Urheilusta :)

Jonmakri

Oman äänensä löytänyt
Heipsan :) elikkä olisin kysellyt jumpissa ja salilla käymisestä :) itse olen harrastanut liikuntaa 4v säännöllisesti. Salia 2-3krt vk ja jumpissa (bodypump, bodycombat, bodyattack, zumba, sh'bam ) 4-5krt vk. Nyt viime viikolla kävin bodypump tunnilla ja kyykyt sai aikaan paineen alavatsalla ja syke oli tosi korkee kokoajan niin en ole uskaltanut sen jälkeen mennä. Nyt käynyt vaan tanssi tunneilla ja salikin on tauolla. Meinasin pitää taukoa tuonne vk12 asti. Miten te muut urheillu nyt alkuraskauden aikaa? Ite urheilu hulluna ahdistaa tauko mutta pikkunen menee kaiken edelle ♡ kiitos jo etukätee vastauksista ♡

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä ajattelin mennä oman kunnon mukaan.
Spinnussa sykkeet nousee korkeelle, ja mietinkin että mitä haittaa siitä sitten on? En ole etsinyt tietoa vielä, koska raskaus niin alussa.
Taukoa en aio alussa pitää, paitsi nyt pakollinen tauko ollut flunssan takia. Tauko tulee ennemminkin sitten lopussa, jos sinne asti päästään. :)
 
Sykkeitä ei tarvitse varoa ennen kuin puolivälin jälkeen. Oman olon mukaan kannattaa mennä, aika luontaisesti sitä loppua kohden on hankalampaa jaksaa samalla lailla (vauva painaa keuhkoja ja maha tulee liikkeissä tielle), mutta kaikenlainen liikunta on hyväksi mikä ei tunnu huonolta.

Itse koitan jatkaa kuin ennenkin ja tavoitteena on puolimaraton kuukauden kuluttua. Harmillisesti taitaa täytyä luopua aikatavoitteesta ja tähdätä vain maaliin, koska jokaisen lenkin alkuun tulee heikko-olo ja pidemmän matkan osalta kun energiavarastot hiipuvat niin alkaa ihan oksettaa :sad001 En ole vielä perehtynyt, että miten noita energiageelejä tms. saisi raskaana käyttää, mutta luulisin että pitää kehittää pitkälle matkalle jotain enemmän orgaanista energiaa. Vinkkejä?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Vautsi granger! En voi ku ihailla tuollasta sitkeyttä. :)
Itellä jääny salikäynnitki kokonaan pois ku on niin voimakasta pahoinvointia, etten edes töihin kykene... :confused4
Mutta liikunnan vähäisyys ahistaa, tässähän ehtii kunto tippuu, ku ei voi muuta ku öllöttää!
 
Minkä vuoksi se sykkeen nousu on haitallista? ja miten määritellään, onko syke liian korkea? meidän kylällä alkais ens viikolla pitkästä aikaa zumba, tekis mieli mennä, mut aiemmin mulla oli siellä sykkeet 70-80% maksimista. eli siis aika korkeella koko ajan..
 
No se syke pitäisi pitää alle 150 ainakin puolen välin jälkeen, näin olen kuullut,mut en tiedä mikä on oikein. Itellä pienikin sykkeen nousu aiheuttaa nippailua mahassa ja huonoo oloo :sad001

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Mistä olet Jonmakri kuullut tuosta sykerajasta (150)? Jotenkin tuntuu, että ainakin itsellä ihan normaalistikin nousee syke tuon yli todella helposti ihan perus salitreenissäkin.

Itse olen kovasti miettinyt erityisesti tätä alkuraskauden liikuntaa, että voiko sillä jotenkin tehdä hallaa ja olisiko parempi odottaa nyt vähän "turvallisemmille viikoille" ennen kuin jatkaa saliharrastusta (tuntuu, että esim. jalkatreenissä sykkeet ovat koko ajan aika korkeina)..?
 
Mä tulin kuokkimaan tähän ketjuun kun otin oman raskauden aikana selvää noista sykkeistä. Raskas liikunta joka nostaa sykettä yli 150bpm supistaa istukan verisuonia ja sen takia sikiön hapensaanti huononee. Hetkelliset sykkeennousut ei oo vaarallisia, mutta esim kovalla sykkeellä tehtävät ryhmäliikuntatunnit on. Tietenkin liikunnan aikana kovassa käytössä olevien lihasten verisuonet laajenee ja sillon muualla verisuonet supistuu. Tässä siis syy sille sykerajalle. Ite lopetin esim bodycombatissa käymisen rv17 paikkeilla kun se 50 minuuttia lähes 170 sykkeellä alko käydä liian tukalaks.
 
