Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Kiitos ihanasta vastauksesta, tuli heti mieleen pari hölmöä jatkokysymystä 🙈 Miten siellä suihkussa pidellään vauvaa? Rinnan päällä vai missä kohti? Yhdellä kädellä että pystyy toisella pesemään? Ja katsellaanko siis pääkin ja kasvot ihan suihkun alla? Tuntuu ihan mahdottoman vaikealta kun hyvä että jaksan kaksin käsin vauvaa kannella muutenkaan.. Ja vielä tuosta saunomisesta niin minkä aikaa ja minkä ikäisenä oli eka kertaa saunassa? Varmaan ihan alalauteella? Ja onko imetys saunassa normaalitapa tuolla vauvauinneissa et tekeekö kaikki sitä? Entä oliko teillä joku kantokoppa mukana vai mihin laskit vauvan kun itse peseydyit ja puit? Kiitos jos jaksat vastailla kun hirveästi kiinnostaisi tuo vauvauinti mut jännittää et miten selvitään kun tämä meidän vauva ei ole mikään rauhallisin tapaus 😬
Onko rengasliina sulle tuttu kantoväline? 😊 niitä on nimittäin olemassa sellaisesta verkkomaisesta "uimashortsi"kankaasta tehtyjä vesirengasliinoja. Olen kuullut joidenkin käyttävän sellaista vauvauinneissa tai kylpyläreissuilla suihkutiloissa ja altaalle kulkiessa. Itsellä ei ole käyttökokemusta vesirenkulasta kun ei olla vauvauitu, mutta tavallinen rengasliina on käytössä ja kätevä apu vauvan kantoon 😊
 
Tarvitseeko vauva tyynyn? Äitiyspakkauksessa tuli vain peitto, niin siitä päättelisin, että ihan pieni ei ehkä tyynyä käytä?
 
Tarvitseeko vauva tyynyn? Äitiyspakkauksessa tuli vain peitto, niin siitä päättelisin, että ihan pieni ei ehkä tyynyä käytä?
Ei tarvi. Meidän nyt maaliskuussa kaks vuotta täyttävällö taaperolla ei vieläkään oo tyynyä, kun se heiluu nii paljo pitkin sänkyä, eikä varsinaisesti oo kaivannu nii ei olla koettu tarpeelliseksi.
 
Vielä tuohon vauvauinti-keskusteluun liityn. Millaisia uikkareita on vauvalle ja mitkä on sinusta parhaat? Siis pitääkö vauvan uikkareiden alla olla tavallinen vaippa? Vai pitääkö vauvan uikkarit kakat ja pissat sisällään ettei sotke allasvettä? Mitä jos altaaseen menee ulostetta niin joutuvatko uimahallissa tyhjentää heti koko altaan ja vaihtamaan veden? Itse ainakin muistan että lapsena uimahallissa joskus jollain oli tullu kakkavahinko altaaseen niin koko allas piti tyhjentää.
 
Vielä tuohon vauvauinti-keskusteluun liityn. Millaisia uikkareita on vauvalle ja mitkä on sinusta parhaat? Siis pitääkö vauvan uikkareiden alla olla tavallinen vaippa? Vai pitääkö vauvan uikkarit kakat ja pissat sisällään ettei sotke allasvettä? Mitä jos altaaseen menee ulostetta niin joutuvatko uimahallissa tyhjentää heti koko altaan ja vaihtamaan veden? Itse ainakin muistan että lapsena uimahallissa joskus jollain oli tullu kakkavahinko altaaseen niin koko allas piti tyhjentää.
Meille sanottiin et mieluummin semmone koko uikkari. Siis ei semmone vaippamallinen vaa semmonen et uikkari tulee olkapäille asti. Sinne alle voi hankkia uimavaippoja. Jossain paikoissa niitä vaaditaan ja jossain ei kai saisi käyttää. Kai se pissa sieltä tulee, mut kakka pysyis vaipassa. Jos menee kakkaa veteen nii uinnit loppuu siltä päivältä, tyhjentää ja vaihtaa sen.
 
