Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ketju esikoisensa kanssa ihmetteleville äideille ja iseille (tai vaikka useammankin lapsen saaneille). Tyhmältäkin tuntuvat kysymykset tänne ja kokeneemmat tai muuten asian oivaltaneet voi tulla jakamaan neuvojaan. On tässä vauvanhoidossa sen verran kaikkea uutta ja outoa varsinkin ensimmäisen kohdalla etten voi olla ainut joka ei tiedä kaikkea (eikä jokaista pikkuasiaa viitsi esim. neuvolasta kysellä.)

Itse aloitan kysymällä, onko teippi- ja housuvaipoissa jotain eroa? Siis sen lisäksi tietysti, että ne puetaan eri tavalla.
 
Housuvaippojen vaihto sujuu seisaallaan ja ( pissavaippojen ) kanssa nopeamminkin :) Meillä ei muuta enää huolikaan :) Ja pottaharjoittelukin onnistuu mielestäni kätevämmin, kun on nuo housumalliset.

Itseäni mietityttää tällä hetkellä päivähoidon aloittamiseen liittyvät kommervenkit, kun ei ole mitään kokemusta.
Ehtivätkö hoitajat varmasti auttaa syömisessä/pukemisessa ja ymmärtävätkö kun tyttö sanoo, että " tuliuli" mikä tarkoittaa, että vaippaan tuli tuo isompi hätä.

Kuinka monta lasta saikaan yhdellä hoitajalla olla, kun kyse on alle 3-vuotiaista?

Äh.
 
Alle 3-vuotiaiden suhde on 1:4 eli yhtä aikuista kohden saa olla neljä lasta ja yli 3-vuotiailla sama luku on 1:7. Jos ryhmässä on erityislapsia, tulee heidät huomioida lasten lukumäärässä.
 
Joo, tuntuu vain siltä, että kyseessä olevassa ostopalvelupäiväkodissa ei tuota suhdetta noudateta ollenkaan :sad001 Tai sitten joku näistä aikuisista ei koskaan näyttäydy. Pienten puolella pahimmillaan yksi aikuinen ja 9 taaperoa.
 
Mulla olis tyhmä kysymys.. Tai oikeestaan pari liittyen vauvan pesemiseen. Jos käytte vauvan kanssa suihkussa ja pesette tukan shampoolla niin kuinka ihmeessä se pitäisi huuhdella ja kuinka se vauva on siinä sylissä.. On jotenkin niin hankalaa.. Ja sitten vauvan kasvojen pesu. Ollaan käytetty vielä vanulappuja kasvojen pesussa mutta ilmeisesti voisi hanan allakin pestä. Kuinka ihmeessä se sitten hoituu. Vettähän menee ihan hulluna vauvan suuhun ja silmiin ja eikö se vauva hengitä vahingossa sitä vettä nenäänsä.. Joo että sellasta. :D
 
Muokattu viimeksi:
Vähän menee ehkä ohi vastaus. Me ei vielä pojan 9kk tukkaa olla edes shampoolla pesty (tehdään vaan voidepesuja) mutta shampoopesuja en itse suihkussa vauvalle varmaan edes tekisi. Eikö ammeessa olisi helpompaa niin ei tarvitse pelätä vauvan sylistä luiskahtamista :). Itse pesen pojan kasvot hanan alla niin että poika istuu polvella, kädellä tiukka ote vartalon ympäri ja toisella hulauttelen vettä kasvoille. Paita siinä toki saattaa hieman kastua :)
 
Kiitos Lya. :) Ilmeisesti niitä voi siis käyttää ihan vaan sen mukaan, kumpi tuntuu helpommalta pukea.

Julsku, ite en ole pessyt vauvan hiuksia suihkussa, mutta mies tekee sen kerran viikossa kun käydään vauvauinnissa (ollaan päädytty simmoseen työnjakoon että hän pesee vauvan lähtiessä ja pesee siinä samalla hiukset). Hän pitää vauvaa toisella käsivarrella niin että käsi menee vauvan kainaloiden/rinnan alta. En oikein osaa selittää, mutta sillai aika pystyssä asennossa. Toisella kädellä ottaa suihkun ja huuhtelee sillä takaata eteenpäin niin että vettä tulee naamalle aina hetken kerrallaan. Naamaa pesen itse niin että otan käteen vettä ja pyyhin sillä naamaa. En olisi hirveän huolissani siitä että vettä menee suuhun ja silmiin tai nenään. Pienellä vauvalla on sukellusrefleksi, joka estää veden keuhkoihin vetämisen kunhan vain vettä tulee ylhäältä alaspäin (ensin otsalle) ja ainakin meidän poika pistää kanssa silmät kiinni siinä kohtaa. Vesi on ylipäätään tosi luonnollinen ympäristö vauvalle. Ne menee sukeltaessa veden alla tyytyväisinä suu ja silmät auki. :)
 
