Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on tästä vahva mielipide, ja se on se, että tupakointia kun EDES YRITTÄÄ VÄHENTÄÄ, niin se on jo hyvä ja kertoo siitä, että äiti on edes yrittänyt!
Mutta rakkaat sisaret, kun nostetaan rimaa ylemmäs ja LOPETETAAN se tupakointi kokonaan, voi olla ylpeä itsestään ja eipä tarvi sitten myöhemmin asiaa itkeä.
Ymmärrän, ettei tupakoinnin lopetus ole helppoa - mutta jos tuota toistelee itselleen, ei sitä pysty lopettamaan IKINÄ.
Itse poltin 8 v ja paljonkin, heti kun plussatesti tuli, tupakointi loppui 1,5 vuodeksi seinään.
Poika oli 5 kk, kun maistoin tupakkaa hieman.
Tänä kesänä poltin 2 viikkoa, jonka jälkeen en ole taas tupakkaan koskenyt.
Ymmärsin nyt täysin retkahduksen kautta, kuinka turhaa ja paskaa tupakka on, vaikka 2 v olin melkein täysin savuton.

Tsemppiä, kun lopetukseen uskoo, se onnistuu - PITÄÄ SIIS USKOA PYSTYVÄNSÄ, eikä antaa itselleen tekosyitä polttaa "ku en mä pysty.." :) Jokainen pystyy, JOS haluaa!

"Mistä tiedät miten rankkaa kelläkin on?" <-- EDELLEEN, onko se silti tekosyy vetää tupakkaa?
Minäkin poltin monta vuotta, kun plussasin tupakointi loppui, vaikka minulle tapahtui vaikka mitä mm. lapsen isä sairastui parantumattomaan sairauteen, äitini on alkoholisti ja ei ole enää monta vuotta elinaikaa hänellä jäljellä, olin tuolloin työtön ja minulla on jatkuva stressi miten tulen pärjäämään lapsen kanssa edes vuoden ja koko läheisen tulevaisuuden YKSIN ilman minkäänlaista tukiverkostoa.
Monesti teki mieli tupakkaa.
Monesti itkin paskaa elämää.
MUTTEN LUOVUTTANUT JA PAHENTANUT ASIOITA LANKEMALLA TUPAKKAAN, vaikka teki mieli laittaa tekosyyksi ja luovuttaa ja antaa mennä hermosauhuille.
En vertaile tilannettani kehenkään.
Eikä pidäkkään.
Sanon vaan, että on sitä ollut rankkaa, mutta mikä tekosyy se on mennä sauhuille???? Kertokaapa.

aafi kirjoitti:
Tutkimusten mukaan muutamia esimerkkejä syntymättömän lapsen "huonoon"kehitykseen vaikuttavia asioita:
1. Tupakka
2. Alkoholi (HUOM viiniähän ei jonkun tutkimuksen mukaan lasketa kohtuu määrissä mukaan)
3. Huumeet
4. Kalan syönti
5. Puhelin
6. Televisio
7. Pakokaasut
8. Stessi
9. Mikroaaltouuni
10. 3kk iässä aloitetut kiinteät ruoat LAPSELLE

jne. jne.

Kaikki tuntuu nykyään on vaarallista sikiölle.

