Vaivat, kivut ja kolotukset!

Mullapas oli sitten kahet arvot korkeella, elikkä on sitte vissiin se raskausajan diabetes..

Eli tässäpä näin:

0arvo pitäis olla 5.3 tai alle ja mulla oli 6.3
1h arvo pitäis olla 10 tai alle ja mulla oli 13.3
2h arvo pitäis olla 8.6 tai alle ja mulla oli 8.6.

Jepjep.. Neukkutäti sano et ruokapäiväkirjaa yheltä päivältä, mä kyl aion tehä siihen asti (alotin tänään) et mullon aika sinne, koska enhän mä nyt herran jumala joka päivä syö samanlain. Eli joo se laitto lähetteen oyssiin, toivottavasti saavat samalle päivälle ku seuraava kontrolli. Ei oo kiva rampata siellä vähän väliä, kun mies joutuu ottaa töistä vapaata ja aina saa sen 30e:n laskun matkaan. Alkaa tuoki oleen jo tähän rahasaumaan aika paljon.

Kuulema puhutaan siellä sit ruokavaliosta ja varmaan antavat kotia mitattavaks verensokerit. En mä taho ittee pistellä! En mä voi, enkä uskalla. :( Vaikkei se ookaan vissiin ku se samanlain otettava ku hemoglobiini niin hyi. x|
Vähän kans ärsytti ku se neukkutäti vissiin pitää asiakkaitaan ihan tyhminä ja ettei ne tajua mistään mitään! Äsryttävä akka. Entinen oli paljon parempi..

Inhottava vaan ku ensimmäistä kertaa eläissäni himoitsen makeaa niin sit se kielletään multa. Onneks tässä nyt pitää syödä vielä normaalisti siihen asti kun on se aika. :D Niin sitten katsovat tosta ruokapäiväkirjasta missä vois olla vika korkeisiin verensokereihin. Eli mullon vähän aikaa vielä aikaa syyä niitä herkkuja... :D Jes! Sitten ne varmaan sanoo että joo selvä homma mikä niitä nostaa ja kieltää multa kaikki sokeripitoiset herkut ja hiilaripitoiset ja käskee kaiken vaihtaa tummaan ja täysjyvään ja enempi salaattia..
Onko ihan pakko :D

Sain raskausdb-diagnoosin neuvolatantalta, vaikka 0-arvo VAIN oli raja-arvo 5.3, ykkösmittaus oli 3.8 ja kakkosmittaus 5.2.
Käypä hoito-suositus sanoo että nolla-arvo YLI 5.3 tarkoittaa raskausajan diabetestä mutta enpähän viitti ruveta tästä sen enempää tappelemaan hoitavien kanssa emoticon

Onneksi riitti pelkkä ruokavalion tsekkaus, ja tulevilla neuvolakäynnellä mittaillaan sokerit samalla kun hb:kin.

Lisää valitustakolotusta: Mun mahaa nippailee päältäpäin!! Ihan kuin nahkaa kiristelisi oikein kunnolla. Välillä tuntuu myös "sisäpuolelta" sellaiselta niinkuin joku yrittäisi mahtua paikkaan mihin pitää väkisin raivata tilaa. Mun maha ei ole toistaiseksi ollut mikään iso, mutta nytkö se sitten päättää kerralla kasvaa koko mittaansa??
Painon tunne on myös lisääntynyt ts. mahan/vauvan paino tuntuu lantiossa paineena, ajoittain enemmän ja vähemmän. Varsinkin pidempään seistessä ja reippaassa kävelyvauhdissa tuntuu kurjalta. Supparit on myös mielestäni lisääntyneet, mutta ne on onneksi kivuttomia.

