Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Osu ja uppos, mikä? :) Pointti on siis se ettei täällä riehuminen auta eikä muuta mitään. Ei nyt sinäänsä liity minuun tämä keskustelu kun en itse polta... Joten kuten aikaisemmin sanoinkin niin onnea kaikille mammolle, siirryn takavasemmalle :)

Itse en ikimaailmassa vertaisi ei-imettävää ja rakausaikana tupakoivaa äitiä toisiinsa. Imetys tai imettämättömyys ei ole aina itsestä kiinni, toisin kun tupakoinnin lopettaminen raskausaikana.. Itse tupakoin ennen raskautta ja melko paljonkin. Kun tein positiivisen testin, rööki loppui kun seinään. En olisi ikinä voinut antaa itselleni anteeksi jos lapsella olisi syntyessään tai myöhemmin ilmennyt ongelma, joka edes olisi mahdollisesti tupakoinnistani johtuvaa. Esim. allergiat, astma, oppimisvaikeudet yms voivat ilmetä myöhemmin kuin vauvana. Toki nämä edellämainitut ongelmat voivat tulla muutenkin, mutta jos jotain ilmenisi, en voisi siitä ainakaan itseäni syyttää.
Ja loppuun selvennys, olen myös imettänyt lastani nykysuositusten mukaisesti. Ettei kukaan pääse sanomaan että toi puolustelee omaa imettämättömyyttään ekan lauseen kommentissa.

Yrittäkää edes lopettaa/vähentää lapsen vuoksi! Hän ei voi valita vanhempiaan..

En pahalla tarkoita kenellekkään, omia ajatuksia.. :)

Raskaus ja imetys:
Nikotiini kulkeutuu sikiöön ja voi vaikuttaa sen hengitysliikkeisiin ja verenkiertoon. Siksi Nicorette-laastarin käyttöä raskauden aikana olisi VÄLTETTÄVÄ, paitsi silloin, jos tupakointia ei pystytä lopettamaan ilman nikotiinikorvaushoitoa.

Nikotiini kulkeutuu esteettä rintamaitoon määrinä, joilla voi olla vaikutusta imeväiseen.

Keskustele siis lääkärisi kanssa, ennen kuin käytät Nicorette-valmisteita raskaus- tai imetysaikana. Raskauden aikana nikotiinikorvaushoito on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin tupakoinnin jatkaminen. 

EN nyt sitten tiedä onko se laastarikaan sen turvallisempi! ;)
ja KYLLÄ, olen raskaana(18+1) ja KYLLÄ poltan sillon tällöin.! Ja voin kertoa, että ihan sama mitä sanotte, MINÄPÄHÄN itse siitä sen vastuun ja syyllisyydentunteen kannan loppu elämäni, jos lapsi ei kehity kunnolla, ja todetaan, että se johtuu tupakista ETTE te jotka haukutte tupakoistijat huonoksi äidiksi! Kannattaa katsoa peiliin, tässä kohtaa jokaisen ja kysyä itseltään OLENKO TÄYDELLINEN ÄITI! KUKAAN ei ole täydellinen! 

Niin mä tossa aikasemmassa kirjoitinkin että keskustele lääkärin kanssa tai neuvolassa. Sulle hei vaan että täällä peilistä katsoo sellainen äiti joka on vaan antanut terveellisemmän kasvun vauvalle masussa..ja en näe itseäni täydellisenä äitinä ja enkä ole sellaista täällä kirjoittanutkaan.

EN nyt sitten tiedä onko se laastarikaan sen turvallisempi! ;)

Tiesitkö sitä että tupakassa on muitakin myrkkyjä sikiölle kun vain se nikotiini?

