Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Netissä tod.näk kiinakaupoissa oli myynnissä kantajalle hattu joka jatkui yhtenäisenä isona verkkosäkkinä vauvan yli Kantajan vyötärölle saakka. Kantajan käsille= ranteille oli aukot. Meinasin itse raskausaikaan sen tilata, mutta jostain syystä se sitten jäi.
Eikä tarvi olla ees kiinakauppa (vaikka kiinasta varmaan kaikki tulleet silti). Minulla on tällainen: https://www.tavaratalohurrikaani.fi/hyttys-hirvikarpastakki-atom.html

Koko XL ja pienempikin riittäis kantorepun ja vauvan kans. 😊

Meillä nyt 3 kk ikäinen neiti on oppinut kiljumaan ja örisemään 🙄

Tarkoitan siis sellaisia kiljahteluja, jotka on tulleet aiemman höö, höö-ääntelyn tilalle 🙃 Ja aikamoista mörinäörinää muukin ääntely.

Aamulla herätessä kun pötkötellään sängyllä, hoitopöydällä vaipanvaihdossa ja ihan sylissä ( paikallaan ) hengaillessa. Nyt kun aloin miettimään, niin lähinnä paikalla ollessaan tekee tuota.

Onko muilla kokemusta tästä? Ensimmäinen lapsi, eikä kellään läheisistä joilta oon kysellyt, ole samaa ollut. On siis oikeesti todella korkeaa kiljumista, onko vaan innoissaan kun on oppinut tuon? 😄

Meillä nyt 3 kk ikäinen neiti on oppinut kiljumaan ja örisemään 🙄

Tarkoitan siis sellaisia kiljahteluja, jotka on tulleet aiemman höö, höö-ääntelyn tilalle 🙃 Ja aikamoista mörinäörinää muukin ääntely.

Aamulla herätessä kun pötkötellään sängyllä, hoitopöydällä vaipanvaihdossa ja ihan sylissä ( paikallaan ) hengaillessa. Nyt kun aloin miettimään, niin lähinnä paikalla ollessaan tekee tuota.

Onko muilla kokemusta tästä? Ensimmäinen lapsi, eikä kellään läheisistä joilta oon kysellyt, ole samaa ollut. On siis oikeesti todella korkeaa kiljumista, onko vaan innoissaan kun on oppinut tuon? 😄
Todennäköisesti on vaan innoissaan, kun on keksinyt uuden tavan äännellä. Kyllä meillä on ainakin kiljuttu ja möristy ja ölisty ja päristy ja äännelty ihan kaikella tapaa. ☺️ Eiköhän se mee kohta ohi kun uutuuden viehätys häviää. Tsemppiä 😂

Meilläkin jossain 4kk iässä alettiin kiljumaan. Ihan vaan oman äänen testaamista☺️Kyllä siinä korvat koetuksella hetken aikaa, mutta sitten löytys taas jotain muuta uutta ja jännää. Nykyään hän pitää semmosta ihme murinaa jos näkee jotain kiinnostavaa. Mulle tuli äitiydessä yllätyksenä tää vauvan äänien kirjo😂

Joo, niin arvelinkin että on vaan innoissaan uudesta taidosta 😄

Itseä ei haittaa, mutta mies joutuu käyttämään kuulosuojaimia kotona, kun vihloo niin kovasti korvia 🙃

Oli jo menossa lääkäriin, kun ei tajuttu että sen korvakivut johtui ihan tosta kiljumisen taajuudesta. Onneks kuulosuojaimet auttoi, ja kivut häipyi. Kunhan muistaa pitää ne kuulosuojaimet lähettyvillä

Haluaisin tähän kyllä sanoa, että ei tarvitse olla mikään retroauto, ettei isofixiä löydy. Mulla ihan 2000-luvun puolella valmistettu audi, ja siinäkään ei isofixiä ole 🤷‍♀️
Mulla on kans Audi vm. 2008 ja ei tosiaan oo edes isofix-valmiutta 😁 tuttavan vanhemmassa Skodassa taas on.

Isofix on joo ollut pakollinen 2014 lähtien, mutta käytännössä melkein kaikissa 2010 jälkeen valmistetuissa autoissa isofixit ovat. Mulla on jokaisessa omistamassani autossa ne olleet (vanhin taisi olla 2002), tietysti joku aiempi omistaja on ne sinne voinut ostamisen jälkeen asentaa. Jopa äitini pikku-Puntossa (vm. 2004) on isofixit.

Eka kysymys: Jos vauvan kanssa lähtee autolla jonnekin kauemmaks vaunulenkille, onko ok vauvaa pitää lenkin ajan turvakaukalossa rattaissa vai onko parempi siirtää vaunukoppaan? Kyseessä olisi ajomatkaa keskimäärin yhteensä 20-40 min ja lenkkeilyä max 1 h. Vauva kun tuntuu tykkäävän nukkua turvakaukalossa ja ei raaskisi siirrellä kaukalosta koppaan ja takaisin, mutta onko tuollainen aika (eli max 1 h 40 min) liian pitkä vauvan olla kaukalossa?

