Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eihän se nyt sitä tarkoita että jos ei polta niin vauva nukkuu heti koko yön ja on aina terve :D Onko hiukan näsäilyn makua viestissäs.
Mua kiinostais tietää että mikä saa ihmisten jatkamaan tupakanpolttoa siitä lähtien kun tekee plussan? Ja jos sitä on todella toivottu niin jatkaa silti sitä polttamista?

Vieras kirjoitti:
Yllätyksellisesti plussasin ja olen nyt viikolla 7+. Hormonit myrskyää ja yritän kirjottaa tästä edes jollakin tasolla asiallista.

Mä olen polttanut noin 25 vuotta, viimeisen 6 kk askin päivässä, joskus ylikin,  johtuen siitä että olen joutunut olemaan kotona ja sairaudesta johtuen en ole saanut tehdä yhtään mitään eli mulla on ollut ainoastaan ja vain aikaa.
Neuvolassa sanottiin, että kun pääsen tilanteeseen 5 tupakkaa tai alle niin terveysvaikutus on sama kuin en polttaisi ollekaan ja tämä kaiketi siitä syystä, että olen tupakoinut niin runsaasti ja kauan ennen raskautta.
Tavoitteeni on päästä tupakasta kokonaan eroon ja uskon siinä onnistuvani. 

Sanokoot kuka teistä mitä tahansa, en todellakaan aio silti syyllistää enkä piiskata itseäni. Olen erittäin tyytyväinen siihen että olen saanut vähennettyä tupakoinnin lähelle tuota viittä ja jonain päivänä jopa alle. 
Olen varma että jokainen tupakoiva tuleva äiti kamppailee enemmän tai vähemmän saman asian kanssa ja toivon todella paljon tsemppiä teille jokaiselle, jos ei kerralla niin tupakka kerrallaan. 

Ja teille jotka ei tupakoi ja huutelette täällä toisten korvat punaisiksi, olen erityisen pahoillani, jos jostain syystä ette saakaan heti täysiä öitä nukkuvaa ja aina tervenä pysyvää lasta. Kun oikein saivartelen....syy löytyy siitä, että olette varmaankin altistuneet passiiviselle tupakoinnille. Muuta syytähän ei voi olla kuin tupakka?
Muistakaan nyt ainakin hankkia lemmikkieläin niin lapsenne sairastuu vähemmän todennäköisesti allergiaan ja astmaan.

Sun terveydenhoitaja on ihan yhtä hyvin perillä asioista kun nää terkkarit jotka on sitä mieltä että stressi on vauvalle isompi paha kun tupakointi ;) Vaikka odottava äiti polttaisi päivässä vain 2–3 savuketta, sikiö saa häkää melkein koko vuorokaudeksi, sillä yhden savukkeen aiheuttama häkäkaasu pysyy sikiön veressä seitsemän tuntia. Äidin verestä se häipyy nopeammin. Senkin jälkeen, kun äiti on tumpannut, sikiö istuu vielä pitkään tupakalla. Että nautinnollisia hetkiä sen tupakan ääressä joka ikiselle raskaana olevalle!! Ja kuka tyhmä moisesta asiasta huonoa omaa tuntoa suostuisikaan niskoilleen ottamaan.. Kysymyshän on vaan pienistä vauvoista ja ihan teidän ikiomista vauvoista.. On upeeta että aikuiset ihmiset, etenkin äidit jaksavat ajatella itseään näin paljon, mutta tätä tulevaa pientä omaa lasta näköjään ei! HIENOA!

On se kumma, miten tupakoijat pitävät itseään jotenkin niin erityisinä, että ovat oikeen ylpeitä jos pystyvät vähentämään tupakointia raskauden aikana... Ei välitetä omasta terveydestä,eikä varsinkaan lapsen ja sitten valitetaan tupakoimattomille tai muille tuomitseville kun ei tämä erityiskansalainen Rouva Tupakoitsija nyt vaan valitettavasti pysty kokonaan lopettamaan ja onhan hän nyt sentään vähentänyt.

