Ultrakuulumisia

Täällä käytiin varhaisajan ultrassa tänään, ja nyt on vähän mixed feelings. Siis kaikki löytyi mitä pitikin löytyä: sikiö joka vastasi täysin viikkoja (1,08cm), ruskuaispussi, ja sydänäänet kuuluivat oikein hyvin. Mutta sitten huolestuimme kun lääkäri sanoi että "tämä sikiöpussi on kyllä suuri sikiön kokoon nähden" (3,81cm). Siis se sikiöpussi/raskauspussi jonka sisällä kaikki on, näkyy tummana alueena sikiön yms ympärillä. Yritin kysellä että mitäs se nyt sitten tarkoittaa, mutta ultraaja ei oikein suostunut sanomaan mitään. Epämääräisesti sanoi että joskus kyseessä kehityshäiriö mutta näillä viikoilla ilmeisesti liian aikaista sanoa. Oli myös sitä mieltä ettei asia välttämättä merkitse yhtään mitään. Epäili myös kaksosten mahdollisuutta (!), mitä itse kyllä epäilen suuresti, eikä sellaista löytynytkään ainakaan tällä erää. Kontrollikäynti tulee joka tapauksessa parin viikon päähän.

Yritin tihrustella esikoisen ekoja ultrakuvia, joita epäilen otetuksi noin viikolla 9, koska niissä sikiö jo n. 2cm. Kuvan perusteella siinäkin sikiöpussi on n. puolet isompi kuin sikiö mutta mitat puuttuvat. Mies miettii että olisiko silloinkin huomautettu isosta sikiöpussin koosta mutta emme voi olla varmoja. Joka tapauksessa, turhauttavaa kun ei tiedä, missä sfääreissä edes menee "normaalin" raja. Ei kai siis muu auta kuin odotella se kaksi viikkoa...

Positiivistä siis kuitenkin että kaikki mitä yleensä on tarpeellista tässä ultrassa löytää, on löydetty ja on paikallaan ja vastaa viikkoja. Sikäli siis ainakin toistaiseksi hyvin asiat. Löysin myös tällaisen linkin asiaan liittyen:
http://verneri.net/yleis/index.php?id=1019&backPID=981&tx_faq_faq=1365

Tietysti olisi kiva tietää että onko täällä kenellekään vastaavia kokemuksia mutta ehkä se kysymys pitäisi tehdä laajemmin kuin täällä toukomammoissa. Netissä surffailin mutta aika vähän näytetään tuota sikiöpussia mittailtavan varhaisultrassa, eniten vain sitä sikiötä (!?). Eli onkohan nyt niin että se sikiön koko sitten tärkein kuitenkin, mene ja tiedä...
 
Meilläkin oli eilen varhaisultra. Kenai, toivottavasti tuo ei tarkoita mitään sen kummempaa ja kaikki olisi teilläkin hyvin!

Meillä viikkoja ultran mukaan 9+3 ja pää-perämitta 22,7mm eli laskettu aika muuttui 5 päivää aikaisemmaksi :) siellä se pieni sydän sykki ja vauva liikkuikin vähäsen <3 Olipa kyllä sen rahan arvoinen kokemus.
 
Varhaisultra oli eilen!! Oli se ihana nähdä pikkuruinen vauveli. Kohtu oli kasvanu ja vastas viikkoja. Sikiö oli vielä pikkasen alle sentin. Sydän kuitenkin läpätti jo kovasti. On se niin ihmeellistä et kahvipavunkokoisella vauvalle sydän jo lyö ja kaikki osat kehityy jatkuvasti. Lääkäri oli tosi mukava vanhempi mieshenkilö. Esitteli siinä kaikki limakalvot ja ruskuaispussin ym. Naureskelikin siinä et hän opettaa meille vähän alkion anatomiaa samalla. Ruskuaispussista näky selkeesti sellanen rihmake mikä jatku vauveliin. ensin katoin et onks siel kaks??? Lääkäri hymähti et meinaanko ahneeks ruveta :D
Viikon sisällä se kuitenkin kuihtuu pois ja laps alkaa saamaan ravintonsa istukan kautta. Oli se vaa hienoo nähdä ne kaikki asiat. Ja mukavaa kun lääkärillä ei ollu mikään kiire vaan selitti kaikessa rauhassa ja anto meen kysellä mikä mieltä askarrutti. Tollasta palvelua mielellään kokeekin. Mieteinkin josko alkais vallan käymään yksityisellä, enkä menis ollenkaan niihin neuvolan lääkäreihin. Siellä kun on niin erikoinen tyyppi se lääkäri. Kiireinen ja vähän hapan kokoajan. Ja tää ei ollu ees pahanhintanen.
 
