Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Eka kysymys: Jos vauvan kanssa lähtee autolla jonnekin kauemmaks vaunulenkille, onko ok vauvaa pitää lenkin ajan turvakaukalossa rattaissa vai onko parempi siirtää vaunukoppaan? Kyseessä olisi ajomatkaa keskimäärin yhteensä 20-40 min ja lenkkeilyä max 1 h. Vauva kun tuntuu tykkäävän nukkua turvakaukalossa ja ei raaskisi siirrellä kaukalosta koppaan ja takaisin, mutta onko tuollainen aika (eli max 1 h 40 min) liian pitkä vauvan olla kaukalossa?

Toisena kysymyksenä imetys istuaaltaan: kuinka välttää rinnoista valuva maito vauvan ja itsensä päälle? Oon tähän mennessä imettäny vain kyljelleen ja nyt kun rupesin istualtaan harjottelemaan, tuntuu se hankalalle kun sillon kun vauva päästää rinnasta irti, maito valuu vauvan ja mun päälle, luulin että puklu on pahin sottaaja mutta sitä maitoahan valuu kamalasti sieltä, vauvan paidan hiha meni kauttaaltaan märäksi ja lisäksi mulla housut meni vaihtoon. Vai onko tämä ongelma mille ei mahda mitään 😁

Mä myttäsin harson aina sinne vauvan alle, niin jos vauva päästi irti, sai äkkiä harson tissin eteen 😄 tai sitten tosiaan pumpulla pahimmat suihkut ensin alta pois.
 
Tuohon untuvapussiaiheeseen jatkoksi, että miten sitten turvaistuimen kanssa. Viime talvena untuvapussi oli turvakaukalon kanssa superkätevä, mutta ensi talvena käytössä on turvaistuin ja sitähän säilytetään autossa, kun siinä ei mitään kantokahvoja ole ja painaa yksinäänkin jo vähintään riittävästi. Miten vauvan saa lämpimänä autoon asti? 🤔 Meidän pussi on vielä vanhempaa Voksia niin siinä ei ole niitä isoja aukkoja takana vaan vyöt joutuu pujottelemaan pienistä aukoista.
 
Tuohon untuvapussiaiheeseen jatkoksi, että miten sitten turvaistuimen kanssa. Viime talvena untuvapussi oli turvakaukalon kanssa superkätevä, mutta ensi talvena käytössä on turvaistuin ja sitähän säilytetään autossa, kun siinä ei mitään kantokahvoja ole ja painaa yksinäänkin jo vähintään riittävästi. Miten vauvan saa lämpimänä autoon asti? 🤔 Meidän pussi on vielä vanhempaa Voksia niin siinä ei ole niitä isoja aukkoja takana vaan vyöt joutuu pujottelemaan pienistä aukoista.
Kyseessä ilmeisesti sama lapsi, joka nyt ensi talvena siis n. vuoden ikäinen? Meillä siinä vaiheessa jo toppahaalari, jossa laitetaan autoon. Pidemmillä matkoilla, kun auton ehtii saada kunnolla lämpimäksi, on autoiltu ilman toppavaatteita. Mutta tässä vaiheessa lapsi ei onneksi enää kylmene niin nopeasti kuin vauvana. Sisältä voi ottaa viltin mukaan päälle.
 
Tuohon untuvapussiaiheeseen jatkoksi, että miten sitten turvaistuimen kanssa. Viime talvena untuvapussi oli turvakaukalon kanssa superkätevä, mutta ensi talvena käytössä on turvaistuin ja sitähän säilytetään autossa, kun siinä ei mitään kantokahvoja ole ja painaa yksinäänkin jo vähintään riittävästi. Miten vauvan saa lämpimänä autoon asti? 🤔 Meidän pussi on vielä vanhempaa Voksia niin siinä ei ole niitä isoja aukkoja takana vaan vyöt joutuu pujottelemaan pienistä aukoista.
Me ollaan toimittu niin, että autoon mennään merinovillahaalarissa ja muuten täysissä talvivermeissä. Meillä matka kotiovelta autolle on ehkä 15 metriä ja auto lämmitetään sisätilanlämmittimellä ennen lähtöä, ja lämpeää kyllä nopeasti, vaikkei olisi ehtinyt lämmittääkään.

Jos olisi pitkä matka kotoa autolle tai esilämmittäminen ei olisi mhdollista, katselisin turvaistuinviittoja. Googlaamalla löytyy joitakin vaihtoehtoja, esim. Joku-nimisellä yrityksellä näkyy olevan nyt tilausmahdollisuus auki mittatilausviittoihin. Nuo ovat siis paksua villakangasta ja malliltaan pitkiä, turvaistuimessa ne asettuvat istuimen päälle, "taakse", ja lapsen saa tiiviisti turvavöihin viitan alla.
 
