Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Onko kokeneemmille vinkkejä, miten ihmeessä vauvan (vastasyntyneen) saa syömisen jälkeen nukahtamaan? Heti alkaa huuto, kun yrittää siirtää vauvan unille, vaikka olisi nukahtanut rinnalle. Vauva (eka lapsi) on 4 vuorokautta, ja tunnen itseni ihan kädettömäksi, kun en osaa rauhoittaa häntä.
Onnittelut vauvasta!
Alkumetrit ja ensivuorokaudet ovat myös vauvalle aivan uutta, joten nukahtamisen taito syntyy useimmiten yhteistyöllä. Miten toimit vauvan kanssa sairaalassa, vai pääsitköhän heti kotiin. Minulle sairaalassa korostettiin lämpöä, läheisyyttä ja kiirettömyyttä.
Tiskit saavat olla tiskaamatta ja pölyt pyyhkimättä vauvan ensi viikkojen aikaan. Olisi ihanaa jos pystyisit vain olemaan vauvakuplassa ulkopuolisista asioista välittämättä- joku toinen ruokkisi sinua ja hoitaisi muutkin arkiset askareet.

Minulla poika nukkui ensimmäiset kolme viikkoa (oltiin viikko sairaalassa ja pari viikkoa kotona) melkein aina vieressä, eli syötin häntä öin ja usein päivisinkin isossa sängyssä ja siirsin vain itseni pois pojan jäädessä aina paikalleen. Yritin kyllä siirtää häntä omaan sänkyyn, mutta heikoin tuloksin... Minulla poika imi tissiä joskus 10min, joskus puolituntia nauttien läheisyydestä johon massuaikaan oli tottunut. Alussa myös ne syöttövälit olivat tosi lyhyitä, ennätti vain vessassa käydä ja ehkä valmiin voileivän syödä kun vauva jo heräsi.
No, sitä vieressä nukuttamista helpotti kotona se että minä olin vauvan kanssa kaksin, joten vauvalle oli tilaa olla keskellä sänkyä ja minulla tilaa olla imettämässä vuoroin oikealla ja vasemmalla puolella.
Vauvan pinnasänky on isossa sängyssä kiinni ja toisella puolella on seinä, joten vauvan tippumistakaan ei alussa tarvinnut pelätä.
Perussääntö oli että vauva on "ylempänä" eli lähempänä sängyn päätyä sängyssä kuin minä, jotta en vahingossa väsyneenä kääntäsi itseäni tai peittoa hänen päälleen.
Aikuisten tyynyliina vauvan alla helpottaa pienen liikuttelemista, toimii "pulkkana" jolla pientä voi kevyesti ja hitaasti vetää.
Myös makuuhuoneen lämpötilalla ja vedottomuudella on iso merkitys, pientä voi yksinkertaisesti palella ilman toisen ihmisen lämpöä. Pienillä kehon kyky tuottaa ja säädellä lämpöä on vasta kehittymässä. Minulla poikaa rauhoitti "pupuhattu", eli pehmeä ainopupu unilelu päälaen taakse laitettuna (päästä haihtuu tosi paljon lämpöä). Pupuhattua pidin jo imetysvaiheessa pojan päässä kiinni, niin päällä oli tasaisen lämmintä imetyksen loputtua.
Oma juttunsa on tuleeko maitoa tarpeeksi, kireät kielijänteet ym . Älä arkaile pyytää apua esim. neuvolasta. Tuleeko neuvolatäti eka kerralla kotikäynnille? Ja synnytysosastolle sairaalaan saa soittaa, kuten varmaan sieltä lähtiessä kertoivatkin. Ja tänne foorumille voi tulla meidän muiden kokemuksia kysymään, yksin ei kannata/saa pieniäkään asioita murehtia!
 
Komppaan muita. Lämmin käärö ympärille imetyksen ajaksi ja nostaa sitten käärössä sänkyyn ettei lämpötila muutu. Kohinaa tvs. taustalle (äänimaisema samankaltainen kuin kohdussa). Sänky tarpeeksi pesämäinen. Meillä oli samoja haasteita jossain välissä kummankin kanssa.
Tsemppiä, kyllä se siitä. Muistan tuon kädettömän olon oikein hyvin. :red-heart:
Tästä kohinasta meille sanottiin neuvolassa, ettei sitä saisi alle kaksiviikkoisilla käyttää, koska niin kohtumainen äänimaisema voi johtaa siihen, ettei lapsi muista hengittää. Me oltiin white noisea kanssa käytetty, muttei tuon jälkeen enää uskallettu... Varmasti aivan äärimmäisen harvinaista, mutta sellainen riski kuitenkin, johon kannattanee suhtautua vakavasti. En tiedä, miten yleisesti tämä on tiedossa, mutta oma neuvolan th on kokenut ja erittäin luotettu auktoriteetti itselleni. 😅
 