Tänään käytiin kunnallisessa varhaisultrassa. Vastasi viikkoja 8+6 eli päivää vähemmän tästä lasketusta 9+0 :D Mutta vaikuttanee sekin mihin aikaan päivästä ultrataan ja tää oli aamulla. Lääkäri oli tosi kiireinen, ei paljoa selitelly ja kuvattakin jäätiin.. Sanoi että raskaus on edenny hienosti ja sydän jumpsutti ja että kohtu on taaksepäin kallellaan; ei tosin näillä sanoilla ihan mutta kun en muista. Mikä lienee oikea termi :D Tänään nään äitini, jolle ostin myöhäiseksi synttärilahjaksi mm. kirjan isovanhemmille (muumiaiheinen), oli niin suloinen! Uskon ja uskottelen että sille tulee käyttöä <3

Koskahan uskallan huokaista helpotuksesta..
 
Terveisiä taas ultrasta, tällä kertaa vuorossa oli 12. viikon nt-seula.

Päällimmäinen reaktio oli suuri yllätys! Yksityisellä varhaisultrassa näkemästämme harmaasta möykystä oli tullut ihan ihmisen näköinen otus, joka pyöriskeli vilkkaasti. Morjesteli käsillään ja punki jalkojaan suoraksi. Ilmeisesti hänkin siellä heräili ja venytteli kun aamutuimaan äitiyspolilla oltiin. "Siitä jostain" tuli kerralla oikea ihminen, henkilö, hän. Meidän vauva!

Sellainenkin muutos tapahtui, että laskettu aika pyörähti melkein viikolla taaksepäin. Olenkin siis jo 13. viikolla ja laskettu aika on huhtikuun puolella. Ajattelin silti pysyä tässä ryhmässä (jos sallitte tällaisen tunkeilun) koska uskon mittauksen menneen pieleen. Aiempi la oli laskettu hedelmöittymisestä ja viikkoa aikaisempi hedelmöittyminen ei ole mahdollinen. Tai sitten sieltä on tulossa uusi messias.

Ei silti, pidän "virallisen" la:n oikein mielelläni tuossa aikaisemmassa ajankohdassa. Sehän tarkoittaa, että myös äitiysloma alkaa aiemmin. :)

Sen verran mitä ultrasta tässä vaiheessa näkyy, kaikki näytti hyvältä. Jopa kaikki sydämen kammiot ja läpät erottuivat hienosti.

Kätilö sai muuten ultrattua koko homman vatsan päältä. Olin varautunut sisätutkimukseen.
 
Terveisiä NT-ultrasta täältäkin! Hyvältä näytti kaikki ja siellähän hän jo vilkutteli ja liikuskeli. Ultraava kätilö näytti kaikki tärkeät elimet ja sanoi, että kaikki näyttää hyvältä ja normaalilta. Nyt sitten odotellaan vielä sen veriseerumiseulan ja niskaturvotusluvun perusteella laskettua riskilukua, mutta aika rauhallisin mielin tässä ollaan. Mua jännitti todella paljon, en yhtään osaa suhtautua noihin ultriin sillä tavalla, että "ihanaa mennä katsomaan pikkuista", vaan pelottaa, että jotain on pielessä. Kehitys on raskauden aikana kuitenkin herkkää. Eikä mua jotenkin lohduta sekään, että "todella pienellä prosentilla menee jotain pieleen", koska joku kuuluu aina myös siihen pieneen prosenttiin, eikä ole mitään syytä, miksei se voisi osua myös omalle kohdalle. No, joka tapauksessa kaikki ainakin tällä kertaa näytti hyvältä ja nyt on mukavan levollinen mieli. :)
 