Tuohon untuvapussiaiheeseen jatkoksi, että miten sitten turvaistuimen kanssa. Viime talvena untuvapussi oli turvakaukalon kanssa superkätevä, mutta ensi talvena käytössä on turvaistuin ja sitähän säilytetään autossa, kun siinä ei mitään kantokahvoja ole ja painaa yksinäänkin jo vähintään riittävästi. Miten vauvan saa lämpimänä autoon asti? 🤔 Meidän pussi on vielä vanhempaa Voksia niin siinä ei ole niitä isoja aukkoja takana vaan vyöt joutuu pujottelemaan pienistä aukoista.
Meillä on talvivauva eikä enää sinä toisena talvena käytetty pussia. Turvaistuimeen vaan talvivermeissä tai sitten lämpimässä välihaalarissa. Villasukat, tumput ja pipo ja tarvittaessa vilttiä päälle. Hyvin pärjättiin. 😊 Niinkuin joku tossa sanoikin, isompi vauva/taapero ei ole enää niin kylmänherkkä, kun oma lämmönsäätely rupeaa toimimaan.
 
Talvivermeiden osalta pohtiin, että miten niiden kanssa saa turvavyöt tarpeeksi lähelle ihoa. Aikuisen on helppo raottaa omaa takkia sopivasti, mutta viispistevaljaiden kanssa tuntuu, että saisi heivata koko haalarin/takin :tears: Siksi aattelin, että untuvapussi olisi hyvä nytkin. Mutta eipä sitä kyllä autoon tarvi mitään hirveän paksua takkia laittaa.

Kiitos kaikille! Tämä on tämmöstä häsläämistä ja opettelemista esikoisen kanssa. Ja vielä, kun meillä itsellä ei ole omaa autoa niin satunnaisilla autoreissuilla ei ehdi tulla kunnon rutiinejakaan autoiluun.
 
Kyllähän esim. Liikenneturva suosittelee, että lapset (ja aikuisetkin) ei matkustaisi autossa toppavaatteissa juurikin sen takia et ne vyöt ei kiristy tarpeeksi. Me ollaan kuljettu taaperon kanssa merinovillahaalarissa talvella. Perillä/lähtiessä puetaan tai riisutaan toppapuku. Musta kyllä tuntuu et ainakin meidän kuumakalle paahtuu turvaistuimeen, jos on takki tai toppapuku päällä ja sit vinkuu ja valittaa koko matkan, et villapuku on siitäkin parempi.
 
Kyllähän esim. Liikenneturva suosittelee, että lapset (ja aikuisetkin) ei matkustaisi autossa toppavaatteissa juurikin sen takia et ne vyöt ei kiristy tarpeeksi. Me ollaan kuljettu taaperon kanssa merinovillahaalarissa talvella. Perillä/lähtiessä puetaan tai riisutaan toppapuku. Musta kyllä tuntuu et ainakin meidän kuumakalle paahtuu turvaistuimeen, jos on takki tai toppapuku päällä ja sit vinkuu ja valittaa koko matkan, et villapuku on siitäkin parempi.
Joo ja siis ei meilläkään mitään paksuja ulkovaatteita ole autossa pidetty talvisinkaan. Tai otettu takki pois ja jätetty toppahousut jalkaan. Auto kuitenkin lämpiää nopeasti, vaikka olisi kylmäkin.
 
Talvivermeiden osalta pohtiin, että miten niiden kanssa saa turvavyöt tarpeeksi lähelle ihoa. Aikuisen on helppo raottaa omaa takkia sopivasti, mutta viispistevaljaiden kanssa tuntuu, että saisi heivata koko haalarin/takin :tears: Siksi aattelin, että untuvapussi olisi hyvä nytkin. Mutta eipä sitä kyllä autoon tarvi mitään hirveän paksua takkia laittaa.

Kiitos kaikille! Tämä on tämmöstä häsläämistä ja opettelemista esikoisen kanssa. Ja vielä, kun meillä itsellä ei ole omaa autoa niin satunnaisilla autoreissuilla ei ehdi tulla kunnon rutiinejakaan autoiluun.
Minäkin aina etukäteen mietin kaikenmaailman juttuja, mutta sitten ne kuitenkin lutviutuvat aina jotenkin. 😁
 
Talvivermeiden osalta pohtiin, että miten niiden kanssa saa turvavyöt tarpeeksi lähelle ihoa. Aikuisen on helppo raottaa omaa takkia sopivasti, mutta viispistevaljaiden kanssa tuntuu, että saisi heivata koko haalarin/takin :tears: Siksi aattelin, että untuvapussi olisi hyvä nytkin. Mutta eipä sitä kyllä autoon tarvi mitään hirveän paksua takkia laittaa.