Mä en kyllä ymmärrä tätä systeemiä, et röökiä verrataan tosi usein suklaan syömiseen tai että on tehty tällänen hassu lista missä on tupakan lisäks lueteltu esim nyt toi telkku.. Mun mielestä ei tarvi kyllä olla mikään avaruustieteilijä, kun nyt ihan varmasti tajuaa että tolla telkulla ja röökillä nyt kuitenkin on varmaan aikaa huikee ero ton vaarallisuuden kanssa jos nyt tupakkaan, alkoholiin ja huumeisiin verrataan ;) Ja kyllähän ihan mikä tahansa asia voi olla meille kelle tahansa vaarallinen, jopa tappava, mutta mua ei kyllä mistään hinnasta sais polttamaan tupakkaa raskaana ollessa vaikka annankin lasteni katsoa telkkua ja kyllä meiltä mikrokin löytyy :D Ei sinne autotiellekkään tahalleen mennä seisoskelemaan ja odottomaan jos auton alle jäis.. Vaarallistahan sekin on.. Enpä siis lähtis kokeileen ton tupakankaan kanssa mitä se mahdollisesti sais aikaan.. Vaarallista kun on... Niinkun sanoin, kaikki asiat voi olla vaarallisia, mut ei se mun mielestä vieläkään oikeuta tuhoon sen syntymättömän lapsen terveyttä tahalleen, ihan vaan oman röökin himon takia! Tai se et joku vetää viinaa, huumeita jne, ei sekään ole syy mennä ite sinne tupakalle! Sitäkin on täällä paljon kuultu selityksenä kun on niitä paljon pahempiakin..

Poltin monta vuotta kunnes halusin lapsen. Vähensin kun yritimme ja lopetin kokonaan kun näkyi plussa. Monta kertaa raskauden aikana teki mieli tupakkaa kyllä ja paljon, mutten koskenut yhteenkään. En kestänyt ajatusta, että tekisin pahaa lapselleni. Imetysaikana en myöskään polttanut, mutta nyttemmin kun en enää imetä, olen polttanut taas vähän.
Olen niitä jotka katsovat pahalla vatsa pystyssä röökiä vetäviä. Täytyy olla päässä vikaa, että haluaa kohdella lastaan kaltoin jo kohdussa. Miksi sitten tehdä lapsia jos aikoo niitä vahingoittaa heti alkuunsa. Mielestäni stressi ja hermot eivät ole mikään tekosyy polttamiseen raskausaikana, on olemassa muitakin keinoja rauhoittua.
Jokainen tekee oman valintansa.

Vau, listani ei saanut aikaan kauheaa provosointia :)
Täällä on ihan mukava heittää välillä vettä myllyyn ja katsoa mitä tapahtuu.

olen jonkin verran polttanut jokaisessa kolmessa raskaudessa, kahdella kerralla onnistuin kuitenkin lopettamaan jossain 20 viikon paikkeilla ja silloin syntyi tyytyväiset ja iloiset vauvat. Keskimmäisessä raskaudessa poltin lähes loppuun saakka 1-4 tupakkaa päivässa, lapsi syntyi normaali kokoisena, mutta oli erittäin itkuinen ja vähä uninen. Hän kärsi myös todella pahasta refluksi vaivasta, johon sai kyllä sitten lääkkeet puolen vuoden iässä. Nyt odotan neljättä, enkä voisi ikinä hyväksyä enää omaa tupakanpolttoa! Tsemppiä kaikille jotka yritätte lopettaa!!

Lopetin heti kun plussasin - kaikissa kolmessa raskaudessa. YMMÄRRÄN silti tuon lopettamisen vaikeuden. En halua moralisoida ketään. Mutta JOS haluat saada jostain voimaa lopettamiseen, ajattele että voit jonain päivänä sanoa REHELLISESTI lapsellesi, että ET ole polttanut odottaessasi häntä, koska rakastat häntä niin paljon. Rakkaus ei ole toiveajattelua: "Toivon silti että polttamisesta huolimatta saisin terveen lapsen" "Uskon kuitenkin polttamisesta huolimatta olevani hyvä äiti". Rakkaus on käytännön tekoja. Tsemppiä ja tahdonvoimaa toivon teille ihan jokaiselle! :)

Eihän se syyllistäminen ja järkipuhe täällä auta kun itse ovat päättäneet polttaa mutta kerronpa kuitenkin oman mielipiteeni : Tyhmiä ovat ketkä polttaa raskausaikana ja sillä vaarantaa lapsen terveyden. Näin.

