Vaivat, kivut ja kolotukset!

satuj: tervetuloa jalkakramppien ihmeelliseen maailmaan.. voi helvata, että ne osaa olla kipeitä!! Sen jälkeen vielä pari päivää pohje hellänä, kun ois enempikin kuntoillut.

Juu ja maha on sekasin, kuten jollain muullakin kirjoittajalla..

Koirien kanssa kävin kävelyllä ja nyt on persiis kipeä.

Väsyttää.. töissä ei jaksa käydä yhtään, mutta pakko kai se on emoticon

satuj: tervetuloa jalkakramppien ihmeelliseen maailmaan.. voi helvata, että ne osaa olla kipeitä!! Sen jälkeen vielä pari päivää pohje hellänä, kun ois enempikin kuntoillut.

Juu ja maha on sekasin, kuten jollain muullakin kirjoittajalla..

Koirien kanssa kävin kävelyllä ja nyt on persiis kipeä.

Väsyttää.. töissä ei jaksa käydä yhtään, mutta pakko kai se on emoticon

pisces kirjoitti:
Satuj: se on niitä raskauden ajan tavallisia kramppeja.

Tukisukat on mulla auttanut paljon, ei läheskään enään joka yö tuu niin pahoo, jos ollenkaan..
Aina kunkramppi iski oli pakko nousta sängystä ylös ja omaa painoa käyttää apuna että sai suoristettua jalan... ja se tuntuu koko seuraavan päivän että olis kovakin treeni tehty pohkeella... 

Kiitti vinkistä!
Pidätkö sukkia siis yöllä?  En todellakaan haluaisi kokeilla uudestaan...

Mulla on riittänyt kun olen pitänyt töissä ja automatkoilla...
Töihin kun kuljen päivittäin sen 150 km ja sitten kun työni on pääosin seisomatyötä...
öisin ei ole vielä tarvinnut pitää. mutta toki alan pitämään jos ei riitä päivisin käyttö..

Pitää onnekseen todeta että olempa päässyt helpolla tämän raskauden kanssaemoticon .

Mua lähinnä vaivaa ajottainen närästys, johon rennie auttaa. Häntäluuta alkaa särkemään yleensä venyttelyn jälkeen ja sitä kestää päivän verran. Koiran ulkoilutuskin on helpottunut enään ei ahista henkee paljoakaan ja alavatsan "vihlonta" on vähentynyt, nyt jo pääsee kävelemään ihan reipasta vauhtia.

Toivottavsti loppuun asti mennään näin. Toivottavasti teillä muillakin oireet helpottaa, muistakaa helliä itseänne!emoticon

Mä sain kuukauden magnesiumkuurin noihin jalkakramppeihin, silloin sitä ei tullu kertaakaan :) Ja tukisukat jalassa. Kannattaapi kysellä tuosta megnesiumista lääkäriltä, multa otettiin verikokeita ja niitten perusteella sit sain sen :)

No itse aloitin ainakin magnesiumin ilman lääkärissäkäyntiä, eipä siihen reseptiä tarvitse.

Helvetti että ottaa päähän tää mahavaiva. Mulla siis alkoi tämä p*skatauti joskus 27.12, kun olin neljä aamuvuoroa hoitanut yhtä ripulipotilasta... No, sitten se vaimeni pariks päiväks ja tuli takasin voimakkaampana.. Ja nyt se helpotti taas mut ei oo kyllä normaali olo kun mahassa poksahtelee... Normi ruokamyrkytys ois menny jo tässä ajassa ohi

Kai mä sit oon saanut siltä potilaalta sen, ja sitä hoidettiin hänellä kahdella eri IV:sti menevällä antibiootilla että kivakiva ja silleen. Ei mun auta kun soittaa maanantaina neuvolaan et voisko ne laittaa mulle lähetteen ulosteen bakteeriviljelyistä... Sen mä tiedän että noro tää ei oo eikä clostridium koska ne tunnistaa kyllä hajusta ilman testejä...

