Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
image.jpeg
Me ollaan kestovaippailtu nyt parisen viikkoa ja eilen kävi niin että isi piti neitiä sylissä ja vaippa vähän falskas (tuli vähän paineella) :grin ja niin tyttö kastoi isukin omakseen :p ja viellä sydämen muotoinen kakka paitaan :Heartbigred:laughing002 tää oli pakko ikuistaa hehee :joyful:

Pakko heti näin aamusta tulla kertomaan kun on niin mahtavaa että meillä nukuttiin juuri 8 tuntia putkeen!! :) toki äiti nyt herää joka ininään ja jää kuuntelemaan liiankin pitkään että jatkuuko ininä mutta silti :)

Mitenkäs tissit voi noin hyvin nukutun yön jälkeen? :grin:eek:

Miten te suojelette tissejänne? :D Hengasin eilen pihalla t-paidalla, ja ajattelin että on lämmintä., mutta tuuli kai sit jonkin verran., ja illalla/yöllä heräsin kuumeiseen oloon. Pelkäsin heti rintatulehdusta. Otin särkylääkkeen, ja helpotti. Aamulla ei enää ollut kuumetta, mutta päivänmittaan tänään alkoi taas paleleminen. Rinnat ei oo arat kuitenkaan, ainakaan vielä..

Kylläpäs vauva vie aikaa kun en oo tänne kerennyt. Meijän poika on nyt 1kk vanha. Nyt kuitenkin tuntuu jotain rytminalkua alkavan löytyä. Näin päivällä nukutaan pidempi pätkä (2-4h) ja ulos vaunuihin on jo nukahtanut ja nukkuu hyvin. Nytkin partsilla vaunuissa ja nukkuu jo toista tuntia..
Illalla tissitellään klo16-23 lähes 30min-1h välein, joitain pidempiäkin välejä saattaa tulla. Eli mä oon aikalailla illat sidottu vauvaan. Jossain kohtaa se vähän ahdistaa ku tuntuu ettei kerkee tekeen mitään, hyvä kun vessaan pääsee.. mutta toisaalta tykkään imettää ja olla siten vauvan lähellä! Ja kun on ihana mies joka pitää ruokahuollosta huolta ja jaksaa tuoda uutta vesilasia eteen :D
Yöllä nukutaan sitten yhdellä syötöllä aamu klo6n asti ja siitä sit tissitellään ja pötkötellään klo10 asti.. eli hyvät unenlahjat on pojalla ja siks itelläkin virkee olo. :)

Kahtenä yönä on nyt yösyöttö venyny jopa 3h ajaksi eli herätty klo3 ja vauva nukahtanut sikeesti vasta klo6.. kun tyyppi tykkäis vaan tuijotella eikä nukkua. Varmasti vaikuttaa ku on jo niin valosaa meijän makkarissa, täytyy vaan toivoa ettei ota tavaksi yökukkumista :) tai sit hankitaan pimennysverhot.

1kk neuvolassa pojan paino oli 4625g(3785g) ja pituus 55cm(51cm) ja pää 37cm(35.5cm) sulkeissa siis syntymämitat.. eli hyvin kasvaa täysimetyksellä.

Imetyksestä sen verran tähänkin ketjuun että se on alkanut sujumaan hyvin ja rintakumi on käytössä enää vain öisin. Iltaisin pientä rintaraivoo ja masuvaivaa mutta ei mitenkään paljon.. välillä maitoa tulee suihkuamalla ja siks sit ilmaa menee paljon kun vauva joutuu hotkiin.. mutta pääsääntöisesti todella tyytyväinen poika ♡♡

Katskutti, ihmeen hyvin! Ennen oli että heräsin 3-4 tunnin jälkeen että pakko pumpata mutta nyt maidon tulo on tasottunut. :) kyllähän sitä aamulla herätessä ekana mielessä oli tissien tyhjennys mutta ei tarvinnut siihen yöllä herätä :)

Vaikuttaako teillä nämä helteet vauvaan?

Täällä ainakin itkeskellään enemmän ja nälkä on useammin. Illalla itki pitkään, kunnes tajuttiin, että pojalla on kuuma. Sitten vaan kaikki vaatteet pois ikkuna auki ja poika siihen eteen nukkumaan. Hetken päästä laitoin harson peitoksi. Kummasti rauhoittui, kun alkoi viiletä. Nyt päivällä taas vähän haastavampaa pitää koti viileänä.

Mä en oo vielä vauva-arjessa mukana, mut pakko kommentoida tähän silti, me nimittäin käytiin eilen ostaa tuommonen siirrettävä ilmastointilaite. Meillä on sisällä ollu melkeen 30 astetta, vaikka aurinko paistaa tänne vasta illalla. Ja kyllä oli hyvä ostos :D käytettynä löyty suht edullisesti.

