Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla todettiin raskausmyrkytys esikoisesta ja syytin tupakkaa koska en ollut saanut lopettua.
poltin puolikkaista 3 x päivässä ja lääkäri lohdutti.

Tätähän minun ei saisi sanoa,että on tutkittu
tupakointi ehkäisisi raskausmyrkytystä.

minulla pysy raskauden ajan lievänä raskausmyrkytys ja käynistettiin viikolla 41+3

Rosytar kirjoitti:
Minulla todettiin raskausmyrkytys esikoisesta ja syytin tupakkaa koska en ollut saanut lopettua.
poltin puolikkaista 3 x päivässä ja lääkäri lohdutti.

Tätähän minun ei saisi sanoa,että on tutkittu
tupakointi ehkäisisi raskausmyrkytystä.

minulla pysy raskauden ajan lievänä raskausmyrkytys ja käynistettiin viikolla 41+3

niin juu joskus oisin halunnut tietää, miten se siihen ehkäisisi.

Jokaisen tupakointia puolustelevan kannattaisi lukea lääketieteellisen aikakausikirja Duodecimin julkaisu raskaudenaikaisesta tupakoinnista. Se, kuka väitti ettei tupakointi ole niin hirveän vaarallista kun omakin esikoinen on kerran terve, voisi etenkin lukea pätkän.

"Sadat tutkimukset ovat vahvistaneet, että tupakointi lisää merkittävästi sikiön kasvuhäiriön, ennenaikaisen synnytyksen, istukan ennenaikaisen irtoamisen ja etisen istukan vaaraa. Raskaudenaikainen tupakointi altistaa myös vastasyntyneen ongelmille, ja kätkytkuoleman vaara on viisinkertainen. Tupakoivien äitien lapsilla todetaan muita useammin astmaa, ja lukuisissa tutkimuksissa oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta on todettu kouluiässä heillä enemmän, joskin tästä on myös ristiriitaista tietoa. Valistuksesta huolimatta noin 15 % suomalaisnaisista jatkaa tupakointia raskauden aikana. Jos tupakointi lopetettaisiin alkuraskaudessa, useimpien raskaushäiriöiden vaara vähenisi tupakoimattomien tasolle."

Siellä, Rosytar, oli pieni pätkä myös tuosta raskausmyrkytyksestä. Juttu löytyy alla olevasta osoitteesta:

ttp://http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo97280

"Paradoksaalisesti tupakointi vähentää raskausmyrkytyksen eli pre-eklampsian riskiä noin 30 %. Syytä tähän ei tiedetä (Hammoud ym. 2005). Tupakointi saattaa vähentää plasmatilavuutta, tai tupakansavun sisältämä tiosyanaatti voi laskea verenpainetta (Ananth ym. 1999). Loppuraskaudessa tupakoinnin raskausmyrkytykseltä suojaava vaikutus kuitenkin katoaa (Hammoud ym. 2005). Tupakoivilla pre-eklampsiapotilailla ablaation riski moninkertaistuu tupakoimattomiin verrattuna ja sikiön kasvuhäiriö ja perinataalikuolleisuus lisääntyvät merkitsevästi (Cnattingius ym. 1997)"

Rigsu kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

Rigsu kirjoitti:

Vieras kirjoitti:
Nyt sä tuot huumeet jo keskusteluun? Älä ihan oikasti nyt tosta aloita vertailua. Jos sä tosiaan luulet että tupakka ei ole vaarallista sikiölle nih huh huh. Tällänen pieni juttu sulle että ne tupakan aiheuttamat ei pakosti tule heti vaan ne voi tulla vuosien päästä..jos et usko niin käyppäs tutustumassa ja viisastumassa vaikka googlettamalla..ja samoin voit lukea kuinka sikiö sätkii kun ei saa happea silloin kun vedät röökin ja se sätkiminen kestää hetken vielä kun olet tumpannut sen röökin.

...ja tässä vissiin taas yks joka luulee että äidillä ja lapsella on yhteiset keuhkotkin. Newsflash: niillä on osittain yhteinen verenkierto. Ja sikäki mikäli äidin verestä ei happi lopu täysin niin sikiö saa kyllä happea. Sillä on siellä keuhkot täynnä vettä jo valmiiksi ihan luonnostaan, joten reaktio ei varmaan ole sama kuin että esim. sinut hukutettaisiin...

