Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kans neitiä pitää herätellä syömään 3h välein, jos ei itse herää syömään, harvemmin vielä on tullut edes sitä 3h väliä. Näin pitää toimia siihen asti kun 3kg täyttyy. Korvike meillä on käytössä vielä päivittäin, kun paino tippui niin rajusti, eikä multa vaan tuu tarpeeksi maitoa.. :(

Mä annoin esikoisen aikanaan nukkua yöllä niin pitkästi kuin nukkui. Hän nukkuikin noin 21-03 ja heräsi sitten syömään. Hyvin kasvoi ja kehittyi ja täysimetyksellä mentiin. :) Aion antaa tämän toisenkin nukkua, jos vain nukkuu. :)

Meillä siis esikoinen oli noin neljä kiloinen ja muutakaan ongelmaa (sokerit tms.) ei ollut.

Meillä yöherättelyyn oli syynä sokeriarvot. Saatiin kyllä pian lupa olla turhaan herättelemättä, kunhan vauva muuten virkeä ja painoa tulee.

Meillä poika herää 3-4h välein yölläkin, jolloin saa maitoa. Saattaisi kyllä nukahtaa ilmankin, mutta vähän unisena antaa kuitenkin merkkejä nälästä eli maiskuttaa, lipoo huulia ja imee sormea, jos vie huulille. Mutta eikö sitä pitäisikin syöttää heti, eikä odottaa itkua? Vai missä vaiheessa annetaan vain nukahtaa uudelleen sen enempää ihmettelemättä?

Meille ohjeistettiin synnärillä että pitää herättää syömään 3-4 h välein kunnes vauva on saavuttanut oman syntymäpainon. Sen takii ollaan tehty niin, mut tänään punnituksessa oma paino saavutettu niin ei tarvi enää.

Mulle kans sanottiin sairaalassa et alkuun pitäs vauvan syödä kolmen/neljän tunnin välein, mut ei tosiaan tarvinnu erikseen herätellä kun ei nukkunu sitäkään putkeen alussa :D

Meillä osastolla kahdesti vauvan sokerit kävi alle arvojen. Siksi herätellään syömään ja pitää antaa korviketta.

Napatynkä irtosi toissapäivänä ja siihen tulee verinen rupi joka eilen irtosi puhdistaessa navan aluetta.Nyt on taas tullut samanlainen rupu niin täytyykö se jättää vai puhdistaa se pois?Tulehdusta en epäile koska ei tule mitään märkivää nestettä eikä haise.

Napatynkä irtosi toissapäivänä ja siihen tulee verinen rupi joka eilen irtosi puhdistaessa navan aluetta.Nyt on taas tullut samanlainen rupu niin täytyykö se jättää vai puhdistaa se pois?Tulehdusta en epäile koska ei tule mitään märkivää nestettä eikä haise.
Minä Oon ainakin puhdistanut napaa ja rupia niin kauan, että uusia ei enää tule. :)

Huh huh. Viime yö herätty tunnin välein syömään, mahtuipa väliin kaksi tuntia seurusteluakin kun muksun mielestä siihen oli hyvä hetki. Pisimmät unet oli kaksi tuntia putkeen ja sit pitikin nousta viemään isommat lapset tarhaan. Jätin pojun osille hoitoon sen 20min ajaksi niin eikö tuo (pienempi mies) ollut sitten huutanut sen ajan (tissi häviää, niin huuto alkaa). Isi oli sitten mun yrittänyt syöttää hälle korviketta vaikka oltiin päätetty, että töysimetyksellä mennään. Että mua suututti kun tulin takaisin, kun tiesin, ettei muksulla nälkä ainakaan ollut. Hänpä sitten mun syliin päästyään pulautti korvikkeet mun paidalle, että se siitä pullon syönnistä...

Nivuset niin kipeet, että käveleminen yhtä tuskaa. Kai nää on edelleen niitä symfyysikipuja? Toivottavasti ei mitään tyrää tjms tuollaleikkausalueella kuitenkaan :/ kivut ei hävinneet ees levolla yön aikana, äsken vasta tajusin ottaa buranaa, toivon, et se ees auttaa.

Jos on liitoskipuja, niin niissä voi mennä kai kuukaudenkin ennen kuin normalisoituu... Voi siis loppua nopeamminkin (onneks!).

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Nää on menny nyt viime päivinä vaan pahemmaks, mut seurailen tilannetta vielä. Parin viikon päästä ois seuraava neuvola, viimestään siellä pitää kysyä jos ei ole loppunut. Mullahan ne kivut oli ihan järkyttäviä jo raskauden aikana, et ei kai se ihmekään, jos vieläkin oireilee. Tukivyö mahtuis kai taas päälle, mut sektioarven takia sen käyttö mietityttää.

Täällä valvottiin myös lähes koko yö :smiley-ashamed004
Eilinen koko päivä meni tissillä ja annoin väliin korviketta, jotta sain hetken käytyä vessassa/syötyä tms. Mieshän lähti tosiaan eilen isyysvapaiden jälkeen takaisin töihin ja vaikka esikoinen halusikin hieman kokeilla rajojaan, niin pärjättiin silti kolmistaan!
Eilisen koko päivän tissittely kostautui yöllä ja aamulla, kun vauva halusi olla vieläkin rinnassa kiinni, mutta tissit pakkautuivat täyteen parissa tunnissa.

Nyt aamun vauva veti raivareita tissillä, niin annoin korviketta lisäksi. Juuri nukahtamassa, niin saisin syötyä rauhassa aamupalan :grin

Olin niin väsynyt yön valvomisesta (klo 1 asti ja siitä klo 2.30-3.40 + klo 5-8 ja klo 8.15-8.30), että herätykseni klo 4 laitoin pois ja pyysin miestä jos hän voisi heittää yhden hevosista pihalle ja antaa ruuat toiselle. Ihanaa, että hän suostui sen tehdä <3
Sain edes sen vajaa 1,5h nukkua lisää.

