Urheilusta :)

Mä oon tuota joogaa miettinyt, mutta jo Pilates saa tämmösen täysillä eteenpäin tyypin hermot riekaleiksi, ni kuinka sitten käy joogan kanssa.. o_O
 
Mä tykkäsin viime raskaudes siit mammajoogasta :) Ihan hyvää rentoutusta ja synnytykseen helpottavia liikkeitä yms. Ei nyt mitään sen kummempaa, mut jos yhtään tykkää tai tarvii välil rentoutusta ja pysähdystä arkeen ni oikein mukava!
 
Mää kävin nyt marras-joulukuussa sellasessa kuuden kerran äitiysjoogassa ja tykkäsin tosi paljon. En useampaan vuoteen oo harrastanu muuta liikuntaa, ku koirien kans lenkkeilyä, joten tuo oli itelle judt hyvä. Helppoja staattisia lihaskuntoliikkeitä, hengitys- ja rentoutumistekniikoita, joita voi käyttää myös synnytyksessä. Selkä on vaivannut aina enemmän ja vähemmän ni oli tosi hyvässä kunnossa tuon joogan aikaan. Tammikuussa ajattelin mennä uudelle kuuden kerran jaksolle :)
 
21+1 ja nyt huomaan että vatsa vetää huomaamatta selän notkolle tj. Mulla on skolioosi ja varasin heti ajan työterveyslääkärille kun tänään aamulla tuntui selässä. Toivottavasti saan lähetteen tutulle fysioterapeutille. Pitäisi kai jumpata vielä ahkerammin, toivottavasti saan jotain täsmäliikkeitä.
 
Tietääkö kukaan miten paljon mammajooga eroaa tavallisesta joogasta (niitäkin joo monia versioita, unohdetaan nyt ainakin astangajooga)? Varmaan siis kevennetty versio, mutta miten? Enemmän hengitys- ja rentoutustekniikoita?
 
ja varmaankin liikkeet suunniteltu siten, että sopii isolle mahalle..?
 
Ite en välittäny mammajoogasta vaikka parissakin paikassa kokeilin. Vähän unettavaa lähinnä, ei mitään tekemistä urheilun kanssa, kun vertaa nyrkkeilyyn. Uiminen vois olla kiva, siitä saa just niin rankkaa kun haluaa. Lenkkeillessä jo hölskyy ärsyttävästi niin sekin jää pian kävelyasteelle...
 
Mäkin haluaisin kokeilla mammajoogaa. Lenkkeillä en voi kun sattuu ja supistelee. Uintia harrastaisin mielelläni mutta kuntamme uimahalli on juuri remontissa, jonne kertamaksu olisi ollut 2€ ja nyt jos haluaisi uida niin pitäisi mennä kaupungin uimahalliin jonne matkaa 15km ja jonne kertamaksu on 6,5€ ei oikein nappia maksaa tuota summaa jos vaikka kaksi kertaa haluaisi viikossa käydä. Ja mielellään kävis useamminkin.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Kyllä mammajoogatkin maksaa, muistaakseni 14e/kerta oli silloin kun kävin edellisen raskauden aikana kokeilemassa. Mutta itsellä uimaan ei tule mentyä lähinnä sen kokonaisprosessin aikaavievyyden takia vaikka se hyvä liikuntamuoto olisikin. Matkojen lisäksi riisumiset, pukemiset, suihkut, hiustenkuivaukset, uudelleenmeikkaukset...eli kokopäiväduuni. Jos olis ihan kulman takana niin kävisin kyllä...
 
Mä ilmottauduin kansalaisopiston äitiysjoogaan, 55 e tammikuusta huhtikuun loppuun..
 
Itse olen käynyt salilla, uimassa ja pitkillä kävelylenkeillä, tämän lisäksi olen yrittänyt joka viikko käydä jollakin pilates/jooga/tanssitunnilla. Meillä tarjottiin fysioterapeutin pitämää koulutusta raskausajan liikunnasta, fysioterapeutin mukaan noita kaikkia voi huoletta harrastaa synnytykseen asti. Toki salilla on joutunut tekemään muutoksia esim. liikkeisiin ja painoihin eli oman kunnon mukaan pitää mennä. Kaikki raskaat hyppimistä yms. vaativat liikunnat, kuten juoksun, olen jättänyt pois etten vaan mm. rasita niveliä liikaa. Näitä ehdin harrastaa taas synnytyksen jälkeen eli menen mielelläni nyt vähän rauhallisempaan tahtiin. Huomasin esim. uinnissa etten pysty enää uimaan perhosta, menee liian rankaksi. Fysioterapeutti suositteli pilatesta/joogaa/tanssia, koska ne vahvistavat sisäisiä ja lantionpohjan lihaksia ja lisäävät notkeutta. Itse otankin ne enemmänkin kehonhuollon tunteita, koska niissä harvoin tulee hiki. Olen huomannut, että omalla kohdallani ne ovat tehneet hyvää. Yllätyin kuitenkin esim. astangajoogan rankkuutta, staattiset asennot voivat olla tosi rankkoja eli tämä on jäänyt minulta pois raskauden ajaksi. Fysioterapeutti suositteli sanomaan ohjaajalle, että on raskaana niin hän voi neuvoa, jos joitakin liikkeitä ei kannata tehdä. Siksi mietinkin tuon mammajoogan tarpeellisuutta omalla kohdallani, jos se on enimmäkseen hengitys- ja rentoutusharjoituksia. Mutta voisihan sitä mennä loppuraskaudesta kokeilemaan.
 
