Ultrakuulumisia

Meillä oli ensimmäinen ultra 24.10 jossa kaikki oli niinkin piti. Viikkoja tuolloin oli 12 + 5 ja laskettu aika pysyi samana. Oli se vaan ihanaa nähdä oma pieni masuasukki siellä pyörimässä. Vähän jännitin alatie ultraa, mutta sikiö oli hyvässä asennossa niska pystyssä niin saatiin ihan mahan päältä. Nyt vain rakenneultraa odottamaan joka onkin vasta 21.12. Kauhean pitkä aika :(
 
Huh!

Nyt se on takana päin täälläkin. Aamulla käytiin puolison kanssa niskaturvotusultrassa ja pikkunen vastas aivan päivälleen viikkojaan 12+0. Möllötti ensin paikoillaan, kunnes vähän heräteltiin ja sitten se hetken jaksoikin keimailla. Kohonnutta riskiä ei ole mittausten perusteella, turvotus 0,8mm. Miehellekin selvästi tuli paljon todentuntuisempi olo kun pieni onkin jo niin "iso". Oli ihan innoissaan :D Ja mä oon TODELLA huojentunut ja onnellinen <3
 
Ihania ultrauutisia teillä :D
Toivon mukaan itelläkin viikon päästä yhtä mukavia uutisia.. Jännää kyl kovasti. Mut ainakin oireita on piisannu joka päivä. Tänään viimeks oksensin aamulla, et eiköhän siel kaikki hyvin oo :)
 
Onpa ihana kuulla hyviä uutisia, tanjainen! Mä niin toivon, että mekin huomenna saatais samanlaisia uutisia, ei auta kun pitää peukkuja :)
 
Meilläkin oli eilen niskaturvotusultra ja kyllä se jännitti vaikka miten yritti suhtautua ihan iisisti...
Ja helpottihan se kuulla, että kaikki oli kunnossa ja riskit hyvin olemattomat.
LA muuttui ihan hiukan mutta hauskinta siinä oli, että nyt on päivä tismalleen sama mitä oma äitini on minusta saanut
 
Nonni, nyt on täälläkin nt-ultra takana! Ja hyviä uutisia tuli, oon ihan onnessani!! :D
Laskettu aika muuttui päivällä taaksepäin, eli 25.5., vastasi siis viikkoja 12+0. Tyyppi näytti oikein hyvältä, mitään hälyyttävää ei löydetty. Sydän jumpsutti tasaisesti ja niskaturvotus oli 0,74. Kokonaisriski trisomioihin oli matala, eli ei pitäisi olla syytä huoleen :)

Olin ihan jo valmistautunut huonoihin uutisiin, että joko siellä ei ole ketään tai sitten sikiö on kuollut, mutta heti lävähti näyttöön heiluva tyyppi :) Todettiin, että kohtu on taaksepäin kallistunut, joten mittaukset piti tehdä sisäkautta. Olikin sitten aikamoisia hankaluuksia saada pikkunen oikeinpäin, jotta mittaukset pystyttäisiin tekemään, kun hän kävi het untenmaille. Kätilö pyys sitten yskimään pari kertaa, josko saatais tyyppi liikkeelle ja siitäkös se sitten suuttui! Alko pyörimään ja potkimaan seinämiä ihan kunnolla ja käänsi kylkeä ja väänteli taukoamatta ;D 
Tästä syntyikin äkäiselle pikkuiselle projektinimi: Hän on nyt Äksypöksy aka Äksy aka Pökä :)
Ollaan niin onnesta soikeena nyt molemmat!
 
Np-ultra takana. Kaikki oli hyvin ja Mini liikkui vallan vikkelästi koko ajan ! :) Sydän jumputti hienosti. Niskaturvotusta oli 1,25mm ja riskiluku on hyvin hyvin pieni. Oon kyllä nyt niin onnellinen ! :)
 
Hei pitkästä aikaa,

Olen ollut sivusta seuraajana hetken, muka ollut niin kiireinen ettei ole ehtinyt kirjoittaa itse mitään.
Niskapoimu ultrassa olimme 25.10. ja kaikki näytti olevan ok. Rakenneultran saimme varattua vasta rv22.. pitkä aika odotettavissa, että selviäisi kumpi siellä masussa on. Haluasin itse kovasti joululahjaksi käydä 4D ultrassa kurkkaamassa vauvaa.. Mistä tulikin mieleen, että onko joku toinen miettinyt tuota 4D:tä ja onko käsitystä että millä viikolla se olisi "paras" tehdä. Löysin netistä monenlaisia mielipiteitä jotka heittelivät rv 19-26 välillä.