Jos mun happisaturaatio ei ole normaalia alempi vaikka mulla ois keuhkokuume JA olen just polttanut kolme ennen saturaatiota, niin...

En muuten puolusta tupakointia, kyllä se HEIKENTÄÄ sikiön hapensaantia, lisäksi tupakassa on joku 2000 terveydelle haitallista ainetta, mm. formaldehydiä ja raskasmetalleja. Mutta ei se sikiö mitään TUKEHDU, kun sen hapensaanti ei vielä kohdussa tapahdu keuhkojen kautta... Kykenetkö sisäistämään tämän?

p.s. Tupakoin, vaikken sitä mitenkään hyvänä näekään. Olen myös tupakoinut samoissa määrin ja about yhtä pitkään kuin edellinen kirjoittaja. Raskauden aikana en polta askillista päivässä, vaan ehkä 5-10kpl. Ai niin, 4D-ultrassa mitattiin sikiön hapensaanti, ja se on erinomainen.

No totanoin emmä kyllä mistään tukehtumisesta puhunut! Sehän prkl tutkittu että sikiö ei saa kunnolla happea kun äiti polttaa: "Tupakassa oleva nikotiini aiheuttaa kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen, jonka vaikutuksesta sikiön hapensaanti heikkenee. Tupakan kautta tuleva häkä puolestaan heikentää veren hapen kuljetuskykyä. Hapen puute vaikuttaa suoraan sikiön solujen jakautumiseen sekä kudosten kasvuun.”

Se siitä sun näsäviisastelusta!

Sanoit että ei SAA happea.

Voi että anteksi siitä että kirjoitin väärin sen eli muokkaan erittäin huonosti saa happea..oletko nyt tyytyväinen? 

Voisitko kenties yrittää muotoilla "valaisevat" kommenttisi hieman rakentavimmiksi? Ei ainakaan auta lopettamaan tupakointia tuollainen yletön syyllistäminen. emoticon Eiköhän jokaisella tupakoivalla äidillä/odottajalla ole jo tarpeeksi huono omatunto tupakoinnista ilman sinun syyllistämistä!

Eli, jos et osaa/voi/pysty/kykene antamaan/kirjoittamaan/tuottamaan rakentavia ja/tai lopettamista edistäviä kommentteja/mielipiteitä, niin voisitko mennä jollekin muulle foorumille aiheuttamaan pahaa mieltä? emoticon

Suhwi kirjoitti:
Voisitko kenties yrittää muotoilla "valaisevat" kommenttisi hieman rakentavimmiksi? Ei ainakaan auta lopettamaan tupakointia tuollainen yletön syyllistäminen. emoticon Eiköhän jokaisella tupakoivalla äidillä/odottajalla ole jo tarpeeksi huono omatunto tupakoinnista ilman sinun syyllistämistä!

Eli, jos et osaa/voi/pysty/kykene antamaan/kirjoittamaan/tuottamaan rakentavia ja/tai lopettamista edistäviä kommentteja/mielipiteitä, niin voisitko mennä jollekin muulle foorumille aiheuttamaan pahaa mieltä? 

Ne"valaisevat" kommentit on vain faktoja. Ja tuohon huonoon omaantuntoon..miksi sitä sytyttää tupakan monta kertaa päivässä kun tulee huono omatunto? Se minua ihmetyttää vaan.. Ja hei ei minullekkaan tarvi näsäviisastella jos kerron asiaa..jotkut vain ei kestä sitä.
P.s. minä poltin 15 vuotta ja lopetin kun tulin raskaaksi eli en ole sellanen kuka ei ole polttanut ollenkaan.            

Ne"valaisevat" kommentit on vain faktoja. Ja tuohon huonoon omaantuntoon..miksi sitä sytyttää tupakan monta kertaa päivässä kun tulee huono omatunto? Se minua ihmetyttää vaan.. Ja hei ei minullekkaan tarvi näsäviisastella jos kerron asiaa..jotkut vain ei kestä sitä.
P.s. minä poltin 15 vuotta ja lopetin kun tulin raskaaksi eli en ole sellanen kuka ei ole polttanut ollenkaan.            

Niissä "valaisevissa" kommenteissa oli myös aika paljon asenteellista korjattavaa. Ikävää, että koet näiden faktojen korjaamisen/selventämisen näsäviisasteluna.

Rigsu kirjoitti:

"...ja tässä vissiin taas yks joka luulee että äidillä ja lapsella on yhteiset keuhkotkin." 

