Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kolmella eri sivustolla on kolme eri aikaa (2h, 4h, ja 6h)  niin ei tod. tiedä mikä on se oikea vai onko vielä pidempi aika.(??) Niin miksi ottaa riskiä..

useimmissa on mainittu 2-3tuntia, itse ainakin luottaisin lääketieteellisiin julkaisuihin... kuten terveyskirjasto...

Asiathan muuttuu ja emmä usko että aikoja olisi omasta päästä heitetty kun kyseesssä on kuitenkin vauvan terveys. Heitteli vaan ne ajat hassusti et tiedä sit mikä pitää paikkansa. Omille lapsilleni en tekis niin mutta jokainenhan tekee mitä tekee. Kuka ottaa riskin kuka ei.

Asiathan muuttuu ja emmä usko että aikoja olisi omasta päästä heitetty kun kyseesssä on kuitenkin vauvan terveys. Heitteli vaan ne ajat hassusti et tiedä sit mikä pitää paikkansa. Omille lapsilleni en tekis niin mutta jokainenhan tekee mitä tekee. Kuka ottaa riskin kuka ei.

Mä tunnustan,poltin tupakkaa koko raskauden ajan,kun odotin esikoistani ja poltan myös nyt kun odotan kakkosta. Siinä ei oo mun mielestä mitään noloo tai hävettävää,kaikilla on omat syynsä polttamiseen. 
Neuvolalääkäri KIELSI mua lopettamasta tupakoinnin,koska oon polttanu lähes 20v. ja viime vuosina ihan liian paljon (n. 30kpl/vrk) ja tämän asian takia käski olemaan lopettamatta,koska jos olisin lopettanut,niin melko varmasti sikiö olisin kärsinyt niin pahoista vierotusoireista,että olisi voinut menehtyä ja sitähän en halunnu,enkä halua nytkään. 
Onneks oon onnistunut vähentämään alle puoleen ja keuhkotkin on tyytyväisemmät :)

Enemmän niiden pitäis hävetä,ketä tuijottelee nenän varttaan pitkin ja heittelee silmillään puukkoja rintaan,kun näkevät raskaana olevan naisen tupakoivan,koska monikaan ei taatusti tiedä toisten syitä tupakointiin raskausaikana. 

Esikoista odottaessa eräs nainen (joka oli myäs raskaana) katsoi ostarilla mua nenän varttaan pitkin HYVIn halveksivasti,kävin pokkana kysyyn siltä "onks sulla mitään varaa kattoo mua tollai? ootko itse täydellinen" Voin sanoo,että tämä tuleva mamma pelästyi,pyyteli nolona anteeks ja lähti pois. Sai mitä tilas,katsoi "väärää" ihmistä pahalla silmällä :D

Mä oon aina pystynyt lopettamaan , nyt 4. kerta raskaana. Vaikka kyllä odotuksen jälkeen oon alottanut uudestaan, mikä ei hyvä sekään. Ja myönnän, että välillä olis niin helpottavaa mennä ulos tupakille hermoja lepuuttaan (kotona lapset 4v, 3v, ja 1,5v kaksoset...) Itse olen asian ajatellut niin että mulla ei ole vaihtoehtoja, jos tulen raskaaksi niin lopetan. Tsemppiä kaikille lopettaville, vähentäville ja itsensä kanssa taisteleville!!!!

Sä oot niiiiin kova joo kun sanoit sille naiselle joo joo voi sun kanssa! On sulla ihmellinen lääkäri kun tommosta sanoo ettei pidä lopettaa...mä kerron sulle hei että vaihda lääkäriä ja mieti edes hiukan sun lastas mikä kasvaa sun sisällä! Kaupasta ei voi ostaa valitettavasti aivoja.

Miks oot aina alottanu polttamisen uudestaan jos on NIIN helppoo olla ilman tupakkaa? Luulis että 4. kerta jo toden sanoo?