 
är: Meille suositeltiin rakenneultraa (joka siis meidän sairaalassa on 4D) viikolla 20, jolloin kaikki oleellinen kuulema näkyy jo kunnolla. Toki tuosta eteenpäinkin muistaakseni ainakin viikolle 26 oli ihan ok käydä siinä, jos tietää ettei ole harkitsemassa aborttia ultrassa mahdollisesti ilmenevien vakavien rakennepoikkeamien takia.
 
Minä olen kysellyt tätä rakenneultra/4D-asiaa useammalta ultraajalta ja lääkäriltä, ja jokaiselta olen saanut vastauksen, että viikot 22-23 ovat parhaita. Silloin sikiö on taatusti riittävän iso ja sukupuoli(kin) riittävän selvä. Sukupuolenhan kanssa voi käydä niin, että jos sikiö onkin vähän pienempi, sitä ei välttämättä erota kunnolla ja erehdyksiä voi sattua. Ilmeisesti yleisimmin poikaa luullaan tytöksi koska viikolle 20 mennessä vasta kyseiset pojan elimet tulevat selvästi näkyviin - yksilölliset heilahtelut tietenkin huomioon ottaen. Viikkojen 24-25 jälkeen taas sikiö saattaa olla sen verran iso, ettei mahdu sopivan nätisti siihen kuvaan. Siis en nyt sano, enkä väitä näiden tahojen väittäneen, etteikö viikko 20 olisi jo passeli näihin ultriin, mutta kun siis sekä ekassa raskaudessa että tässä olen asiaa eri tahoilta tiedustellut, suositus on ollut viikot 22-23, jos nyt tosiaan haluaa niin tarkka olla.

Minulla siis vähän sama tilanne, eli viikko 20 periaatteessa täyttyisi juuri joulun aikoihin ja toki olisi kiva saada tietää asioista asap. Mutta olen itse päättänyt odottaa sinne viikoille 22-23, koska mieluummin kuitenkin otan mahdollisimman tarkan "arvauksen" lapsen sukupuolesta ja muusta. Erehtyminen se vasta ikävää olisi, vaikka varmaankin nämä siis kuitenkin pääosin oikein menevät aikaisemmilla viikoillakin.

Esikoisen kanssa siis oltiin 4D-ultrassa tasan viikolla 23 (sattumalta), ja ultraaja oli silloin todella tyytyväinen päivämääriin. Lisäksi oli niin että esikoinen oli jo silloin asettunut pää alaspäin (!) ja pysyi näin raskauden loppuun asti, joten ultraajan kannalta herkullinen tilanne, koska oli kuin lapsi olisi istunut kristallipallon päällä eli pylly suoraan kohti ultraajaa...Siinä ei voinut sukupuolesta erehtyä. Sen sijaan kasvojen näkeminen tuotti vaikeuksia koska neiti piilotteli kasvojeen toiseen suuntaan ja oli selvästi ärsyyntynyt ultraajan yrityksistä...
 
Jaha, saankohan kunnian olla ensimmäinen rakenneultrakuulumisia kirjoitteleva? Joka tapauksessa meillä on nyt ultra takanapäin, kaikki näytti hienolta ja rakenteet olivat kunnossa! Yllätykseksemme siellä melskasi pieni poika! Meillä on ollut tyttöfiilis, mutta niin vaan taas huomattiin, että luulo ei ole tiedon väärti, hih!
 
Oi että, onneks olkoon pojasta!!!!
Teil olikin  aikasten rakenneultra. Mulla se on vasta tammikuun lopulla = muistaakseni r-viikolla 22.
 
Oi vitsit, onnittelut kevätpörriäinen! On varmaan ihanaa kun ei tarvitse enää pelätä onko jotain pahasti vialla vai ei, nyt voi ottaa jo rennosti :) Meilläkin vasta 9.1. ultra, vielä kuukausi..
 