Pitkää aikaa syke ei saisi ylittää tuota 150 sen vuoksi, että happi ei virtaa rasituksessa istukan(?) avulla enää babylle vaan menee vaan omaan käyttöön. Hengästyminen/hikiliikuntaa siis pannassa. Itsellänikin on korkea syke, eli maksimi on ylempänä kuin se 220-ikä ainakin 10 pykälää, joten ihan sokkona ei kannata mittaria tuijottaa vaan seurailla omaa hengästystilaa.

Minä siis todellakaan en ole mikään superliikkuja, vaan tässä vasta tänä vuonna alkanut mahduttamaan liikuntaa pieninä annoksina päiviin mukaan, etten pyöristyisi muista syistä ihan liikaa. Juokseminen on niin helppo laji, kun ei tarvitse aikatauluttaa menoja, sillä nämä kaksi ipanaa kotona pitävät siitä huolen ettei ikinä voi suunnitella liian tarkkaan omia menoja. Aloitin juoksemaan vasta kesäkuussa ja tuo puolimaraton on ollut tän vuoden tavoite, mutta tiedän että kun maha kasvaa ja viikot kuluu, niin juokseminen vaihtuu sauvakävelyyn. Ja tuntuu siltä, että pakko ennättää juosta matka nyt alkuraskaudessa, koska ensi vuonna edes tähän juoksukuntoon palautuminen voi olla liian tiukilla.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Parin viikon sairsastelun jälkeen kävin spinningissä, ja päätin kuunnella omaa kehoa. Vedin tunnin läpi ihan kuten ennenkin, koska vointi sen salli. En ehkä niin veren maku suussa kun ennen, mutta melkein. :wink
Tuntuu vaan niin hölmöltä himmailla tunnilla. Ehkä siksi että oon luonteeltani sellainen, että jos jotain tehdään, se tehdään sata lasissa.. Jos raskaus etenee ja vointi on liian hyvä, kai se spinning täytyy laittaa sitten tauolle ja treenata rauhallisempia lajeja. :grin
 
Oman olon mukaan toki :) Itse ajattelin jatkaa bodypumpissa, salilla, tanssissa käyntiä niin pitkään kun vaan kykenen. Liikkumisesta on paljon hyötyä molemmille - saattaa hyvinkin esim. vähentää äidin pahoinvointia! Mulla myös toissapäivänä pumpissa vihlas pari kertaa alavatsasta, mutta sitten tietää vaan ottaa iisimmin ja pienentää vaikka painoja. Kaikki liikunta on kuitenkin enemän ku ei mitään - jopa pienillä painoilla ^_^ sykkeitä seurailee enemmän sit ku masu on kasvanu!
 
Meikä on ollut tässä alkuvaiheessa niiiiiiiin väsynyt, että hyvä kun on koirat saanu työpäivän jälkeen lenkitettyä.. Parina päivänä olen äärimmäisen huonon omantunnon ajamana käynyt hölkkäilemässä.

Mua mietityttää liikuntapuolella eniten kiipeily. Onkohan paikalla muita kiipeilyä harrastavia? Kuulemma 20 raskausviikon jälkeen pitäisi isompia tippumisia vältellä, mutta voikohan siihen asti esimerkiksi boulderoida ihan normisti..?
 
Ainakin sen viikon 20 jälkeen voi olla hieman työlästä ja runsaasti raskaampaa :)

Miten nuo äitiysjumpat/joogat, onko kenelläkään ollut ajatuksissa osallistua sellaiseen? Mulla on muutaman vuoden joogatauko ja mietin, että pitäisikö nyt siis aloittaa äitiysjooga jo ajoissa vai mennä ensin normitunneille, ainakin siksi aikaa että paisuu kaapista ulos... Jooga on upea ope hengitykseen ja siksi hyvä jos tulee hengiteltyä synnytyksessä "oikein" ilman siihen suuremmin keskittymättä. Onneksi täällä pk-seudulla aika monessa paikassa on tarjolla äitiysjoogaa, meidänkin lähelle avattiin sali viime kuussa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Liikuntasuositukset on raskaanaoleville muuttuneet taas ja liikunnan määrää on lisätty. Tärkeintä on kuunnella itseään. Spinut ja pumpit voi ihan hyvin vetää, mutta välillä höllätä. Liikunnanohjaajatkin vetävät jumppia oman kunnon mukaan raskaana. Riuhtovia lajeja en ehkä tekisi siksi, että niistä voi olla itselle haittaa. Selkä ja lantio, sekä polvet kärsii, kun nivelet pehmenee. Samalla, kun painopiste muuttuu, on tärkeää tosi paljon kiinnittää liikkeiden oikeellisuuteen ja asentoihin huomiota. Eli hyvällä omallatunnolla vaan. Kyllä neuvolakin ottaa kantaa loppuraskaudesta, jos kovin rankkaa liikuntaa. Liikunta ehkäisee verenpainetta, itsellä helpotti viime raskaudessa pahoinvointia, (kun vaan raahasin itseni liikkumaan), ja nopeuttaa synnytyksestä palautumista huomattavasti.
Pieni eväs on hyvä pitää mukana suorituksen jälkeen nautittavaksi, jos sokerit kovin heittelehtii. Eli kaikki mitä on tehnyt ennen raskautta, voi tehdä nytkin. Jos ei ole treenannut ikinä, niin ehkä kaikkein rankinta ei just nyt kannata aloittaa, mutta liikunta kylläkin. Ja juu, hengästyminen tulee alkuraskaudessa jo portaita noustessa, vaikka masua ei olekaan. Johtuu hb:n pienestä laskemisesta alkuraskaudessa.
 
