Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mustakin on tosi ihanaa että voi vielä kuitenkin nauraa vaikka lastensa terveydellä leikkiikin :) Kertoo ehkä ihmisenä sinusta jotain ;)

Aika perseestä nauraa lapsen terveydelle..niinkuin edellinen totesi-kertoo ehkä ihmisenä sinusta jotain.

Itse uskallan tunnustaa että savukkeita löytyy vielä taskusta ja poltan enää noin 4 tupakkaa päivässä ja vähenee koko ajan ja loppuu kyllä raskauden aikana.

Usean vuoden polttanut (noin 20v) ja esim. raskaudesta en tiennyt vasta kuin oltiin melkein vkolla 12. (menkat tuli normaalisti alkuun...) Eli olin polttanut normaalisti yli askin päivässä tähän asti.. Ja jos olisin tiennyt olleeni raskaana niin olisin todellakin aloittanut vähentämisen ja lopettamisprojektin.

Lääkärin kanssa keskustellessa asiasta hän totesi että parasta on todellakin sikiöllekin se että vähennän ensin ja sitten pikkuhiljaa lopetan kokonaan kuin että olisin seinään lopettanut. Sikiö olisi myös kärsinyt vieroitusoireista ja olisi mahdollisesti voinut aiheuttaa keskenmenonkin.

Nyt rv 19+2 ja kehitys tällä hetkellä niin kuin pitääkin.

Ja yhdyn niihin ihmisiin kenen mielestä EI PITÄISI SYYLLISTÄÄ!! Kyllä sitä äidillä varmasti on ihan tarpeeksi syyllinen olo tän yhteiskunnan muistakin paineista. Jokainen varmasti tekee parhaansa ja toivoo parasta omalle lapselleen. Paheksua voi itsekseen ja omien ystäviensä kanssa, mutta kysymys oli tälläkin palstalla kartoittaa hieman kuinka moni tupakoi raskautensa aikana ja onko huomattu seurauksia. Ei ketään ole tarkoitus ristiinnaulita täällä...

Joo, eihän siinä tunnustamisessa mitään, mutta musta tuntuu niin tyhmältä ja vastuuttomalta että te tupakoivat kerrotte näitä " tuli normaali kokoinen lapsi ja nyt puolivuotiaana täysin terve vauva" juttuja.. Kun näistähän ei kukaan voi sanoa varmaksi mitään.. Ja oikeesti joku hölmäläinen voi antaa just tällästen juttujen takia itselleen sen luvan poltella vaikka raskaana olisikin, kun se naapurinki pirjo sai ihan terveen vauvan vaikka veti kaks askia päivässä.. Tätähän täälläkin on paljon kuultu!

Ja mä kun olen luullut että se tupakointi voi auheuttaa niitä keskenmenoja ja kohtukuolemiakin, eikä se että lopettaa sen tupakoinnin.. Nikotiinihan on se mikä sen riippuvuuden luo ja siitähän ne vierotusoireetkin tulee kun ei saa sitä nikotiinia.. Sen poltetun tupakan nikotiini poistuu kehosta noin 2,5 tunnissa.. Eli vähentämällähän sitä aiheuttaa niitä vierotusoireita useemman kerran, kun että lopettaa seinään? Ja mites nää mammat ketkä polttelee raskauden loppuun asti jokusen tupakin päivässä ni miten ne hoitaa vierotusoireet sillä vauvalla kun se on syntynyt? Annetaaks sillekkin tupakki vai eiks nää vierotusoireet olekkaan enään niin vakavia ja vaarallisia ettei niitä nyt vaan anneta sen vauvan kärsiä? Miten se on vaarallista lopettaa seinään sille mahassa olevalle vauvalle, mutta ei sille just syntyneelle? Mukavaahan se ei varmasti sille vauvalle ole se on selvä! Mä en osaa tosta syyllistämisestä sanoa.. Onks se syyllistämistä että on eri mieltä asioista eikä ymmärrä kuinka jotkut asettaa sen tupakoinnin lastensa edelle? Mä luulen kyllä, että te tupakoivat hoidatte syvällä sisällä ihan itse tuon syyllistämisen..

poltin normisti noin reilu 20 sätkää päivässä, ja kun kuukauden myöhäs menkat ja plussasin ni lopetin ja ilokseni huomasin  että olen ollut vissiinkin 16 vuotta tapatupakoitsija... nyt rv 9+3 ei pysty edes savuja ottamaan kun rupee etomaan. Toivon mukaan alku kessuttelusta ei tule mitää vaurioita.

miten täällä ihmiset jaksaa väitellä tästä asiasta? Tupakoiva äiti menee samaan kastiin ei imettävän äidin kanssa, tästä aiheesta on miiljoona eri mielipidettä eikä  aiheesta oikeasti ole olemassa väärää tai oikeaa vastausta.