Kiitos kaikille! Tämä on tämmöstä häsläämistä ja opettelemista esikoisen kanssa. Ja vielä, kun meillä itsellä ei ole omaa autoa niin satunnaisilla autoreissuilla ei ehdi tulla kunnon rutiinejakaan autoiluun.

Meillä myös eka talvi nyt turvaistuimessa. Olen ajatellut että laitetaan auto etukäteen lämpiämään, lapselle merinovillahaalari tms ja autolle takin/viltin sisässä jos oikein paukkupakkanen. Turvaistuinviitan hankkimista varmuuden vuoksi olen harkinnut. En halua että kuljetetaan toppavaatteissa koska se on turvallisuusriski, vöitä ei saa tarpeeksi kireälle ja törmäyksessä voi luiskahtaa pois vöistä.
 
Imetyskysymys: olen kuullut useasti, että yöimetykset on helppo hoitaa perhepedissä kun kyljellään vaan nukkuu ja hyvä kun herääkään kun vauva syö. Niin siis miten? Voitteko siis imettää molemmista rinnoista samalla kyljellä nukkuen? Itsellä on pakko imettää molemmat rinnat samalla kerralla tai ainakin yön aikana, muuten pakkautuu tosi kipeästi. Niinpä siirtelen vauvaa ei-niin-kätevästi puolelta toiselle ja vaihtelen samalla kylkeä itse.
Miten muut hoitelee nuo yöimetykset kyljellään niin kätevästi?
 
Imetyskysymys: olen kuullut useasti, että yöimetykset on helppo hoitaa perhepedissä kun kyljellään vaan nukkuu ja hyvä kun herääkään kun vauva syö. Niin siis miten? Voitteko siis imettää molemmista rinnoista samalla kyljellä nukkuen? Itsellä on pakko imettää molemmat rinnat samalla kerralla tai ainakin yön aikana, muuten pakkautuu tosi kipeästi. Niinpä siirtelen vauvaa ei-niin-kätevästi puolelta toiselle ja vaihtelen samalla kylkeä itse.
Miten muut hoitelee nuo yöimetykset kyljellään niin kätevästi?
Mä ainakin saan imetettyä kun käännyn vähän enemmän vatsalleni myös "ylemmän" rinnan. Edes jotain hyötyä riippuvista rinnoista 😅
 
Imetyskysymys: olen kuullut useasti, että yöimetykset on helppo hoitaa perhepedissä kun kyljellään vaan nukkuu ja hyvä kun herääkään kun vauva syö. Niin siis miten? Voitteko siis imettää molemmista rinnoista samalla kyljellä nukkuen? Itsellä on pakko imettää molemmat rinnat samalla kerralla tai ainakin yön aikana, muuten pakkautuu tosi kipeästi. Niinpä siirtelen vauvaa ei-niin-kätevästi puolelta toiselle ja vaihtelen samalla kylkeä itse.
Miten muut hoitelee nuo yöimetykset kyljellään niin kätevästi?
Mie jouduin kanssa kääntyilemään, kun ei tissit ylettäneet. Saatoin myös ensin imettää selällään toisesta ja sitten toisesta siten, että nukahdin sitten sille kyljelle.
 
Ei toppavaatteita turvaistuimeen, edes aikuisten ei ole suositeltavaa pitää toppaa autossa, että vyöt saa hyvin. Meillä 6v on tähän mennessä pitänyt säästä&tilanteesta riippuen joko collegehaalaria, villahaalaria tai molempia yhdessä, ja/tai villakerrastoa sisävaatteiden alle. Riippuen ihan siis millä säällä autoillaan ja mistä minne. Toki villasukat, lapaset/rukkaset, hattu. Ihan yhdenkäden sormilla saa laskea kerrat milloin ollut jostain syystä toppaa autossa. Pienempänä käärittiin vilttiin kävelymatkaksi, jos oli oikein kylmä, kova tuuli tai satoi (vesisateella toki ohut takki, ettei kastu).

Mun autoa ei saa edes esilämmitykseen, ellei laita tyhjäkäynnille. 😅 Joten lähes aina menty täysin kylmään autoon ja siitä lähtiessä käynnistetty, lämpiää kyllä melko nopeasti, enkä muista lapsen valittaneen kylmää kovin montaa kertaa enää lähdön jälkeen, ja automatkan jälkeen tiiviissä penkissä niin lämmin lapsi, että toppaan olis läkähtynyt. Kovemmalla pakkasella toki ihan vaan kylmä ilma kasvoilla&hengitettynä ja kylmä penkki mihin istua, niin joskus kommentoinut kylmää, mutta se ollut vain ihan hetkellinen.
 
