Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Synnytyspäivästä on nyt kulunut 11 päivää ja arki on alkanut muodostua. Vauvalla ei vielä oo rytmiä, mutta pidetään omaa rytmiä yllä siten, että esim. iltaisin ollaan hämärässä ja puetaan vauvalle yönuttu ja aamuisin hoidetaan navan, silmien, korvantaustojen jne. putsaus.

Samoin omat ruoka-ajat on suhteellisen säännöllisiä, tosin tehdään nyt vaan helppoja ja nopeita ruokia (keitot, laatikot, salaatit) eikä hifistellä ylimääräisiä. Oman rytmin löytyminen on helpottanut arjen sujumista, vaikka poika edelleen on rinnalla todella paljon ja mies sen takia hoitaa paljon kotia ja vauvaa noin muuten.

Miehen kotonaolo on ollut ihan kultaa, täysimetys tuskin olisi muuten onnistunut. Toki lähellekään kaikilla vauvat ei oo yhtä rinnassa kiinni kun tää meidän poju, mutta meidän kohdalla näin. Esim. eilisen 7 tunnin imetyssession aikana ei ois paljon ruokaa tehty, tai muutakaan. Miehen ansiosta pääsin sentään vessaan ja jaloittelemaan (hän vaihtoi vauvan vaipan samalla), ruuankin hän tarjoili eteeni. Mutta nyt alkaa jo helpottaa ja pääsen itsekin aina väliin puuhailemaan muuta. Tosin paljon aikaa menee ihan vaan vauvan ihmettelyyn ja ihailuun. :D

Meilläkin vauveli viihtyy rinnalla ja sylissä. Nyt vasta ikää 4 vrk. Heti jos laskee kehtoon kun se nukkuu niin eiköhän herää ja kitinä alkaa:hilarious:. Yöt on vähän hankalia kun ite on vaikea nukkua vauva sylissä. Jos lasken viereenki niin yleensä herää heti. Kahtena yönä nyt ollut hirvee tissimaraton kun vauveli vaan söis eikä nukkuis ollenkaan.. Ja maitoahan tulee niin että lakanat on märkiä kun nännit vuotaa. Vauveli sit vaan välillä pulauttelee ylimääräsen maidon pois.

Tänään miehen piti mennä töihin 12 tunniksi. Hieman on haastavaa olla yksin vauvelin kanssa et pääsee vessaan ja pystyy syömään mut eiköhän me pärjätä. Mulla vielä kun repes synnytyksessä toi sulkijalihas eikä ulostamisen kanssa vielä oo kovin helppoo :inpain:. Mut ihanaa olla pikkunyytin kanssa :love7.

Tuo vauvan ihastelu ja tuijottelu on kumman koukuttavaa. Yleensä iltaisin, kun mies tulee vauvaa vahtimaan, jotta pääsisin vaikka suihkuun, on jäätävä vielä toviksi tuijottamaan. :) Varsinkin kun isä ja poika yhdessä on niin suloinen näky.

Voi että haluttais taas avautua kunnolla tänne!! Ehkä puran tätä vihaa edes hieman. Mies on siis viime viikon ollu kesälomalla, että olisi ollu mulle apuna kotitöissä ku vauva viihtyy rinnalla niin paljon. Noh, sehän majaili täällä mun luona, valitteli kuinka on väsyny (10h yöunia ja mulla n. 4h vauvan takia), nukku päiväunia aina kun halusi. Aina kun vauva nukkui vähänkin pitemmän pätkän päivällä, minä imuroin, pyykkäsin, tiskasin, laitoin ruokaa yms. muita kotitöitä, enkä oo yksiäkään päiväunia saanu nukuttua. Yhtenä päivänä sit mrni hermot totaalisesti siihen miehen laiskotteluun, ja käskin hänet kotiinsa, ja siitähän se riita sit tulikin. No tuli kuitenki seuraavana päivänä takas tänne. No, eilen alko taas nää "tutut ja turvalliset" ja haukkumiset mun kropasta, ja kuulin jopa että vauvan on parempi olla isänsä vieressä. Oon muutenki ollu synnytyksen jälkeen tosi itkunen päivittäin, nii toi kyllä romutti taas täysin. Vauva nukahti just sillon yöunille, itellä meni aika kauan sohvalla itkeskellessä vaan.. Noh tänään tossa 22.30 aikoihin mies sitten sanoi että voisi lähteä käymään iltakahvilla ja ajelulla, ja sanoin nätisti vain että herään kyllä sitten ku tuut. Siitä sit taas kauhee huuto, että estän miehen menoja. Kerroin vaan asiallisesti että nukun yöt muutenki lyhyillä unilla, niin en haluis turhia herätyksiä. Sit lopetin hetkeks imetyksen ja menin peseen vauvan tuttipullot, josta mies suuttui TAAS, kun en nukkunutkaan. No vauvahan itkeskeli täällä sängyllä sit ku jäi yksin nälkäsenä, ja pyysin miestä hakeen vauvan syliin että vähän rauhottuis, ja suuttui siitäki sit.(mies ei siis huomioi vauvaa mitenkään jos en huomauta häntä..)