Huolimatta siitä, että onkin kyse lapsen terveydestä, eiköhän jokainen osaa huolehtia itse omista asioistaan. En edes tajua miten te jaksatte väitellä tästä, kun jokaisella on kuitenkin ne omat mielipiteensä :)

Koittakaa nyt jokainen nauttia siitä omasta elämästä ja olkaa tyytyväisiä omiin valintoihinne. Älkää pilatko päiväänne murehtimalla muiden asioita :)

Ei tupakoiminen ja ei imettäminen voi mennä mitenkään samaan kastiin kait sä nyt ittekkin tajuat? Tämä on vain sellainen aihe mistä tulee haloota ja emmä nyt sanois että murehdin muiden elämää ja pilaisin päiväni jos kirjotan tän.

No kuule, enköhän ymmärrä sen. Sä vaan et ymmärtänyt mitä tarkoitin :) sanoin siis että molemmat aiheet herättävät keskustelua, en sanonut että ei imetys on yhtä vakavaa kuin tupakointi :)

Mun mielestä se että tupakoi raskaana ollessaan kertoo kyllä ihan muuta kun että osaa huolehtia omista asioistaan tai että tietää mikä sille lapselleen on parhaaks... Ja pakko myöntää mutta kyllä mä murehdin niiden lasten puolesta, ketkä ei pysty mitenkään oloihinsa vaikuttamaan eikä vanhempiaan valitsemaan! Jos tuleva äiti käyttää huumeita, asiaan puututaan. Jos tuleva äiti käyttää alkoholia, asiaan puututaan. Jos tuleva äiti tupakoi, äiti saa sitä ihan luvan kanssa jatkaa. Kuitenkaan yksikään huume tai alkoholi ei tapa niin paljon kun tupakka. Joka toinen tupakoitsija kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Se että odottava äiti tupakoi, vaikuttaa ihan sen vauvan aivojen ja keskushermoston kehitykseen ja moneen muuhun.. Kuitenkin pitäis vaan hiljaa hyväksyä että jotkut pilaa sen syntymättömän lapsen terveyden heti alkumetreillä.. Mä ainakin toivon että tulevaisuudessa näistä syntymättömistä vauvoista välitetään vaikka terveydenhuollon kautta enemmän, jos tosiaan tuleva äiti ei itse sitä tajua tehdä!

Pääasiallisesti täällä on mukava lueskella odottavien äitien tarinoita polttaako vai ei ja jos on lopettanut niin milloin. Niille tämä on myös tarkoitettu, eikä niille ketkä sitä niin kovasti vastaan ovat ja kritisoivat ja arvostelevat huonoksi äidiksi. Jos tupakoi ei ole mielestäni huonon äidin malli, ja ettei lastaan rakastaisi. Kyllä, se on paha tapa joka on jäänyt ja ehdottomasti pitäisi lopettaa vaikka ei olisi edes raskaana. Mielestäni ne ketkä eivät tupakoi laisinkaan eivät kuulu tänne osastolle ollenkaan. Itse poltan myös rv 29 , eikä siihen ole mitään järkevää syytä miksi, mutta en omaa tarvetta myöskään sitä selittää niille ketkä sitä eivät hyväksy. Kaikki ovat erilaisia ihmisenä, toiset vahvempia ja toiset heikompia.

Se että tulee pieniä muksuja ja oppimisvaikeuksia yms, niin minun mielestä sitä kyllä hieman yliarvostetaan että suurin osa on tupakan aiheuttamaa. Veljeni perheessä on kaksi tyttöä, jossa ei polteta ollenkaan. toinen synt 2.1 kg toinen 2.8 kg, myös ystävälläni on 4 aikuista lasta jonka aikana on poltettu niin eipä kyllä huomaa asiaa, muutakuin että yksikään heistä ei tupakoi ja ovat kuulema viisaampia monissa asioissa kuin äitinsä :)

Tupakalla ei ole asiaa jokaikiseen kehityshäiriöön ja sitä on turha yleistää. Enemmän olisin huolissaan näistä narkkareista ja alkoholisteista ketkä mahapystyssä elää täysin samaa elämää todellakin piittaamatta mitä heidän sisällään on/tapahtuu. Lapsilukko jokaiselle!