Kävin hiihtämässä viikonloppuna hyvin rauhallista tahtia ja tasaista maastoa pitkin. Pakko oli pitää taukoa vähän väliä kun jalkapohjiin sattui aivan törkeästi, varsinkin oikean jalan. Yleensä ei hiihtämisestä ole tämmöistä tullut, ensi kertoja luistellessa kylläkin.. Voiskohan tämä liittyä nyt löystyneisiin niveliin? Mulla kävi myös niin, että pe sain vihdoin tukisukkani käyttöön ja oikean jalan sukka oli rullautunut pohkeen alle makkaralle enkä huomannut sitä ennen kuin se oli siinä ainakin puol tuntia - tunnin ollut. Olipa muuten kipeää jalka sen jälkeen :/ vaikuttaskohan sekin tuohon, että nimenomaan erityisesti oikea jalkapohja oli kipeä myös hiihtolenkillä..?
 
Mun toinen jalkapohja oli yhdessä vaiheessa raskautta ihan sairaan kipeä. Etenkin, kun liikun työssäni tuntikaupalla, niin vihoitteli oikein kunnolla. En kyllä tullut kysyneeksi keneltäkään, mistä moinen. Hieronta auttoi.
 
Itselläni oli todella kipeät jalkapohjat tuossa ennen joulua. Menin sitten työterkkariin kun en voinut seisomatöihini mennä. Tämä sanoi, että minulla on lättäjalat ja mitenkään ei voi raskaudesta johtua, vaikka lisäpainoa oli tuolloin tullut noin 8kg. En ottanut lääkäriä ollenkaan tosissaan, olin vain iloinen parin päivän saikusta. Tarvitsin kumminkin lisää saikkua, joten menin uudelleen työlääkäriin. Tämä lääkäri taas sanoi, että todennäköisesti jotkut siteet siellä jalkapohjassa ovat ärtyneet ja menee ohi itsekseen. Antoi lisää saikkua ja kehotti syömään kipulääkkeitä. Kuulemma piti rohkeasti vaan kävellä, ettei saanut ''jäädä makaamaan''. Huoh! Lepuuttelin sitten jalkaa joululomalla ja kävelin vain pikku matkoja kerrallaan ja olin tarkkana, että kävelin ''oikein'' enkä huonossa asennossa. Pikku hiljaa kivut väistyivät ja nyt jalat voivat taas paremmin. Mitään jalkaongelmia ei ole ollut ennen raskautta, joten varmasti raskaudesta tai siitä johtuvasta painonnoususta nämäkin ongelmat olivat lähtöisin. Ihan kummallista säätämistä kyllä lääkäreiltä! Ei mitään kunnollista neuvoa tai apu heiltä!
 
Ainakin hot jooga käy ihan urheilusta minulle, jolla se liikuntakielto oli päällä. Silta, kunnon hindukyykyt ja lankku kyllä tuntuu hot-salissa. Manmajoogassakin olen, joka on lempeämpää. Siellä oikeatehoinen hengitys ja rentous saa vauvan oikein pomppimaan. Siksi tykkäänkin käydä siellä kun se on selkeästi vauvalle hyväksi:saa superannoksen happea, tilaa ja samalla asanoissa venyy hyvin niin että vauva pääsee laskeutumaan oikeaan asentoon.
 
Oon todella onnellinen siitä että näillä viikoilla olen niin hyvässä kunnossa että pääsen hiihtämään, kroppani vain kaipaa liikuntaa, vatsa ja mieli toimii paljon paremmin :thumleft eilen sain 100 hiihtokm täyteen! Varovasti mennään ja päivä kerrallaan ikinä ei tiedä milloin lysti loppuu.
 
Mä kävin eilen pitkästä aikaa spinningissä. Hyvin jaksoi. Mitä nyt vatsa meinaa vähän olla edessä. Eikä voi revitellä enää kuten ennen. Mutta oman kunnon ja tunnon mukaan. :smug:
 
Vau Anmama, oletpas saanut urakoitua hiihtokilometrejä! Mullahan tuli "suksilla kävelyä" 15,2 km täyteen, yhteen 4 km lenkkiin sain tuhrattua tunnin kun lepuutin kipeitä jalkojani aina parin työnnön välein :D Mutta olen iloinen näistäkin vähistä, kuhan jollain lailla saa raitista ilmaa :) Äsken tosin rauhallisella kävelylenkillä kiristi melko kipeästi vatsaa koko ajan, harmittaa kyllä, jos alkaa karsiutua nämä viimeisetkin liikkumiskeinot..
 
Kyllä se vauhti täälläkin varmasti pikkuhiljaa hidastuu, tsemppiä sinulle asla :)
 
Mulla alkoi tällä viikolla taas salsa-tunnit, oli kyllä ihanaa päästä liikkumaan. Harmi vaan, ettei varmaan kauhean montaa kertaa enää voi käydä. Meilläkin aika paljon piruetteja ja vartalonkiertoja siellä, ei uskalla niitä ihan kauheasti tehdä. Kaikki missä paljon käytetään keskivartalon lihaksia, alkaa kyllä supistamaan. Mutta ei vielä kipeästi, joten aion yrittää niin pitkälle kuin mahdollista. Liikkeet kyllä näyttää pallomahan kanssa aika rivoilta :-)
 
Takaisin
Top