Tästä kohinasta meille sanottiin neuvolassa, ettei sitä saisi alle kaksiviikkoisilla käyttää, koska niin kohtumainen äänimaisema voi johtaa siihen, ettei lapsi muista hengittää. Me oltiin white noisea kanssa käytetty, muttei tuon jälkeen enää uskallettu... Varmasti aivan äärimmäisen harvinaista, mutta sellainen riski kuitenkin, johon kannattanee suhtautua vakavasti. En tiedä, miten yleisesti tämä on tiedossa, mutta oma neuvolan th on kokenut ja erittäin luotettu auktoriteetti itselleni. 😅

Hyvä kuulla! :thumbs-up:
 
Kiitos kaikille neuvoista! Ollaan nyt yritetty (etenkin siis öisin) imettää peittoon käärittynä, että olosuhteet olisivat mahdollisimman tasaiset, ja pitää nukahtamisen jälkeen sylissä ja kääntää siinä jo selkämakuulle, että sänkyyn siirto olisi helppo.

Perhepetiin varmaan vauva nukahtaisi helposti, mutta epäilyttää, onko meillä liian kapea sänky, jos puolisokin nukkuu siinä (emme toivoisi hänen päätyvän sohvallemme, se on epämukava). Kuinka paljon vauvalla pitää olla tilaa perhepedissä, vai onko hän kokoajan imetysetäisyydellä? Jos sängyssä ei ole reunoja, niin pitäis varmaan siirtää sänky seinön viereen, ja vauva nukkuisi aina seinön puolella?
 
Kiitos kaikille neuvoista! Ollaan nyt yritetty (etenkin siis öisin) imettää peittoon käärittynä, että olosuhteet olisivat mahdollisimman tasaiset, ja pitää nukahtamisen jälkeen sylissä ja kääntää siinä jo selkämakuulle, että sänkyyn siirto olisi helppo.

Perhepetiin varmaan vauva nukahtaisi helposti, mutta epäilyttää, onko meillä liian kapea sänky, jos puolisokin nukkuu siinä (emme toivoisi hänen päätyvän sohvallemme, se on epämukava). Kuinka paljon vauvalla pitää olla tilaa perhepedissä, vai onko hän kokoajan imetysetäisyydellä? Jos sängyssä ei ole reunoja, niin pitäis varmaan siirtää sänky seinön viereen, ja vauva nukkuisi aina seinön puolella?
Vauva seinän puolelle/keskelle. Sängyn ja seinän välissä voi olla n 5cm rako lisätilaa tuomassa. Mulla poika "mahtuu" tyynyliinan päälle eli 40cm leveyteen. Imetän hänet siinä ja siirrän sen jälkeen itseni sivummalle ja jalkopäätyyn päin niin että mun pää on on hänen vatsansa korkeudella. Välillä vedän poikaa tyynyliinan avulla sängyn päätyyn päin.
 
Kiitos kaikille neuvoista! Ollaan nyt yritetty (etenkin siis öisin) imettää peittoon käärittynä, että olosuhteet olisivat mahdollisimman tasaiset, ja pitää nukahtamisen jälkeen sylissä ja kääntää siinä jo selkämakuulle, että sänkyyn siirto olisi helppo.

Perhepetiin varmaan vauva nukahtaisi helposti, mutta epäilyttää, onko meillä liian kapea sänky, jos puolisokin nukkuu siinä (emme toivoisi hänen päätyvän sohvallemme, se on epämukava). Kuinka paljon vauvalla pitää olla tilaa perhepedissä, vai onko hän kokoajan imetysetäisyydellä? Jos sängyssä ei ole reunoja, niin pitäis varmaan siirtää sänky seinön viereen, ja vauva nukkuisi aina seinön puolella?

Mahtuisiko vauvan sänky seinän ja sänkynne väliin sivuvaunuksi?
 