Tupakan haittavaikutukset sikiöön ovat todellisia ja minun mielestäni tästä tulisi neuvolassa enemmän puhua. Neuvolan tulisi nimenomaa tukea tupakoivaa äitiä ja auttaa häntä eroon riippuvuudestaan. Syylistämällä ei pitkälle pötkitä, ja ylimääräisellä jeesustelulla saadaan äidit vain ärtyneiksi, mutta toisaalta neutraali faktojen näyttäminen realistisessa valossa olisi silti paikoillaan. Kaikista hurjin tarina, minkä itse olen kuullu oli, kun eräs odottava äiti kuvitteli tupakoinnin jopa vahvistavan sikiön sydäntä ja juuri tämänkaltaiset harhaluulot neuvolan tulisi oikaista.

Tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa. Jokainen äiti ja odottava nainen kokee tupakoinnin lopettamisen erilailla. Uskon silti vahvasti, että päättäväisellä asenteella tupakoiva äiti kykenee ainakin vähentämään tupakoimistaan, ja jo pelkästään se on erittäin suuri etu lapselle.

Itsekin tupakoin ennen raskautta, mutta testin tehtyä ja plussattua, loppui syöpäkääryleiden tupruttelu kuin seinään.

;D EN voi kun nauraa!!! Anteeksi nyt vain! ITSE OLEN 21 ja koko mun odotus aikana on poltettu! Hyvin olen kasvanu! Ja olin täysin normaaleissa mitoissa kun mailmaan putkajdin! Kyllä siitä sen täydellisen kuvan saa, kun syyllistää toista.! Ja niinkun Gampela sanoikin niin neuvolassa PITÄISI puhua enemmän ja kannustaa irti tupakista! Sieltäkin saa vain haukut niskaan! Ja aina se terveellinen elämäntapa ei auta, silti se lapsi voi kuolla! Tai sairastaa jtn sairautta... Mutta niinkuin sanoin, se on jokainen äiti itse, ei kukaan ulkopuolinen , kuka sen syyllisyyden kantaa, jos vauva ei ole kunnossa!

Juu ja kyllä TIEDÄN!!!! EN ole mikään TYHMÄ!!!! Kunhan nyt laitoin ton tuohon, että kyllä se saa sitä nikotiinia laastaristakin,!!!

Tähän ketjuun pakko kommentoida koska mulla on molemminpuolista kokemusta asiaan.

Kaksi raskautta takana, kolmas menossa puolivälissä. Olen polttanut 22v. tupakkaa ja polttanut lukuunottamatta nyt kuluvaa raskautta ja edellistä. Ensimmäisessä raskaudessa poltin puoliväliin asti kun olin hyvin nuori ja nyt se hävettää suunnattomasti :( muistan itsekin puolustaneeni tupakointiani naurettavalla selityksellä: pahempi vauvalle se stressi mikä syntyy lopettamisesta kuin "vähän" polttaminen ja kaikille toitotin että niin muka sanottiin neuvolassa, ei muuten sanottu.. tuohon vaan halusi itse niin uskoa.

Toisen raskauden aikana lopetin heti alussa ja aloitin polttaminen kun vauva oli 3kk, tyhmä minä.
Jatkoi tupruttelua vielä kymmenen vuotta ( olen siis polttanut 22 vuotta lukuunottamatta edellisten raiskauksien aikana tupakoimattomia jaksoja).

Nyt lopetin jo raskautta yrittäessä ja ikääkin on jo 36v. Ja sen jälkeen en ole polttanut enkä aio enää ikinä aloittaa uudelleen!

Polttaminen raskauden aikana ja muutenkin monisyinen juttu, siihen liittyy vahvasti valtava itsepetos. Lopetan sitten myöhemmin ja ei tää ole paha vaan joku muu pahempi jne.

Stumppaa tähän kirja on tosi hyvä apu lopettamiseen, voin suositella. Tsemppiä kaikille lopettajille, se kannattaa kyllä! Ja on se totta, vauvaa täytyy ajatella!

Yhellä sanalla: YÖK!! Lopetin ensimmäisen raskauden kohdalla ja nyt toisen. En IKINÄ polttaisi kun odotan. Niin paljon lastani odotan ja rakastan, ettei todellakaan tupakka eikä mikään muukaan mene edelle!

