Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On ihan totta että jokainen ihminen teoriassa pystyy lopettamaan, mutta kaikki ei vaan kestä vieroitusoireita ja se pitäisi ymmärtää.

Kun kyseessä on vauva joka kasvaa sauhuttelevan äidin mahassa niin en todellakaan ymmärrä kun kirjoitit että pitäisi muka ymmärtää..Justjoo.

Lapsettomuus tutkimuksissa laakari kyseli tarkoin: kuka meidan laheisista polttaa?? Onko Minun vanhemmat polttoainetta Minua odottaessaan-ei ole. Enta miehen vanhemmat? Kylla. Anoppi ja appiukko.

Laakari totesi vain etta se pieni osa kaikista maailman raskauksista, mihin ei loydeta syytä(miksi pari Siis ei voi saada lasta )johtuu melkein 100% siita etta lasta haluavan parin vanhemmat ovat olleet tupakotsijoita ja näin ollen aiheuttaneet omille lapsilleen lapsettomuutta. Tata ei ole voitu todeksi osoittaa ja ei voida esittaa muuta tutkimustulosta kuin etta lähes kaikissa naissa taydellisesti lapsettomia, tuntemattomasta syysta tapauksissa jommat kummat ns:isovanhemmat Tai vain isa Tai äiti on polttanut ja näin ollen tuonut omalta lapseltaan mahdollisuuden saada omia lapsia, koskaan.

Niin miten sen nyt ottaa onko oma asia vai ei tuo polttaminen. Jos niitä oppimisvaikeuksia esimerkiksi myöhemmällä iällä tulee, niin tokkopa äiti kieltäytyy verorahoin maksetusta tuesta sen perusteella, että itse sen aiheutin tupakoimalla raskauden aikana (eikä pitäisikään). Mutta turha vedota tuohon jokaisen oma asia-verukkeeseen. Itse poltin ennen lapsia ja raskauksia VÄHINTÄÄN askin päivässä, lapsiani en sille ole altistanut. Syy tähän on se, että haluan omalta osaltani taata lapsilleni parhaat mahdolliset eväät maailmaan enkä tietoisesti altistaa heitä omalla toiminnallani esim astmalle tai oppimisvaikeuksille. Maailma on ihan tarpeeksi rankka paikka muutenkin ilman, että äiti päättää alkaa rajoittaa lapsen mahdollisuuksia jo ennen syntymää. Tämä on vain oma mielipiteeni.

Itse en ymmärrä äitejä jotka polttaa raskauden aikana, tai ymmärrän jos äiti pystyy myöntämään että lapsi ei ole hänelle kaikki kaikessa,sillä juu kyllähän se lapsi voi ihan terveenä syntyä, mutta itse ainakin jos olsin polttanut raskaus aiana ja lapsellani ilmenisi myöhemmin jokin ongelma oppimisessa tai jossain muussa, niin en voisi olla miettimättä johtuuko se siittä että poltin.

Kyllä jokainen äiti joka rakastaa lastaan, niin haluaa vaan parasta lapselleen ja se että tiedostaen altistaa lastaan myrkyille/vaaroille on itsekästä ja tyhmää ja sellainen äiti ei voi sanoa että haluaa lapselleen vaan parasta.

Tiedän kyllä että lopettaminen on TODELLA vaikeata, mutta jos tosiaan välittää lapsestaan,niin kyllä pystyy lopettamaan.

Pystyttekö äidit jotka poltitte/poltatte raskausaikana, niin sanomaan että haluatte lapsellenne vain parasta ja että jos myöhemmin ilmenee jotain,niin ette tunne syyllisyyttä kun poltitte? Tai että ei tunnu pahalta tietää, että joka kerta kun poltatte,niin lapsenne sätkii tuskissaan teidän sisällä??