Minä en aio laittaa lapseni ongelmia passiivisen tupakoinnin tai muunkaan syyksi, olen sitä vältellyt parhaani mukaan ja muutenkin tehnyt parhaani sen eteen, että lapseni olisi terve. Jos näin ei ole, tuntuuhan se pahalta mutta enpä ainakaan ole itse siihen syyllinen, enkä kärsi omatuntoni kanssa siitä, olenko itse terveysongelmat itsekkyydelläni aiheuttanut.

Lopettaminen ei ole niin vaikeaa, tehkää se lapsenne takia, jos oma terveytenne ei muuten ole teille tärkeä.

t. kerralla lopettanut ex-tupakoija

Voi hyvää päivää! Entäs lääkkeet? kuinka moni raskaanaoleva tunkee suustaan alas näitä MYRKKYJÄ? Tajuaako KUKAAN, kuinka paljon pahaa tekevät masennuslääkkeet, rauhoittavat, unilääkkeet, jnejnejne? Kuinka moni on lopettanut seinään heti luopuessaan kierukasta?

Itse todellakin tein niin, vaikka taustalla on vaikea-asteinen masennus, ahdistuneisuutta, sekä unettomuutta. Lopetin seinään Voxrat, Tolvonit, Lyricat, Rivatrilit, Imovanet, Ataraxit... Enkä TODELLAKAAN aio kantaa huonoa omaatuntoa niin pienestä asiasta kuin tupakka (jota en muuten korsteenina vedä sitäkään).

Varmaan aika pitkälti sit samat ihmiset kenen mielestä on ihan okei vetää röökiä? Poistaakos tuokaan nyt kuitenkaan niitä tupakan tuomia haittoja ja vaaroja? Ei poista ei... Eli tässä taas ihan sama selitys kun aiemminki täällä niin monta kertaa, että ne narkkarit ja juopot niitä surkimuksia on! joopa joo, olisit kuule lopettanu samalla sen röökin polton kun sen pillereiden napsimisen! Se että jotkut idiootit vetää viinaa huumeita jne jne, ei nyt kuitenkaan tarkota etteikö ne sinunkin vetämät röökit pilais sitä sinun lapsen terveyttä! Sori..

Näistä kahdesta pahasta se tupakka on kuitenkin aika tavalla pienempi, jos et sitä ymmärtänyt. Tupakka ei todistettavasti aiheuta kehityshäiriöitä, vaikkei tietenkään hyväksi olekaan. Enkä todellakaan koita väittää että tupakka olisi HYVÄ, vaan sanon, että se on huomattavasti PAREMPI kuin lääkkeet, jotka vääränä päivänä alkuraskaudesta käytettynä saattaa aiheuttaa esim. sen, että alkio ei koskaan kasvata jotain ruumiinosaa ollenkaan. vrt. Talidomi.

Kyllä se tupakka aiheuttaa just niitä kehityshäiriöitä ja pahimmillaan kohtukuoleman! Myös kätkytkuoleman riski kasvaa niillä vauvoilla ketkä on altistunut tupakoinnille sikiö aikana.. se siitä pienemmästä pahasta...

Täytyy vissiin sitten alkaa uudelleen popsimaan niitä lääkkeitä, kun niiden lopettamisella ei mitään virkaa olekaan! Kiitos tästä! (joo, VITSI)

Lopetin psyykelääkkeet JA tupakoinnin. Oonkohan sitte vaan tosi paljon vahvempi ihminen? Varmaan. Yhtä lääkettä en lopettanut, mutta on äärimmäisen harvinaista, että se aiheuttaisi sikiölle mitään toisin kuin mahdollinen sairaskohtaus joka ko. lääkkeen lopettamisesta saattaisi seurata.

Eli taas kerran ihan turha vertaus.