Olin muuten viime uudenvuoden norossa ja se nosti mulla 40 asteen kuumeen! Hyi saakeli mikä tauti, meinasin kuolla siihen yrjön ja ripulin tuloon.... emoticon

Mutta juu.. Töihin mä tästä taas lähden kahden saikkupäivän jälkeen, vaikka en varmaan vielä työkuntonenkaan oo....

Mulla oli molemmista pojista aivan järjettömän kamalat yölliset jalkakrampit ja hip hurraa, niin on nyt tästäkin emoticon  Jotkut yöt saattaa mennä ilman mutta sit onkin semmosia öitä joissa joudun heräämään tunnin välein kun sattuu nii saatanasti  ettei järkee. Itku tullu monta kertaa ja tosiaan ei auta muu kun että nousee ja laittaa väkisten koko painon sille kramppaavalle jalalle ja väkisten suoristaa jalkaterän ja varpaat. Olen kans tässä nyt miettinyt että hommaan ne tukisukat pikimmiten. Ja sit, mun oikea jalka on aivan kamalan näkönen! meinaa on tullu n. 4kpl hirveen kokosia suonikohjuja polven alapuolelle!! Pakko neuvolasta kysyä että onko noilla krampeilla siihen joku yhteys ja miten mä saan ne pois. Onko jossai vaiheessa leikkaus edessä. en meinaa kehtaa ilman housuja olla, tai siis en kyllä voi käyttää mitää mekkoja tai hameita kesällä pihalla. Tyhmää! ja pitää myös kysyä onko mitää veritulpan vaaraa noista..
Sit mulla on tullut tosi ilkee vatsasärky ! Oikeelle puolen mahaa, lantioluusta muutama sentti (n. 10 cm) ylöspäin sattuu koko ajan, ihan ku ois lihas revenny tai jotai? Tuntuu todella ilkeeltä. Aina kun nousee täytyy kannatella käsillä mahaa ettei siihen sattus.. Toi on kestänyt nyt about 3 päivää. Ja sit tietty ne mun supistelut on inhottava vaiva, joskin ne on aika hyvin lähössä pois... Siis vähentynyt vaan.. :)

Enkuli: hienoa että supparit on vähentyneet! Mulla on hetkittäin vähän samassa kohtaa vatsaa vihlontaa. Itsellä se ei ainakaan vielä ole yltynyt mitenkään haittaavaksi, koskee vaan tosiaan hetkittäin. Sitten en oikein tiedä miltä ne liitoskivut tuntuu? Kävelylenkillä tuntuu sellainen ikävä tunne oikeastaan niin kuin klitorikseen sisäkautta, tavallaan kuin olisi kova hätä mutta ei sitten kuitenkaan sekään.

"
Vesimeloni kirjoitti:
No itse aloitin ainakin magnesiumin ilman lääkärissäkäyntiä, eipä siihen reseptiä tarvitse."

Juu saa sen toki ilman reseptiäkin. Laitoinpa tuon lääkäri maininnan tuohon siksi, että itse tykkään varmistaa tuollasten ylimäärästen juttujen ottamisen "viralliselta taholta" ennen käyttöä.

On taas tuttu kipu lonkassa ja alaselässä, kun on istunut töissä 3 tuntia loman jälkeen :/ Että se siitä parantavasta lomasta. Kaiken lisäksi myös häntäluussa tuntuu jomotusta ihan ekaa kertaa.

Katselin YTK:n sivuilta, että työnantaja on velvollinen maksamaan vain 9 sairaspäivästä täyden palkan. Sen jälkeen pitää hakea korvaukset Kelasta. Toisin sanoen, jos jään saikulle yli pariksi viikoksi, putoaa tulotaso mun kohdalla melkein puoleen normaalista. Argh. Pitää siis koittaa sinnitellä sinne maaliskuulle. Voi sitä sitten sen 9 pvää/kk olla sit aina lepäämässä...

Magnesiumia saa kyllä ilman reseptiä, mutta sen ylärajoissa tais raskauden aikana olla joku suositus.

Itse vetelin viime raskauden aikana 500mg päivässä, koska se oli AINOA tapa saada noi yölliset krampit haltuun.

