Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun äiti on synnyttänyt 7 lasta, yhdenkään raskauden aikana ei röökiä polttanut. Ei minusta silti tullut mitään koulussa pärjäävää ihmistä, on ollut vaikka minkälaisia oppimisvaikeuksia, eli en ehkä lähtis syyttämään pelkkää röökiä tällaisissa asioissa, koska ihan "terveetkin" lapset voi niitä oppimisvaikeuksia sun muita saada. Myös mun nuorempi sisko on ollut tosi huono koulussa. Mistä lähden tähän syitä sitten repimään? Geeneistä? Kyllä muista on tullut työssä käyviä ja menestyviä "täydellisiä" ihmisiä unelmaperheineen, itse vieläkin kamppailen koulussa oppimisvaikeuksien kanssa ja olen parikymppinen. 
Ja kyllä, poltan raskausaikana tupakkaa. Hävettää, vituttaa ja säälittää. Voivoi mutta kaikkeni olen alusta lähtien yrittänyt; seinään lopetus, vähentäminen, sähkötupakka, nikotiinilaastarit, purkat ymym. En puolustele itseäni, kyllähän tämä aika vittumaista hommaa on poltella röökiä kun tekee vaan mieli eikä siitä syöpäkääryleestä eroon pääse. Kyllähän se on helvetin turhauttavaa kuunnella sitä että mikset lopeta ja varsinkin sitä kun täällä tuomitaan ja syyllistetään, tottakai. Ihan kun ei sitä olisi neuvolassa jo kuullut. 
Tällä hetkellä poltan silloin kun röökiä saan, eli todella harvoin. En osta omia tupakoita, enkä aiokaan. Viikossa saatan polttaa ehkä 3 röökiä. Miksi poltan ne vaikka voisin olla ilman? Koska tekee mieli. Jos jotakin tämä asia vituttaa, niin minun puolesta voi vaikka mennä riehumaan kaduille kyseisestä asiasta isojen joukkojen kera. Enpä usko että se maailmaa muuttaa sen enempää kuin missikisojen voittajat tai uusi presidenttimme. 

Typerä vertaus tuokin, että savuttomienkin lapset kärsii esim. oppimisvaikeuksista. Totta helvetissä näin on, mutta sekään ei tee tupakoinnista yhtään hyväksyttävämpää.

Ja oikeasti hei, en jaksa alkaa suuremmin moralisoimaan kolmesta tupakasta per viikko, mutta sen verran on pakko ihmetellä että miksi nekin kolme röökiä pitää vetästä. Jos oot noin paljon kyennyt vähentämään, niin takuulla voisit olla kokonaan ilman. Luulen että noi kolme viikottaista tupakkaa vaan lisää sitä himoa. Mun tekee päivittäin tupakkaa mieli, mutta en polta. Tekosyitä kaikki tyynni, myöntäkää edes se.

Eiks tää tosiaan ollutkaan se paikka missä voi tunustaa polttaneensa röökiä ? Näyttää enemmänkin moraalisaarnaajien mestalta.

Jos joku polttaa sitä röökiä nii sit polttaa. Kaikki ei siitä eroon pääse välttämättä niin helposti kuin toiset. Kokeilkaas lopettaa esimerkiksi vaikka suklaan syöminen, siis sellaiset ihmiset jotka sitä viikottain nappailee.

Eipä ole meikäläisten asia sitä moralisoida sen enempää. 