Itsellä kans lopettamisprosessi menossa..ja todellakin se on prosessi. Siinä menee aikaa mutta tavoitteenani onkin olla savuton koko loppuelämäni ajan eikä vain raskausaika. Joku aikaisemmin mainitsikin, että tupakasta riippuvuus on enemmän henkistä kuin fyysistä ja nimenomaan se henkinen riippuvuus aiheuttaa stressiä jos lopettaa "seinään". Siksi mielestäni on parempi sitten vaikka poltella se raskauden alkuaika koko ajan vähentäen päivittäisten tupakoiden määrää kunnes henkinen riippuvuus loppuu. Sitten voi hyvillä mielin tumpata sen viho viimeisen savukkeen ja olla VAPAA koko loppuelämänsä. :)

Täältäkin tunnustetaan.
Olen satunnainen ja sosiaalinen polttaja. Jokainen ihminen yksilö, toiset vahvempia kuin toiset, mutta toiset vahvempia jossain muussa asiassa. En puollustele polttelua, en tosiaan ihan perseestähän tämä on.
 Alkuraskauden onnistuin vähentämään ja pariksi kk lopettamaan, pahoinvointienkin takia, KUNNES alkoivat hormoonit jylistä kovemmin. Normaalisti luonteeltani olen ollut meirän talon "äijä", eli se rennompi ja rauhoittava puolisko. Kun mies nipottaa, viuhottaa, täpisee, itse olen hihitellyt sohvalla toisen ämmäilylle. Mutta nyt meitä on kaksi ämmää. Lapsellisia kinoja tullut ihan maitopurkistakin! Olen ollut hormoonien takia äkkipikaisempi, äkäisempi ja nipottavampi kuin ikinä. Jotkut äidit vollottavat pienille kivillekkin hormoonien takia, itse olen potkinut niitä kiviä!

Olin baarissa töissä ennen mamilomaa ja olisi reippaasti tuopit lennelly pitkin seiniä ja känniääliöitä, ellen olisi poikennut takaovesta päästämään hermosavut pihalle. Kun ei meinaa hermot kestää! Omistin vain työaskin, kotona en polttele juuri yhtään.
Muistutan että en edelleenkään puollustele poltteluani, vaan perustelen.

Oma poltteluni on monien eri asioiden loppusumma. Hormoonihirviömäisyys, baarityö, stressi taloudesta ja taidenäyttelystä, riidat miähen kanssa (koska hormoonit...), paikallinen Neuvolatoiminta syvältä, jännitys ja pelko koska esikoinen tulossa... Kateeksi käy teitä ketkä pystyvät olemaan kaikesta huolimatta polttelematta.
Rv 36: masussa kuitenkin kaikki hyvin, kasvanut norm. eikä mitään hätiä ja nyt jo yli 3000g arvion mukaan. LA 17. Helmikuuta. Alkaa jännittään!
En edelleenkään omista askia, polttanut vain ne jokuset viikossa, kun karannut stressiä kotoa kavereille ja polttanut seurana ja hellittääkseen omiakin hermoja.

Mutta voimia ja tsemppiä meille HUONOILLE äidiille! ;)

Mä oon kans aina katellu nokanvartta pitkin niitä raskaana olevia jotka röökaa ja ollu ihan satavarma etten ikinä vois polttaa raskauden aikana mutta tadaa, tässä sitä vaan tuprutellaan entiseen tapaan vaikka plussauksesta on jo 2vkoa... Mulla ei oo minkäänlaista motivaatiota lopettaa kun en vieläkään voi oireista huolimatta uskoa että oon raskaana! Pahoinvointiakaan ei ole niin ei saa senkään takia yhtään apua lopetukseen... Ens viikolla ois ultra niin jos sitä sen jälkeen tajuais, pakko kai tää on lopettaa kun en todellakaan haluais myrkyttää omaa lastani, tuskin tämä sille on sen terveellisempää jos aikuisillekin aiheuttaa syöpää ja muita. En vois ikikuuna päivänä puolustella millään omaa polttamista, mikään ei tee siitä hyväksyttävää!

Onnea kaikille lopettaneille ja tsemppiä meille heikoille, jospa mekin se voima lopettamiseen vielä löydettäis!

Sä et varmaan itse ymmärrä,miten typeältä noi sun sanat kuulostaa. Joskus se ei vaan oo hyväks lopettaa ja hienosti esikoinenkin on kasvanut ja ollu terveempi,kuin monen ystäväni lapset,jotka on lopettanut tupakanpolton. Esikoiseni oli myös täysin normaalin kokoinen ja kehitykset tapahtunut ajallaan,että ihan noin niinkuin tiedokseks,että ei se röökinpoltto oo NIIIIIIN kamalan vaarallista,parempi polttaa röökii kun käyttää huumeita.