Mahtuisiko vauvan sänky seinän ja sänkynne väliin sivuvaunuksi?
Vauvan sänkyämme (joku moweo-ensisänky tms. ostettiin tuttavalta) ei saa kiinnitettyä meidän sänkyyn, ja ohjeissa kiellettiin ehdottomasti käyttämästä sivuvaununa, jos ei ole kiinnitetty. Toki jos olisi seinän ja sängyn välissä, ei pääsisi liikkumaan, mutta mitenhän vauvan siirtely ja nostelu onnistuisi, kun ei olisi pitkää sivua vapaana, vaan jalkopäädystä pitäisi.
 
Vauvan sänkyämme (joku moweo-ensisänky tms. ostettiin tuttavalta) ei saa kiinnitettyä meidän sänkyyn, ja ohjeissa kiellettiin ehdottomasti käyttämästä sivuvaununa, jos ei ole kiinnitetty. Toki jos olisi seinän ja sängyn välissä, ei pääsisi liikkumaan, mutta mitenhän vauvan siirtely ja nostelu onnistuisi, kun ei olisi pitkää sivua vapaana, vaan jalkopäädystä pitäisi.
Kannattaa vain rohkeasti kokeilla miten se luonnistuu. Vauvat kasvavat nyt niin kovaa vauhtia, että mikä hyvä tänään voi olla täysin tarpeeton + toimimaton jo parin kuukauden päästä.
 
Mies lämmitti vauvan sängyn sillä aikaa kun minä syötin. Meillä oli käytössä sähkökäyttöinen lämpöpeitto. Se oli lapsen sängyssä ja otettiin pois juuri ennen kuin laskin vauvan sylistä sänkyyn. Pidin käsiä vielä vauvan sivulla/päällä hetken ja kun hetki oli otollinen, pääsin irti.

Meillä perhepeti ei ollut mahdollinen, koska olen niin sikeäuninen.
 
Junailuun vielä(paljon reissattu väliä Helsinki-Kuopio). Jos sattuu huono tuuri ja juna on korkealattiapendolino niin junaan noustessa konnari kyllä auttaa. Samaten konnari voi auttaa vaunut ulos, mä pyydän apua nostamiseen jo kun edelliseltä asemalta on lähdetty ja konnari tarkastaa lippuja.

Vaunut saa ottaa kaikkiin kaukojuniin. Lapsen iästä riippuu, kantsiiko ottaa viereinen paikka itselle. Sylivauvalle kannattaa, konttaavalle ja liikkuvalle ei kannata. Pienestä asti voi mennä jo leikkivaunuun, siellä ollaan käyty jo 8kk ikäisen kanssa.

Ärsyttävin asia: junan ravintolassa ei ole syöttötuolia. Eli jos haluat itse käydä kahvilla niin lasta ei saa oikein syömään sinne näppärästi.

Ehdottomasti suosittelen junaa noin pitkälle matkalle. Vaikka lapsi rääkyisi, matka jatkuu ja voi hyssytellä sylissä.
Onko IC:ssä aina esteetön pääsy vaunuun (invaovesta) ja pendolinoissa ne kauhean korkeat ja kapeat pyörät? Jos ostaa IC:n nelosvaunuun sen paikan, jonka edessä on tyhjää tilaa, saako vaunut olla siinä siis koko matkan? Suunnitellaan matkaa ja vauva ei viihdy koko aikaa sylissä, toiveissa olisi, että saisi köllötellä vaunuissaankin...

Ps. Kaiken tässäkin ketjussa stressaamiseni jälkeen meillä on tyytyväinen, hyvin nukkuva vauva 💕
 
Onko IC:ssä aina esteetön pääsy vaunuun (invaovesta) ja pendolinoissa ne kauhean korkeat ja kapeat pyörät? Jos ostaa IC:n nelosvaunuun sen paikan, jonka edessä on tyhjää tilaa, saako vaunut olla siinä siis koko matkan? Suunnitellaan matkaa ja vauva ei viihdy koko aikaa sylissä, toiveissa olisi, että saisi köllötellä vaunuissaankin...

Ps. Kaiken tässäkin ketjussa stressaamiseni jälkeen meillä on tyytyväinen, hyvin nukkuva vauva 💕
Jos joku on ostanut itselleen sen pyörätuolipaikan, niin vaunut ei siinä voi olla. Jos vaunuja on paljon, niin silloin konnari ohjaa niitä kasaamaan ja siirtämäön tavarahyllyille. Minä tulin huhtikuussa Kajaani-Hki, parhaimmillaan oli 9 vaunut. Mun isoa emmanjungan koppaa+runkoa ei tarvinnut siirtää/kasata minnekkään.
Noloimpia on tilanteet, jossa lapsi tulee vaunujen vierellä junaan kävellen sisälle, vaunut tyrkätään tavaroineen invapaikalle ja vanhemmat+lapsi poistuvat muualle junaan.
Junien paikoista ja niiden sijoittelusta on vr-sivuilla mielestäni hyvät pohjapiirtokset, kannattaa tutustua.
 