Tässä uimapukuasiassa tuntuu kyllä olevan uimahalleilla monenlaista kantaa. Toiset toivoo uimapukua/housuja ilman vaippaa. Toiset uimavaippaa. Kannattaa siis tarkistaa sieltä minne on menossa vauvauintiin. Meillä on ollut käytössä kestouimavaippa. Ja vedet tosiaan vaihdetaan, jos tulee kakka altaassa, mutta ilmeisesti se on aika harvinaista. Ehkä tilanne on siinä määrin jännä ettei vauva kovin herkästi kakkaa siellä.
 
Kiitos vastauksista 🥰 Pitää selvittää meidän uimahallin käytäntö kun vauvauinti on ajankohtaista meidän perheessä.
 
Tietääkö kukaan, että missä kaukojunissa kuljetetaan isoja (emmaljunga perinteinen) lastenvaunuja?
Ja muutoinkin, mitenhän hki-kajaani-hki matkalle pitäisi varustautua? Mietin että olisiko junamatka auto+turvakaukalo pojalle helpompi.
 
Vaunut on ainakin vielä muutama vuosi sitten saanut jättää pyörätuolipaikalle, jos siinä ei sillä hetkellä pyörätuolia ole. Netin kautta lippua varatessa voi ottaa itselleen paikan siitä vierestä, niin voi antaa vauvan olla vaunuissa nukkumassa ja itse istua rauhassa.

Itse lähtisin ehdottomasti junalla noin pitkälle matkalle, kun siinä on ihan erilainen vapaus imettää silloin kun on tarve, vaihtaa vaippa silloin kun on tarve, jaloitella... Olen aika minimalisti vauvan tarvikkeiden suhteen, eli mun mielestä tuohon matkalle ei tarvi muuta kuin vaipat, varavaatteet, lelu tai pari ja vauvan iästä riippuen evästä.
 
Olen elänyt käsityksessä että kaikkiin kaukojuniin saa ottaa vaunut. Mutta ihan niin paljoa en ole matkustellut että sen menisin vannomaan. Itse olen joka tapauksessa kokenut junalla matkustamisen pitkillä matkoilla autoa paremmaksi. Voi ruokkia, lohdutella, vaihtaa vaippaa jne. helpommin. Eikä vauvan tarvitse olla tunteja turvakaukalossa. Vauvan kans autolla matkustaessa aikataulut myös ainakin meillä on aina venyneet.
 
Olen elänyt käsityksessä että kaikkiin kaukojuniin saa ottaa vaunut. Mutta ihan niin paljoa en ole matkustellut että sen menisin vannomaan. Itse olen joka tapauksessa kokenut junalla matkustamisen pitkillä matkoilla autoa paremmaksi. Voi ruokkia, lohdutella, vaihtaa vaippaa jne. helpommin. Eikä vauvan tarvitse olla tunteja turvakaukalossa. Vauvan kans autolla matkustaessa aikataulut myös ainakin meillä on aina venyneet.
Tuota hoidon helppoutta itsekin ajattelin. Toki siellä perillä joutuu liikkumaan taksilla tai vuokraamaan auton (julkinen ei kuulemma oikein toimi), mutta se on oma lukunsa.
Mä oon kulkenut junassa viimeksi noin 10v sitten. Silloin autoin kyytiin n lemmikkieläinvaunuun nousemaan äidin vaunujen,vauvan ja kissakopan kanssa. Junassa en muista muita vauvoja kohdanneeni, mutta yleensä olenkin nukkunut kaukomatkoilla.
 
Vaunut on ainakin vielä muutama vuosi sitten saanut jättää pyörätuolipaikalle, jos siinä ei sillä hetkellä pyörätuolia ole. Netin kautta lippua varatessa voi ottaa itselleen paikan siitä vierestä, niin voi antaa vauvan olla vaunuissa nukkumassa ja itse istua rauhassa.