Nyt sä tuot huumeet jo keskusteluun? Älä ihan oikasti nyt tosta aloita vertailua. Jos sä tosiaan luulet että tupakka ei ole vaarallista sikiölle nih huh huh. Tällänen pieni juttu sulle että ne tupakan aiheuttamat ei pakosti tule heti vaan ne voi tulla vuosien päästä..jos et usko niin käyppäs tutustumassa ja viisastumassa vaikka googlettamalla..ja samoin voit lukea kuinka sikiö sätkii kun ei saa happea silloin kun vedät röökin ja se sätkiminen kestää hetken vielä kun olet tumpannut sen röökin.

Vieras kirjoitti:
Nyt sä tuot huumeet jo keskusteluun? Älä ihan oikasti nyt tosta aloita vertailua. Jos sä tosiaan luulet että tupakka ei ole vaarallista sikiölle nih huh huh. Tällänen pieni juttu sulle että ne tupakan aiheuttamat ei pakosti tule heti vaan ne voi tulla vuosien päästä..jos et usko niin käyppäs tutustumassa ja viisastumassa vaikka googlettamalla..ja samoin voit lukea kuinka sikiö sätkii kun ei saa happea silloin kun vedät röökin ja se sätkiminen kestää hetken vielä kun olet tumpannut sen röökin.

...ja tässä vissiin taas yks joka luulee että äidillä ja lapsella on yhteiset keuhkotkin. Newsflash: niillä on osittain yhteinen verenkierto. Ja sikäki mikäli äidin verestä ei happi lopu täysin niin sikiö saa kyllä happea. Sillä on siellä keuhkot täynnä vettä jo valmiiksi ihan luonnostaan, joten reaktio ei varmaan ole sama kuin että esim. sinut hukutettaisiin...

Jos mun happisaturaatio ei ole normaalia alempi vaikka mulla ois keuhkokuume JA olen just polttanut kolme ennen saturaatiota, niin...

En muuten puolusta tupakointia, kyllä se HEIKENTÄÄ sikiön hapensaantia, lisäksi tupakassa on joku 2000 terveydelle haitallista ainetta, mm. formaldehydiä ja raskasmetalleja. Mutta ei se sikiö mitään TUKEHDU, kun sen hapensaanti ei vielä kohdussa tapahdu keuhkojen kautta... Kykenetkö sisäistämään tämän?

p.s. Tupakoin, vaikken sitä mitenkään hyvänä näekään. Olen myös tupakoinut samoissa määrin ja about yhtä pitkään kuin edellinen kirjoittaja. Raskauden aikana en polta askillista päivässä, vaan ehkä 5-10kpl. Ai niin, 4D-ultrassa mitattiin sikiön hapensaanti, ja se on erinomainen.

Noh tupakointihan ei ole hyväksi lapselle koska lapsi kasvaa samaan aikaan.
lapsen kasvu alkaa ihan alusta ja lisää riskiä tupakoinin vaikuttamiseen, niinkuin ollaan havaittu kasvuun ja moneen muuhunkin.

Mutta lääkkeitäkin määrätään raskaana olevalle, vaikka ei saa käyttää raskaana oleva.

eipä saa luotaiskaupasta ostaa jotain teetäkään.

tai kun minullakaan ei ole tätä tupakkaa enään mukana, nyt siskoni ohjastaa kahvin lopettamiseen.
puhuu vaan raskasmetalleista.

kyllä saa ohjastaa mutta motivaatiota se tupakin lopettaminen vaatii.

siinäänsä vaaroja on monenlaisia ja kuhan muistaa käyttää järkeä ja ajatella lapsen parhaaksi

onko kukaan nähnyt varoituksia tupakka-askeissa; Ei raskaana olevalle.

mä en muista nähneeni silloin kun 6v sitten poltin.

Rigsu kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

...ja tässä vissiin taas yks joka luulee että äidillä ja lapsella on yhteiset keuhkotkin. Newsflash: niillä on osittain yhteinen verenkierto. Ja sikäki mikäli äidin verestä ei happi lopu täysin niin sikiö saa kyllä happea. Sillä on siellä keuhkot täynnä vettä jo valmiiksi ihan luonnostaan, joten reaktio ei varmaan ole sama kuin että esim. sinut hukutettaisiin...

Jos mun happisaturaatio ei ole normaalia alempi vaikka mulla ois keuhkokuume JA olen just polttanut kolme ennen saturaatiota, niin...