Samoin täällä oltiin NT-ultrassa tänään ja kaikki oli niin kuin pitikin, mikä kyllä helpotti epävarmuutta. Veriseerumin tuloksia tosin vielä odotetaan. Kovin oli kaveri aamu-uninen ja piti moneen kertaan koputella massua, että heräili ja alkoi vilkuttelemaan. Kunnan kotisairaalassa hoitajalla oli aikaa ultrata pikkukaveria eri kulmista pitkään ja rauhassa. Naistenklinikalla lapsettomuushoidoissa ja varhaisultrassa oli paljon hektisempi meno päällä ja osa lääkäreistä varsin kärttyisiä.
 
Moikka kaikille!

Tämä on ensimmäinen kerta, kun osallistun minkäänlaisiin keskusteluihin...joten toivotaan, että tämä nyt tulee oikeaan osoitteeseen.

Täällä odotellaan perheeseen kolmatta lasta. Pääsin vihdoinkin ensimmäiseen ultraan perjantaina. Mielenkiintoinen reissuhan siitä sitten kehkeytyikin. Sielläpä olikin tuplat. LA 1.5. Hui kamalaa, kun on jännää...nyt vaan toivotaan, että molemmat pysyy matkassa.
 
Heippa ja tervetuloa...meillä sama tilanne. mietittiin pitkään nelosta ja sitten kuultiin että tuplat tulossa joten melko shokki oli nieltäväksi...Mutta nyt jo ilon puolella vaikka elämä muuttuukin melkoisesti..Eka ultra meillä vasta noin vkolla 12 eli viikon kuluttua mutta neuvolassa kurkittiin 8+4 kohtuun ultralla ja siellä näkyi kaksi sydäntä:) IHanaa ja onnea hurjasti
 
Nuunuu...meilläkin oli eka ultra vasta viikoilla 12+6 tai viikot varmistui sit ultrassa viikoiks 12+3. Seuraava ultra onkin viikoilla 16+3 ja lääkärin puheista ymmärsin, että sen jälkeen jonkin aikaa 2 viikon välein, koska yhteinen istukka. Onnea kaikille odotukseen !!
 
Ok, eli teillä on sitten kaksi samaa sukupuolta, eiköniin kun on sama istukka? Mä haluisin tietoa just näistä jutuista että miten vaikuttaa jos sama istukka yms ...Paljon on mielessä ajatuksia...En vaan millään malttaisi ootella tuonne ensi viikolle saakka että onko siellä vielä kaksi (jotenkin ei usko todeksi vaikka näinkin kaksi sydäntä ihan omin silmin sykkivän...koko ajan ajattelen että jos se neuvolan täti ei vaan oikein osannut katsoa...hah) ja näin se on että odottavan aika on pitkä....Mutta sitten tosiaan saadaankin varmaan reippaasti rampata ultrissa pitkin raskautta. Joko sulle puhuttiin siitä että varmaan aika ajoissa joutuu jäämään äippälomille vaikkei oiskaan mitään ihme vaivoja....
Tsemppiä
 
Ok, eli teillä on sitten kaksi samaa sukupuolta, eiköniin kun on sama istukka? Mä haluisin tietoa just näistä jutuista että miten vaikuttaa jos sama istukka yms ...Paljon on mielessä ajatuksia...En vaan millään malttaisi ootella tuonne ensi viikolle saakka että onko siellä vielä kaksi (jotenkin ei usko todeksi vaikka näinkin kaksi sydäntä ihan omin silmin sykkivän...koko ajan ajattelen että jos se neuvolan täti ei vaan oikein osannut katsoa...hah) ja näin se on että odottavan aika on pitkä....Mutta sitten tosiaan saadaankin varmaan reippaasti rampata ultrissa pitkin raskautta. Joko sulle puhuttiin siitä että varmaan aika ajoissa joutuu jäämään äippälomille vaikkei oiskaan mitään ihme vaivoja....
Tsemppiä
 