Että tämmöstä täällä, huippuisä meininkiä. Mulla niin ärsyttää toi ihminen välillä! Tuntuu niinku ois kaks vauvaa hoidettavana.

Toi ei kyllä oikeasti ole nyt mistään kotoisin. Siis tuossa tilanteessa on ihan tarpeeksi muutenkin stressattavaa, hormonit sekaisin ym, ja tuo tilanne ei näytä paranevan kyllä ollenkaan. :(

Ei millään pahalla viviiva mutta olisko sun ja vauvan parempi ihan kahdestaan siellä teidän uudessa kodissa:)

Ei millään pahalla viviiva mutta olisko sun ja vauvan parempi ihan kahdestaan siellä teidän uudessa kodissa:)
Tiedän kyllä itsekin että on, mutta enpä ole joka päivä viitsinyt miestä käskeä ulos täältä kun on lomaa saanut sen takia että on vauva tullut.. tänään tosin meni taas sen verran tunteisiin sen sanomiset, että käskin lähteä menemään täältä

Joo, hormoonimyrskyissä ei kyllä kestä mitään ylimääräistä sanomista tms.

Juu ei tosiaan kestä mitään poikkinaista...

Ottanut nimittäin "vähän" tunteisiin miten hommat oli kotona hoidettu kun oltiin sairaalalla (hevosia ruokittu väärin, kotiin tullessa esikoinen vaippa ihan täynnä ja housut märkänä, hänellä kova nälkä ja jano ja anoppi oli esikoista "hoitaessaan" jättänyt kaikki käyttämänsä astiat pesemättä... Näin mm..)

Kyllä tullut itkettyä päivittäin, kun lisäksi imetys tuntuu väliin takkuilevan.

Tuosta tuli mieleen, et silloin kun olin esikoisen kanssa sairaalassa, niin sanoin miehelle, et mä en sitte sotkuiseen kotiin halua tulla. Reppana oli siivonnut koko kämpän ennenku tuli meitä hakemaan. :D Ja vielä oli kukat pöydällä. <3. Täytyy nyt varmaan "uhkailla" samoin. ;)

Tuosta tuli mieleen, et silloin kun olin esikoisen kanssa sairaalassa, niin sanoin miehelle, et mä en sitte sotkuiseen kotiin halua tulla. Reppana oli siivonnut koko kämpän ennenku tuli meitä hakemaan. :D Ja vielä oli kukat pöydällä. <3. Täytyy nyt varmaan "uhkailla" samoin. ;)

Meillä on ollut sama komento joka kerta! :p

image.jpeg
Meilläkin on alkanut tulla jonkin moinen uni-syönti rytmi :shy: tänään ikää jo 1kk verran :Heartred on tää eka kuukaus kyllä mennyt älyttömän nopeaa.
2vkon ikäisenä lähti napanuorantynkä pois ja siitä lähtien on kylvetty. Neiti tuntuu nauttivan vedestä lillumisesta, liekö muistuttaa masu ajoista :)
Ja en kyllä minäkään voi vieläkään uskoo että kk sitten tuo vielä pötkötti masussa eikä täällä kotosalla ihmeteltävänä :Heartpink

Tänään pikkunyytti täyttää tasan 1 viikon :Heartred ja neuvolan th tulee kotikäynnille.

Nyt kaks viime yötä oon vihdoin saanut jonkinverran nukuttua kun pikkunen on suostunut nukkumaan kehdossa (aikasemmin on pitänyt pitää sylissä myös nukkuessa). Viime yönä jouduin ensimmäistä kertaa herättämään vauvan syömään :joyful: kun ennen on ollut niin tiheä syömisrytmi et ei oo tarvinnu. Olis kyllä ihanaa jos jatkossakin menis näin hyvin!