Toisena kysymyksenä imetys istuaaltaan: kuinka välttää rinnoista valuva maito vauvan ja itsensä päälle? Oon tähän mennessä imettäny vain kyljelleen ja nyt kun rupesin istualtaan harjottelemaan, tuntuu se hankalalle kun sillon kun vauva päästää rinnasta irti, maito valuu vauvan ja mun päälle, luulin että puklu on pahin sottaaja mutta sitä maitoahan valuu kamalasti sieltä, vauvan paidan hiha meni kauttaaltaan märäksi ja lisäksi mulla housut meni vaihtoon. Vai onko tämä ongelma mille ei mahda mitään 😁

Eka kysymys: Jos vauvan kanssa lähtee autolla jonnekin kauemmaks vaunulenkille, onko ok vauvaa pitää lenkin ajan turvakaukalossa rattaissa vai onko parempi siirtää vaunukoppaan? Kyseessä olisi ajomatkaa keskimäärin yhteensä 20-40 min ja lenkkeilyä max 1 h. Vauva kun tuntuu tykkäävän nukkua turvakaukalossa ja ei raaskisi siirrellä kaukalosta koppaan ja takaisin, mutta onko tuollainen aika (eli max 1 h 40 min) liian pitkä vauvan olla kaukalossa?

Toisena kysymyksenä imetys istuaaltaan: kuinka välttää rinnoista valuva maito vauvan ja itsensä päälle? Oon tähän mennessä imettäny vain kyljelleen ja nyt kun rupesin istualtaan harjottelemaan, tuntuu se hankalalle kun sillon kun vauva päästää rinnasta irti, maito valuu vauvan ja mun päälle, luulin että puklu on pahin sottaaja mutta sitä maitoahan valuu kamalasti sieltä, vauvan paidan hiha meni kauttaaltaan märäksi ja lisäksi mulla housut meni vaihtoon. Vai onko tämä ongelma mille ei mahda mitään 😁
Jos siulla valuu ihan mahottomasti maitoa niin pystytkö pumppaamaan ne ensimmäiset maidot ja antamaan myöhemmin pullosta? Itsellä se maidon valuminen tasaantui ensimmäisten minuuttien imetyksen jälkeen. Jos tissit olivat kauhean pinkeänä niin pumppasin ensin ja annoin sitten ensin siitä rinnasta samalla, kun pumppasin toisesta.

Tuosta kaukalossaolosta tuskin on satunnaisesti mitään haittaa. Meillä tuollaisia istumisia tuli jo mummulareissuillakin. Kotona toki käytin vaunukoppaa, mutta jos olin poissa kotoa niin käytännössä aina oli vain kaukalo+ratasrunko mukana.

Jos siulla valuu ihan mahottomasti maitoa niin pystytkö pumppaamaan ne ensimmäiset maidot ja antamaan myöhemmin pullosta? Itsellä se maidon valuminen tasaantui ensimmäisten minuuttien imetyksen jälkeen. Jos tissit olivat kauhean pinkeänä niin pumppasin ensin ja annoin sitten ensin siitä rinnasta samalla, kun pumppasin toisesta.

Tuosta kaukalossaolosta tuskin on satunnaisesti mitään haittaa. Meillä tuollaisia istumisia tuli jo mummulareissuillakin. Kotona toki käytin vaunukoppaa, mutta jos olin poissa kotoa niin käytännössä aina oli vain kaukalo+ratasrunko mukana.
hyvä, uskaltanen noita reissuja sitten kaukalon kanssa tehdä. Pitää sitten selvitellå myöhemmin vielä kuinka vauvan saa paksuissa talvivaatteissa kaukaloon mahtumaan 😅

Varmaan tuota voisi kokeilla, että vaikka käsin lypsää alun maidot pois 👍 Tuttipulloa on vauvalle vasta kerran kokeiltu ja tulee varmaan vain harvakseltaan käyttöön, kun itse olen vauvan luota pois.

hyvä, uskaltanen noita reissuja sitten kaukalon kanssa tehdä. Pitää sitten selvitellå myöhemmin vielä kuinka vauvan saa paksuissa talvivaatteissa kaukaloon mahtumaan 😅

Varmaan tuota voisi kokeilla, että vaikka käsin lypsää alun maidot pois 👍 Tuttipulloa on vauvalle vasta kerran kokeiltu ja tulee varmaan vain harvakseltaan käyttöön, kun itse olen vauvan luota pois.
Kaukalopussi on tosi kätevä! Meillä oli talvivauva niin pussi oli synnäriltä asti käytössä. 😊

Mulla taas uusi kysymys 😅 Milloin sitterin voi nostaa makuuasennosta vähän pystympään? Mulla sellainen halpa sitteri, saa säädettyä makuuasennosta ihan istuma-asentoon, nyt vajaa 2 kuukautinen ollut vain ihan siinä matalimmassa asennossa, uskaltaako nostaa jo hippusen ylöspäin? 🤔

