Vaikka tällä äidillä olis ollukkin jonkunlainen mielenterveysongelma niin eihän se niihin sairauksiin mitenkään liity :D
Ehkä se tupakka oli niin suuri asia tälle äidille että vähät välitti 10 vuotiaan sanomisista..jos nyt imettikin hei haloo (!) nikotiini maitoa vauvoihinsa ja valitti kun on niin itkuinen.(??) PLUS poltti vielä sisälläkin missä lapset olivat.
Kyllähän se pitäis tietää että vaikka se lapsi ei kärsikkään heti teini-iässä terveysongelmista niin jossain vaiheessa ne tulee esiin. Voishan "jotkut" mennä lukemaan uudestaan jonkun tutkimuksen missä kerrotaan asiasta tarkemmin. Minusta vaan on hirveää miten tupakoivat äidit vähättelee sitä mitä tekee sisällä kasvavalle vauvallensa oman tupakanhimon takia..sääli sitä lasta kohtaan on. Ja kyllä tunnen itseni paremmaksi kun en polttanut raskausaikana vaan sain lopetettua heti kun tein testin vaikka olinkin kova tupakoimaan 12 vuotta! On se jännä miten tärkeys muuttuu heti kun ihana odotettu raskaus tulee toteen..näin siis mulla.

Tässä pieni ote siitä jutusta:

"Nyt aikuisena yksi meistä lapsista on ilmeisesti terve, ellei oppimisvaikeuksista sitten lasketa mukaan. Minä ja se pienenä keskosena syntynyt emme ole terveitä. Lapsena meissä ei ollut mitään vikaa, mutta nyt aikuisena on selvinnyt, että meillä on molemmilla huonot keuhkot ja astmaa. Kaikki flunssat menevät suoraan keuhkoputkiin ja aina tulee jälkitauti. Kerran olen sairastanut keuhkokuumeenkin. Sisaruksella on nyt viiden kympin korvilla puhjennut paha keuhkosairaus ja lääkäreiden mukaan sen perussyyt ovat tupakointi raskausaikana ja keskosuus (jossa suuri osuus ollut luultavasti edellä mainitulla). Minulla lisäksi tarkkaavaisuushäiriö ja pari muuta aikuisiällä esille tullutta neurologista ja endokrinologista ongelmaa. Näissä jälkimmäisissä syy-yhteys tupakkaan ei ole varma ja on mahdollista että olisivat tulleet joka tapauksessa. Astmaa ei ole kellään muulla meidän suvussa.