Itse lähtisin ehdottomasti junalla noin pitkälle matkalle, kun siinä on ihan erilainen vapaus imettää silloin kun on tarve, vaihtaa vaippa silloin kun on tarve, jaloitella... Olen aika minimalisti vauvan tarvikkeiden suhteen, eli mun mielestä tuohon matkalle ei tarvi muuta kuin vaipat, varavaatteet, lelu tai pari ja vauvan iästä riippuen evästä.
Täytynee yrittää kysyä vr;n asiakaspalvelusta...
 
Tietääkö kukaan, että missä kaukojunissa kuljetetaan isoja (emmaljunga perinteinen) lastenvaunuja?
Ja muutoinkin, mitenhän hki-kajaani-hki matkalle pitäisi varustautua? Mietin että olisiko junamatka auto+turvakaukalo pojalle helpompi.
Me reissataan melkein aina junalla, paljon helpompaa kuin autolla. Varsinkin, jos on yksin liikenteessä. Intercity-junissa helpompi matkustaa kuin Pendolinossa. Intercityihin pääsee hyvin esteettömästi, kun menee invaovesta ja painaa invanappia niin saa sellaisen liuskan junan ja laiturin väliin. Kannattaa tosiaan valita paikka lasten/invavaunusta (yleensä vaununro 4) niin vauva voi nukkua vaunuissa matkan aikana. Vaunut saa jättää pyörätuolipaikalle, joskus täydessä junassa saattaa joutua kasaamaan vaunut. Kasatuille vaunuille löytyy oma paikkansa käytävästä. Samassa vaunussa on mm. hoitopöytä wc:ssä ja yläkerrassa lasten leikkivaunu liukumäkineen ja voi käydä esim. lainaamassa kirjoja. Vauvalle kannattaa varata vaipat, vaihtovaatetta, ruokaa ja leluja (kaikki mitä nyt reissuun lähtiessä kannattaa mukaan ottaa). Itse oon myös pitänyt vauvaa välillä vierekkäisellä tyhjällä paikalla niin kannattaa joku viltti tai muu suoja olla. 😊
 
Junailuun vielä(paljon reissattu väliä Helsinki-Kuopio). Jos sattuu huono tuuri ja juna on korkealattiapendolino niin junaan noustessa konnari kyllä auttaa. Samaten konnari voi auttaa vaunut ulos, mä pyydän apua nostamiseen jo kun edelliseltä asemalta on lähdetty ja konnari tarkastaa lippuja.

Vaunut saa ottaa kaikkiin kaukojuniin. Lapsen iästä riippuu, kantsiiko ottaa viereinen paikka itselle. Sylivauvalle kannattaa, konttaavalle ja liikkuvalle ei kannata. Pienestä asti voi mennä jo leikkivaunuun, siellä ollaan käyty jo 8kk ikäisen kanssa.

Ärsyttävin asia: junan ravintolassa ei ole syöttötuolia. Eli jos haluat itse käydä kahvilla niin lasta ei saa oikein syömään sinne näppärästi.

Ehdottomasti suosittelen junaa noin pitkälle matkalle. Vaikka lapsi rääkyisi, matka jatkuu ja voi hyssytellä sylissä.
 
Onko kokeneemmille vinkkejä, miten ihmeessä vauvan (vastasyntyneen) saa syömisen jälkeen nukahtamaan? Heti alkaa huuto, kun yrittää siirtää vauvan unille, vaikka olisi nukahtanut rinnalle. Vauva (eka lapsi) on 4 vuorokautta, ja tunnen itseni ihan kädettömäksi, kun en osaa rauhoittaa häntä.
 
Onko kokeneemmille vinkkejä, miten ihmeessä vauvan (vastasyntyneen) saa syömisen jälkeen nukahtamaan? Heti alkaa huuto, kun yrittää siirtää vauvan unille, vaikka olisi nukahtanut rinnalle. Vauva (eka lapsi) on 4 vuorokautta, ja tunnen itseni ihan kädettömäksi, kun en osaa rauhoittaa häntä.
Onneksi olkoon🥰 sylissähän noin pienet usein haluaa nukkua, kun siinä on niin lämmintä ja turvallista :3

Omani kääräisin peiton sisään, syötin ja ja siinä siirsin sänkyyn. Välillä ei onnistunut millään ja joskus heräsi tosi nopeasti sänkyyn siirtämisen jälkeen.
 