Mulla taas uusi kysymys 😅 Milloin sitterin voi nostaa makuuasennosta vähän pystympään? Mulla sellainen halpa sitteri, saa säädettyä makuuasennosta ihan istuma-asentoon, nyt vajaa 2 kuukautinen ollut vain ihan siinä matalimmassa asennossa, uskaltaako nostaa jo hippusen ylöspäin? 🤔

Meidän sitterissä taisi olla joku ohje tästä? En enää muista kunnolla ja sitterikin jo myyty

Ehdottomasti kaukalopussi! Turvalaitteessa (oli se sitten kaukalo tai istuin) ei saa lapsella olla mitään paksuja toppavaatteita päälle, se on turvallisuusriski. Vöitä ei saa tarpeeksi kireälle + toppavaatteiden sisällä on usein ilmaa eristämässä, ja kolarin sattuessa kun vyöt painuu lasta vasten, tuo ilma antaa periksi (et kuitenkaan pysty käsin vetämään vöitä tiukemmalle niin kovaa että se ilma antaisi tässä kohtaa periksi), vyöt löystyy ja pahimmillaan lapsi voi singota ulos kaukalosta/istuimesta. Tästä on ihan törmäystestivideoita.

Eli ostakaa kaukalopussi talveksi. Mielellään untuvatäytteellä ja sisävuori polyesteriä tms hiostamatonta materiaalia (ei fleeceä), niin ei hiosta vaikka auto esim lämpiäisi. Meillä oli Easygrown pussi, sopii myös rattaisiin. Nordlys on toinen hyvä ja suosittu merkki.

Kaukalopussista mietin käytännöllisyyttä, kannattaako turvakaukalo säilyttää kotona niin että kaukalopussi on siihen valmiiksin laitettu ja että saa vauvan jo kotona siihen aseteltua? Kun musta se vaikuttaa jotenkin hankalalle kantaa vauva käsissä autoon ja vasta autossa kiinnittää turvakaukaloon pussissaan, kun se näyttää siltä että se pussi pitää jotenkin hassusti kiinnittää selkäpuolelta kaukaloon ja eikö se ole hankalaa, jos vauva on jo pussin sisällä? Tai sit oon ihan pihalla 😅

Kaukalopussista mietin käytännöllisyyttä, kannattaako turvakaukalo säilyttää kotona niin että kaukalopussi on siihen valmiiksin laitettu ja että saa vauvan jo kotona siihen aseteltua? Kun musta se vaikuttaa jotenkin hankalalle kantaa vauva käsissä autoon ja vasta autossa kiinnittää turvakaukaloon pussissaan, kun se näyttää siltä että se pussi pitää jotenkin hassusti kiinnittää selkäpuolelta kaukaloon ja eikö se ole hankalaa, jos vauva on jo pussin sisällä? Tai sit oon ihan pihalla 😅
Joo ehdottomasti turvakaukalo sisällä ja sisällä "pakataan" vauva sinne valmiiksi. Montakin syytä: ei tarvi laittaa vauvaa kylmään kaukaloon, vauvalle ei tule kylmä siirtyessä autoon/sisälle, helpompi saada kannettua vauva ja mahdolliset tavarat kun on tukeva kantokahva, talven liukkailla vauva paremmassa suojassa jos kantaja liukastuu.
Kaukalopussia ei varsinaisesti kiinnitetä kaukaloon, asetetaan vain sinne pohjalle sillain, että vyöt sulkeutuu kaukalopussin sisällä. Tästäkin syystä kaukalon kätevä olla sisällä, epämääräistä "pussimyttyä" olisi vaikeampi kantaa, ja se täytyis avata kokonaan auki autolla, että saa kaukaloon, eli vsuvalle tulis kylmä.

Kuten @MM jo edellä sanoi, kaukalo säilytetään kotona ja pussi siinä valmiina kiinni, vauva laitetaan kaukaloon kotona. Pussin selkäpuolella on pitkittäissuuntaiset ”viillot” joiden välistä vyöt tulee, ja alaosassa yksi pienempi viilto, josta tulee kaukalon vöiden haarakappale. Vyöt siis tulee pussin sisällä kiinni, ja sitten vaan pussi laitetaan vetoketjulla kiinni ja vauva jää sinne sisälle. Eli pussi on kaukalossa valmiina, vauvaa ei ensin laiteta pussiin ja sitten kaukaloon, vaan pussi kaukaloon ja sitten vauva sinne, ja kaukalon vyöt kiinni tavalliseen tapaan.

Alla olevassa kuvassa meidän ~1kk ikäinen vauva kaukalossa untuvapussin kanssa. Vyöt kyllä näyttäis olevan vähän turhan löysällä, en tiedä näyttääkö vaan vai eikö olla kiristetty tarpeeksi. No, se ei ole se pointti, auttaa varmaan nyt vaan hahmottamaan tuota pussin käyttöä.

IMG_2509.jpeg

Takaisin