Koitas rivatrilin ja lyrican lopettamista ykkösellä :P vai oisko tää sun lääke kenties jotain vastaavaa :D ai niin, mulla tärppäs ihan ekasta kierrosta, että en kovin ehtinyt tätä tupakkapolitiikkaa harkita kun sen että pääsin krampeista ja vapinasta, olin jo raskaana.

Mä en nyt kanssa ymmärrä miten tää lääkkeiden lopettaminen nyt sitten tarkottaa vissiin sitä, että tupakan lopettaminen on ihan mahdotonta, koska on jo lopettanut lääkkeiden käytön? Kyllä sen röökin kans voi kai lopettaa vaikka ne lääkkeetkin on lopettanut? Vai mikä tässä oli nyt se bointti? Se että ne lääkkeet olis vaarallisia sille sikiölle, ei nyt kuitenkaan poista vieläkään sitä tosiasiaa että niin on se tupakkakin! Ja kun sä et voi ikinä tietää kuinka vaarallista se tupakointi sille sikiölle on.. Koska tosiaan pahimmassa tapauksessahan se sikiö saattaa kuolla siihen tupakointiin! Musta ei kyllä olis moista kokeilemaan.. Kyseessä kuitenkin se oma lapsi...

Tuleekohan tää nyt kahdesti... No, mulla ei ole tarvetta alkaa pätemään sillä kellä on vahvemmat lääkkeet ja sairaampi mieli, toisin kuin itselläsi näyttää olevan. Edellinen lääkitykseni ei ollut vastaava kuin kumpikaan mainitsemistasi, vaikka aiemmin olenkin joutunut bentsoja syömään (okei en lopettanut ykkösellä vaan vähitellen, voitit, pisteet sulle). Pointti oli se, että joudun selviytymään arjesta ilman lääkkeen voimaa ja hienosti näytän selvinneen vaikken tupakkaakaan ole koskenut. Selviydyn ja haluan selviytyä, koska mulla on maailman tärkein motivaattori.

Lopetin heti kun tulin raskaaksi. Syynä edellinen raskauteni, jolloin poltin ja minulla on nyt kehitysvammainen 4 vuotias poika. Syy saattaa olla myös hapen puute synnytyksessä (vauvalla) mut enpä uskalla ottaa riskiä tämän lapsen kohdalla.

:( voi ei. Tämä on ensimmäinen kerta kun oikeasti kuulen että näin on mahdollisesti käynyt. Todella ikävä lukea, mutta hyvä että kerroit. Voimia teille.

Itse otatin kierukan pois vasta 8.8., jolloin lopetin saman tien lääkkeet yms. Tupakoinnin lopettamista en edes ehtinyt harkita tosissani, toki vähennän koko ajan parhaani mukaan. Viikkoja nyt 7+2.

Itsellä ei ole henk koht kokemusta tälläisestä asiasta, mutta voisin kuvitella että kun noin käy, voi olla vaikeeta myöntää edes itselle omaa osallisuutta asiaan.. Saati sitten myöntää sitä kellekkään ulkopuolisellekkaan.. Mulla on muutama kaveri ketkä on polttanu koko raskausajan ja jokaikisen lapsella on tosin lievempiä kehityshäiriöitä (adhd, hengitysvaikeuksia, pienikasvusuutta) mutta en ole ikinä koskaan yhdenkään näistä äideistä kuullut puhuvan että itsellä ja sillä tupakoimisella saattais olla osuutta asiaan.. Itseasiassa, nämäkin äidit on sitä mieltä että poltin tupakkaa ja terve lapsi tuli.. että varmaan tulee olemaan jatkossakin harvassa nämä tarinat missä äiti myöntää noinkin ikävän asian.. ippanalle hatun nosto rehellisyydetä!

Rigsu kirjoitti:
Tupakka ei todistettavasti aiheuta kehityshäiriöitä

So not true. Kätilönä valitettavasti saanut nähdä "nikotiinivauvoja", jotka kärsivät erittäin pahoista vieroitusoireista (velttoutta, sätkimistä...). Kamalaa nähtävää, näitä pieniä kun ajattelee, niin itku on monesti herkässä. Ja viha tupakkatuotteita kohtaan.