Imetyskysymys: olen kuullut useasti, että yöimetykset on helppo hoitaa perhepedissä kun kyljellään vaan nukkuu ja hyvä kun herääkään kun vauva syö. Niin siis miten? Voitteko siis imettää molemmista rinnoista samalla kyljellä nukkuen? Itsellä on pakko imettää molemmat rinnat samalla kerralla tai ainakin yön aikana, muuten pakkautuu tosi kipeästi. Niinpä siirtelen vauvaa ei-niin-kätevästi puolelta toiselle ja vaihtelen samalla kylkeä itse.
Miten muut hoitelee nuo yöimetykset kyljellään niin kätevästi?
Onnistuu joo, kääntyy vaan lisää, että on jo puolittain vatsallaan. 😁 Ei toki välttämättä ihan pienen kanssa, mutta esim nyt toi 10kk ikäinen niin vähän havahdun kitinään ja tissin etsintään, jolloin tarvittaessa parannan asentoani ja jatkan unia. 🤣 Tosin pari kertaa on käynyt kahdelle unessatouhuajalle pikkumoka, mä en ole unissani varmistanut että vauva saa nännin suuhun ja vastaavasti vauva käynyt vain imemään jostain "melkein oikeasta" niin lopputuloksena ollut kunnon fritsu tississä nännin vieressä. 🤣
 
Onnistuu joo, kääntyy vaan lisää, että on jo puolittain vatsallaan. 😁 Ei toki välttämättä ihan pienen kanssa, mutta esim nyt toi 10kk ikäinen niin vähän havahdun kitinään ja tissin etsintään, jolloin tarvittaessa parannan asentoani ja jatkan unia. 🤣 Tosin pari kertaa on käynyt kahdelle unessatouhuajalle pikkumoka, mä en ole unissani varmistanut että vauva saa nännin suuhun ja vastaavasti vauva käynyt vain imemään jostain "melkein oikeasta" niin lopputuloksena ollut kunnon fritsu tississä nännin vieressä. 🤣
Tuohon, aivan pienen vieressä nukkujan / imettämisiin liittyen. Pienen alle tyynyliina, jonka avulla vetää häntä sängyssä ylöspäin oman tyynyn korkeudelle aina imetyksen loputtua niin ei tartte pelätä päälle kääntymistä. Alasvedolla saa hänet takaisin imetyskorkeudelle.
 
Imetyskysymys: olen kuullut useasti, että yöimetykset on helppo hoitaa perhepedissä kun kyljellään vaan nukkuu ja hyvä kun herääkään kun vauva syö. Niin siis miten? Voitteko siis imettää molemmista rinnoista samalla kyljellä nukkuen? Itsellä on pakko imettää molemmat rinnat samalla kerralla tai ainakin yön aikana, muuten pakkautuu tosi kipeästi. Niinpä siirtelen vauvaa ei-niin-kätevästi puolelta toiselle ja vaihtelen samalla kylkeä itse.
Miten muut hoitelee nuo yöimetykset kyljellään niin kätevästi?
Esikoisen kanssa siirtelin häntä puolelta toiselle kun en saanut samalta puolelta imetettyä molemmista rinnoista. En vaan tajunnut miten sen saisi toimimaan. Nyt tämän toisen kanssa sujuu tosi hyvin samalta puolelta molemmista rinnoista imettäminen enkä ymmärtää mikä siinä oli niin vaikeaa kolme vuotta sitten. 😅
 
Esikoisen kanssa siirtelin häntä puolelta toiselle kun en saanut samalta puolelta imetettyä molemmista rinnoista. En vaan tajunnut miten sen saisi toimimaan. Nyt tämän toisen kanssa sujuu tosi hyvin samalta puolelta molemmista rinnoista imettäminen enkä ymmärtää mikä siinä oli niin vaikeaa kolme vuotta sitten. 😅
Mä aina siirsin vauvaa ja vaihdoin kylkeä kun vaihdoin tissiä. En edes tajunnut että samalta kyljeltä voi yrittää syöttää molemmat tissit. Mulla on vaan se kun itselläkin on tarve vaihtaa kylkeä niin se oli helppo vaihtaa kun vaihtoi tissiä. Eli Mä en kokenut mitään ongelmaa siinä kyljen vaihtamisessa. Tuntui itsestä vaan hyvälle kun ei tarvinu samassa asennossa olla liian pitkään ja sai vaihtaa kylkeä.
 
Mäkään en oo osannu aatella, että voisi samalta kyljeltä yrittää molemmat puolet syöttää. Mutta mäkin tykkään vaihtaa omaa asentoa, kun alkaa sattumaan yhellä kyljellä nukkuminen, niin mukava vain vaihtaa puolta.
 
Takaisin
Top