Yöllä otti kovasti päähän, kun tissit tosiaan niin täynnä, ettei vauva saanut pidettyä tissiä suussa vaan minun piti kädellä muotoilla tissiä paremmaksi. Heti jos vähänkään torkahdin, ilmoitti vauva äänekkäästi kun tissi ponnahti suusta ulos :spitoutdummy:

Tuossa reilu tunti seurusteltiin esikoisen ja vauvan kanssa ja tämä kuva onkin otettu samalla :love017

Edit* Miettikää, hänkin on jo viikon vanha! :eek:

IMG_20160527_102839.jpg

Muokattu viimeksi:
Voi ei noita suloisia vauvoja! :Heartred En kestä enää odottaa omaa. :)

Meillä neiti 18 päivää vanha ja painoin keskiviikkona 3820g ja iham korvikkeilla menty. Korviketta piti kylläkin vaihtaa ko neitille tuli vatsa kippeeksi ja oli vihreällä vesiripulilla maha mut nyt näkkyy asettuu :) oon ollu kyllä tyytyväinen omaan valintaani etten imetä..vaikkakin suostuin kuitenkin kokeilemaan salissa sitä mutta ei neiti halunnu tissiä ni päätin asian olla ja sairaalassa henkilökuntakin oli hyvin ymmärtäväisiä että miksi en imetä eivätkä pakottaneet tai pitäneet mittää saarnoja!
Neiti on kyllä muuten ihan mamman tisuposki ko suostuu nukkumaan päivisin vaan sylissä rinnan päällä ja jos hereillä on niin mikään muu ei käy ko mamin syli❤ ihana lapsi vaikka raskasta koko ajan sylissä pittää.
Yöllä heräilee n.3h välein syömään ja sitten onneksi nukahtaa heti ja öisin oma sänky kelpaa:)

Mites muilla vauvat..nukkuuko omassa vai vieressä?

Täälläkin viime yö valvotiin kun pikkunen ei meinannut rauhottua millään. Tissillä aina kiltisti mut sit ku yrittää laittaa nukkuun niin kitisee ja heräilee siihen et tulee puklua ja yleensä myös hikka. Viimein nukahti mun rinnan päälle. Se on paras asento kun siinä on niin pystyssä et ei oo sitä takaisinvirtausta niin paljoo. Itsekkin sain sitten aamuyöstä unta ja nyt päivällä ainakin ihan pirtee olo.

Henuu: meillä siis aluksi suostui nukkumaan vain sylissä. Nyt on nukkunut myös välillä kehdossa ja meidän välissä sängyssä.

Frozenflower: pysyykö teillä pikkuinen reilu tunnin jo hereillä? Meillä vaan nukutaan ja syödään, hereilläoloajat on kyllä ihan minimissään. Isukkia harmittaa kun se ei saa seurustella pikkuisen kanssa. Eilen oli kuitenkin tyytyväinen kun sai kylvettää tytön ja sen jälkeen lueskeli sängyssä pikkuselle Uppo Nallen runoja :joyful:.

Mä olen nukuttanut tytön iltaisin omaan sänkyyn ja yösyötöltä on sitten jäänyt viereen nukkumaan. Paitsi nyt kahtena viime yönä, kun on jäänyt yösyötön jälkeen ähisemään ja puhisemaan ja lopulta onkin sitten nukahtanut paremmin omaan sänkyynsä kuin viereen. (Pinnasänky on siis meidän vanhempien sängyn vieressä).

Salmiakkilakritsi, tänään ensimmäistä kertaa vasta :D
Toissapäivänä oli myös ensimmäistä kertaa 40min hereillä (kahdesti otti pikaiset hörpyt siinä), nukahti noin viideksi minuutiksi ja siitä vielä imetyksen jälkeen noin 30min, kun otettiin ilmakylpyjä ja esikoinen samalla kävi kylvyssä.

Täällä muutoin voidaan hereillä olosta puhua ihan max 10-15min pituisista pätkistä. Jos nukkuu sen 3h putkeen, niin välillä jaksaakin taas seurustella. Päivisin muutoin onkin valveilla ihan minimiajat, sillä herää syömään ja nukahtaa takaisin tissille :sad001

Vauva nukkuu joko omassa sängyssä, sylissä tai vieressä. Yleensä nyt annettu nukahtaa tissille tai rintakehän päälle ja siitä siirretty pinnikseen (tai äitiyslaatikkoon, kun ostin toisen pinnasängyn alakertaan ja äitiyslaatikko on sen sisällä). Aamuisin haluaa kuitenkin jäädä iholle/viereen nukkumaan, niin tänäkin aamuna nukkui sitten minun ja esikoisen välissä (esikoinen kipusi meidän sänkyyn seurustelemaan ja otettiinkin vielä 20min nopeat torkut) :shy:

Itse asiassa meilläkin pikkunen viihtyi juuri tänään päivällä ekaa kertaa pidemmän aikaa hereillä :joyful:. Tuijotteli vaan tyytyväisenä ja ihmetteli :happy:. Eli kuulostaa kyllä aika samanlaiselta tuo hereillä olo kun teillä frozenflower.

Huomenna meille tulee sama kuvaaja, joka otti masusta raskauskuvia, ottaan tytöstä kuvia :happy:. Hieman jännittää miten menee kun ei tosiaan oo mitään rytmejä eikä tiiä millä tuulella pikkunen on just silloin. Onneks nyt on vielä saanut tytön tyytyväiseks syöttämällä :).

Takaisin