Ultimate: Olen tosiaan pahoillaan että sinullakin tämä raskausdiabetes nyt on. Suosittelen kyllä aloittamaan sen hiilaritarkkailun heti. Mulla arvot oli paasto 4.8 1h 11.2 ja 2h 10.5 rasitustestissä. Se oli 15.12. ja sen jälkeen sain heti mittarin kotiin jo jotain prosyyreitä rd-potilaan ruokavaliosta ym. Samoin mulle annettiin heti sokerimittari kotiin ja määrä on mitata joka toinen päivä ennen pääaterioita ja tunti jälkeen sokeritasot. Rajat näille on 5.5 ennen ja 7.8 jälkeen aterian. Nyt olen alkanut oppimaan mitä ja milloin saan syödä. Leivästä voin  kertoa että esim kokonaista reissumiestä ei oikein parane syödä kerralla, eli vain puolikas, vaalea kokojyväinenkin leipä on aika siinä ja siinä voiko siivuakaan syödä. Näitä oppii kyllä lukemaan siitä mikä on tuo ennen ateriaa arvo.
Mulla on nyt lähtenyt oma paino laskuun, ja minullahan on siis ihan reilusti ylipainoa pohjalla. Kysyin ekalla seurantaultrakerralla lääkäriltä onko se sitten haitallista jos paino nyt putoaa ja lääkärin yksiselitteinen vastaus ole että ei. Minun kohdallani ei siis haittaa vaikka paino putoaisikin, kyllä lapsi omansa ottaa niin kauan kun minullakin on hyvä olla. Monivitamiineja olen koko raskausajan syönyt ja nyt vaihdoin merkkiä sellaiseen jossa on myös kalsium lisä. Myös D-vitamiinia otan lisäksi 20µg extraa, sitä kun olen syönyt aikaisemminkin 10µm ympäri vuoden, mulla kun kynnet alkaa varsikin talviaikaan kärsiä ilman, turhamaisuutta osittain, mutta kai siitä sitten terveyshyötykin on. Niin ja nyt syön myös E-EPA kapselin päivässä, tämä taas sen vuoksi että varmistan lapselle riittävän rasvahappojen saannin. Syön kyllä kalaa kerrasta kolmeen viikossa, mutta terkka sanoi että siinä vaiheessa raskautta kun alkaa tuntua että unohtelee asioita ja tuntee itsensä hölmöksi jne kannattaa nuita alkaa nappailla, se kun johtuu juuri noiden rasvahappojen niukkuudesta usein. Heh ja tosiaan mä aloin vähän törttöilemään ja kolhimaan itseäni, johon tuo tosiaan auttaa ;) Tai sitten on vaan lumevaikutus! Tosin nyt viimeisellä kolmanneksella, ja jo oikeastaan tuolta joulukuulta saakka olen ollut jotenkin vähemmän väsy kuin aikaisemmin, kai se väsymyskin vaikutti osaltaan kolhimiseen.

Mua ei oikeestaan vaivaa mikään muu kuin tuo asioiden unohtaminen. Eilen alko itteeni ihan huvittaa kun istuin sohvalla ja tuli hirvee pissahätä ja sit olin menossa vessaan mutta kävelinkin kylppäriin ja viikkasin parit pyykit ja menin takas sohvalle ja havahduin kauheeseen pissahätään ja muistin et munhan piti mennä pissalle emoticon   Miten voi unohtaa pissahädän! Alkaa aivot lahota pikkuhiljaa ;) Ja monesti käy niin että joku sanoo mulle jotain mutta sekunnin päästä en enää muista mikä se asia oli. Great!

Mulla on kanssa ihan pehmeä pää.. Ei siellä pysy mikään. Vältän kyllä viimeiseen asti minkään kalanrasvatablettien syömistä, kun ne jo ennen raskautta röyhtäytti mua aivan hirvittävästi. Nyt voin vaan kuvitella, minkälainen olo niistä tulisi.. Noh, ehkä tämäkin tästä paranee, kun muutenkin mieliala on kohonnut ihan valtavasti viimeisten viikkojen aikana.

Mulla on nyt takana eka täyspitkä työviikko lomien jälkeen ja selkä alkaa taas ilmoitella pahasta olostaan :/ Liikkuessa se ei satu, mutta tää istuminen... Vielä ois 8 viikkoa istumista edessä. Saa nähä kuin käy.

sista81 ja muut jotka ei noista kalaöljyjutuista perusta:

omegahappojen saaminen sekä vauvan, että itsensäkin kannalta on todella tärkeää. Itse haluaisin syödä e-epaa, se kun on se kaikkein tehokkain omega. Mutta ne kapselit on aivan liian isoja mulle (oon tosi huono nielemään lääkkeitä muutenkin) ja sama juttu: se röyhtäilyn määrä... YÖK!