Joo ultrissa saa ravata ja kiva tosiaan, kun meillä matkaa ultraan 100km suuntaansa. No, mitäpä sitä ei lastensa ja oman mielenrauhansa eteen tekis. Eli meillä meni niin, että eka kätilö ultras ja totesi siis, että onkin kaksi. Sen jälkeen lääkäri ultras sen takia, että on tärkeää selvittää miten vauvat mahassa ovat istukat ja muut. Kaikki tämä puhe istukoista ja kalvoista, pusseista jne. oli minulle ihan uutta tekstiä, koska ei ole mitään kokemusta kaksosten odottamisesta. Olin niin onnesta tai kauhusta sekaisin, että enhän siinä tajunnut ruveta mitään kyselemään onko identtisiä tai muutakaan.:D Ainoa asia oli se, kun lääkäri yritti noin 20 minuuttia etsiä vauvojen välistä kalvoa, että mikä merkitys sillä sitten on. Ja, että voiko varautua kuinka paljon aikaisemmin synnyttämään :) Hahaa...naurattaa oikeen itteekin miten sitä aivot lähti kyllä totaaliselle lennolle. Nettinhän minä sitten heti kotona hyökkäsin vähän lueskelemaan mitä kaikki nyt tarkoittaa ja kyllä se yhteinen istukka ilmeisesti meinaa, että vauvat ovat identtisiä eli näin ollen myös samaa sukupuolta. 
 
Joo, mulla se kalvo oli mutta muuten en vielä tiedä mitään koko raskaudesta paitsi että kaksi oli ja se seinämä löytyi...ehkä ihan kiva että kuuli tämän jo ennen "oikeaa" ultraa jotta oon nyt netistä jo lukenut kaiken mitä pitää muistaa kysyä:) On paljon asiaa ja paljon murhetta mutta iloakin oikein tuplasti ja se että onneks on 3 x normi raskaus ja helpot synnytykset takana jotta on vähemmän pelkoja niiden suhteen...

 
Heips!

Meillä oli tänään NT-ultra ja kaikki näytti ihan ok. Jalkojaan kovasti heilutteli ja lääkärin mukaan aktiivisesti liikkui. Oli kyllä aika jännittävää. Kaikesta huolimatta mulla tuli nyt vasta ensimmäistä kertaa koko raskauden aikana sellainen huolestunut olo. Hassua, monilla varmasti  toisinpäin. Tähän asti oon ollut aika "huolettomallakin" asenteella ja vaan nauttinut tiedosta, että olen vihdoin raskaana ;) Noh, fiilikset muuttuu.
 
Keskiraskauden ultra on vasta 4.1.2012 vaikka jotenkin toivoin, että se ehtisi ennen Joulua. vaikka ei kai sen niin väliä.

 
hei Geisha,hieno homma et kaikki näytti hyvältä nyt! Mä joudun vielä alkuviikkoon jännittämään ja Kum on nämä tuplat tulossa ja jotenkin ei usko et niit oikeesti voi olla kaksi! Menis aika nopeasti vähän eteenpäin:)
 