En toki halua tuomita tupakoivia äitejä, mutta en ymmärrä miksi toisaalta pitäisi taputtaa selkäänkään. On hienoa, että edes yrittää vähentää polttamista. Tämä ketju on mun mielestä hieno, sillä vertaistuki on kova asia. Eihän asiasta myöskään voi puhua, jos kukaan ei edes myönnä polttavansa raskaana.

Rigsulle kuitenkin terveiset, että jos et tosiaan tiedä, mitä haittoja tupakasta sikiölle on, niin suosittelen kurkkaamaan tänne: http://www.paihdelinkki.fi/pikatieto/?c=Tupakka

"Riskit ja haitat sikiölle: Sikiön kasvu häiriintyy, samoin kasvu varhaislapsuudessa. Vauvat syntyvät usein alipainoisina. Tupakointi aiheuttaa sikiölle hapenpuutetta ja häkä voi aiheuttaa epämuodostumia. Keskenmenojen, synnytyshäiriöiden ja kuolleen vauvan syntymisen riski kasvaa. Syntyessään vauvalla voi olla nikotiinin vieroitusoireita. Kätkytkuolemat ovat 2,5-kertaisia tupakalle altistumattomiin verrattuna. Tupakointi vähentää äidinmaidon tuottoa 30 %, nikotiini myös erittyy äidinmaitoon ja sitä kautta imeväiselle. Tupakalle altistuneilla lapsilla todetaan enemmän hengityselinten tulehdussairauksia sekä riskiä sairastua astmaan. Lapsilla on tavattu yliaktiivisuutta ja keskittymishäiriöitä."

terkuin. Minttu

koitan itseasiassa vähentää, osin kylläkin sen takia, että itselläni on päällä keuhkoputkentulehdus tms... sainoivat että virus, joten ei lääkkeitä... mutta kieltämättä tämäkin keskustelu on saanut vähän toisiin mietteisiin. Ei sillä ettenkö muista asioista olisi kaikesta huolimatta ylpeä. Ei mulla tosin mitään järkyttävää määrää mene päivässä. Ehkä 10, kenties allekin.

Tunnustan.
Poltin ensimmäistä odottaessani satunnaisesti, en siis välttämättä päivittäin, mutta poltin kuitenkin. Tästä 13 vuotta. Tyttö oli hoikka syntyessään ja paino lähti nopeaan nousuun syntymän jälkeen. Päiväkodissa tytöllä oli paljon keskittymishäiriöitä. En tiedä, onko näillä seikoilla mitään tekemistä tupakoinnin kanssa, mutta kyllä on välistä niin syyllinen olo.
Nyt odottelen vihdoin ja viimein toista lasta. Tupakoinnin lopetin plussaa seuraavana päivänä, n. 3 viikkoa sitten. Yhden viikon käytin nikotiinilaastareita päivisin, mutta sitten luin niistäkin kaikkea ikävää, enkä ole niitä uskaltanut enää käyttää. Kolmen viikon sisällä olen myös repsahtanut yhteen tupakkaan - kaksi viikkoa sitten. Saas nähdä, miten loppujen lopuksi käy. Haluan lopettaa! Ja pidän itseäni huonona äitinä, jos en siihen pysty.

nonni jos pilkkua ruvetaan viilaamaan niin onhan aikas itsekästä myös asua kaupungissa raskaana tai pikkulapsen kanssa kun on kaiken maailman pakokaasu myrkyt,teollisuus myrkyt ja melusaasteet. eikun vuorille asumaan vaan täydelliset tupakoimattomat äidit sieltä on sitten hyvä huudella ja kantaa kauas.
jos silloin tällöin polttaa tupakan raskaus aikana on se parempi kuin olla hermoraunio ja totaali lakossa. stressi on myös syntymättömälle lapselle myrkkyä.

Takaisin