Jaahas sinne meni sit tämänkin keskustelun alkuperäinen tarkoitus ihan metsään. Ettekö ihmiset nyt vois ymmärtää että riippuvuuden kokee jokainen ihminen eritavalla oli se sitten millainen tahansa riippuvuus. Keskustelun tarkoitushan oli hakea vertaistukea niistä odottavista naisista jotka kamppailee tupakan lopettamisen kanssa. Mutta eihän täältä sitä tukea saa kun kaikki vaan sanoo et kyl ois pitäny jättää lapset tekemättä ja oot huono ihminen. Eihän missään riippuvuus hoidossa ammattilaiset sano kun sinne menet että kyl oot niin huono ihminen kun olet riippuvainen johonkin ja nyt sitten vaan lopetat. Ei ne ammattilaiset tuomitse siellä vaan koittavat kannustaa ja löytää yhdessä keinoja (mikä kenellekkin sopii) riippuvuudesta eroon pääsemiseksi. Ja sitä nyt tälläkin keskustelulla alunperin koitettiin hakea mutta eihän siitä mitään tule kun 20 ihmistä on moittimassa. Itsekkin tulin tänne alunperin lukemaan jos täältä saisi vertaisista kannustusta ja keinoja lopettamiseen mutta eihän kukaan jaksa lukea 11 sivua kun hyvät äidit moittii ja saarnaa. Päinvastoin kaikki tuo saarnaaminen ja tuomitseminen suututtaa.Tosiasia on se että maailma on mitä on ja sitä ei tällähetkellä muuksi muuteta. On äitejä jotka tupakoi ja toiset ei. Niin se vaan menee vaikka valittajia olis ympärillä maailman tappiin asti. Nyt nekin muutama keskustelijoista jotka olisivat voineet saada tarvitsemaansa tukea lopettamiseen jatkaa tupakointi kun eivät sitä täältä voineet hakea kaiken tämän jeesustelun seasta. Yhteiskunnassa on miljoona asiaa jota vanhemmat tekee väärin lapsiaan kohtaan ja joku asia ärsyttää toista ja toisenmielestä se on ok. Itse on hyväksy kun tehdään 6 lasta eikä vanhemmat käy töissä eikä ole aikomustakaan tai kiinnostusta työskennellä kun kyllähän yhteiskunta maksaa. Mutta se nyt on taas oma lukunsa sinänsä. Voisko nyt ne savuttomat jatkaa keskustelua täällä ja ne jotka sauhuttelee vois oikeesti perustaa uuden keskustelun johon ei tarviis tulla moittimaan vaan kannustamaan.

Tukiryhmä tupakoinnin lopettaville on hyvä asia. MUTTA tämä keskustelun alku on sitä, kun tupakoivat äidit kertovat ylpeänä synnyttäneensä terveen lapsen ilman vieroitusoireita. Mitä!!!

Tupakoivaa äitiä SAA syyllistää (ja melkein pitääkin).

Hän ei todellakaan ajattele lapsensa parasta. Kenellekään tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa, mutta jos tosissaan haluaa, JOKAINEN siihen pystyy. Jos tulevalta äidiltä puuttuu motivaatiota edistää lapsensa tulevaa terveyttä, on alkuasetelma jo erittäin huono.

Vaikka lapsi olisi terve, eikä kärsisi vieroitusoireista (kuka senkin tietää..), se äiti itse omilla teoillaan on vaikeuttanut sikiön kasvua, edistänyt erilaisia ongelmia, psykiatrisiin ongelmiin saakka.

Jokainen tupakoiva äiti on itsekäs kusipää.

Jos on tupakoinut ennenkuin raskautumista paljon niin ei missään nimessä kannata lopettaa sitä tupakkia kuin seinään kun se positiivinen tulos tikusta tulee, keho alkaa stressaamaan kun ei saa nikotiinia ja stressi ei tee hyvää kehittyvälle sikiölle sekä riski keskenmenoon on suurempi kun stressaa kokoajan. Mielummin vähentää tupakointia niin vähäksi kuin pystyy, mutta 100% lopettaminen heti ei ole hyväksi. Näin sanoi aivan äitipolilla oleva hoitaja siskolleni joka kysyi tupakoinnin haitoista raskaana ollessa.

Ja todellakaan EI SAA syyllistää äitiä, jotka polttavat tupakkaa. Se on joillekkin ihmisille yksinkertaisesti älyttömän vaikea asia. Tietenkään sillä asialla ei pidä ylpeillä, mutta se on kuitenkin jokaisen oma asia.

Ja te "hyvät odottavat äidit" jotka ette polta tupakkaa, veikkaan että teette paljon muita sellaisia asioita mitä ei saisi tehdä. Annetaan kuitenkin jokaisen tehdä itse päätöksensä ja maalaisjärjellä ajatella mitä voi tehdä ja mitä ei. Tällaisella morkkaamisella ja halveksunnalla voin sanoa että se on TEIDÄN SYYTTELEVIEN syytä, että kaikki eivät sitä tupakkia pysty lopettamaan.

