Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

En oo varma onko täällä erillistä osiota vauvan ruokailuille, mutta kun kohta on edessä kiinteiden aloitus ja haluaisin myös marjoja antaa, niin kuinka ne kannattaa soseuttaa? Voiko vaan lusikalla/haarukalla muussata marjat pieni määrä kerrallaan vai pitääkö/kannattaako mieluummin sauvasekoitinta käyttää ja kerralla isompi satsi?
Itse taisin ihan alkuun soseuttaa kaiken sauvalla. Menee ne kuoretkin pienemmäksi ja oli nopeampaa. Mutta heti, kun ruokailu alkoi sujua sai haarukkamuussattuja ja pian jo muussasi marjat kädessä/suussa itse. Halusin, ettei opi syömään pelkästään sileitä ruokia vaan oppii, että ruoissa on erilaisia tekstuureja.

Mä muussasin mustikat ja puolukat+ karpalot maustemorttelissa. Niitähän annetaan alussa se yksi tai kaksi kpl/ kerta.
Mustikka kovettaa vatsaa! Mansikkaa annoin viipaleina ja vadelmat pieninä palasina...
Omenaa laitoin alussa kuorettomana raasteena kypsymään puuron joukkoon. Sitten siirryin kuutioihin.
Omenassa ja tuorekurkussa kuori (tuoreena) on närästystä aiheuttava , josta syystä eka vuoden annoin niiitä aina vain kuorittuina...

En oo varma onko täällä erillistä osiota vauvan ruokailuille, mutta kun kohta on edessä kiinteiden aloitus ja haluaisin myös marjoja antaa, niin kuinka ne kannattaa soseuttaa? Voiko vaan lusikalla/haarukalla muussata marjat pieni määrä kerrallaan vai pitääkö/kannattaako mieluummin sauvasekoitinta käyttää ja kerralla isompi satsi?
Jos marjoja käyttää arjessa muutenkin, niin mielestäni satsi soseeksi/muussatuksi kerrallaan on kätevämpi. Aina tuoretta, eikä tarvitse miettiä pilaantumista.

Pakko nyt kysyä tätä, ihan liikaa oon tätä itsekseni miettinyt 😅🙈

Mutta siis, kun nyt lähestytään pimeää vuodenaikaa, olen miettinyt, onko alle vuoden ikäisen vauvan kanssa hyvä lähteä vaunulenkille esim klo 17 aikaan, kun ulkona on jo pimeää. Kun sitä painotetaan, että valaistuksella hyvä luoda vauvalle käsitystä vuorokausirytmistä, niin että päiväaikaan on valoisaa ja yöllä pimeää. Kotonahan tämä on helppoa, kun pitää päiväaikaan valoja päällä jos ulkona on pimeää ja kesällä taas laittaa verhoja kiinni ilta-ja yöaikaan.

En tiedä ajattelenko liikaa tuota, harmittaisi toisaalta jos iltapäivällä ei enää kohta vaunulenkeillä kävisi, mutta toisaalta taas haluisin että sopivan valaistuksen avulla tukee vauvan rytmiä.

Ei tähän varmaan oikeaa vastausta ole, mutta kiinnostaisi tietää, mitä muut ajattelevat 😄

Mutta siis, kun nyt lähestytään pimeää vuodenaikaa, olen miettinyt, onko alle vuoden ikäisen vauvan kanssa hyvä lähteä vaunulenkille esim klo 17 aikaan, kun ulkona on jo pimeää. Kun sitä painotetaan, että valaistuksella hyvä luoda vauvalle käsitystä vuorokausirytmistä, niin että päiväaikaan on valoisaa ja yöllä pimeää. Kotonahan tämä on helppoa, kun pitää päiväaikaan valoja päällä jos ulkona on pimeää ja kesällä taas laittaa verhoja kiinni ilta-ja yöaikaan.

En tiedä ajattelenko liikaa tuota, harmittaisi toisaalta jos iltapäivällä ei enää kohta vaunulenkeillä kävisi, mutta toisaalta taas haluisin että sopivan valaistuksen avulla tukee vauvan rytmiä.