Ja pakko jatkaa... en ole täydellinen äiti enkä koe olevani edes täydellinen ihminen. Mutta kun päätöksen tekee, että on valmis saamaan ja kantamaan vastuun toisesta ihmisestä, minusta pitää omat itsekkäät tavat asettaa taka-alalle. Ja tupakka on yksi niistä. Ja kaikkihan ne tupakan vaarat tietävät ja jos ei niin kannattaa käydä lukemassa asiasta. Eikä se ole syyllistämistä jos kertoo vaarat tupakoiville äideille, elleivät itse ymmärrä. :eek:

Äidin tupakoinnista aiheutuvat haitat vauvalle raskauden ja imetyksen aikana

Julkaistu 03.10.2006
Tupakansavun myrkyt, kuten nikotiini ja häkä, kulkeutuvat suoraan äidin elimistöstä napanuoran ja istukan välityksellä sikiöön. Siksi raskauden aikainen tupakointi on erittäin vahingollista syntyvälle lapselle. Syntyvän lapsen veressä on nikotiinia yhtä paljon tai jopa enemmän kuin äidillään. Sikiön kyky poistaa nikotiinia elimistöstään on aikuista huonompi.

Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa:
  • keskenmenon
  • ennenaikaisen synnytyksen (14% ennenaikaisista synnytyksistä johtuu äidin tupakoinnista)
  • lapsen alhaisen syntymäpainon (hapen saannin vähyyden vuoksi)
  • kätkytkuoleman

Tupakoinnilla saattaa olla vaikutusta myös raskauden aikaisiin komplikaatioihin sekä lapsen alikehitykseen. Se kaksinkertaistaa lapsen riskin saada astma tai allergia.
Tupakointi ja imetys

Tupakoivan äidin rintamaidossa on nikotiinia viisinkertainen määrä veren pitoisuuksiin verrattuna. Vanhempien tupakointi kotona tarkoittaa lasten pakkotupakointia ja altistaa lapsen hengitystiesairauksille ja äkillisille välikorvantulehduksille. Savu pahentaa myös lasten allergia ja astmaoireita.

Tupakointi lisää imeväiskuolleisuutta. Kuolleisuuden riski on noin puolet suurempi 20 tai useampia savukkeita polttavilla kuin tupakoimattomilla äideillä. Myös äidin tupakoinnin ja kätkytkuolemien välillä on havaittu olevan yhteyttä. Äidinmaidon nikotiinipitoisuudet ovat viisinkertaiset veren pitoisuuksiin verrattuna. Nikotiinia on maidossa merkittäviä määriä vielä 3-5 tuntia savukkeen polttamisen jälkeen. Tupakoivat äidit lopettavat imettämisen aikaisemmin kuin muut.

Tupakoivien vanhempien lapset joutuvat keskimäärin puolta useammin sairaalahoitoon keuhkoputkentulehdusten ja keuhkokuumeen takia kuin tupakoimattomien kotien lapset. Äidin tupakointi vaikuttaa enemmän lapsen terveyteen kuin isän tupakointi. Sairastumisriski on yhteydessä kotona poltettujen savukkeiden määrään. Toistuvia välikorvantulehduksia joskus seuraava liimakorva on yhteydessä lapsen altistumiseen tupakansavulle. Savu altistaa lapsen äkillisille välikorvantulehduksille imetyksen kestosta riippumatta. Savukkeesta leviää ilmaan ja tupakoivan ihmisen suuhun, nenään ja keuhkoihin savun sisältämiä palamistuotteita. Suoraan ilmaan tulee kolme ja puoli kertaa enemmän tervaa ja lähes seitsemän kertaa enemmän häkää kuin mitä on tupakoijan keuhkoihin vetämässä savussa.