Vieras kirjoitti:
Poltin monta vuotta kunnes halusin lapsen. Vähensin kun yritimme ja lopetin kokonaan kun näkyi plussa. Monta kertaa raskauden aikana teki mieli tupakkaa kyllä ja paljon, mutten koskenut yhteenkään. En kestänyt ajatusta, että tekisin pahaa lapselleni. Imetysaikana en myöskään polttanut, mutta nyttemmin kun en enää imetä, olen polttanut taas vähän.
Olen niitä jotka katsovat pahalla vatsa pystyssä röökiä vetäviä. Täytyy olla päässä vikaa, että haluaa kohdella lastaan kaltoin jo kohdussa. Miksi sitten tehdä lapsia jos aikoo niitä vahingoittaa heti alkuunsa. Mielestäni stressi ja hermot eivät ole mikään tekosyy polttamiseen raskausaikana, on olemassa muitakin keinoja rauhoittua.

no onhan se hyvä että on näitäkin jotka tuovat suoraan omat mielipiteensä ilmi, vaikka tuo lause "Täytyy olla päässä vikaa, että haluaa kohdella lastaan kaltoin jo kohdussa. Miksi sitten tehdä lapsia jos aikoo niitä vahingoittaa heti alkuunsa" kuulosta aika törkeältä :D  itse olen polttanut 10 vuotta (jeps, olen 24v, tupakoinnin aloitin 14-vuotiaana). Esikoisen ja kuopuksen kanssa pystyin lopettaa tupakoinnin raskaus ajaksi, mutta imetyksen loputtua alotin uudelleen. Molemmissa raskauksissa oikein ODOTIN, milloin saan taas hyvällä omalla tunnolla tupakoida (joo, sanokaa mitä sanotte). 

Nyt odotan kolmatta viikolla 6 + 1, ja tämä tuntuu niin niin epätodelliselta, joten tupakoinnin lopettaminen on ollut erittäin hankalaa. Nyt olen poltellut 2-5 päivässä, ja sallin sen itselleni, sillä se on kuitenkin yli puolet vähemmän mitä polttelin ennen raskauttani. Ja tuo, kun sinä sanot että me tupakoitsijat halamme kohdella lapsiamme kaltoin jo kohdussa, en edes ymmärrä miten voit noin sanoa? ONKO SINUN MIELESTÄ TUPAKOIMATTOMUUSA HYVÄN ÄITIYDEN MITTA???! huolimatta siitä, että äiti omaisi muuten terveelliset elämäntavat ja eläisi hyvää elämää, sinun mielestäsi tupakoiva äiti on siis samalla aaltopituudella lastaan pahoinpitelevien, lääkkeiden, huumeiden ja viinan väärinkäyttäjien kanssa? en tiedä nyt ihan mitä tähän pitäisi sanioa.

No, itse olen kuitenkin sitä mieltä, että JOKAINEN TEKEE OMAT RATKAISUNSA! onhan se totta, kun tämä on yleinen keskustelu, että jokainen saa kommentoida mitä haluaa, mutta miten ihmiset jaksaa moittia ja provosoida muiden valintoja! HEI HALOO!!! eikö ihmisillä ole enää omaa elämää. Jos joku haluaa tupakoida, sitten tupakoi. Jos ei halua imettää, ei imetä. Ei se lapsi siihen kuole, ja kyllä jokainen tietää itse mitä tupakoinnista voi seurata, ei siihen tarvita muiden neuvoja.

ja todella paljon tsemppiä kaikille jotka kamppailevat tupakoinnin kanssa, ja muistakaa, että jo vähentäminen on aivan upea asia! :)

ps. esikoista odottaessani stresssasin paljon tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Neuvolassa sanoi terveydenhoitaja (40 vuoden kokemuksella) että, joskus ne TUPAKOINNIN LOPETTAMISEN VIEROTUSOIREET VOIVAT OLLA NIIN PAHAT, ETTÄ AIHEUTTAVAT ENEMMÄN HALLAA VAUVALLE KUIN NE MUUTAMAT TUPAKAT PÄIVÄSSÄ!

lässytilää, sulla ei varmaan edes ole lapsia, hengailet muuten vaan täällä.