Ei tähän varmaan oikeaa vastausta ole, mutta kiinnostaisi tietää, mitä muut ajattelevat 😄
Mie kävin kyllä lenkillä ihan milloin tuntui hyvältä. Vauvalle tuli parikuukautisena oma rytminsä, joka on sitten muuttunut pikkuhiljaa. Ei se mikään aamurytmi alkuun ollut, mutta rytmi kuitenkin. Jos oltiin liikenteessä pimeän aikaan niin saattoi nukahtaa iltapäikkäreille autoon tai vaunuihin, mutta yöunet kyllä nukkui silti hyvin. 😊

Meillä oli makkarissa, hoitopöydän lähellä ja vessassa käytössä iltaisin ja öisin punainen valo, joka ei stimuloi aivoja kuten päivän valo. Sillä saatiin hyvä ero yölle ja päivälle. Etenkin maalla katuvalojen ulkopuolella oltiin ulkona myös iltahämärässä eikö se vauvaa häirinnyt tai yöuneen vaikuttanut.

Olikohan se niin, että 6 viikon iässä vauvan käsitys päivän ja yön erosta on jo vakiintunut, eikä tarvitse vältellä enää päiväunien nukuttamista pimeässä. Sen sijaan vauva nukkuu päiväunet paremmin pimeässä, eli ei ole tarvetta vältellä pimeää enää päiväsaikaan tuon 6 viikon iän jälkeen. Eli aivan pienenä tuolla valon ja pimeyden erolla on merkitystä päivärytmin muodostumiseen, mutta se ei kestä tosiaan kuin joku ekat 6vk.

Olikohan se niin, että 6 viikon iässä vauvan käsitys päivän ja yön erosta on jo vakiintunut, eikä tarvitse vältellä enää päiväunien nukuttamista pimeässä. Sen sijaan vauva nukkuu päiväunet paremmin pimeässä, eli ei ole tarvetta vältellä pimeää enää päiväsaikaan tuon 6 viikon iän jälkeen. Eli aivan pienenä tuolla valon ja pimeyden erolla on merkitystä päivärytmin muodostumiseen, mutta se ei kestä tosiaan kuin joku ekat 6vk.
Okei, enpä oo tienny tota että se on vain kuuteen viikkoon saakka! Sitten tuntuukin helpommalle lähteä päivällä pimeänkin aikaan lenkille 😄

Vauvan nukuttamiseen liittyen? Ootteko käyttäneet pinnasängyssä reunapehmustetta? Entä vastasyntyneen kanssa jotain kosteussuojaa patjassa aluslakanan lisäksi?

Vauvan nukuttamiseen liittyen? Ootteko käyttäneet pinnasängyssä reunapehmustetta? Entä vastasyntyneen kanssa jotain kosteussuojaa patjassa aluslakanan lisäksi?
En käyttänyt kosteussuojaa koska vauvan olisi mahdotonta hengittää sen läpi. Eikä meillä ole vielä kertaakaan mikään sänky vaipan pisseistä kastunut.
Milla oli reunasuojat mutta patjan ja suojan välissä oli 2 cm korkea hengirysrako ja suojat sidottuina tosi napakkaa myös alareunoistaan pelkän yläreunan sijaan. Niin ei niitä voinut suuhunsa imeä.

Meillä ollut sekä reunapehmuste, että patjansuoja. Patjansuoja lakanan alla lähinnä puklujen varalta, vaikka pään alla ollut myös erillinen harso. Mutta kaiken varalta. Ostin kehdon käytettynä ja siinä oli patjassa pissatahroja, joten joskus voi kehtoikäiseltä tulla myös pissa vaipasta ohi.

Meillä oli sekä kosteussuoja että reunapehmuste. Sen verran tuli pukluja ja ohivuotoja, että patja olisi ilman kosteussuojaa varmasti kastunut. Reunapehmuste otettiin pois, kun lapsi alkoi olla niin liikkuva, että se alkoi olla vaarallinen.