"Tupakoivien vanhempien lapset joutuvat keskimäärin puolta useammin sairaalahoitoon keuhkoputkentulehdusten ja keuhkokuumeen takia kuin tupakoimattomien kotien lapset. Äidin tupakointi vaikuttaa enemmän lapsen terveyteen kuin isän tupakointi. Sairastumisriski on yhteydessä kotona poltettujen savukkeiden määrään. Toistuvia välikorvantulehduksia joskus seuraava liimakorva on yhteydessä lapsen altistumiseen tupakansavulle. Savu altistaa lapsen äkillisille välikorvantulehduksille imetyksen kestosta riippumatta. Savukkeesta leviää ilmaan ja tupakoivan ihmisen suuhun, nenään ja keuhkoihin savun sisältämiä palamistuotteita. Suoraan ilmaan tulee kolme ja puoli kertaa enemmän tervaa ja lähes seitsemän kertaa enemmän häkää kuin mitä on tupakoijan keuhkoihin vetämässä savussa."

Tupakointi ei tietenkään koskaan ole hyvästä, mutta tässä luetellut haitat liittyvät suoranaisesti lapsen oleskeluun tupakansavussa, EI vanhempien tupakointiin yleensä, olettaen että se tapahtuu ULKOTILOISSA eikä sisällä.

"Tupakoivien vanhempien lapset joutuvat keskimäärin puolta useammin sairaalahoitoon keuhkoputkentulehdusten ja keuhkokuumeen takia kuin tupakoimattomien kotien lapset. Äidin tupakointi vaikuttaa enemmän lapsen terveyteen kuin isän tupakointi. Sairastumisriski on yhteydessä kotona poltettujen savukkeiden määrään. Toistuvia välikorvantulehduksia joskus seuraava liimakorva on yhteydessä lapsen altistumiseen tupakansavulle. Savu altistaa lapsen äkillisille välikorvantulehduksille imetyksen kestosta riippumatta. Savukkeesta leviää ilmaan ja tupakoivan ihmisen suuhun, nenään ja keuhkoihin savun sisältämiä palamistuotteita. Suoraan ilmaan tulee kolme ja puoli kertaa enemmän tervaa ja lähes seitsemän kertaa enemmän häkää kuin mitä on tupakoijan keuhkoihin vetämässä savussa."

Tupakointi ei tietenkään koskaan ole hyvästä, mutta tässä luetellut haitat liittyvät suoranaisesti lapsen oleskeluun tupakansavussa, EI vanhempien tupakointiin yleensä, olettaen että se tapahtuu ULKOTILOISSA eikä sisällä.

Eiköhän Rigsu jokainen tajunnut tuon ja sehän oli vain lisänä muuhun..ei siihin tarvi takertuu.

Riskit ja haitat sikiölle: Sikiön kasvu häiriintyy, samoin kasvu varhaislapsuudessa. Vauvat syntyvät usein alipainoisina. Tupakointi aiheuttaa sikiölle hapenpuutetta ja häkä voi aiheuttaa epämuodostumia. Keskenmenojen, synnytyshäiriöiden ja kuolleen vauvan syntymisen riski kasvaa. Syntyessään vauvalla voi olla nikotiinin vieroitusoireita. Kätkytkuolemat ovat 2,5-kertaisia tupakalle altistumattomiin verrattuna. Tupakointi vähentää äidinmaidon tuottoa 30 %, nikotiini myös erittyy äidinmaitoon ja sitä kautta imeväiselle. Tupakalle altistuneilla lapsilla todetaan enemmän hengityselinten tulehdussairauksia sekä riskiä sairastua astmaan. Lapsilla on tavattu yliaktiivisuutta ja keskittymishäiriöitä.

No tässä toinen. (tai näitä olisi netti pullollaan)
En usko että tupakointia/alkoholin käyttöä raskausaikana kannattaa puolustaa?! Ei ole sen arvoista

Noopi Eiköhän kaikki jo tiiä noi tupakoinnin haitat niin itelle ku vauvallekin..En usko, että niitä tarvii täällä jankata koko ajan. :stop

Onko joku puolustanut? Siis tyyliin "tupakointi on varmasti todella hyväksi lapselleni, ja aion polttaa estoitta 2 toppaa päivässä vastaisuudessakin" haloo.