itsekin monta vuotta tupakoineena, voin kertoa että ei se helppoa ole lopettaa. Enkä usko että tuo edellä oleva ketään puolustelee, olen itsekin ihan samaa mieltä että eiköhän jokainen osaa tehdä itse omat päätöksensä :)

Ja täällä myös viikot 6 + 1, ja tupakointia en ole vielä lopettanut. vähentänyt olen ja se riittää toistaiseksi :)

Lässytilää on lapsi kyllä ja toinen tulossa. Poltin kuin korsteeni ennen esikoista ja tiedän kyllä kuinka vaikeeta lopettaminen on. Pelkkää puolustelua ja omatunnon nostattelua teillä tupakoivilla toi homma, olkaa edes hiljaa tai myöntäkää ettei sen suuremmin huvita yrittää lopettaa ja ajatella syntymätöntä lasta.

Jokainen saa valitettavasti tehdä omat päätöksensä, harmi vaan että tuo "oma" päätös vaikuttaa myös johonkin toiseen kuin vaan itseensä.

Aivan naurettavaa puolustelua tupakan poltosta :D Ja joo jokainen tekee oman päätöksen mutta se saattaa koitua huonoksi tulevaisuudessa..et tsemii vaan kun itketään lapsukaisen oireita oman typeryyden takia :D

hmm..
Kääntyykö keskustelu nyt siihen kuka on huono äiti? Tai isä?

Näyttäisi siltä että täällä kirjoittelee haukkujat, puolustajat sekä tsemppaajat.

Monista viesteistä saa kyllä sellaisen kuvan etteivät He puolustele tupakoimistaan, ennemmin antavat jonkinlaisen syyn siihen miksi on valinnut sen tien. Liekkö se puolustelemista teoilleen?
Ihmisiä on monta ja mielipiteitä sitäkin enemmän..

Palatakseni tuohon aijemmin kirjoittamaan listaani;
Kuinka monesta aiheuttajasta pystyisimme luopumaan syntymättömän lapsen vuoksi?

Mielestäni todella monesta. Eli eiköhän nakata helpommilla mm. puhelimella, tv:llä, alkoholeilla, tupakalla ja huumeilla vesilintua? :)

ai ja joo.
Kirjoitinkin/myönsin alussa jo siitä että kuulun heihin jotka tupakoivat raskauden aikana.

Otanpahan nyt kantaa tähän keskusteluun, vaikka en oo tupakkaa koskaan polttanu säännöllisesti. Joskus nuorempana kännipäissäni ;D mutta siis itsellä on kolme lasta, 2 ekaa syntyny täysiaikaisina ja yli nelikiloisina, kuopus rv 24+4 reilu puolen kilon painoisena raskausmyrkytyksen takia. Sairaala elämää koin ja näin 5 kk yhtäsoittoa ja valitettavan paljon näin tupakoivia odottavia äitejä sairaalaan ulkopuolella rööki poskessa :( Joka päivä toivoin, että toivottavasti eivät joudu lapset syntymään ennenaikaisina äitien välinpitämättömyyden vuoksi. Ja valitettavan useasti jouduin pettymään. Toki syitä voi olla muitakin kuin tuo tupakointi, mutta varmaan on syynä monessa tapauksessa. Niin paljon näitä äitejä näkyi :( Koskaanhan ei tiedä mitä raskauden aikana voi tapahtua, niinkuin en mäkään, mutta kannattaako ottaa lisäriskejä?? 

aafi kirjoitti:
hmm..
Kääntyykö keskustelu nyt siihen kuka on huono äiti? Tai isä?

Näyttäisi siltä että täällä kirjoittelee haukkujat, puolustajat sekä tsemppaajat.

Monista viesteistä saa kyllä sellaisen kuvan etteivät He puolustele tupakoimistaan, ennemmin antavat jonkinlaisen syyn siihen miksi on valinnut sen tien. Liekkö se puolustelemista teoilleen?
Ihmisiä on monta ja mielipiteitä sitäkin enemmän..

Palatakseni tuohon aijemmin kirjoittamaan listaani;
Kuinka monesta aiheuttajasta pystyisimme luopumaan syntymättömän lapsen vuoksi?