Kiitos onnitteluista Vauveli ja Fianna! On kyllä oikein mukava fiilis, vaikka eihän tuo rakenneultrakaan mitään sataprosenttista varmuutta siitä anna, että vauva täysin terve olisi. Sulkee se silti pois paljon ongelmia, joten hyvillä mielin mennään tästä eteenpäin. :)

Vauveli, juu meillä oli melko varhain näin Suomen oloissa. Kuulemma joissakin maissa rakenneultra tehdään jo 16-17 raskausviikon tienoilla. Tietääkseni Suomessakin vaihtelee käytännöt, että millä viikoilla mieluiten milläkin paikkakunnalla tehdään. Meille sopi hyvin, että oli tuon verran varhain, koska esim. 22. raskausviikko onkin sitten joulun kanssa päällekkäin... :)
 
Oi ihania uutisia Kevätpörriäinen! <3 Itselläni on rakenneultra maanantaina edessä, sitä täällä jo kovasti odotetaan. Täytyy tulla sitten kertomaan uutiset tännekin. Pikkuinen myllertää masussa välillä hyvinkin aktiivisesti. :)
 
Onnea Kevätpörriäinen hyvistä uutisista :)

Tsuijakkaa, voi kun pääsis itsekkin jo toiseen ultraan käymään :D Ei millään malttaisi odottaa, kauhea uteliasuus sukupuolia kohtaan ja olisi mukava jos saisi vähän varmuutta siihen että on pienokaiset kunnossa. Kauheita pelkotiloja vähän väliä ¨jos ja jos..¨ Ymmärtääkseni ihan normaalia kuitenkin sellaiset.

Eka ultra oli rv. 12+1 ja yllätykseksi sieltä löytyi kaksi hötkyilevää ihmisen alkua joilla silloin ainakin näytti olevan kaikki kohdillaan :) <3 
4. tammikuuta olisi tarkoitus mennä uudestaan katselemaan :)
 
Jännä juttu miten eri puolella Suomea vaihtelee tuo suositus mennä rakenneultraan. Koska itse, kun varasin aikaa, toivoin saavani ajan vasta parin viikon päähän tuosta johon sen nyt sain, koska joudun menemään siis eri paikkakunnalle ja miehellä olisi ollut siinä myös sairaalakäynti, niin sain vastaukseksi, ettei niin myöhälle voi jättää.. Ja sitten kuitenkin toisaalla suositellaan juuri myöhempää ajankohtaa. Toisaalta sitten jos joku sattuisikin kuulemaan hyvin surullisia uutisia esim. että sikiöllä on vaikea poikkeavuus, niin vanhemmille jää vähän enemmän aikaa pohtia asiaa (jos siis ultra tehdään esim viikolla 20 kuin vaikka 23), koska TEON: luvalla saa tehdä keskeytyksen, jos sikiöllä on vaikea poikkeavuus, mutta keskeytys täytyy tehdä ennen 24. raskausviikon täyttymistä.
 
Me käytiin tänään rakenneultrassa. :)

Kätilö ehti hädin tuskin alussa kysyä, haluammeko tietää sukupuolen jos se sattuu näkymään. Eipä mennyt montaakaan sekuntia, kun sikiö suoristi itsensä kippurasta eikä siinä tarvinnut alan asiantuntija olla nähdäkseen, että poikahan se siellä! No doubt about it.

Mikä tärkeintä, kaikki näytti ultran perusteella olevan kunnossa. Aivoissa ja sydämessä kaikki lokerot ja kammiot kohdallaan, ylähuuli ehjä ja nilkat suorat. Varpaita ja sormiakin oli lukuisia, jossain vaiheessa sikiö näytti peukkuakin merkiksi voinnistaan. Ja löi myös itseään päähän.

Kätilö oli aivan ihana tyyppi, harmi etten tullut painaneeksi nimeä mieleen siinä hämmennyksen ja liikutuksen tilassa.
 
Onnee diablo hienoista ultrauutisista ja pojasta!!! Nyt nauttimaan loppuraskaudesta ku kaikki oli hyvin.
 
Takaisin
Top