Tupakointia oli takana 6 vuotta ennen raskautta, enkä kokonaan pystynyt raskausaikana lopettamaan. Vähensin tupakointia pikkuhiljaa ja loppujenlopuksi tupakkaa meni n. 5 päivässä ja joinakin päivinä ei yhtään.
Kukaan ei ole oikeutettu sanomaan että tupakoiva äiti ei välittäisi lapsestaan, sillä joillekkin (itseni mukaanlukien), tupakoinnin lopettaminen on oikeasti äärettömän vaikeaa. Tuskin löytyy ketään kuka olisi koko raskausajan elänyt ja tehnyt niin kuin oppikirjoissa.
Olen kyllä tietoinen että myöhemmässä vaiheessa lapsellani saattaa ilmetä jotakin josta on syyttäminen yksinomaan itseäni. Mutta tosiaan se syytteleminen ja tuomitseminen ei ole ulkopuolisten homma, vaan jokaisen ihan itsensä.

Mutta siihen ei kaikki pysty, tosi harva oikeasti haluaa tupakoida ja siten riskeerata lapsen terveyttä. En ole kovinkaan monen kuullut sanovan, että ei ole edes yrittänyt lopettamista. Tällainen syyttely ei vaan kannusta lainkaan lopettamaan.
Ja pahoitteluni tuosta aiemmasta, tuli vähän tylysti asia laitettua, mutta hieman hormonit ottivat valtaa. :smiley-ashamed008

Varmasti jokainen välittää lapsestaan. Kuitenkin jokainen niin halutessaan pystyisi lopettamaan tupakoinnin. Jos itsellä keuhkoissa todettais muutoksia niin silloin varmaan kukaan odottava (tai ei odottava) ei jatkais polttamista.

Itse yritän lopettaa tupakkia, mutta se ei ole helppoa vaikka sitä todellakin haluan. Vähentäminen on onnistunut kun ennen poltin 20/pvä ja nyt menee sen max 5/pvä.

En koe kuitenkaan olevani itsekäs kusipää kun en ole kokonaan saanu lopetettua vaan olen ylpeä itsestäni, että olen pystynyt muutamassa päivässä vähentämään nuinkin runsaasti.

Jokaisella ei valitettavasti ole niin vahva luonne, että siihen pystyisi. Sitä voi verrata laihduttamiseen, sekä todellakin vaatii kanttia pysyä tietyllä kuurilla ilman että saa syödä mitään muuta kuin pt:n määräämää ruokaa. (Kokemusta on ja itkien meni monta päivää kunnes päätin oman mielenterveyden takia lopettaa)

Kun sytytät tupakan ja alat polttaa sitä ihan rauhassa niin missä välissä mietit vauvaasi joka yrittää kehittyä ja kasvaa mahassasi?Ekan,viiden,kahenkymmenen vai viimeisen sauhun jälkeen? Vai vasta kun olet poistunut tupakalta sisälle? Ja sitten silität kasvavaa mahaasi ylpeänä.

Tukiryhmä tupakoinnin lopettaville on hyvä asia. MUTTA tämä keskustelun alku on sitä, kun tupakoivat äidit kertovat ylpeänä synnyttäneensä terveen lapsen ilman vieroitusoireita. Mitä!!!

Tupakoivaa äitiä SAA syyllistää (ja melkein pitääkin).

Hän ei todellakaan ajattele lapsensa parasta. Kenellekään tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa, mutta jos tosissaan haluaa, JOKAINEN siihen pystyy. Jos tulevalta äidiltä puuttuu motivaatiota edistää lapsensa tulevaa terveyttä, on alkuasetelma jo erittäin huono.

Vaikka lapsi olisi terve, eikä kärsisi vieroitusoireista (kuka senkin tietää..), se äiti itse omilla teoillaan on vaikeuttanut sikiön kasvua, edistänyt erilaisia ongelmia, psykiatrisiin ongelmiin saakka.

Jokainen tupakoiva äiti on itsekäs kusipää.