Minua kiinnostaa se, että olisiko helpompi lopettaa tupakointi raskauden selvittyä jos ilmapiiri terveydenhuollon parissa ei olisi niin "salliva". Tai siis "on parempi lopetella hiljakseen kun aiheuttaa itselle stressiä.." Kyllähän kaikki tietää, että toi on puppua.

En siis yritä olla ilkeä tai moralisoiva, mutta itse koen, että mikäli yleinen ilmapiiri ja asiantuntijat olisivat raskausajan tupakointia vastaan eivätkä holhoaisi tupakoivia äitejä ja puhuisi niin paljon "stressistä", jota lopettaminen aiheuttaa, olisi lopettaminen näille tuleville äideillekkin helpompaa. 

Nikotiinin vieroitusoireet ovat niin vähäiset että enimmillään tuntuvat kolme päivää, siinä ei stressistä oikein voi puhua.. Henkinen riippuvuus on eriasia ja mielestäni tästä juuri pääsisi eroon sillä, että ammattilaiset sanoisivat totuuden: Tupakka ei ole ainakaan hyväksi lapsellesi. Tätä ei kukaan voi kieltää.

Omassa perheessäni on aina ollut itsestäänselvyys, että raskaana/imetettäessä ei polteta. Olisin saanut suuret vihat ja saarnat niskoilleni jos olisin plussan jälkeen jatkanut kessuttelua, mutta en koe tätä huonona asiana vaan juuri sinä motivaattorina ja auktoriteettina jonka vuoksi lopettaminen tuntui itsestäänselvyydeltä ja näin ollen helpolta.

Haluaisin siis, että kaikilla olisi yhtä helppo lopettaa kuin minulla, ja omasta mielestäni syy siihen miksi minulla oli helppoa, oli tuo ehdottoman ei-salliva ilmapiiri.

Edelleen siis ei ole tarkoitus tuoda itseäni esiin minään superäitinä yms tai tuomita, halusin vaan tuoda esille tämän kannan. Onko tupakoivien äitien omat vanhemmat kenties polttaneet raskausaikana? Miten teidän perheenne suhtautuu polttamiseenne?

milu2012, arvostin sinua pienesti siihen asti kun kerroit ettet koe tarvetta selitellä tupakoimistasi, vaan äkkiä ne selittelyt ja vertailu jopa narkkeihin sieltä tuli. Juu, koin tarpeelliseksi kertoa tämän.

Ihan totta, polttakaa ja olkaa tyhmiä mutta lopettakaa se selittely, puolustelu ja vertailu siihen että jotkut asiat on paljon pahempia kuin se tupruttelu. Niin on, ja minuakin vituttaa silloin tällöin oma arki, vaikka Afrikan lapset näkee nälkää.

milu2012 kirjoitti:
Pääasiallisesti täällä on mukava lueskella odottavien äitien tarinoita polttaako vai ei ja jos on lopettanut niin milloin. Niille tämä on myös tarkoitettu, eikä niille ketkä sitä niin kovasti vastaan ovat ja kritisoivat ja arvostelevat huonoksi äidiksi. Jos tupakoi ei ole mielestäni huonon äidin malli, ja ettei lastaan rakastaisi. Kyllä, se on paha tapa joka on jäänyt ja ehdottomasti pitäisi lopettaa vaikka ei olisi edes raskaana. Mielestäni ne ketkä eivät tupakoi laisinkaan eivät kuulu tänne osastolle ollenkaan. Itse poltan myös rv 29 , eikä siihen ole mitään järkevää syytä miksi, mutta en omaa tarvetta myöskään sitä selittää niille ketkä sitä eivät hyväksy. Kaikki ovat erilaisia ihmisenä, toiset vahvempia ja toiset heikompia.