Meillä ei ole ollut kumpaakaan vastasyntyneellä, reunapehmustetta ei missään vaiheessa. Meillä oli vastasyntyneelle vuokrattu ensisänky, jonka patjasta tiedettiin, että tullaan heittämään se roskiin käytön jälkeen (tosi ekologista, jep 🌚), joten ei koettu tarpeelliseksi sitä suojata. Olin muutenkin niin super hysteerinen ja lukenut liikaa jenkkiunikonsulttien someja. 🙈 Nykyään on kosteussuoja, mutta reunapehmustetta ei olla osattu kaivata.

Meillä ei ole ollut kumpaakaan ja lapsi nyt 1v8kk. Kosteussuoja löytyy ja varmaan tulee myöhemmin käyttöön. En uskaltanut käyttää tukehtumisen pelossa, eikä sellaisia suositellakaan Tukesin puolesta juurikin siitä syystä.

Meillä oli ohut laidanmyötäinen reunapehmuste, mutta ei erillistä kosteussuojaa. Hankittiin Aerosleep-patja, jonka petauspatja toimii itsessään patjansuojuksena, mutta vauva voi hengittää sen läpi jos kääntyisi vahingossa kasvot patjaan. Petari on sellasta hunajakennomaista matskua, jonka saa pestä pesukoneessa ja se kuivuu hetkessä. Suojasi patjaa tosi hyvin, testattu kaikilla eritteillä! 😂

Miten toteuttaa touhukkaalle taaperolle ilmakylvyt, jos vaippa-alueen iho on ärtynyt? Sehän pissaa ja kakkaa ympäriinsä, kun ei vielä pottaile 😅

Töissä ainakin aina vaipanvaihdon yhteydessä jätettiin ilman vaippaa hetkeksi. Ja siinähän on hyvä sauma harjoitella potalle samalla. Potta siihen huoneeseen missä oleskelette, niin nopea käyttää. Kakkavahinkoja ei ikinä tullut ja pissaakin harvemmin. Kakan tekemisen kerkeää kyllä nähdä 😅 eikä sitä pissaakaan koko ajan tule. Jos yksi pissavahinkl tulee, niin pitää sitä varten luutun lähellä, pääsee nopeasti siivoaan.

Miten toteuttaa touhukkaalle taaperolle ilmakylvyt, jos vaippa-alueen iho on ärtynyt? Sehän pissaa ja kakkaa ympäriinsä, kun ei vielä pottaile 😅
Kannattaa yrittää hyödyntää hampaiden pesut ja tehdä niistä samalla kylppärissä ilmakylpyaikaa.
Mulla on kylppärissä potta määrätyn "maton" eli paksun kylpyhuoneen lattiamattopyyhkeen päällä ja hänet istutetaan aina automaattisesti potalle välittömästi vaipan irrotuksen jälkeen. Eli ensin vaippa pois, sitten potalle ja pyllyn pesulle ja sen jälkeen alkaa käsien pesu + kuivaus, hampaiden pesu... Sangen usein hän myös pääsee paljaspylkyisenä takaisin potalle kun minä pesen hampaitani...Muutaman kuukauden ajan pottaan on myös tullut lähes samantien pissi. Matton rooli on lämmittää varpaita ja imeä vahingon sattuessa myös nestettä.
Oletko kokeillut vuorotella eri merkkisiä ja tyyppisiä vaippoja ? Se on ollut meille toimiva ratkaisu.
Ja kuten @problemsolved tuossa edellä kirjoitti, niin ei niitä biotuotteita sieltä kokoajan ulos suihkua tai ähisty.

Mites isomman vauvan vaipanvaihto ja peppupesu? Mä oon tähän mennessä nauttinut vaipan vaihdoista, kun se on ollut samalla hauska seurusteluhetki vauvan kanssa, mutta nyt vauva ei ollenkaa enää malta hoitotasolla olla, vaan kääntyy vimmatusti mahalleen tai nostelee jalkoja mahan päälle ja vaipanvaihto alkanut joka kerta jo melkein ahdistamaan, kun se on niin vaikeaa 🥴

Onko se tälläistä sitten koko loppuaika? 😅 Ja miten pesette pepun vedellä, kun lasta ei saa enää lavuaariin järkevästi nostettua? Suihkussa? Sekin tuntuu kauheen vaivalloiselle hommalle, jos kakkaa tulee 5 kertaa päivässä 😅

Takaisin