Mutta aivan pätevä vaihtoehto löytyy: tyrniöljykapselit! Täysin vegaanisia kuortaan myöten ja kaikki omegasarjan rasvahapot kahdesta kapselista päivässä. Oon ollut tosi tyytyväinen. Bioteekki ja Valioravinto tekee niitä ainakin.
Atoopikkona syön niitä vuoden ympäri, koska ne todella tekee ison eron ihon kuntoon. Välillä vaihdan pellavansiemenöljykapseleihin, mutta pellavansiemeniä pitää raskauden aikana välttää, joten nyt olen taas popsinut tyrnejä. Ihan vaan vinkvink :)

Vauvoistakin tulee kuulemma fiksumpia, jos ne saa raskauden aikana omegaöljyjä - tämmönen tutkimus tehtiin briteissä jokunen vuosi sitten. :)

Mä soittelin neukkutätin kans tuloksista ja se sanoi, että syödä nyt kuten normaalistikin ja pitää siitä ruokapäiväkirjaa, kunnes on aika oyssiin, jossa sitten jutellaan ruokavaliosta ja katsotaan mitä korjattavaa: sitähän on! Mä tiedäkin, mitä mun pitää siinä muuttaa. Mut kun neukkutäti käski syyä kuten on tähän asti syönyt, jotta ne lekurissa näkee missä vika.
Sillain vaan inhottava, ku esim ruisleipä alkaa tosi nopeeta tökkimään jos syö pelkästään sitä. Ja jos sitäkää ei hirveesti saa syödä..
Musta tuntuu, että mun täytyy alkaa taas sit karppaamaan onnistuakseen tossa. :/ Oon joskus karpannu ja olihan se ihan kivaa, mut kyllä musta tuntuu et siihen menee vähän enempi rahaa, sekä vähän se on vaivalloisempaa. Se taas ei sinänsä haittaa, kun keittiössä tykkään häärätä ja silleen. Mut niin, sit täytyy miehenki siirtyä tuohon karppihommaan, koska en mä nyt viiti aina tehä kaksia ruokia, ekaks menis hulluna rahaa ja tokaks ei meillä kyllä mahu jääkaappiin kaksia eri pöperöitä. :D

No saapa nähä..

Kiitti kumminki vinkistä IhaNainen, varmasti käskeekin mennä kuten sä sanoit. No voinpahan jo vähän nyt tarkkailla, miten tulee onnistumaan sit uudessa ruokavaliossa.
Mua vaan niin harmittaa. :/

Nyt on sitten yö valvottu aika ahkerasti: Mulla sattui maha koko yön ja aamullakin! Ihan tuskainen olo, ihan kun olis tehnyt vatsaliikkeitä oikein urakalla :( Aamulla sitten lopulta otin kymästi paratabsia naamariin, kyllä se auttoi! Olis kannattanut ottaa aikaisemmin. Ei maha ollut mitenkään kova ainakaan kokoajan vaikka sattui, eli en tiedä johtuuko jostain harjoitussuppareista? Vauva liikkui yöllä aika paljon kun taas eilinen päivä oli tosi hiljainen. 
Onko muilla ollut tällaista? Koko maha on kipeänä, ei mitenkään erityisesti esim alavatsa tai jokin muu osa.
....heh taisin saada vastauksen tähän! Taitaa johtua mun torstaisesta tangotreenistä. Tunnen itseni kyllä vähän hölmöksi kun en itse tajunnut moista...

:D
(Ei ollu sellasta normaalia nauravaa hymiötä)

Onko muut muuten hoksannu et noi pari hymiötä tuolla on aika pervoja vai oonko mä vaan kaks mielinen? Esim miks nää hinkkaa toisiaan??emoticon emoticon
:DDDDDD

emoticonKimppakiva?
emoticon 69?

Joo, mielenkiintoisia mielenkiintoisia...

Mulla on tuntunut ylävatsalla nyt muutaman päivän sellainen kipeä kohta, mutten osaa sanoa onko kipu "iholla" ja ihon sisällä. Voisko olla jotain venymistä, kun maha on kohtuullisen pieni ollut tähän saakka ja nyt Babyn kasvaessa kovempaa tahtia on nahkakin koetuksella. Luulisin.
Tällä vauvalla on hiljaisempia päiviä, jolloin iskee jo melkein hätä että miksi ei myllää, mutta sitten jo helpottaa kun alkaa jytääminen. Mitään "rutiinia" ei näyttäisi liikkumisen suhteen olevan. Viime yö ja tämä päiväkin ollut hiljaisempaa. Josko pikkujamppa on kerännyt voimia emoticon

Minulla on ollut nyt muutamana iltana aiempaa enemmän noita harjoitussupistuksia. Aikaisemmin niitä on tullut harvakseltaan muutaman kerran päivässä, mutta nyt niitä tulee ennen nukkumaan menoa heti jos vähänkin kääntää kylkeä/nousee vessaan/menee pitkälleen. Mikähän siinä on kun tulevat juuri levossa eikä silloin kun touhuan jalkeilla, luulisi että olisi toisinpäin? En keksi muutakaan selitystä kuin että kohtu reagoi vauvan jumppailuun, se kun tahtoo aloittaa tuon pyörimisen aina kun yritän mennä nukkumaan.