Mielestäni todella monesta. Eli eiköhän nakata helpommilla mm. puhelimella, tv:llä, alkoholeilla, tupakalla ja huumeilla vesilintua? :)

No tämähän on vapaa keskustelu niin eiköhän täällä ole niitä haukkujia, puolustajia ja tsemppajia :D Ja ne tupakoivien syyt on aivan lässynläätä!
Sen listan voit tunkea vaikka mihin kun nyt puhutaankin siitä tupakasta. 

Tunnustan! Oon polttanu joka raskauden aikana,välillä vähemmän ja toisena päivänä enemmän..kolmas raskaus menossa, ja kaikki naperot ovat olleet terveitä eikä kokoon ole vaikuttanut tupakan poltto.

Anu-li kirjoitti:
Tunnustan! Oon polttanu joka raskauden aikana,välillä vähemmän ja toisena päivänä enemmän..kolmas raskaus menossa, ja kaikki naperot ovat olleet terveitä eikä kokoon ole vaikuttanut tupakan poltto.

Mistä sä sen tiedät onko sun tupakointi vaikuttanut sun lasten kokoon? Mistä sä sen tiedät olisko ne sun lapset ollut sen parisataa grammaa suurempia? Toihan nyt ei ole mikään iso luku, mut kertoo siitä että istukka ei ole toiminut niinkun pitäisi. Mistä tiedät että tää kolmaskin tulee olemaan sun silmissä terve? Ja kun sehän ei kerro mitään jos nyt pieninä nää lapset näyttää terveiltä ettei siitä tupakoinnista voi tulla vielä seurauksia. Raskauden aikanen tupakointihan voi ihan esimerkiks aiheuttaa lapsettomuutta näille tuleville lapsille.. Ei ne kaikki vaikutukset näy kun vasta myöhemmin tai vasta aikuisena. Toki toivon että sun lapset oikeesti on ja pysyy terveenä! Ihan vaan niiden lasten takia, koska syyttömiähän ne tilanteeseen on! Tosta listasta oli puhetta.. Edelleenkään ei varmaan tarvi vieläkään olla mikään tähtitieteilijä kun ymmärtää että vaikka nyt sillä telkulla ja röökillä varmaankin on aika hemmetin iso ero, mitä noihin riskeihin ja vaikutuksiin tulee... Mut jos nyt esim suomen terveydenhuolto tutkii ja suosittelee et telkku on yhtä vaarallinen kun rööki syntymättömälle lapselle, ni ei mulle ainakaan ole mikään ongelma siitäkään luopua! Ykskään tavara tai ruoka tai mikään muukaan ei ole mulle niin tärkeä kun noi omat lapset! En edelleenkään ymmärrä et joku pitää sitä röökin polttoo tärkeempänä kun omaa lastaan.. Ja stressistä, just juttelin yhen lääkärin kanssa ihan mielenkiinnosta tästä tupakka->stressi asiasta.. Se sano että ei ole mitään tieteellistä tutkimusta, jossa kävis ilmi et tupakoinnista luopuminen olis haitallisempaa sille vauvalle kun siitä tulle stressi.. Päin vastoin, tupakasta luopuminen missä vaiheessa raskautta on ainoastaan hyväksi sille vauvalle! Myöskään kuulemma mitään syytä ei ole sille että pitäis eka vähentää ettei sais lopettaa seinään! Edelleen, kaikki tutkimukset tukee että tupakoinnin lopettaminen on AINA parempi vaihtoehto kun polttaa! Ja kyllä tän päivän terveydenhuollon ammattilaiset on saanut ohjeen jossa aina täytyy tukea asiakasta lopettamaan, oli kysymys raskaana olevasta tai ihan naapurin Jormasta joka polttaa! Että kyllä mä vähän ihmettelen niitä neuvolantätejä jotka tollasia neuvoja antaa et polta vaan ettei tule stressiä.. onneks ei moista ole omalle kohdalle sattunu! Olis saattanu mennä usko tädin ammattitaitoon...

Takaisin