Mua kiinnostais mamajooga tai muu mammajumppa... Nyt syksyllä täälläkin pikkupaikassa alkoi jotain mammajumppia, mutta en ihan heti haluais mennä kun raskaudesta ei ole kerrottu ulkopuolisille. Jos kesken kaiken ottavat mukaan niin myöhemmin ajattelin aloittaa.

Nyt olen ollut sitäpaitsi ihan kuolemanväsynyt ettei töiden ulkopuolella ole jaksanut muuta kuin nukkua. Mutta kunhan tästä väsymyksestä tokeennutaan, ajattelin aloitella uintiharrastusta.
 
Mä kävin viime raskauden aikana mammajoogassa ja se oli oikein miellyttävää. Ei mitään liian epämukavia juttuja ja hyvin sai apua/erilaisia asentoja ja helpotusharjoituksia synnykseen - supistuksiin etenkin. Lisäksi muutenkin rentouttavaa... ja ihana kun ympärillä oli eri kokoisia vauvamassuja ^_^
 
Mä mietin kans tuota mammajoogaa :) tai ylipäänsä jotain synnytykseen valmentavaa "hengitys/rentoutusjutskaa"..

Äh, täällä ei ole tullut hölkättyä (mun kesän uus harrastus!) moneen viikkoon kun ei vaan pysty eikä jaksa. Huono olo tulee heti kun vähänkin enemmän hengästyy.. Ärsyttävää. Noh, ehkäpä hiljakseen sitten kun pahoinvointi ja väsymys helpottaa. Onneksi liikuttua tulee jonkin verran tuon karvakorvan kanssa kuitenkin,


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Viime raskaudessa kokeilin mammajoogaa pariin otteeseen, ja oli lähinnä unettavaa, kaukana liikunnasta. Venyttely nyt on tietty hyödyllistä, mutta hengittää ja rauhoittua osaan ihan muutenkin, totesin viimeksi synnyttäessä. Itse kaipaan ihan oikeaa liikuntaa, ja nytkin tulee käytyä lenkillä ja kuntonyrkkeilyssä(siellä ei siis lyödä toisia vartaloon, ainoastaan hanskoihin) ihan normaalisti. Saa kunnolla hien pintaan, ja toistaseks ei oo joutunu vielä yhtään hidastamaan, päinvastoin tuntuu että energiaa olis kahden edestä. Tietenkin osaan kuunnella kehoa, enkä vedä niin loppuun asti kuin yleensä jos alkaa tuntua yhtään ikävältä, pikkuisen hyvinvointi on kuitenkin tärkeintä. Luin, että raskausaikana urheilevien äitien lapsilla olis terveempi sydän, ja että sykkeen seuraaminen on lähinnä keino pitää joku järki mukana liikkuessa, jos on normaalisti tottunut kovaan rääkkiin eikä malttaisi kuunnella oman kehon viestejä. Viimeks vasta loppukolmanneksella siirryin enemmän kävelylenkkeihin muun liikunnan sijaan, kun tuntui että vatsa oli niin tiellä ja nivelet löysällä. Synnytyksestäkin palautui nopeasti pelillä vaunulenkeillä, kun on huvä peruskunto.
 
Pitkästä aikaa spinningissä ja kuntosalilla. Olo on ku uudesti syntyneellä. :smiley-bounce013
 
Kesällä ei oikein tullut tehtyä mitään, joten eipä syskylläkään.
Pyöräily jäi, ei tuntunut hyvälle ison (6cm) kystän takia.

16+
Lenkkeilyä koiran ja pojan kanssa. Arkiliikuntaa imuroinnit ja kauppakäynnit,
Jotka nääkin tuntuu nyt liian raskaalle selälle
 
Takaisin
Top