Aikas positiivisia juttuja täällä lukee ja eikös tää palsta ollu sitä varten että asiasta saa keskustella. Joku ihmetteli miksi neuvolassa ei kerrota vaaroista paljoa, joten laitoin pari artikkelia. Ja jos ne vaarat on kaikilla niin hyvin hanskassa, niin luulisi että tekisi asialle jotain. Raskaus on riskejä täynnä muutenkin, luulisi ettei itse ehdoin tahdoin niitä haluaisi lisätä. No.. kukin tavallaan

Mun äiti on polttanut odottaessaan mua ja kyllä olis saanut jättää polttamatta. Olen allerginen monelle jutulle ja erityisesti keväällä ottaa kunnolla päähän, kun on paha siitepölyallergia eikä mitkään lääkkeet auta. Siinä sitten menee ainakin kuukausi sisätiloissa parhaimpaan vuodenaikaan. Myös korvatulehdukset on vaivannut mua lapsena ja ne on jääny mieleen. Kaikille ei tietystikään näitä ongelmia tule ja voivat olla täysin terveitä, mutta en itse ole valmis ottamaan riskiä.. Eikä voi tietää johtuuko just äidin polttelusta mut hyvin todennäköistä se on.

Monet sairaudet mitä ihminen voi saada, "valmistuu" jo äidin mahassa. Eli meillä on geeneissä valmiina "reseptit" eri sairauksille ja omat elämäntavat sitten joko laukaisee sen sairauden tai ei. Jos tätä reseptiä ei ole niin sairauttakaan ei tule.

Kyllä mä mietin välillä tarkkaankin mille kaikelle itseni ja sitä kautta tulevan vauvani altistan. En tiedä voisko sellaisen asian kanssa elää järjissään, jos olisi esimerkiksi tupakoinut raskausaikana ja lapsesta tulisikin moniallergikko tai jotenkin muuten sairas.

Itse lopetin tupakoinnin ja jos olisin epäillyt ettei se onnistu niin olisin miettinyt jo lasta haaveillessani, että hankinko lapsia ollenkaan jos en voisi tarjota niille parhaimpia mahdollisia lähtökohtia.

Nämä siis täysin henkilökohtaisia mietteitä ja ajatuksia. Kukin miettii ja tekee tahollaan kuten tahtoo, mua ei sinänsä liikuta.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Minusta on myös hyvin säälittävää että tupakoitsijat puolustelevat stressillä yms. Täytyy käydä "hermosavuilla". Ihan kuin tupakoimattomilla ei olisi stressiä? Mitä me teemme kun on stressiä, emme me mene hermosauhuille. Ja sitten itketään kuinka vaikeaa se on. Yritystä kehiin, kyllä siitä eroon pääsee kun oikeasti haluaa! Täytyy vain olla tarpeeksi vahva luonne, eikä riippuvainen jostain myrkystä. Jos hermostuttaa, tarviiko ne röökit heti kaivaa esille, käy vaikka kävelyllä jos jokin asia pännii. Tai keksii jotain ihan muuta siihen sterssiin. Kyllä ihminen kestää sterssin ilman ylimääräisiä syöpäkääryleitä! :)

Kaikilla ei ole tarpeeksi vahva luonne. Riippuvuus on kuitenkin riippuvuus, ei kukaan voi päättää että nyt en enää ole riippuvainen tupakasta. On ihan totta että jokainen ihminen teoriassa pystyy lopettamaan, mutta kaikki ei vaan kestä vieroitusoireita ja se pitäisi ymmärtää. Ja tupakoimattomat ihmiset ei mene hermosauhuille, koska eivät ole nikotiiniriippuvaisia, täysin turha pointti siis.

Takaisin