Tämän kyllä ymmärrän näsäviisasteluksi.

Anette kirjoitti:

Rigsu kirjoitti:

"...ja tässä vissiin taas yks joka luulee että äidillä ja lapsella on yhteiset keuhkotkin." 

Tämän kyllä ymmärrän näsäviisasteluksi.

Ok, tuo kohta varmaan olikin. Ärsyttää vaan se, että sanotaan ettei sikiö saa happea, tai että tupakointia verrataan kuristamiseen tms. Totuus on se, että tupakassa on hiton paljon haitallisia aineita ja tupakointi huonontaa sikiön hapensaantia, mutta ei se sitä estä. Kuulostaako kovasti siltä, että puolustelen tupakointia?

Kiitos vieras lääketieteelisestä sivustosta, kaaduin vatsalleni temppuiltuvani, löin leukani johon on tullut vain kipeä kohta. Yritin keittiön kaapistojenpöytien välissä, tukien niistä, käsien varassa napata miehen jalkakahleeseen jolloin seurauksena newtonin lain mukaan, isäntä ei saanut kiinni, jalat tiipahti, villasukkien ja laminaattilattian seurauksena, liuin toiseen suunta vauhissa kuin telinevoimistaja ja tipahdin vatsalleni. Ylä vatsa on kipeänä ja sikiö valahti alas. Ultarassa oli poikittain lapsi sikiö asennossa ja verikoet otettiin. vatsa on ylhäältä kipeä yhä ja lapsi on minusta enemmän liikkuvampi kuin normaalisti ja minulle soitetaan jos lapsen veri on päässyt äidin vereen. Olen kuitenkin vasta raskaus viikolla 25+4, että pelottaa.

Suurin osa kuitenkin on saanut vähennettyä tupakoimista joten tästä onnittelen kaikkia! :) Se on aina eteenpäin. Itse sain lopetettua plussattuani, mutta helppoa ei ollut, vaikken mikään kova polttaja ole koskaan ollutkaan. Omalla kohdalla ennen jo plussausta tupakka alkoi maistumaan  pahalta ja sai voimaan pahoin.

Itse vielä poltan kyllä. Tällä hetkellä 11 +5 vasta. öEnnen raskautta poltin noin. 30 savuketta päivässä ja plussattuani vähensin määrää 5-7 savukkeeseen. Suurin osa ystävistäni tietää ettäpoltan raskauden aikana vielä eivätkä (onneksi) ala syyllistämään sillä polttajina tietävät kyllä miten hyvä ja hankala asia on edes vähentää tuohon määrään. syyllistäminen tupakoimattoman suusta on erittäin inhottavaa ja välillä loukkaavaa, sillä useimmiten he sanovat asiansa liiankin suoraan, haukkuvat pystyyn ja aloittavat saarnan siitä kuinka tapan lapseni käyttäytymiselläni tai että lapseni tulee varmasti olemaan kehitysvammainen tupakointini takia. neuvolassa keskustelin asiasta kätilön kanssa joka kertoi kyseisen määrän olevan erittäin hyvä saavutus ja että on se parempi että polttaa muutaman savukkeen päivässä kun taas sitten että joisi useamman pannunkahvia (itse join sitäkin n3-4 psnnullista päivässä) . Itse aion vaihtaa tupakoinnin nikotiinittomaan sähkötupakkaan, lääkärin luvalla ja toivottavasti se auttaisi pahimpiin vieroitusoireisiin. Tv. lopettava kärttyisä mamman alku.

Mikäli ei pysty olemaan myrkyttämättä tietoisesti ja tahallaan puolustuskyvytöntä lastaan ja pitämään syntymättömän vauvansa puolia, luopumaan omasta nautinnostaan edes 9kk ajaksi, miten voi ikinä kuvitella pystyvänsä lapsen synnyttyä laittamaan sen tarpeet etusijalle??