Se että tulee pieniä muksuja ja oppimisvaikeuksia yms, niin minun mielestä sitä kyllä hieman yliarvostetaan että suurin osa on tupakan aiheuttamaa. Veljeni perheessä on kaksi tyttöä, jossa ei polteta ollenkaan. toinen synt 2.1 kg toinen 2.8 kg, myös ystävälläni on 4 aikuista lasta jonka aikana on poltettu niin eipä kyllä huomaa asiaa, muutakuin että yksikään heistä ei tupakoi ja ovat kuulema viisaampia monissa asioissa kuin äitinsä :)

Tupakalla ei ole asiaa jokaikiseen kehityshäiriöön ja sitä on turha yleistää. Enemmän olisin huolissaan näistä narkkareista ja alkoholisteista ketkä mahapystyssä elää täysin samaa elämää todellakin piittaamatta mitä heidän sisällään on/tapahtuu. Lapsilukko jokaiselle!

Mä nään tupakoivan äidin just tasan yhtä piittaamattomana äitinä kun nää alkot ja narkkarit! Kai sä sen tiesit että nekin voi saada terveen terveen vauvan, tai sit voi olla just niin paska tsäkä että näin ei käykkään. Se että sinä tupakoit, niin sulla on ihan tasan sama tilanne! Voi tulla terve vauva tai sitten jotain ihan muuta kun terve! Ja kyllä on onni jos jää vauvan vaivat johonkin pienipainoisuuteen tai keskittymisvaikeuksiin.. Kato kun siitä tupakoinnista voi seurata ihan kehitysvammoja (jos nyt tällä sanalla saataisiin perille asti se että se tupakointi tosiaan voi aiheuttaa muitakin kehityshäiriöitä kun astmaa, adhd:tä jne jne.) Ja ihan muistutukseks sinullekkin, ultrassa ei sitten näy kaikki tuho mitä sillä tupakoinnilla sille lapselles saatkaan aikaan!

Jos vaikka luet uudelleen tuon aikaisemman kirjoitukseni, nimenomaan laitoin että ei tupakalla ole osuutta joka ikiseen kehityshäiriöön. Valitettavasti niitä ilmenee tupakoimattomille myös.

Mielestäni ihan järjetöntä tosiaan asiasta väitellä koska sen tietää minkä palautteen näiltä "EI väliinpitämättömiltä" äideiltä saa. Jokainen tekee omat valintansa. Hienoa että odottavat äidit kuitenkin tunnustaa asian ja heidän kanssaan asiasta on jopa hieman mukavempi keskustella, ei tarvitse odottaa että milloin jollain menee hermo asiaan ja sitten ladotaan niitä ikävyyksiä ja loukkauksia.

Kyllä juu ilmenee, ja alkoholistit ja narkkaritkin voi saada terveitä lapsia! Mutta kyllähän sä nyt itsekkin tiedät että kun näitä tuotteita käyttää, niin todennäkösyydet on kuitenkin vähän eri luokkaa kun ei käytä.. Varmaan ihan maalaisjärjellä tämänkin voi käsittää.. Kuka oikeesti haluaa riskeerata oman lapsensa ja sen terveyden?? Sitä en edes maalaisjärjellä käsitä!

Lopetin itse seinään plussan jälkeen 10 vuoden tupakoinnin jälkeen. Nyt ihan loppuraskaudesta vieläkin tekee välillä mieli tupakkaa, mutta en ole polttanut.

Yksi yö näin unta kuinka poltin ja vauva lopetti liikkeensä ja minulla oli siinä unessa paha maku suussa ja uskomattoman huono olo siitä, että olin nyt satuttanut pikkuista. Olin ahdistunut ja stressaantunut. Herättyäni itkin onnesta, että se oli vain uni enkä ollut oikeasti satuttanut vauvaa.

Ainoa stressi on tullut ajatuksesta, että olisin polttanut ei siis siitä, että en polta ja näin ollen annan vauvalle hyvän alun.

Yllätyksellisesti plussasin ja olen nyt viikolla 7+. Hormonit myrskyää ja yritän kirjottaa tästä edes jollakin tasolla asiallista.