..aivan uskomatonta. Muistithan itse olla täydellinen äiti tulevalle lapsellesi?
Pitäisi ilmeisesti vaan asennoitua siihen, että tostakaan pojasta ei tuu mitään muuta kuin paska ihminen koska äitikin on kun polttaa.
Pitäisiköhän meidän lynkata myös ne, jotka värjäävät hiuksiaan, meikkaavat, syövät lakritsia taikka salmiakkia, maksaa tai eivät vedä kaksinkäsin vitamiineja ja foolihappoa?
Kannattaisi vähän ajatella mitä sanoo, netissäkin.. Ketään ihmistä ei saa syyllistää, ja en usko että keneltäkään äidiltä puuttuu motivaatio edistää lapsensa terveyttä (niin no, paitsi ehkä narkkareilta/alkoholisteilta jotka ei edes vähennä).

Että kiitos tästäkin vähästä, saitte sitten yhden tulevan mamman lisää pillittämään sohvalla ja ressaamaan hullun lailla siitä, mistä jo valmiiksi on potenut huonoa omatuntoa. Ja ei, en pysty siltikkään lopettamaan kokonaan.

Tuleeko ihmisestä tosiaan täydellinen jos ei polta raskaana ollessa tai ymmärrä kun joku niin tekee?
Ja kannattaiskohan suhteuttaa vähän asioita.. Vai meinaatko tosiaan, että on sama asia heittää maksista leivän päälle kun vetästä röökit? Enpä tiennytkään että maksamakkarastakin seuraa vauvalle välittömästi hapenpuute jne.. Ja tämä nyt vain esimerkkinä! Elämässä on kahdenlaisia asioita. On asioita joihin voit itse vaikuttaa ja asioita jolle et voi mitään.. Kumpaanhan tämä tupakointi ja sen lopettaminen kuuluu? Juu, kyllä sen voi lopettaa jos niin haluaa! Mun mielestä on jännä et aikuiset ihmiset, ketkä tekee ihan itse tämän valinnan polttaa, itkustaa sitten kuinka tulee paha mieli kun ollaan vastaan ja kerrotaan mitä kaikkee ikävää sille vauvalle tapahtuukaan tämän tupakoinnin takia.. No onneks sille vauvalle ei varmaan tule paha mieli eikä paha olo, vaikka siitä hapenpuutteesta kärsiikin, ja tuskin sitä vauvaa harmittaa, vaikka tää tupakka vaikuttaa ihan jopa aivojen kehitykseen haitallisesti, tuskin :) niin, ja minäkin olen lopettanut kun olen raskaaksi tullut, joten tiedän kyllä kuvion oikein hyvin! Mä taidan olla ihan super täydellinen ;)

Todella kinkkinen aihe. Minäkin poltin 7 vuotta ja lopetin keväällä kun tiesin, että se ei ainakaan edistä raskaaksi tulemista myös mieheni lopetti eikä ole uudestaan aloittanut. Mielestäni tupakointi kannattaisi lopettaa jo silloin kun yrittää lasta. Alkuraskaus voi olla muutenkin niin raskasta aikaa, että lopettaminen ei vaan onnistu. Ymmärrän siis teitä jotka poltatte, mutta kyllä jatson teitä silti hieman pahalla. Tätini poltti kaikissa raskauksissaan ja paljon. Kaikki lapset olivat terveitä lukuunottamatta yhden serkkuni pientä epämuodostumaa ja toisen kuollutta ja kehittymätöntä kaksosta.

En ymmärrä ihmisten tarvetta huutaa ja haukkua joka asiasta, varsinkin äitiys on niin haukkumisia aiheuttava aihe, ja siten herkemmät äidit tuntevat itsensä huonoiksi tai yrittävät niska limassa pyrkiä joihinkin ihannetavoitteisiin, sillä tavallako lapsista kasvaa tasapainoisia?

Ne äidit, jotka eivät välitä, ei heihin mitkään huutamiset auta. Ja heitä, jotka välittävät, paasaaminen tuskin auttaa lopettamaan tupakointia? Terveitä lapsia tänne saadaan syntymään tukemalla ja kannustamalla, niin että äidit löytävät omasta itsestään voimaa mitä eivät itsellään uskoneet olevankaan. Sillä jokaisella meistä sitä voimaa on siellä sisällä, siihen pitää vain uskoa. Toisaalta toiset taas tarvitsevat persuksille potkimista, jotta se voima heräisi, mutta eikö liika taas ole liikaa?

No, en ole koskaan polttanut, joten en tiedä kuinka helppoa tai vaikeaa se lopettaminen on, mutta luulisin kuitenkin, että se on yksilöllistä. Tärkeintä on, että yrittää parhaansa. Ja yrittää siitäkin vielä pikkasen enemmän, mikäli on vakavasta asiasta kyse.

Takaisin