No onkos tämä keskustelupalsta yleensäkkin vain tietynlaisille tai vaan pelkästään kaikesta samaa mieltä oleville? Kyllähän tänne kai saa kirjottaa muitakin mielipiteitä kun go go, polta vaan, hyvä siitä tulee kun kaverinki kersasta tuli!? Ite poltin ennen ensimmäistä lastani sen 13 vuotta ja testin jälkeen loppu röökin poltto. Olihan meinaan maailman tärkein syy olla polttamatta! Olin aiemminkin yrittäny lopettaa, mut kyllähän kunnon nikotinisti itelleen kaikenlaista selittelee ettei sitä kessun polttoo tarvi lopettaa enkä muka pystynyt lopettaan! Kyllähän se niin on että jos sen kessuttelun tai suklaan syönnin tai ihan mitä vaan haluaa lopettaa, niin sen kyllä pystyy lopettamaan ;) Myös kynsien syönnin kohdalla selittelin vuosia, miksi en pysty vaan lopettamaan, mutta kas, kun asiaa oikeesti haluaa, ni kyllä sen tekee ;D Jokatapauksessa, mun mielestä on edelleen perseestä, et kun äidiks halutaan ja tullaan, niin ihan jo siinä ensimetreillä riskeerataan sen oman pienen lapsen terveys ja hyvinvointi ihan vaan omien mielitekojen vuoksi... Kyllä väkisinkin tulee itellä mieleen, et se rööki menee sen oman lapsen edelle ja se on perseestä se...

Te ette saa tätä asiaa hyväksytymmäksi vaikka kuinka selittelisitte ja vertaisitte suklaaseen, viinaan, huumeisiin tai muihin paheisiin. Eikä mee mitenkään läpi se, etteikö muka pysty lopettamaan. Jokainen pystyy ja jos ei pysty, pistä ehkäsy kuntoon. Eikä nyt selityksiä että ehkäisyt pettää, triplaehkäise sitten.

Taitaa joillakin omatunto kolkuttaa jostain ihan muusta, kun pitää täällä nimettömänä toisia syyllistää. :) Mulle on ainakin justiinsa sama polttaako joku raskaana vai ei. Itsepähän on päätöksensä tehny ja tietäen riskit. Enkä tajua mihin pyritte tuolla pätemisellä, tunnetteko itsenne jotenki paremmaksi nyt? Antaa polttajien tunnustaa ja keskustella toisten samassa tilassa olevien kanssa. Eikä se varmasti kenestäkään ole ylpeyden aihe tai hienoa polttaa raskaana. 

Voin allekirjottaa jokaisen syyllistävän viestin nimelläni. Kas näin :) En koe päteväni, mutta ihmettelen (juu, syyllistäen) että miksei voi vaan myöntää ettei huvita lopettaa, turhaa selittelyä kaikki muu.

Ei mulla ainakaan omatunto kolkuttele kun tänne kirjottelen ja huiii vielä vieraana :D Ja kyllä tunnen itseni paremmaksi kun en polttanut raskausaikana. Jokainenhan saa tehä mitä haluaa itselleen mutta tässähän on kyse myös siitä sisällä kasvavasta vauvasta joka saa ne kaikki myrkyt myös ja kärsii hapenpuutteesta jonkun aikaa kun äiti kessuttelee tyytyväisenä ajatellen vaan itseään!

kauheeta myöntää mutta mäki poltan...hirveet omantunnon tuskat kyllä on ja pelko on suuri tuleeko lapsesta ihan sairas =( mä oon niin heikko ihminen...myönnän!loppuraskaudessa tupakkaa menee aika paljon...en nuku öisin kun levottomat jalat iskee silloin puhumattakaan kaikesta muista vaivoista.oon yrittäny lopettaa mutta ei oo onnistunu!pitää toivoo että pikkusella on kaikki hyvin kun syntyy ja eikä jälkeenpäin ilmenis mitään.vaikka poltankin niin uskon silti olevani hyvä ja rakastava äiti =)

Heh, no vähintäänkin sitä täytyy oman omantunnon kanssa olla ongelmia, jos ei oo näiden rööki mutsien kanssa samaa mieltä siitä kuinka lopettaminen on aivan mahdotonta itsestä riippumatonta ja tupakka lähes terveystuote, koska naapurin pirjollekki synty ihan terve vauva päällisin puolin vaikka veti röökin päälle vielä viinaa :D jep jep.. Mullekkin on ihan sama mitä kukin itselleen tekee aikuisena ihmisenä, pilaako terveytensä tai ihan mitä tahansa! Musta onkin aivan täysin perseestä se, että niitä mukuloita täytyy hankkia jos ei edes muka röökistä pääse eroon! Eiks nää ole niitä asioita mitkä kyllä tiedetään ennen kun tullaan raskaaks? Vai voiks oikeesti joku liputtaa ihan vilpittömästi et tuli prkl ihan yllärinä kun paksuks tulin et röökiki pitäs lopettaa? Kas kun siinä vaiheessa kun on raskaana ei olekkaan enään kysymys pelkästään itsestä ja mitä itselleen tekee.. Siellä mahassa kun asuu se täysin äidin päätöksistä riippuvainen vauvan alku kuka ei voi asioihin omasta puolestaan vaikuttaa.. Ja pätee mun ei ainakaan valitettavasti tarvi, kyllä pätemisen sijaan ihan vaan puhtaasti vituttaa et äidiks tulevat ja jo olevat ajattelee tasan itseään ja omia mielitekoja eikä sitä sisälllä kasvavaa lasta!

