Aloitin itse polttamisen 15-vuotiaana. Lopetin ennen kuin täytin 26v. Ensin kokeilin lopettaa pelkällä tahdonvoimalla, pääsin 2pv polttamatta. Sitten nikotiinipurkalla, vaikka oli miedointa, tuli niin paha olo etten voinut syödä sitä. Seuraavaksi ostin inhalaattorin, taas todella huono olo. Seuraavaksi menin työterveys tarkastukseen ja kerroin hoitajalle haluavani lopettaa ja pyysin lääkärille aikaa, jotta määräisi tupakoinnin lopetuslääkityksen, työkaverini suositteli, oli itse lopettanut sillä. Mitäpä hoitaja minulle sanoikaan, et sinä lääkitystä tarvitse, sinä vain päätät lopettaa. Jouduin haastamaan riitaa hoitajan kanssa jotta sain lääkäri ajan. Lääkäri kirjoitti minulle mukisematta lääkkeen jatkoineen. Jatkoa minun ei tarvinnut koskaan hakea. Tuolla lääkkeellä oli todella helppo lopettaa.
Tuolloin lopetin, koska näin kuinka erityisesti tupakka tuhoaa naisen ohuen ihon kasvoista, en halunnut näyttää vanhana ryppyiseltä ja harmaa tai punertava ihoiselta. Toki lihoin 5kg, mutta muuten kaikki ne asiat mitkä tupakoivana stressasi yms loppui kuin seinään. En ollut enää pahantuulinen ja stressaantunut. Liikkuminen oli kivempaa kun en meinannu tukehtua. Yskät parantuivat normiajassa, hyviä syitä loputtomiin.
Olen nyt raskaana 40+5, ja olisin todellakin lopettanut viimeistään siihen kun aloimme yrittää lasta, aina ollut tämä ajatus minulla, vaikka lopettaminen olikin vaikeaa. Sitä voi raskausaikana tulla paljon muutakin vaikeaa kuin tupakan lopettaminen. Ja joo, minä jouduin lopettamaan myös kahvin, alkoi etoa niin pahasti, minulle tuli lukuisia allergioita, Ikinä ei tiennyt mistä iho suuttuu seuraavaksi. En voinut meikata, lopetin lakkaamasta kynsiä, hiuksia en ole ennenkään värjännyt, mutta myös kulmien ja ripsien värjäämisen lopetin, koska ne voi pieninä määrinä imeytyä vauvaan. Koska ruokavalioni meni ensin allergioiden takia suppeaksi ja nyt myöhemmin ruoansulatuksen takia, olen todellakin syönyt purkista vitamiinit. Tämä työnarkomaani alkoi myös ottaa töissä rauhallisemmin ja vähensin töitä.
Olen todellakin tehnyt kaikkeni sen eteen, että lapsi syntyisi terveenä, silti minua pelottaa onkohan lapsi terve, mutta vaikkei olisikaan, niin ainakaan minun ei tarvitse itseäni syyttää...
Kyllä kaikki nuo on todellakin tekosyitä ja vieläpä erittäin huonoja, teillä jotka vaarannatte lapsenne tulevaisuuden. Itse en ole ikinä ketään painostanut tupakan lopettamiseen. Olen vain kertonut ne edut ja hyödyt mitä siitä on minulle seurannut. Mutta myöskään noita tupakoitsijoiden tekosyitä en kuuntele. Ihmetyttää kun fiksut ihmiset vetoaa ihan höpöhöpö selityksiin, mutta kai se riippuvuus sen tekee.
Pointtina: minun mielestä sen tupakan vois lopettaa ennen kuin alkaa sitä lasta yrittämään...