Napatynkä irtos kun vauva oli 5 vrk ja mun mielestä napa näyttää siistiltä. Ekaa kertaa kylvetettiin 3 vrk:n ikäisenä ja vauveli näytti tykkäävän. Eilen käytiin ekalla kävelylenkillä ja oli kyllä ihanaa kävellä vaunujen kanssa :happy:.

Kaikki on kyllä sujunut hyvin! Ainut mikä on niin vauva pulauttelee todella paljon, ja heräilee sit siihen.. Yritän aina röyhtäsyttää mut aina ei röyhtäse. Maitoo tulee paljon ja välillä rinnat aika kipeät kun maito pakkaantuu. Yritin kerran pumpata rintapumpulla mut silloin en sit saanut mitään tuleen.. Ajattelin kokeilla jossain vaiheessa uudestaan.

Ihanaa kun saa tänään tietää mikä on pikkusen paino. Kotiutumispaino sairaalasta oli 3680g eli vaan 100g pienempi kuin syntymäpaino. Jännityksellä ootan joko tänään päästäis jo syntymäpainoon!

Meillä neiti tänään 6vrk vanha ja käytiin ekassa neuvolassa, kun esikoisellakin oli. (Siitä lisää lasten neuvola osiossa)

Vauva nukkuu (liian) hyvin ja joudun herättelemään varsinkin iltaisin ja öisin syömään. Rintaa syö pääsääntöisesti, mutta lisänä korviketta. Toivoisin jossain vaiheessa pääseväni siitä korvikkeesta täysin eroon (siitä kuitenkin kirjoittelen lisää vauvan ruokailuun).

Eilen käytiin ensimmäistä kertaa kaupassa koko perhe. Tyttö nukkui kotoa lähdöstä siihen, että tultiin takaisin pihaan. Pääsin kuitenkin tuplarattaita käyttämään oikeasti kahden oman lapsen kanssa ensimmäistä kertaa :love017

Eilen kylvetin myös hänet elämänsä ensimmäistä kertaa. Synnärillähän ei lähdetty yöllä neitiä pesemään, niin eilinen kylvyssä käyminen oli ihan se ihka ensimmäinen.

Tänään on valitettavasti niin kylmä, ettei ilmakylpyjä voi järjestää järkevästi, niin jää nyt välistä. Toivottavasti taas lämpenee kelit!

Olisin kysynyt tästä yöherättämisestä, että minkä takia sitä tehdään? Olen ymmärtänyt, että jos vauva on syntynyt ihan normaaliaikaisena, eikä ole mitään erityisiä sokerihäikkiä, niin vauva herää kyllä, kun on nälkä ts. ei tarvitsisi herätellä...? :confused005

Me heräteltiin eka viikko sen takia että rinnat sais paljon stimulaatioo ja tuottais maitoo, sen takia että sain rinnat tyhjättyä kun maitoo tuli ja meillä pojan paino tippu 3785g->3545g joten piti turvata painon nousu. Nyt jälkikäteen ajateltuna ehkä vähän turhaa hommaa. 1,5vko ikäsenä poika oli ottanu 500g painoo lisää :) ja sen jälkeen on imetetty lapsentahtisesti.

Muistaakseni joskus oli ohje että alkuun pitäisi imettää 3h välein maidon riittävyyden takia. Nyt en tiedä enää onko tuollaista ohjeistusta...

Okei. Katsoin itse asiassa yhden THLn lääkärin ohjeistusta ja sanoi, että ei tarvitsisi herättää (jos ei ole mitään erityistä syytä, kuten keskosuus, sokeriarvot, voimakkaasti laskeva paino tai joku muu erityinen syy, että sairaalasta/neuvolasta on näin sanottu).

Jäin pohtimaan asiaa, kun ns vanha kansa on ollut sitä mieltä, että pitää herättää x tunnin välein, mutta muistelin, että tällaista ohjetta ei enää ole ts. jos vauva nukkuu heti yöt ja kasvaa, niin sitten sais nukkua. Mutta en ole hirveästi tähän (vielä) perehtynyt, että siksi pohdin asiaa. :)

Takaisin