eipä sulle näytä olevan sama asia mitä kukakin itsellensä tai lapselle tekee kun oot täällä jeesustelemassa joka tapauksessa!

Opettelet vielä lukemaan, ni ymmärrät ei ole ihan sama mitä lapselleen tekee! Mulle on ihan sama mitä itelleen tekee, mut ei se että prkl pilaa syntymättömän lapsensa terveyden ihan vaan omien halujen ja mielitekojen takia!

Tottakai tänne tarvitaan yksi "niin täydellinen äiti" kirjoittamaan omia "näkemyksiään" ja syyllistämään muita. Joltain osin voisin jopa kuvitella että tänä VIERAS kirjoittaja  on joko niitä "olen uranainen ja tein lapsen 35 vuotiaana tarkastellen joka ikistä suupalaa jonka tungen suuhuni, mittaan vitamiinitkin mitalla, jotta kaikki menee varmasti hyvin ja oikein eikä kellään voi olla mitään pahaa sanottavaa, koska olenhan täydellinen äiti" tai niitä joilla ei ole lasta ja on vaan niin samperin kateellinen niille joilla on, että on pakko syyllistää ja valittaa.

Eiköhän se ole jokaisen odottavan/imettävän äidin ihan oma asia polttaako vai eikö polta. Emme me tarvitse syyllistämistä ja "superhyviä" neuvoja muilta. Minulle neuvolassa ensikäynillä sanottiin, että jos poltan, eivät he suosittele lopettamaan heti, vaan vähentämään sen minkä pystyy. Jos pystyn jossain vaiheessa lopettamaan niin hyvä, jos en, niin pelkkä vähentäminenkin on plussaa.

Mielentilasta ja stressitasosta riippuen itsellä menee tupakkaa 5-15 päivittäin ja hyvinvoiva sekä oikein kasvava pieni valopilkku masussa edelleen temmeltää.

Otsikkohan on "Kuka uskaltaa tunnustaa" ei "kuka uskaltaa syyllistää ja valittaa"

Noloa, todella noloa. Raskauden aikana tupakoinnista on kyllä varmasti varoiteltu jo paljon ennen alkanutta raskautta ja mikään ei tullut varmasti sinullekaan yllätyksenä.
Ei tarvitse olla täydellinen äiti, mutta kyllä sitä syntymätöntä lastaan voi omien mielihalujen ohi ajatella. Myös tupakoimattomilla äideillä voi olla pinna kireällä, mutta "hermosavut" eivät ole pätevä syy tupakoida. Kyllä sitä aikuisen ihmisen pitää yrittää keksiä muitakin keinoja hillitäkseen kiukkuaan tai hallitakseen hermojaan. Typerä syy perustella tupakoimista stressitasolla. Ei tupakoijilla ole yhtään sen rankempaa, kuin tupakoimattomillakaan.

Moni äiti tekee syntymättömälle poikavauvalle karhunpalveluksen tupakoimalla raskausaikana. Se vaikuttaa mm. pojan siittiömäärään. Mielestäni mikään ei ole pätevä syy tupakoida raskausaikana. Jos pitää asiasta alkaa haastamaan riitaa, niin suosittelen perehtymään vielä paremmin tutkimuksiin ym. ihan itseään muistuttaakseen.