Mä olen polttanut noin 25 vuotta, viimeisen 6 kk askin päivässä, joskus ylikin,  johtuen siitä että olen joutunut olemaan kotona ja sairaudesta johtuen en ole saanut tehdä yhtään mitään eli mulla on ollut ainoastaan ja vain aikaa.
Neuvolassa sanottiin, että kun pääsen tilanteeseen 5 tupakkaa tai alle niin terveysvaikutus on sama kuin en polttaisi ollekaan ja tämä kaiketi siitä syystä, että olen tupakoinut niin runsaasti ja kauan ennen raskautta.
Tavoitteeni on päästä tupakasta kokonaan eroon ja uskon siinä onnistuvani. 

Sanokoot kuka teistä mitä tahansa, en todellakaan aio silti syyllistää enkä piiskata itseäni. Olen erittäin tyytyväinen siihen että olen saanut vähennettyä tupakoinnin lähelle tuota viittä ja jonain päivänä jopa alle. 
Olen varma että jokainen tupakoiva tuleva äiti kamppailee enemmän tai vähemmän saman asian kanssa ja toivon todella paljon tsemppiä teille jokaiselle, jos ei kerralla niin tupakka kerrallaan. 

Ja teille jotka ei tupakoi ja huutelette täällä toisten korvat punaisiksi, olen erityisen pahoillani, jos jostain syystä ette saakaan heti täysiä öitä nukkuvaa ja aina tervenä pysyvää lasta. Kun oikein saivartelen....syy löytyy siitä, että olette varmaankin altistuneet passiiviselle tupakoinnille. Muuta syytähän ei voi olla kuin tupakka?
Muistakaan nyt ainakin hankkia lemmikkieläin niin lapsenne sairastuu vähemmän todennäköisesti allergiaan ja astmaan.

Jos kukaan ei pelottelisi tai laittaisi ihmisiä miettimään, niin juoppoäitejä ja narkkariäitejä olisi vielä enemmän. Jos ei puhuttuisi terveyshaitoista ja vaan myötäiltäisiin tupakointiakin "polta, ei se sun lapselle mitään tee..", niin aika usea polttaisi enemmän ja tuskin kukaan ikinä lopettaisi.
Me tehdään teillekin hyvää, että saatte vähän tupakoitsijat mietittävää.
Elämä ei ole aina helppoa, elämä ei ole aina hauskaa ja tupakoinnin lopettaminen vitutti minuakin - mutta se kannatti, lapsen ja itsensä takia.
Jälkeenpäin kun katsoo, ymmärtää kuinka turhaa tavaraa se rööki oikeasti on.

Vieras kirjoitti:
Yllätyksellisesti plussasin ja olen nyt viikolla 7+. Hormonit myrskyää ja yritän kirjottaa tästä edes jollakin tasolla asiallista.

Mä olen polttanut noin 25 vuotta, viimeisen 6 kk askin päivässä, joskus ylikin,  johtuen siitä että olen joutunut olemaan kotona ja sairaudesta johtuen en ole saanut tehdä yhtään mitään eli mulla on ollut ainoastaan ja vain aikaa.
Neuvolassa sanottiin, että kun pääsen tilanteeseen 5 tupakkaa tai alle niin terveysvaikutus on sama kuin en polttaisi ollekaan ja tämä kaiketi siitä syystä, että olen tupakoinut niin runsaasti ja kauan ennen raskautta.
Tavoitteeni on päästä tupakasta kokonaan eroon ja uskon siinä onnistuvani. 

Sanokoot kuka teistä mitä tahansa, en todellakaan aio silti syyllistää enkä piiskata itseäni. Olen erittäin tyytyväinen siihen että olen saanut vähennettyä tupakoinnin lähelle tuota viittä ja jonain päivänä jopa alle. 
Olen varma että jokainen tupakoiva tuleva äiti kamppailee enemmän tai vähemmän saman asian kanssa ja toivon todella paljon tsemppiä teille jokaiselle, jos ei kerralla niin tupakka kerrallaan. 

Ja teille jotka ei tupakoi ja huutelette täällä toisten korvat punaisiksi, olen erityisen pahoillani, jos jostain syystä ette saakaan heti täysiä öitä nukkuvaa ja aina tervenä pysyvää lasta. Kun oikein saivartelen....syy löytyy siitä, että olette varmaankin altistuneet passiiviselle tupakoinnille. Muuta syytähän ei voi olla kuin tupakka?
Muistakaan nyt ainakin hankkia lemmikkieläin niin lapsenne sairastuu vähemmän todennäköisesti allergiaan ja astmaan.
Oijoivoijoi...

Takaisin