Nyt syön multivitamiinia, missä on jo magnesium mukana, mutta oon lisännyt annostusta ihan omin päin. Esim. tässä on tuote, jossa yhdessä pillerissä on vaan 85mg magnesiumia http://www.valioravinto.fi/Tuote.aspx?id=50 .

Eli sen raskausmonivitamiinin lisäksi oon ottanut aina 2 tommosta (monivitamiinin otan aamulla, tuon magnesiumin otan aina illalla pari h ennen nukkumaanmenoa). 
Näin magnesiumin annostus ei mene kauheen korkeaksi, ja noillahan voi itse kokeilemalla löytää, että tarviiko yhden, kaksi, kolme vai neljä nappia kramppien hallintaan.

Ei ole MITÄÄN järkeä kärsiä kramppailusta, jos siihen tosiaan voi magnesiumilla apua saada. Sitten taas: kaikilla tuokaan ei auta, ja se on jo veemäistä... :(
Ja muistakaa juoda. Vissyn mukana saa mineraaleja paremmin, kuin tavallisesta vedestä (mutta huom: BonAquat ja KevytOlot EIVÄT ole siis varsinaista vissyä... Se hartwallin Vichy on paras noilta mineraalitasapainoiltaan).

Toivottavasti kramppailu hellittää!

Voi auts Sista, i feel your pain...

Mulla ei työssä kärsi lonkat niinkään (lonkkien osalta oon varmaan säästynyt melko hyvin, ne kestää vielä "normaali elämää" mut ei kyl mitään kävelylenkkejä enää) Mutta kun oon pari tuntia ollu töissä niin joka ikiseen paikkaan sattuu, en tiedä onko se psyykkistä. emoticon

Kun ensinnäkin siellä joutuu istuun ja kirjottaan (oleen vähän etukyyryssä).. kotona mä joko kävelen tai makaan, en enää juuri istuskele, koska maha painaa istuessa joka paikkaan.

Sitten eilenkin meillä oli töissä sellanen työnjako että mun oli pakko nostella vuodepotilata... meillä oli kolme vuodepotilasta, jotka piti vuoron aikana laskujeni mukaan yhteensä 12 kertaa käännellä ja nostella siellä sängyssä...

Ensimmäistä kertaa ne ponnistelut oikeesti tuntu ihan kunnolla mahanpohjassa ja selässä.. Myöhemmin illalla mulla oli vyömäinen särky ylävatsalla siitä kaikesta rasituksesta. Mä vaan puuskuttelen töissä koko ajan ihan henkihieverissä ja työpari naureskeli et älä nyt siihen synnytä......

No onneks on enää 25 päivää niin saa jäädä lomalle... saisinpa jotenkin kestettyä sen ajan! Jonkun pari päivää siitä voin ottaa saikkua!

Minä olen onneksi toistaiseksi säästynyt suurimmilta vaivoilta *koputtaa puuta*, mitä nyt silloin tällöin issias-hermo ilmoittaa olemassaolostaan ja närästys on astunut kuvioihin mukaan.

Suonenvedoista olen kärsinyt lähes koko pienen ikäni ja magnesium-lisä onkin kuulunut elämääni jo monta vuotta, niin myös nytkin. Mutta aina sekään ei auta. Helppo vinkki kokeiltavaksi kaikille suonenvedoista kärsiville: villasukat jalkaan yöksi! Mä kyllä huomaan jos jää joku yö villasukat jaloista pois. Mulla on ne aina, paitsi ehkä heinäkuussa... Ei välttämättä toimi kaikilla, mutta ainakin ilmainen (melkein kaikilla löytyy varmaan jo valmiiksi villasukat kotoa) ja helppo tapa kokeilla.