Onko kokeneemmille vinkkejä, miten ihmeessä vauvan (vastasyntyneen) saa syömisen jälkeen nukahtamaan? Heti alkaa huuto, kun yrittää siirtää vauvan unille, vaikka olisi nukahtanut rinnalle. Vauva (eka lapsi) on 4 vuorokautta, ja tunnen itseni ihan kädettömäksi, kun en osaa rauhoittaa häntä.
Meillä oli vähän samaa vauvan ollessa alle viikon ikäinen. Meni sitte itsestään ohi tosi nopeaa. Mutta tilanteessa auttoi kuin imetin kyljelleni sängyssä ja sitte vauvan syötyä jäätiin molemmat perhepetiin nukkumaan. Perhepedistä päästiin aika nopeaa kuitenkin irti kun vauva oppi nukahtamaan muuallekin kuin tissille.
 
Ihan pienen kanssa tuntuu kyllä, että ei mitenkään. 😅 Mutta peittoon tai vaikka harsoon käärittynä voi olla helpompi. (Nykyisin ei taideta suositella tiukkaa kapaloa.) Joka tapauksessa hyvin rauhallisin ja hitain liikkein ja jos saa laskettua, pitää vielä hetken kättä päällä, ettei lämpö katoa liian nopeasti. Kyljellään jos nukuttaa tissillä, voi myös päästä ninjaamaan karkuun. Ainakin itse olen myös herkästi koittanut siirtää liian pian. Sitten kun olen odottanut vähän pidempään, että on kunnolla unessa, on onnistunut paremmin.
 
Onko kokeneemmille vinkkejä, miten ihmeessä vauvan (vastasyntyneen) saa syömisen jälkeen nukahtamaan? Heti alkaa huuto, kun yrittää siirtää vauvan unille, vaikka olisi nukahtanut rinnalle. Vauva (eka lapsi) on 4 vuorokautta, ja tunnen itseni ihan kädettömäksi, kun en osaa rauhoittaa häntä.
En ehkä ole paras vastaaja tähän koska meillä on edelleen reilusti haasteita nukkumisen kanssa (6kk), mutta ihan pienenä meillä nukuttiin parhaiten niin päivä- kuin yöunia kapalossa. Ja white noise -kohina esim. YouTubesta on ollut tähän asti ehdoton nukkumisen aikana. Meillä on myös ollut alusta asti vaikeasti rauhoiteltava vauva, ei siis välttämättä rauhoitu oikein mitenkään sylissäkään kun on täyteen huutoon päässyt, joten tiedän hyvin miltä tuntuu tuo kädettömyys.. 💕

Jos mahdollista, kannattaa ehdottomasti pyrkiä jakamaan hoitovastuuta vauvan toisen vanhemman tai muun läheisen kanssa, ettei itse kuormitu liikaa. Tärkeintä kuitenkin on, että vauva on turvallisen aikuisen lohduteltavana vaikkei heti rauhoittuisikaan. Tsemppiä! 🥰
 
Onko kokeneemmille vinkkejä, miten ihmeessä vauvan (vastasyntyneen) saa syömisen jälkeen nukahtamaan? Heti alkaa huuto, kun yrittää siirtää vauvan unille, vaikka olisi nukahtanut rinnalle. Vauva (eka lapsi) on 4 vuorokautta, ja tunnen itseni ihan kädettömäksi, kun en osaa rauhoittaa häntä.

Komppaan muita. Lämmin käärö ympärille imetyksen ajaksi ja nostaa sitten käärössä sänkyyn ettei lämpötila muutu. Kohinaa tvs. taustalle (äänimaisema samankaltainen kuin kohdussa). Sänky tarpeeksi pesämäinen. Meillä oli samoja haasteita jossain välissä kummankin kanssa.
Tsemppiä, kyllä se siitä. Muistan tuon kädettömän olon oikein hyvin. :red-heart:
 
Takaisin
Top