Onneksi nuo supistukset ovat kuitenkin ihan kivuttomia vielä, niin en jaksa hirveästi huolestua. Taidan silti soitella maanantaina varmuuden vuoksi neuvolaan jos vaikka saisin lähetteen ultraan tarkistuttamaan ettei ole kohdunkaula lyhentynyt tai mitään. (Ja ehkä saisin samalla tekosyyn vilkaista vähän vauvaakin emoticon )

diabeteshoitajalla käyty ja joudun mittailemaan sokereita kotona. Nyt kun otin eilen esim. paastoarvon ja 1 h syömisen jälkeisen arvon, niin lukemat oli 4,4/5,1. Eli nou hätä. Täytyy nyt vielä parit mittaukset tehdä. Se kyllä sanoi, että jos ennen sitä rasitustestiä oli syönyt paljon esim. makeaa, niinkuin minä, niin se saattaa vaikuttaa tuloksiin. Mullahan se oli just ennen joulua ja olin puputtanut kaikkia herkkuja.
Mutta nyt on uusi vaiva ilmaantunut, ilmavaivat. Ihan järkyttävää. Mitä tahansa syö, niin iltapäivästä alkaa sellanen ilman kiertäminen mahassa ja pakko on päästellä emoticon ja kun ei vessaan joka kerta jaksa juosta, niin olen vaivihkaa yrittänyt tässä omalla työpisteelläni. Mutta se haju emoticon ihan kun mä mätänisin. Enkä ole huomannut mitään yhteyttä minkään ruoan kanssa. Kotona mieskin on suunnilleen
vedet silmissä sohvalla mun kanssa emoticon

Nuo ilmavaivat on tännekin ilmaantunut! :o mutta ne vain tulee, vaikkei yhtään tunnu että tulis... onneksi vielä noloilta tilanteilta on välttynyt emoticon

Nyt on viimesen viikon aikana tullut paljon suppareita, ja jotkut on ollut enemmän tuntuvia... aivan on pitänyt lopettaa kävely kun tuntuu... mutta ne on sitten mennyt ohi kyllä..
Sängyssä kääntyminen alkaa olla työlästä, kauhean ähinän ja puhinan kanssa...
Sekä jälleen tuo vessassa ramppaaminen on alkanut... hohhoijaa eli hyvästi yhtenäiset yö unet...

Mua on alkanut kans ahistaan tuo yöllinen asennon vaihtaminen: kaksi asentoa oikea ja vasen kylki! Voi itku, jotenkin tuntuu että herää joka kerta ja kun suoraan kyljellään ei ole mulle mitenkään luonteva nukkuma-asento. Mä nukkuisin mieluiten sillälailla puolivatsallaan, mutt siitäkin tulee olo että mahtaako painaa vauvaa pahasti. Tuntuu hän kyllä liikkuvan ihan mainiosti siinäkin asennossa. Alavatsassa on vähän  kipua, en tiedä onko sitten miten huono asia.

Sama homma!! Ihan haudan takaa ne hajut mitä joutuu laskemaan aina välillä kun mahaa nippaa oikein kunnolla emoticon

Ja totta, ihan sama mitä syö ja miten syö vai syökö mitään - iltaa kohden on kuin Zeppelin.

Sipriina: Mullakin vaihtelee jonkinkin verran nuo sokeriarvot paastot olleet viimeisellä kuudella mittauspäivällä 4.2-5.2 ja yksi ylitys 6.1, tosin silloin tiedän että johtui siitä kun aamiaisen ja lounaan väli oli niin lyhyt aikataulusyistä. Tunnin arvot vaihdelleet samalla ajalla 5.3-7.7 ja samoin yksi ylitys 9.5! No olin unohtanut pestä kädet appelsiinin syömisen jälkeen ja tämän tehtyäni ja uudelleen mittaus niin arvo 7,8, toki sekin on yli sallitun! Tosiaan mä mittaan joka toinen päivä. Ohjeet ym tuntuu olevan aikalailla paikkakunta- ja tapauskohtaisia.