Niin ja aamutorkuille vinkki: sarastusvalo!
Joulupukki toi mulle sellaisen kun toivoin. Ajattelin, että siinä kun saa himmeän valon valittua päälle, niin on sitten parempi yösyötöissä kun ei tarvii kirkkaita valoja päälle laittaa niin jos sitten itse ja vauva ei herättäis niin täysin hereille yöllä...eikä mieskään siis :). Muutamana aamuna on tuo valo ollut kokeilussa, esim. viime yö oli yhtä pyörimistä 1,5vk lomanvieton jälkeen, ensin ei uni tullut ja sitten heräilin koko ajan. Aamulla kun olin asentanut valon olemaan päällä klo 6.30, niin 20min aiemmin valo alkoi pikkuhiljaa kirkastua. Ja 6.30 oli sit kirkkaimmillaan (tai ei lähelläkään kirkkainta, vaan asteikolla 1-20 muistaakseni 10 kun sen kirkkaustason voi itse säätää).
Ainakin viikon mittaisella kokemuksella voin suositella sarastus-/kirkasvaloa!

Mulla lonkat ajoittain kipuilee, eilen illala tuntui taas ikävältä kun koitti kääntyä sängyssä.

Selkä se jomottaa! Joka päivä.. Panadolia otetaan, se auttaa jonkun aikaa mutta sitten kipu palaa. Se koskee selkä-kylki osastolle tuohon kylkiluiden alapuolelle tai ihan siihen.. Mä vaan siis oikeasti makaan päivät sohvalla oikealla kyljellä kun se asento on ok ettei tuohon selkään satu. Siis vasen puoli kipuilee.

Koirat on todella vähällä liikunnalla, lohduttaudun sillä ajatuksella että onneks ne on pieniä koiria ja ne riehuu paljon sisällä joten siinä saavat kuitenkin jonkin verran liikuntaa. Ja ne eivät itsekään järin paljon rakasta talvella ulkoilua kun on niin pirskatin kylmä vaikka on puvut päällä. Mut silti.. Yksin en enää edes kuvittele lähteväni niiden kanssa, niitä on kuitenkin 4 ja jos koira tulee vastaan niin porukassa tyhmyys tiivistyy ja kaks niistä alkaa päriseen ja vetää joka taas ei tee hyvää selälle ollenkaan. Äh. Välistä tuntuu tosi pahalta kun ajattelen että koirilla on huono olla täällä, ei pääse lenkeille, mä oon ihan hormoonihirviö ja välillä vieläkin kimpaannun pienistä asioista, eikä viitsi edes niiden kanssa leikkiä/reenata/viettää aikaa kuten ennen kun heti tulee kipeäksi.. :(
Mies lohduttaa että ei niillä ole huono olla, mutta kuitenkin..

Pitäis koittaa liikkua ja ottaa noiden sauvojen kanssa kävelyä joka päivä mutta kun on kipeä niin ei viitsi tai sitten on muuta hommaa. Kaupassa käyntiä, ruuan laittoa ja aina keksii jotain tekemistä ettei joutuis ulos ettei tuu entistä enemmän kipeäks.

Lohdutus tähänkin päivään: huomenna aika taas lääkäriin ja pääsee näkemään ultrassa onko rakkula pienentynyt vai mitä. Onko neitille tullut painoa paljonko lisää jne.. Liikkuu ainakin mukavasti. <3

Tukka kirjoitti:
Ja se sokerirasitus oli oma lukunsa myös... Ensinnäkin se 12 h syömättä oli aika tympeä, mutta ihme kyllä aamulla ei ollutkaan huono olo vaikka näin etukäteen epäilin. Labrassa uupui lähete jostakin kumman syystä ja koe päästiin aloittamaan vasta 30 min myöhässä, great. Ensimmäinen verikoe + se litkun juominen sujui ok. Sen jälkeen oli noin 55 min hyvä olo, jonka jälkeen se sokerilitku pyrki ylöspäin ja oli pakko käydä oksentamassa... Tuli vaan niin uskomattoman huono olo. Koe keskeytettiin. En ymmärrä miksi sitä 1h verikoetta ei voitu ottaa, kai siitä jonkinlaisen viitearvon olisi saanut? Mutta toivottavasti en joudu uudestaan siihen sokerirasitukseen, en kyllä usko että se onnistuisi yhtään sen paremmin mitä viimeksi.

Mulla oli sokerirasituskoe tänä aamuna. Paastoaminen oli yllättävän helppoa, eniten mua jännitti kans että kuinka se kylmä sokeriliemi pysyy sisuksissa kun tyhjään mahaan tempasee.
Saas nähdä kuinka käy, huomenna saan tulokset ja hiukka kyllä jännittää.

