Ultimate:
Kyllä sen sitten tietää, kun oikeasti supistaa! :D
Ei ne ensimmäiset synnytyksen aloittaneet supistukset ainakaan mulla mitenkään kivuliaita ollut, ihan hengittämällä ja panadolilla kuuntelin niitä kotona 15h ennen laitokselle menoa.
Mutta siis ei mullakaan ollut viime raskaudessa yhtään oikeaa supistusta ennen synnytyksen käynnistymistä, ihan vaan noita Braxton-Hicks -harkkasuppareita. Ja nehän ei koske ollenkaan, kunhan vaan vatsa menee kovaksi.
Enkuli:
alapää turvoksissa, check! Samaa vaivaa löytyy. Mutta se on täysin normaalia tässä vaiheessa. Huomaa vaan, että silleen ihmeellisesti alkaa "särkemään" sinne jos on pitkiä aikoja jaloillaan. :D
Tsemppiä selän kanssa, ei oo kivaa :(
Pätkäkin oleilee vielä poikittain. Jalat alaspäin ja kohti mun selkärankaa, eli potkii suoraan virtsarakkoon ja suolistoon <3
Mutta kyllä kait se siitä älyää kääntyäkin vielä.
Se, että vauvan pää laskeutuu lantioon ja vatsa putoaa alemmaksi ei vielä onneksi tarkoita kiinnitymistä. :)
Esikko oli vielä ihan "irti" rv36, eli pari viikkoa ennen syntymäänsä, eikä se pääkään kiinnittynyt ollenkaan. Lääkäri pompotteli sen päätä tuolla rv36 käynnillä :D
Vasta sitten synnytyksen käynnistyttyä hän meni ihan lähtökuoppiinsa. Ja tämä on kuulemma varsin tavallista - aina mitään selvää laskeutumista ei todella edes tapahdu ennenkun vasta ihan synnytyksen äärellä. Joillakin se taas tapahtuu siinä vaiheessa kun vauva kääntyy pää alaspäin - siellä lantion sisällä on paremmin tilaa.
Minä näköjään kannan vatsani ihan koko raskauden ajan melko alhaalla. Ja kun oon pitkä, niin sekin vissiin vaikuttaa siihen jotenkin. Missään vaiheessa en huomannut ekassa raskaudessa mitään varsinaista laskeutumista, saas nähdä miten tällä kertaa. :)