Kiitos vastauksista! Helpottaa varmasti. :) mä oon kampaaja ammatiltani ja työssäni näen niin paljon lapsia joiden hiuksia ei pestä shampoolla. Se haju mikä tukasta tulee on mun mielestä ihan hirveä. :D en tiedä mistä se haju tulee ja onko se vaan joillakin lapsilla joita ei shampoolla pestä. Sairaalasta kotoutumisen jälkeen ensimmäinen kylpy oli meillä ihan pelkällä vedellä ja seuraavana päivänä hain kaupasta Ainu pesunesteen koska rupesi haisemaan likaiselle lapselle. Enkä toki tarkoita että kaikkien pitäisi hiukset pestä, mä vaan itse tykkään. :) Käydään toki ammeessakin mutta saippuat pitää kuitenkin huuhdella pois. :)
 
Tää riippuu varmaan kanssa tosi paljon vauvan tukasta. Meidän pojalla sitä on, paljon ja (vauvamittapuulla) vahvat. Pitkätkin oli kunnes käytiin parturissa (syntyi 2cm tukan kanssa ja siihen n. sentti kuukaudessa lisää niin voitte kuvitella...) Ja ne hiukset alkoi hyvin pian selvästi rasvottua, joten ruvettiin käyttämään vauvojen shampoota, minkä sitten huomattiin vähentävän karstaakin. Mut voin hyvin kuvitella että simmosia haituvia, mitä useimmilla vauvoilla on jos niitäkään, ei varmaan tarvi pestä kuin vedellä. Kotona me hoidetaan hiusten pesu ammeessa (poika on selällään ja huuhdotaan käsisuihkulla edestä taaksepäin).
 
Meillä pestään tukka ammeessa joka kylvyn yhteydessä vauvashampoolla. ( tyttö syntyi myös hiukset päässä )
Meillä on sellainen suihkulippis...en tiedä miksi sitä kutsuisi. Lippa siis estää veden/ saippuan menemistä kasvoille.
Hiusten pesun jälkeen ollaan aina suihkutettu tyttö ihan aikuisten suihkulla sylissä, että shampoojäämät varmasti lähtevät pois.
 
Kuinkas muuten tuo vauvauinti.. Oon ilmoittautunut ja alkaisi kolmen viikon päästä. Miehen töiden takia joudun menemään yksin oikeastaan aina. Eikai siitä haittaa ole? Vai onko pakko olla molemmat vanhemmat mukana? Nyt vasta tuli mieleen. :eek:
 
Mä pesisin ja pesen vauvaa vain vedellä ja näillä mennään niin pitkälle kuin mahdollista, pitkä tukka täälläkin mutta onneksi ei yhtään karstaa. Parempi näin jos onnistuu, ei tarvi korvaavia lotioneita läträtä sitten jälkeenpäin kun on omat rasvat pesty pois :happy:

Lya. Oon nähny kuvia suihkulippiksestä (must have) oletko löytänyt suomesta sen?
 
Etsijä, me ostettiin ihan vaan lastentarvikeliikkeestä ( A-T lastenturva )
Malli taisi olla nimeltään clippasafe-shampoosuoja, maksoi alle kympin :)
 
Meillä pestään vauvat vedellä, mutta hiuksiin laitetaan ihan vähän vauvojen shampoota. Tytöillä on tukkaa ihan hyvin. :) Suihkussa itse pidän vauvaa käsivarrella selällään ja tukeva ote reidestä. Jää toinen käsi vapaaksi pesuille. Suihku on pidikkeessä ylhäällä ja itse liikun sitten tarpeen mukaan, mihin kohtiin vettä tarvitaan. :) Hiukset on helppo pestä tuolla otteella. :)
 
Meillä suihkussa poitsu on selkä mua vasten ja mun käsi menee kainalosta haaroväliin. Samalla otteella kannan poitsua muutenkin, se on hyvä ja tukeva ote :) Vedellä pestään, kerran tehtiin päähän öljyhoito karstan poistamiseksi, niin sen jälkeen pestiin shampoolla, sillä öljy ei pelkällä vedellä olisi lähtenyt.
 
Kysymys! Miten ihmeessä saatte vauvan kynnet leikattua? Ja mielellään ilman että sormia katkeilee.. Tuntuu että meilä ainoa mahdollisuus on ku tyttö nukkuu.. 6kk vanha tyty siis.
 
Vauvana leikkasin aina kynnen kerrallaan vauvan touhutessa, saattoi mennä koko päivä siihen operaatioon. Napsasin aina yhden kulman kun oli hyvä tilaisuus ja vauva rauhallinen. Taaperoiässä olen leikannut kynnet lapselta hänen katsoessa telkkaria. Hyvin jämähtää paikalleen ja saa samalla tukan ajella koneella lyhyeksi (:

Jos on kovin vaikea leikata kynsiä, niin kokeile telkkarin hypnoosivoimaa :D Ei se pari minuuttia telkkarin katsomista vahingoita vauvaa, jos saa ilman vahinkoja kynnet leikattua.
 
Meillä isi piti napakasti (puristamatta liikaa) kiinni vauvan kädestä ja itse leikkasin. Harhautus on myös hyvä keino, jos se vain toimii.
 
Takaisin
Top