verran käytin varmuudeksi yösiteitä, nyt reilun viikon olen pärjännyt pikkuhousunsuojalla. Vuoto enää vähän runsaamman rusehtavan valkovuodon oloista. Synnytyksestä 4vko.

En tiedä missähän vaiheessa uskallan jättää siteet taas pois :hilarious:

Viimeiset 2vrk siteet pysyneet ihan puhtaina, mutta vessassa käydessä pyyhkiessä tullut hieman tuhrua. Tänään aamusta vielä tuli, sen jälkeen ei enää ole näkynyt.

Sitä vaan jotenkin pelkää, että vuoto alkaa uudestaan jos nappaan siteen pois :wtf:

Onkos millainen meininki niillä joilla edellisiäkin lapsia on? Varsinkin uhmaikäiset sisarukset kiinnostaa, kun meiltä löytyy 2v uhmis :shy:

f065459c0e2cb1fea90f126b64a3741b

Täällä aloitettu tänään liinailun harjoittelu :-)

Takaisin