Jos joku on ostanut itselleen sen pyörätuolipaikan, niin vaunut ei siinä voi olla. Jos vaunuja on paljon, niin silloin konnari ohjaa niitä kasaamaan ja siirtämäön tavarahyllyille. Minä tulin huhtikuussa Kajaani-Hki, parhaimmillaan oli 9 vaunut. Mun isoa emmanjungan koppaa+runkoa ei tarvinnut siirtää/kasata minnekkään.
Noloimpia on tilanteet, jossa lapsi tulee vaunujen vierellä junaan kävellen sisälle, vaunut tyrkätään tavaroineen invapaikalle ja vanhemmat+lapsi poistuvat muualle junaan.
Junien paikoista ja niiden sijoittelusta on vr-sivuilla mielestäni hyvät pohjapiirtokset, kannattaa tutustua.
Tätä mietinkin, että meillä on vanhat Emmaljungat, jotka ovat hirveän isot ja ei niitä kyllä kovin pieneen tilaankaan saa. Mietin, että viihtyisiköhän vauva kantorepussa, jos ottaisi sen mukaan siltä varalta, että vaunuja ei saa mihinkään lähelle.
 
Tätä mietinkin, että meillä on vanhat Emmaljungat, jotka ovat hirveän isot ja ei niitä kyllä kovin pieneen tilaankaan saa. Mietin, että viihtyisiköhän vauva kantorepussa, jos ottaisi sen mukaan siltä varalta, että vaunuja ei saa mihinkään lähelle.
Sulla samanlaiset vaunut kuin meillä. Niissä on kopassa vauvalle ja myös pikkutavaroille hyvin tilaa. Niille järjestyy aina paikka sieltä invapaikan läheltä, konnarit ei niitä edes yritä tavaratilaan laittaa. Osta sinulle ajoissa ennakkoon paikka mahd. läheltä niitä invapaikkoja eli ns. eturivistä, kuitenkin vähintäänkin siitä vaunusta... Silloin siitä on helppo omaa tilaa saada vaunujen avulla pienenkin touhuta. Minä olen saanut paikkani eturiviin vaihdettua, kun ovat vauvan nähneet. Ja yritä nousta junan kyytiin ensinmäisenä, saat itse tyrkätä vaunut niille sopivimpaan paikkaan.
Kokemukseni mukaan muut äidit/isät ovat sangen solidaarisia, kun vain asiansa oikein esittää.
Mikäli jonkun isomman lapsen perhern omat istumapaikat ei ole siinä invavaunussa, niin kuuluu isot matkatavarat, myös vaunut laittaa matkatavarahyllyköihin. Sen voi todeta kameliksi vaunut valjastaneille ja kohti leikkimispaikkavaunua suuntaville. Perusteluiksi riittää, ettei koskaan ei voi tietää milloin se pyörätuoli kyytiin nousee.
Huhtikuussa eräällä äidillä oli kävelevä yli 3v lapsi, matkamaastorattaat + niissä 2 ikean sinistä kassia naruilla kiinni, akustinen kitarakotelo, iso rinkka +makuupussit ja molempien laskettelusukset isossa pussissa. Hän ihmetteli konnarille miksi sukset +rinkka eivät voineet jäädä lattialle/käytävälle matkan ajaksi. (Suksille on junissa omat paikkansa) Juna oli aivan täysi, istumapaikkoja ei ollut myynnissä edes asemalla...
 
Muokattu viimeksi:
En nyt tiedä sopiiko kysymys tämän keskustelun alle mutta kysympä kuitenkin. Oli jäänyt pinnasänkyyn froteesuoja laittamatta ja pissavahingot tietysti kävi. No tottakai lakanasta ja patjan suojasta vauvan pissa päässyt läpi. Hiukan kostealle patja tuntui ja nopeasti kyllä kuivahti/imaisi pissan.. Onko patja nyt käyttökelvoton? Uskallanko käyttää patjaa, pissa ei siis ainakaan vielä patjassa haiskahda. Vaahtomuovipatja siis kyseessä ja varmaan vesipesulla vaan homehtuisi?
 
