Turvaistuimet oli mulle kans odotusaikana ja vielä ennen turvaistuimen ostopäätöstä yks oikea viidakko! Hämmensi miten niitä on niin monen merkkisiä, vain joku britax kuulosti mun korvaan merkkinä tutulta
kuin tuurilla onnistuttiin kaukalo ostamaan turvallista merkkiä (cybex) eikä mitään huonosti testattua
Istuimeen teinkin sitten jo enemmän selvitystyötä, ja muutamasta hyvästä meille valikoitui Axkid-merkkinen Minikid 3 istuin (siitä tullut paranneltu versio Minikid 4, jonka varmaan ostan aikanaan seuraavalle
) Mä voin tiivistää tähän alle muutaman knoppitiedon, mistä voi olla apua turvallisen turvaistuimen valintaan
ja aika monta hyvää vinkkiä tässä jo ehtinytkin tulla!
1. Testit: yleisin testi mihin markkinoinnissa yms vedotaan on autoliiton testi. Autoliiton julkaisemissa eli ADACin testituloksissa pitää etsiä kokonaisarvosanan sijaan (tai lisäksi) erikseen aina kiinnostavasta istuimesta sen saamat osapisteet, ja katsella siitä erityisesti turvallisuusosio. Turvallisimpia istuimia on nimittäin saattanut saada "huonompia" kokonaispisteitä, kun niissä on ollut vaikkapa huonoksi koettu lapsen maisemien katselu auton ikkunasta. Ja vastaavasti vähemmän turvallisia nousseet pisteissä kun on koettu vaikka helpoksi asentaa. Tiukin turvallisuuden testi Euroopassa on ruotsalainen Plus-testi, joten sen läpäissyt istuin on siinä mielessä ainakin hyvä valinta
2. Turvavyöllä autoon kiinnitettävä istuin on yhtä "hyvä" kuin isofix. Toisinaan jopa parempi!
Lisäksi istuimen vyökiinnitys mahdollistaa pidempään menemisen turvallisesti selkä menosuuntaan, sillä isofixeihin liittyy kilorajoituksia. Plussakäyrillä kasvavalle lapselle voi isofixeillä sms (=selkä meno suuntaan) kiinnitettävä istuin jäädä vähän liian aikaisin pieneksi, silloin kun luuston puolesta ei olisi vielä valmis kestämään mahdollista törmäystä istuimessa jossa ollaan kasvot menosuuntaan auton omaa turvavyötä käyttäen.
3. Jos mahdollista, sovita liikkeessä! Kivijaloista on mahdollista saada istuin sovitettavaksi omaan autoon, jolloin ei tarvitse tilailla ja palautella jos ei sovikaan lapselle taikka autoon.
4. Jos löytää kiinnostavan istuimen, niin kannattaa kysyä muilta mielipidettä ja kokemuksia
äkkiä selviää jos siinä onkin jotain vikaa, ongelmia tai huomioitavaa (vaikka eri automalleihin sopimisessa)