En muuten puolusta tupakointia, kyllä se HEIKENTÄÄ sikiön hapensaantia, lisäksi tupakassa on joku 2000 terveydelle haitallista ainetta, mm. formaldehydiä ja raskasmetalleja. Mutta ei se sikiö mitään TUKEHDU, kun sen hapensaanti ei vielä kohdussa tapahdu keuhkojen kautta... Kykenetkö sisäistämään tämän?

p.s. Tupakoin, vaikken sitä mitenkään hyvänä näekään. Olen myös tupakoinut samoissa määrin ja about yhtä pitkään kuin edellinen kirjoittaja. Raskauden aikana en polta askillista päivässä, vaan ehkä 5-10kpl. Ai niin, 4D-ultrassa mitattiin sikiön hapensaanti, ja se on erinomainen.

No totanoin emmä kyllä mistään tukehtumisesta puhunut! Sehän prkl tutkittu että sikiö ei saa kunnolla happea kun äiti polttaa: "Tupakassa oleva nikotiini aiheuttaa kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen, jonka vaikutuksesta sikiön hapensaanti heikkenee. Tupakan kautta tuleva häkä puolestaan heikentää veren hapen kuljetuskykyä. Hapen puute vaikuttaa suoraan sikiön solujen jakautumiseen sekä kudosten kasvuun.”

Se siitä sun näsäviisastelusta!

Rigsu kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

Olitkos koska polttanut kun se hapensaanti mitattiin?

Vieras kirjoitti:

Rigsu kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

No totanoin emmä kyllä mistään tukehtumisesta puhunut! Sehän prkl tutkittu että sikiö ei saa kunnolla happea kun äiti polttaa: "Tupakassa oleva nikotiini aiheuttaa kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen, jonka vaikutuksesta sikiön hapensaanti heikkenee. Tupakan kautta tuleva häkä puolestaan heikentää veren hapen kuljetuskykyä. Hapen puute vaikuttaa suoraan sikiön solujen jakautumiseen sekä kudosten kasvuun.”

Se siitä sun näsäviisastelusta!

Sanoit että ei SAA happea.

Vieras kirjoitti:

Rigsu kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

Olitkos koska polttanut kun se hapensaanti mitattiin?

Puolisen tuntia aiemmin.

Siis nyt täytyy vastata ihan kolmantena osapuolena.
Totta on kummatkin väittämät muistakaa nyt että äidin kyky saada happea paremmin jos säännöllisesti liikkuu.
Tupakin määräkin vaikuttaa ja kaikki mahollinen elin tavat ja tyylit.

jos vedät tupakkia muutamalla henkäsyllä että itseäkin alkaa "heittää päässä" kyllä varmasti uskon, näkyy lapsessa ja ultrissa.

itse puolustelen asiaa vähentäminen on hyvästä jos ei pysty lopettaa.
sille ei voi mitään mutta ei ole yhtään huonompi äiti.

CBN kirjoitti:
Sä et varmaan itse ymmärrä,miten typeältä noi sun sanat kuulostaa. Joskus se ei vaan oo hyväks lopettaa ja hienosti esikoinenkin on kasvanut ja ollu terveempi,kuin monen ystäväni lapset,jotka on lopettanut tupakanpolton. Esikoiseni oli myös täysin normaalin kokoinen ja kehitykset tapahtunut ajallaan,että ihan noin niinkuin tiedokseks,että ei se röökinpoltto oo NIIIIIIN kamalan vaarallista,parempi polttaa röökii kun käyttää huumeita.

Hei,

Nyt on ihan pakko ottaa osaa tähän keskusteluun. Ehkä kannattaisi lukea omat kommenttinsa kriittisesti läpi ennen kuin haukkuu toisen sanoja typeriksi. Minusta nimittäin tuntuu, että sinä et itse ymmärrä miten äärettömän typerältä tuo raskaudenaikaisen tupakoinnin vertailu huumeidenkäyttöön kuulostaa. "Jotkut tekee vielä kauheampia asioita kuin minä" on klassinen tapa lievittää omaa huonoa omaatuntoa ja puolustella asiaa, jonka itsekin järjellä tietää olevan täysin väärin ja vastuutonta. On edesvastuutonta ja naiivia ajatella, että "koska mullekin tuli terve lapsi niin ei se voi olla niin kamalan vaarallista".

MUTTA, ymmärrän kyllä että lopettaminen voi olla vaikeaa ja on hyvä, että pystyy edes radikaalisti vähentämään.  Todella pahalta tuntuu kuitenkin se, että monien asenne on sellainen, että ei ihan oikeasti olla vaivauduttu edes kunnolla yrittämään. 

Takaisin