Heissuli vei,

Kiva lukea teidän muiden hyviä uutisia <3.Täälläkin on nyt NT-ultra takana. Sikiöllä oli kaikki hyvin, mutta millään ei olisi malttanut kääntyä oikein päin, että saataisiin niskaturvotus mitatuksi. Sydämen kammiot näkyi hienosti ja kyyneleet meinas tulla silmiin kun näki, kuinka paljon masuasukki oli kasvanut. Pienokaisen koko vastasi täydellisesti laskettua aikaa. Mulla vaavia ultrattiin alakautta ja vatsanpäältä ja olin lavetilla sellaset 45 minuuttia. Alakautta ultrattaessa vaaveli ei meninannut millään käyntyä suotuisaan asentoon, joten päätettiin kokoeilla vatsan päältä. Vatsan päältä ultrattaessa kätilö löysin jotain yllättävää sikiöpussin yläpuolella, mutta sikiö ei näkynyt kunnolla vaan rakeisena (johtuupi kuulemma kudostyypistä). Ei osannut sanoa onko hematooma vai kaksosraskaudesta keskeytyneen surkastunut sikiöpussi. Kätilö pyysi lääkäriä paikalle konsultoitavaksi, mutta lääkärikään ei oikein osannut sanoa mitään. Saatiin se niskaturvotuskin lopulta mitattua ja tulos oli oikein hyvä.

Sain lähetteen alfa- ja beta-raskaushormonitesteihin ja soittopäivän tälle päivälle. Testien tulokset eivät olleet tulleet vielä, mutta sain uuden ultra-ajan jo 11.11, jotta voidaan seurata tilannetta. Jännittää niin kovin, että mitä siellä parin viikon päästä näkyy. Näin keskenmenopainajaista jo ennen NT-ultraa, joten nyt on sitten kahden viikon piina tiedossa. Onko teillä muilla kokemuksia hematoomista tai vastaavasta? Mitähän noista verikokeista oikein selviää? Lääkäri ei yksilöinyt kunnolla, miksi verikokeet määräsi. Vuotoja minulla ei ole ihan alkuraskauden (ennen raskaustestiä) jälkeen onneksi ole ollut ja toivotaan, ettei tulekaan.

Ei kai tässä auta muu kuin odotella ja yrittää ajatella positiivisesti.
 
Tuplat on nyt ultrattu ja kaikki oli niinkuin pitikin. Oli niin ihanaa katsella sitä meininkiä mitä nämä kaksi vesseliä siellä pitivät yllä. Niskaturvotus normaali molemmilla ja laskettu aika pysyi samana. Seuraavan ultran tekeekin sitten joulun aikaan joku spesialisti ja siitä syystä se on mulle myös maksullinen...tämä siis kaksosuuden vuoksi. Sikiöillä oli omat sikiöpussit ja omat istukat jotka tosin olivat jo lähes yhteen sulautuneet....
IHANAA...onnen ja ilon määrä on nyt rajaton mutta toki aina miettii että toivottavasti kaikki menee putkeen loppuun saakka:)
 
Tänään oli vihdoin eka ultra (np-ultra Jorvissa)! Kuten arvelinkin, niin LA siirtyi eteenpäin. Neuvolassa olivat laittaneet vastusteluistani huolimatta 16.5., ja ultrassa se sitten muutettiin 22.5. Pitänee korjata tickeri. Koko vastasi viikkoja 11+1.

Olin liikuttunut kun sain kokea tämän ensikohtaamisen. Kun pikkuinen ilmestyi kuvaan ajattelin ensin että uneksin ja ettei tämä ole totta (hassua, vaikka olen oksentanut päivittäin viimeiset kuusi viikkoa - luulisi aivojen tajuavan että kyllä siellä joku on). Ajattelin miltä minusta tuntui kun olin esikoista odottaessa yksin ekassa ultrassa 1,5 v sitten. Oli niin paljon mukavampaa kun mies pääsi nyt mukaan.

Meidän neuvolassa ei ole ultraa eikä sydänääniä kuunnella alkuraskauden käynnillä, joten tänään oli ihanaa nähdä ja kuulla pikkuisen sydämen lyövän. Niskaturvotusta ei juurikaan ollut. Esikoisella oli 1,6. Pikkukakkosen lukema oli 0,7. Mitään hätää ei siis pitäisi olla.

Olo on ihan kuin vasta olisin saanut tiedon että meille tulee vauva. Jotenkin se konkretisoitui vasta nähtyäni pikkuisen.
 
Takaisin
Top