En aiemmin oo kommentoinu ko. aihetta mutta nyt on pakko.
Kommentti "ei tupakoijilla oo sen rankempaa kuin tupakoimattomillakaan." pisti kiehuttamaan: miten kukaan voi sanoa kuinka rankkaa kenelläkin on ja vielä tälläsessä yhteydessä, jossa et ihmisten taustoista tiedä yhtään mitään?

Tietenkin tupakoimattomien on helppo heittää noita kommentteja, että tottakai voi lopettaa ja ootte vaan itsekkäitä yms., MUTTA mielestäni keskustelupalstoilla päätään aukovien keittiöpsykologien lausunnot ei ihan riitä kumoamaan neuvolan hoitajien ja lääkärien lausuntoja siitä, mikä on vauvalle hyväks. Olen ite nimittäin omalla kohdalla ja monien muiden kohdalla kuullu tuon saman, että jos on polttanu paljon ennen raskautta, niin lopettamisesta stressaaminen on paljon vahingollisempaa kun se muutama rööki päivässä/viikossa.

En puolustele sitä mitenkään, että itse poltan silloin tällöin raskausaikana, koska tiedän ettei se terveellistä ole minulle eikä vauvalle, mutta koska oon kokeillu ilman olemista ja se aiheutti niin pahan stressin ja ahdistuksen elämäntilanteen takia, että päätin olla vahingoittamatta lastani enempää unettomuudella ja syömättömyydellä. Tästä varmasti monet saa naurut, että just tuollasta perusselittelyä, mutta kuten jo sanoin aiemmin, te ette tiedä toisten elämäntilanteesta mitään, joten ei teillä myöskään ole oikeutta muita arvostella.

Antakaa muiden tehdä valintansa ja olkaa ylpeitä omastanne. Me kaikki kuitenki koetaan asiat eri tavalla ja tarvitaan eri asioita, joten eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia vaan :)

Kun luin tätä viestiketjua niin mielentilani vaihteli hämmennyksestä epäuskoon!

Uskomatonta huomata että todella on monia ihmisiä joiden mielestä täytyy olla "täydellinen äiti" tai vastaava täydellisyyden tavoittelija ollakseen sitä mieltä että odottajien tulisi pystyä lopettamaan tupakointi. Ja KYLLÄ minä tosiaan (10 vuotta runsaasti tupakoineena ennen raskautta ja heti testin tehtyäni lopettaneena) olen sitä mieltä ja silti olen aivan tavallinen erehtyväinen ihminen, elämääni tyytyväinen (en siis kateellinen kellekkään odottajalle) raskaana oleva nainen.

Toki on vielä vakavampia häiriöitä aiheuttavia aineita joita raskausaikana äiti voi /voisi käyttää ja monet käyttääkin, mutta mihin tämä maailma ihan todella on menossa jos lähtökohtana on " voin satuttaa lastani ,kunhan en vain satuta liikaa"  tai " ainakin muut tekee pahempaa kun minä? Minusta ei siinä ole ainakaan mitään pahaa että pyrkii ainakin mahdollisimman hyvään omiensa kohdalla eikä sillon muiden tekemiset selitä omia tekemisiä mitenkään. Elämä tuo tullessaan varmasti vaikeuksia meille jokaiselle ja myös kaikki me tulemme tekemään virheitä lastemme kohdalla, mutta itse ainakin toivon ettei nämä virheeni ole itse TIETOISESTI AIHEUTETTUJA, TIETÄEN ETTÄ VAHINGOITAN LASTANI. Kóska tiedän sen että pahaa mieltä ja syyllisyyttä joudun tuntemaan varmasti niistä virheistäkin jotka teen ilman että itse sitä tajuankaan.