En nyt tiedä sopiiko kysymys tämän keskustelun alle mutta kysympä kuitenkin. Oli jäänyt pinnasänkyyn froteesuoja laittamatta ja pissavahingot tietysti kävi. No tottakai lakanasta ja patjan suojasta vauvan pissa päässyt läpi. Hiukan kostealle patja tuntui ja nopeasti kyllä kuivahti/imaisi pissan.. Onko patja nyt käyttökelvoton? Uskallanko käyttää patjaa, pissa ei siis ainakaan vielä patjassa haiskahda. Vaahtomuovipatja siis kyseessä ja varmaan vesipesulla vaan homehtuisi?

No, me ollaan ainakin käytetty. Ruokasooda poistaa hajua ja voit kokeilla ripotella sitä reilusti märän kohdan päälle, antaa imeytyä siinä vaikka puoli päivää ja imuroida pois. Itse oon usein vienyt vielä patjan ulos tuulettumaan. Vauvan pissa on onneksi aika laimeaa vielä 🙂
 
En nyt tiedä sopiiko kysymys tämän keskustelun alle mutta kysympä kuitenkin. Oli jäänyt pinnasänkyyn froteesuoja laittamatta ja pissavahingot tietysti kävi. No tottakai lakanasta ja patjan suojasta vauvan pissa päässyt läpi. Hiukan kostealle patja tuntui ja nopeasti kyllä kuivahti/imaisi pissan.. Onko patja nyt käyttökelvoton? Uskallanko käyttää patjaa, pissa ei siis ainakaan vielä patjassa haiskahda. Vaahtomuovipatja siis kyseessä ja varmaan vesipesulla vaan homehtuisi?
Kunnolla kuivattaa niin ei varmaan käyttökelvottomaksi vielä yhdestä kerrasta muutu. Eri asia, jos jatkuvasti ois pissassa. Itse uskaltaisin myös vedellä huuhtaista pissaisen kohdan ja sitten vaan kunnon kuivatus esimerkiksi ulkona.
 
Hei! Ostettiin luonnonkumi tutti. Voiko sen steriloida keittämällä vettä vedenkeittimessä ihan kuumaksi ja kaatamalla tuttien päälle johonkin syvään astiaan?
 
Hei! Ostettiin luonnonkumi tutti. Voiko sen steriloida keittämällä vettä vedenkeittimessä ihan kuumaksi ja kaatamalla tuttien päälle johonkin syvään astiaan?
Keittämistä ei suositella, vaan just noin kuten sanoit: kaatamalla kuumaa vettä luonnonkumista tehdyn tutin päälle astiaan.
 
En nyt tiedä sopiiko kysymys tämän keskustelun alle mutta kysympä kuitenkin. Oli jäänyt pinnasänkyyn froteesuoja laittamatta ja pissavahingot tietysti kävi. No tottakai lakanasta ja patjan suojasta vauvan pissa päässyt läpi. Hiukan kostealle patja tuntui ja nopeasti kyllä kuivahti/imaisi pissan.. Onko patja nyt käyttökelvoton? Uskallanko käyttää patjaa, pissa ei siis ainakaan vielä patjassa haiskahda. Vaahtomuovipatja siis kyseessä ja varmaan vesipesulla vaan homehtuisi?
Pesu ei homehduta vaan kuivumisen hitaus.
Vesipesu tasossa jonkin ritilän / tason/ penkin päällä niin patjan muoto ei muutu. Haalealla vedellä, max40C. Pesuaineina esim ruokasooda veteen liotettuna tai hajusteetonta nestemäistä pesuainetta (astiassa valmiiksi veteen laimennettuna) .
Vettä voi pesun aikaan tai sen lopuksi painella on patjasta pois.
Kuivaaminen tasossa esim hiustenkuivaajalla viileää/ haaleaa puhaltamalla
 
Myös tavallinen tuuletin suunnattuna kuivuvaan patjaan toimii hyvin ja nopeuttaa selvästi kuivumista! Meillä ei ihan pikku vahinkoihin tartuta, mutta isompi vahinko on joskus vaatinut sen vesihuuhtelun ja aina ilmojen salliessa pestään ja kuivataan pihalla isommat petarit. Lapsiperheessä kun sattuu ja tapahtuu koko ajan, ja kuivaksiopettelu ei tapahdu hetkessä.
 
Takaisin
Top