Niinhän mulle kävi kuin Juha Miedolle konsanaan :/ Hävittiin sadasosasekunnilla...

Sormenpäästä otettu nollanäyte oli 5.2mmol, mutta täysverestä 5.3.mmol. Juuri raja-arvo ja sehän riittää. Damn!!!

1 tunnin jälkeen arvo oli 3.8mmol ja 2 tunnin jälkeen 5.2mmol - eli haima tuottaa insuliinia ja kudokset käyttävät sitä kyllä hyödykseen.

Mutta kylläpä osaa ÄRSYTTÄÄ!!! Ihan luuseri olo - älkää kysykö miksi. Liekö jouluisella suklaanmussutuksella vaikutusta, mene ja tiedä. Paastoarvon raja on tuo 5.3mmol ja esim. Käypähoito-suosituksessa sanotaan että jos on "yli 5.3...->) mutta monessa muussa organisaatiossa riittää tuo että on sama eli raja-arvo tuo jo diagnoosin.

Eli nyt ois "kolotuksena" ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes. Kotona ei tartte mittailla mitään, pitää syödä 3 tunnin välein tietty satsi ja tietty määrä hyviä hiilareita ja pyrkiä liikkumaan enemmän. Neuvolakäynneillä seurataan sitten sormenpäästä sokruja kerran kuukaudessa. Ja ilm. synnytyksen jälkeenkin puolvuosittain jonkin aikaa sokerikontrollit? Varmaan vaihtelee paikkakunnan mukaan, en tiedä miten omassani.

Saa siis nähdä mitä tämä poikii, toisaalta käsittääkseni ainakin 1kk ennnen laskettua aikaa päästään vielä yhteen ultraan tsekkaamaan vauvan koko emoticon
Pitää yrittää ajatella positiivisesti. Tiedän että voisi olla huonomminkin, mutta jostain syystä juuri nyt ihan paska fiilis.

Minullakin raskausdiabetes..
Paasto oli 5.4 (saa olla 5.3),
1h arvo 9.8 (saa olla 10)
2h arvo 9,4 (saa olla 8,6)

Eli kaksi arvoa meni yli ja yksi oli himpun verran alle..
Nyt sit mittaan kotona sokeriarvoja noin kolmena päivänä viikossa 2-3 aterialta päivässä, otetaan näyte ennen ruokaa ja tunti syömisen jälkeen.
Nyt on lisäksi vuorokausi käyrän aika eli tästä aamusta huomis aamuun merkkaan kaikki syömiset ylös ja mittaan jokaista ruokaa ennen ja tunti syömisen jälkeen sokeriarvot myös yöllä pitää mitata yksi arvo.

Nyt on onneksi pysynyt suht hyvänä lukemat, olen tosin kyllä katsonut tarkkaan mitä syön..

No voi damn Annik@ ja haidi86, meitä sokeri-vammaisia on täällä muitankin :(

Mulla arvot oli 5.3, 8.9 ja 6.3. Sormenpäästä otettu alkuarvo oli 5.0.

Mun ohjeistus oli pitää 3 pv ruokapäiväkirjaa ja ensi viikolla mulla on aika diabeteshoitajalle. Siellä varmaan kuulen jatkotoimenpiteitä. Nyt sain vaan listan mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Mutta esim. kotona tai neuvolassa sokereiden mittauksesta ei ollut mitään puhetta.

Tsemppiä vaan, kyllä se siitä vaikka kyllä muakin vit** suunnattomasti tää ylimääräinen vaiva.

NIINPÄ!!!
Ja mikä marginaalinen "lipsahdus"--- yksi ainoa huono arvo ja sekin raja-arvo 5.3mmol. Mun ei tartte pitää päiväkirjoja eikä itse mittailla mitään. Neuvolasta on kuulemma lähetetty ruokavalio-ohjeet ja 1/kk käyntien yhteydessä mittaillaan sokruja.

Joo, vois olla huonomminkin - tiedetään emoticon mut minkäs teet kun ärsyttää niin ärsyttää.

Takaisin