Jos aivan rehellisesti sanon niin miksi nainen edes hankkii lapsen jos ei tosiaan lapsi ja hänen tulevaisuutensa ole tupakkaa arvokkaampi!!? Ja varmasti lapsensa eteen elämän tiellä joutuu tekemään paljon mittavampia urhauksia ja laittamaan lapsena kaiken muun edelle ja jostain syystä nämä tilanteet usein tapahtuvat juuri silloin kun elämä muutenkin on vaikeaa, niin miten niiden tilanteiden käy jos tupakoinnin lopettaminen pikkuisen TERVEYDEN ja TULEVAISUUDEN vuoksi on mahdotonta!? Silloin minusta ainakin tuntuu että lapsi on nimenomaan tehty omia tarpeitaan varten ja vain itseään ajatellen!! Jos elämäntilanne on muutenkin niin vaikea,olisiko aihetta vielä lykätä lapsen tekoa. Toki on tilanteita joissa lapsen teko ei ole ollut tietoinen valinta ja nämä asettavat odottajan äkilliseen tilanteeseen. Mutta silloinkin toivoisi että lapsi olisi tärkeämpi, ihan jo omankin jaksamisen kannalta tuntuisi paremmalta pystyä lopettamaan ja tietää että tulevaisuudessakin rahkeet riittää laittaa lapsi etusijalle.

Eikö kukaan teistä koskaan mieti sitä että miltä lapsesta itsestään tuntuu vuosien saatossa kun hän on tarpeeksi vanha ymmärtämään että äiti on polttanut häntä odottaessaan ja siksi hän nyt kärsii jostain sairaudesta tai häiriöstä LOPUN ELÄMÄÄNSÄ ja minusta tarpeeksi paha on jo joutua miettimään miksi ei ole ollut tärkeämpi kuin se tupakka omalle äidilleen!?? Ja tiedän monta tapausta jotka näin oikeasti ovat miettineet jossain kohti elämäänsä, eikä lopputulos ole heille ollut helppo käsitellä.

Ja toki samat vaikeudet elämäänsä lapsi voi saada ilman tupakkia, mutta kun on juuri tälläinen riski meillä kaikilla olemassa niin miksi ottaa vielä siihen päälle TIETOISIA riskejä lapselleen!!? en ymmärrä.

Tiedän itsekkin että tämä mielipiteiden esittäminen tuskin mitään auttaa kuten joku oli jo todennut, mutta se kai se ongelma minusta onkin että tämä tosiaan ei auta ja odottaja edelleen valitsee tupakoinnin ja KYLLÄ valintahan se on, miettikään nyt aikuiset ihmiset. Tukea varmasti lopettamiseen tarvitsee eikä syyllistämistä, mutta kyllä joskus on vain pakko sanoa asiat suoraan jos ei odottajat tosiaan edes sitä tajua että tupakointi raskaana on väärin eikä vain "oma valinta".

Ja kuten tuossa yllä joku mainitsee että miksi täällä ilman nimiä syyllisestään niin onkos sillä mitään väliä tuleeko tieto nettinimillä vai ei, se kun ei kuitenkaan tätä itse asiaa miksikään muuta. Ja jos se että mitä maailman pikkuisille tapahtuu on "ihan sama" niin ei varmaan ole koskaan tämä ihminen sitten joutunut omalla kohdallaan kohtaamaan lapsia vaikeiden asioiden kanssa kun vanhemmat ovat tehneet "oman valintansa" leikkien lpsensa tulevaisuudellaan.

jaananaana kirjoitti:
En aiemmin oo kommentoinu ko. aihetta mutta nyt on pakko.
Kommentti "ei tupakoijilla oo sen rankempaa kuin tupakoimattomillakaan." pisti kiehuttamaan: miten kukaan voi sanoa kuinka rankkaa kenelläkin on ja vielä tälläsessä yhteydessä, jossa et ihmisten taustoista tiedä yhtään mitään?

Tietenkin tupakoimattomien on helppo heittää noita kommentteja, että tottakai voi lopettaa ja ootte vaan itsekkäitä yms., MUTTA mielestäni keskustelupalstoilla päätään aukovien keittiöpsykologien lausunnot ei ihan riitä kumoamaan neuvolan hoitajien ja lääkärien lausuntoja siitä, mikä on vauvalle hyväks. Olen ite nimittäin omalla kohdalla ja monien muiden kohdalla kuullu tuon saman, että jos on polttanu paljon ennen raskautta, niin lopettamisesta stressaaminen on paljon vahingollisempaa kun se muutama rööki päivässä/viikossa.