Oli just vaunulenkillä ja pikkunen sai yhtäkkiä hirmu raivarin. En tiiä oisko johtunu kuumuudesta kun yleensä viihtyy vaunuissa. Nyt on vielä tosi painostava ilma..

Meillä ollaan menty pelkällä vaipalla ja kokeiltu niskasta aina välillä vaan ettei tuu liian kylmä ja hyvin tyytyväinen vauva ollu :) ilmavaivoja lukuunottamatta.. :D
Lastenneuvolasta kävi täti kotona moikkaamassa ja taas oli hienosti tullu 200g painoa viikossa pelkällä rintamaidolla. :) jäntevyyttä kauheesti taas kehuttiin, mutta vähän jäi harmittamaan kun pituutta ei mitattu.. Noh, juhannusviikolla sitten ekassa lääkärissä :)

En nyt tiie liittyykö tää niinkään vauva-arkeen, mutta mulla tais alkaa ekat kuukautiset tänään :wideyed: synnytyksen jälkeen oli eka viikko vuotoa, ja toinen viikko pientä tihuttelua mut kuitenkin et piti jotain sidettä pitää vaik ei hirveesti mitään tullutkaan. Sit sen jälkeen ei oo ollut mitään ennen kuin nyt sit alkoi (reilu 5vkoa synnytyksestä). Ihan tutuilta menkoilta vaikuttaa enkä jaksa uskoo että olis enään mitenkään jälkeisvuotoon liittyvää kun kuitenkin oli yli 3vkoa välissä ilman mitään. En kyl ois kaivannut näitä takaisin näin nopeesti :shifty: sama juttu tosin kävi esikoisen jälkeenkin. Oon niin kade monille kavereille joilla saattanut mennä yli puol vuottakin ennen kun mitään merkkiä menkkojen paluusta ois ollut.

Mulla alkoi esikoisen jälkeen menkat vasta kun lopetin imettämisen kokonaan. Eli reilu vuosi synnytyksestä siihen meni. Toivottavasti nyt menee samalla tavalla. :)

Mulla ei ole tullut menkkoja sitten vuoden 2009, jolloin aloitin pillerit. Neljä lasta ( yks ei vaan näköjään suostu tulee ulos) oon saanut sen jälkeen.

Tulin siis heti pillerit lopetettua raskaaksi, eikä mun menkat vaan kerta kaikkiaan ala, jos imetän. Oon ollut raskaana tai imettänyt yli 6 vuotta. En ollut aikaisemmin tätä näin edes ajatellut. :hilarious:

Ovulaation olen kyllä alkanut tunnistaa menkkojen puuttumisesta huolimatta vauvan ollessa n. 6kk. Sillä perusteella ollaan näitä pikkupökäleitä tehty. :)

Täytyy kyllä myöntää, että itse jopa toivoin menkkojen alkavan, että olisi vähän helpompi ajoittaa tota yritys hommaa.

Onko kellään muulla ollut vauvan suussa sammasta? Meillä neuvolan th epäili et olis kun vaalea kate ei lähtenyt kielestä veteen kastellulla pumpulipuikolla. Neuvoi hoitamaan sitruunamehulla. Vähän vaikea vaan yrittää syönnin jälkeen levittää sitruunamehua kun toinen nukahtaa tissille...

Esikoisen kanssa annettiin varmuudeksi sitruunamehua, ettei sammasta pääsisi edes kertymään.
Tuttiin sitruunamehua ja se suuhun.

Mä luulin tässä kerran, että menkat alko kun tuli muutama tippa sen näköstä vuotoa, mutta se sitten jäikin siihen...

Salmiakkilakritsi, mekin "opetettiin" esikoiselle tutti, kun ei muuten huolinut. Helpotti elämää todella paljon nimittäin.
Silloin kun sitruunamehua annettiin, niin ei ollut huolinut tuttia vielä. Otti sen kuitenkin suuhun aina hetkeksi, että sitruunamehu siirtyi suuhun.
Esikoinen käytti tuttia 1-12kk ajan. Vuoden iässä jätettiin tutit ja tuttipullot aiks nopeasti pois.

Nyt tyttö olisi tarkoitus myös tuttiin opettaa, jossain vaiheessa. Imemisen tarve on kova, mutta ainakaan Ainu MAM tutteja ei hyväksy ja itse taas tykkään juuri niistä muodoltaan yms!
Noh, kokeillaan kokeillaan :)

Takaisin