Vieras, tai kukaan muukaan joka tänne tulee tänne vain "aukomaan" ei ainakaan edistä tai auta millään tavalla niitä jotka tupakoivat tai yrittävät vähentää/lopettaa. Kaikilla lienee riskit tiedossa. Ne, jotka eivät ole koskaan polttaneet tai olleet tupakasta riippuvaisia, eivät voi mitenkään samaistua tupakoivan äidin tilanteeseen. Mm. Euroopan huumausaineiden huumausaineiden ja niiden väärinkäytöksen seurantakeskuksen vuonna 2008 julkaiseman laajan 700 sivuisen tutkimuksen mukaan: "Pahinta riippuvuutta aiheuttaa tupakka, seuraavina tulevat heroiini, kokaiini ja alkoholi. Kannabis on tutkimusten mukaan vähiten riippuvuutta aiheuttava päihde.". Kun lähdetään tältä pohjalta liikkeelle, huomatkaa että tupakointi on siis koukuttavampaa kuin kovan luokan huumeet. Huumeista irti tahtoville on olemassa aivan tätä varten kehitettyjä laitoksia, tukea, apua niin paljon kun sitä vai tarvitaan sekä vierotusoireita helpottavia aineita. Tupakoinnista irtitahtovat saavat itse kantaa ristinsä. Muistaakseni tutkimuksessa oli mukana myös kahvi, joka oli myös yllättävän koukuttava. Toivottavasti tämä laittaa vähän tätä tupakointikeskustelua oikeille raiteille :) En kuitenkaan missään nimessä toivo tai kannusta ketään polttamaan, päin vastoin. Ymmärrän itsekkin ex-tupakoijana kuinka hankalaa lopettaminen on. Tsemppiä kaikille äideille, ei lietsota vihaa... Se, se vasta myrkyllistä onkin ;)

JonnaKK kirjoitti:
Vieras, tai kukaan muukaan joka tänne tulee tänne vain "aukomaan" ei ainakaan edistä tai auta millään tavalla niitä jotka tupakoivat tai yrittävät vähentää/lopettaa. Kaikilla lienee riskit tiedossa. Ne, jotka eivät ole koskaan polttaneet tai olleet tupakasta riippuvaisia, eivät voi mitenkään samaistua tupakoivan äidin tilanteeseen. Mm. Euroopan huumausaineiden huumausaineiden ja niiden väärinkäytöksen seurantakeskuksen vuonna 2008 julkaiseman laajan 700 sivuisen tutkimuksen mukaan: "Pahinta riippuvuutta aiheuttaa tupakka, seuraavina tulevat heroiini, kokaiini ja alkoholi. Kannabis on tutkimusten mukaan vähiten riippuvuutta aiheuttava päihde.". Kun lähdetään tältä pohjalta liikkeelle, huomatkaa että tupakointi on siis koukuttavampaa kuin kovan luokan huumeet. Huumeista irti tahtoville on olemassa aivan tätä varten kehitettyjä laitoksia, tukea, apua niin paljon kun sitä vai tarvitaan sekä vierotusoireita helpottavia aineita. Tupakoinnista irtitahtovat saavat itse kantaa ristinsä. Muistaakseni tutkimuksessa oli mukana myös kahvi, joka oli myös yllättävän koukuttava. Toivottavasti tämä laittaa vähän tätä tupakointikeskustelua oikeille raiteille :) En kuitenkaan missään nimessä toivo tai kannusta ketään polttamaan, päin vastoin. Ymmärrän itsekkin ex-tupakoijana kuinka hankalaa lopettaminen on. Tsemppiä kaikille äideille, ei lietsota vihaa... Se, se vasta myrkyllistä onkin ;)

Mistä tiedät että ne ketkä tulee kirjoittamaan tänne että -lopettaisitte tupakoinnin edes raskauden ajaksi (syyllistäen)- niin eivät tiedä tupakoinin riippuvuudesta yhtään mitään? Kyllä minä ainakin tiedän ja voin samaistua tilanteeseen.
Sitä en ymmärrä että kun on ne riskit tiedossa niin kuitenkin tupakka voittaa?
Ja onhan niitä nikotiinilaastareita plus muita mitkä auttaa ensi hädässä lopettamaan(neuvolasta voi kysyä esim tästä ja lääkäriltä tietty) ettei lapsi saa häkää plus muita mitä myrkkyä siitä tupakasta kulkeutuu lapseen. Eli tämä pistää miettimään että haluuko ne äidit tosissaan lopettaa kun ei ota avukseen nikotiinilaastareita vaan polttaa sen tupakan..

En usko että kukaan haluaa tahallaan satuttaa mitään itselle niin arvokasta. Ja vähentäminenkin on jo merkki parempaan suuntaan. Eikä se aukominen jossain chat-sivulla edelleenkään auta ketään, ehkä korkeintaan sitä aukojaa itseään.

Takaisin