:D
Tunne siinä sitten itsesi naiseuden kukkeimmalla huipulla olevaksi, kun sisuksista kumpuaa biokaasua enemmän kuin keskiverto voimalasta... :D
Mulla ei oo tuota ongelmaa, mutta ilmeisesti hyvin yleistä on.

Sen sijaan: pahoinvointi on palailemassa takaisin näköjään. :/
Melkeenpä joka ilta jossain vaiheessa alkaa se sama etominen kun mitä oli sillon joskus rv9-17. Sanovat, että sitä vikalla kolmanneksella joskus alkaa myös esiintyä. Toivottavasti ei ihan niin voimakkaaksi kuitenkaan mene kuin mitä sillon alussa oli.
Esikoista odottaessa muistaakseni myös tuli pahoinvointi takaisin, mutta ihan vasta joskus rv34 jälkeen, eli lähempänä synnytystä.

Pari päivää seuraavaan neuvolaan.

Mullon alkanu ihan uus vaiva: ei tietoakaan vessahädästä. Mahaan alkaa sattumaan ihan saakelisti. Jossain vaiheessa vähän kun menkkakivut, alavatsaa vääntää. Yks yö heräsin siihen ku meinasin alkaa itkeen ku sattu mahaan niin helkutin paljon. Kuitenkin siinä sit käy aina vessassa, että joskos johtuis siitä et ois rakko täynnä mutta kun ei, sitten kumminkin jää siihen vessaan istuskeleen ja sitte yhtäkkiä huomaa että takapuoli laulaa. :D Sitte helpottaa myös mahakipu.
Siis miten voi tulla mahakipeäks jos on kakkoshätä, vaikkei oikeasti ole hätä? Siis kun ei missään vaiheessa tule sellasta, että jaa pitääpä mennä jaskalle. Tää on kummallista!

Ultimate:
voisko olla jotain semmosta, että vauva painaa tällä hetkellä jotain hermoa, mikä ilmottaisi tuon kakkoshädän saapumisesta normaalisti? :D
Ja suolisto nyt reagoi muutenkin ihan kummallisesti sekä hormonien, että lytistymisen vuoksi, että normaalia suolentoimintaa voi odotella taas sitten synnytyksenjälkeiseen aikaan. Myös ruoansulatuksen hitaus, mikä monella aiheuttaa ummetusta, voi tehdä myös jotain tommosta. Mut aika erikoinen tunne varmasti, kun onkin silleen, että "aha, no oli mulla sit kuitenkin tarve päästä vessaan..." :D

...Josta tulikin vielä mieleeni: synnärillä PITÄISI olla esim. kuivattuja luumuja tarjolla. Jos tietää ja tuntee, että "nyt alkaa synnytys olla lähellä" (esim. limatulppa on alkanut irtoamaan tms), niin suosittelen jonkun tommosen luonnonlaksatiivin nauttimista jo etukäteen. Ja jatkamaan sitten synnytyksen jälkeen.
Jälleen kerran asia, josta kukaan ei oikeastaan kerro, mutta kakkaaminen sattuu aivan sikana synnytyksen jälkeen!!!
Ei siinä pinnistellessä itselleen (edes mahdollisille tikeille) mitään vahinkoa tee, mutta pari ekaa päivää on kyllä ihan kiva, jos vatsa EI ole kovalla ja homma sujuu silleen sutjakkaasti ilman ponnisteluja.
Sori kun multa tulee tämmösiä vähän vähemmän söpöjä yksityiskohtia synnytyksen todellisuudesta. :D Haluan vielä korostaa, että tommonenkaan pikkujuttu ei sitä onnentunnetta mihinkään latista, mutta jos kärsii kovasta vatsasta jo nyt, niin ehkä arvostaa tietoa sitten lähempänä h-hetkeä. :)

Heh kiva kun joku kertoo! Kiitos Vesimeloni!  No mulla ihan toi ykköshätä tekee tuon että alamahaan sattuu ihan sikana, ja kävelen töissä suunnilleen kippurassa välillä kun nousen paikaltani. Nyt olen pikkuhiljaa alkanut ymmärtää että pisulle pitää sitten mennä niin asia helpottaa!

Takaisin