En puolustele sitä mitenkään, että itse poltan silloin tällöin raskausaikana, koska tiedän ettei se terveellistä ole minulle eikä vauvalle, mutta koska oon kokeillu ilman olemista ja se aiheutti niin pahan stressin ja ahdistuksen elämäntilanteen takia, että päätin olla vahingoittamatta lastani enempää unettomuudella ja syömättömyydellä. Tästä varmasti monet saa naurut, että just tuollasta perusselittelyä, mutta kuten jo sanoin aiemmin, te ette tiedä toisten elämäntilanteesta mitään, joten ei teillä myöskään ole oikeutta muita arvostella.

Antakaa muiden tehdä valintansa ja olkaa ylpeitä omastanne. Me kaikki kuitenki koetaan asiat eri tavalla ja tarvitaan eri asioita, joten eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia vaan :)

No hellanlettas sentään. Kyllä täällä on kommentoinut sellaisetkin ketkä on lopettanut raskausaikana että pidä sinä vaan se keittiöpsykologia ittelläs. Ei tämä sinun selittely edelleekään saa sitä asiaa hyväksyttäväksi. Niin onhan ne neuvolassa sanonut että 5 tupakkaa on se raja MUTTA sekin tekee jo pahaa sikiölle. En kyllä ymmärrä miksi pitää ottaa jotain tressiä jostain lopettamisesta..JOS todellakin haluaa lopettaa niin prkl kyllä se onnistuu!!!

Ketään keskustelijaa tuntematta, kenenkään elämäntilanteita tietäen, voin kyllä olla ihan samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa kuka sanoi että ei tupakoitsijan elämä ole sen stressaavampaa ku tupakoimattoman! Ei se tupakoiminen tai tupakoimattomuus kai sitä määrää? Vai oikeesti, tupakoimattomilla ihmisillä ei ole ikinä stressiä? Ite poltin 13 vuotta ja niistä kymmenen sikana.. Plussa testin tehtyäni lopetin seinään röökin polton! Alkuraskaudessa mulla ja mun miehellä tuli tosi pahoja riitoja ja erottiinkin siinä sitten.. Meni unet, ruokahalut ja siitä huolimatta piti jaksaa käydä 3 vuoro työssä jne jne.. Vaikka kerroin mun neuvolan tädille tästä tilanteesta, se ei ikinä sanonu et nyt vois stressin takia olla hyvä laittaa röökiks.. Ja ihan rehellisesti, jos se olis jotain sen suuntasta edes sanonut, olisin pitänyt sitä jonkin asteen idioottina! Tuskin se tupakka sitä stressiä ja murheita olis poistanu! Tai siis ihan tieto, ei olis poistanu! Tän kaiken lisäks mä ainakin olisin stressannu vielä sitäkin että poltan vaikka oon raskaana! Olisin sitten vielä noiden huolien lisäks pelänny ja huolehtinu siitä mitä mä teen mun vauvalleni sillä että poltan.. Ja hei oikeesti, mä tunnen pari aikuista ja muutaman lapsen jotka tosiaan tänäkin päivänä kärsii eri asteisista terveysongelmista juuri sen takia että niiden äidit on tupakoinut raskausaikana, mutta yhtään sellasta en kyllä tunne kuka olis sairastunut kohtuaikasen stressin takia... Eli niinkun kirjottaja tais itse mainitakkin, niin selittelyähän toi juuri on, millä sit voi kai antaa itselleen luvan hyvällä omalla tunnolla nauttia siitä tupakista...

Tutkimusten mukaan muutamia esimerkkejä syntymättömän lapsen "huonoon"kehitykseen vaikuttavia asioita:
1. Tupakka
2. Alkoholi (HUOM viiniähän ei jonkun tutkimuksen mukaan lasketa kohtuu määrissä mukaan)
3. Huumeet
4. Kalan syönti
5. Puhelin
6. Televisio
7. Pakokaasut
8. Stessi
9. Mikroaaltouuni
10. 3kk iässä aloitetut kiinteät ruoat LAPSELLE

jne. jne.

Kaikki tuntuu nykyään on vaarallista sikiölle.

Takaisin