Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hetikun raskaus testiin kaksi viivaa tuli loppu tupakan poltto samantien. Eihän se tupakka ollutkaan maistunut vähään aikaan ennen testin tekoa. Pääsin tupakasta hyvin eroon ja testin jälkeen en ole polttanut yhtäkään tupakkaa ja raskausviikkoja nyt 21+6 :) toisille se on helpompaa kun toisille. Ja nyt kun oli vielä hyvä syy lopettaa ❤️

No varsinkin, jos polttaa sähkötupakkaa ilman nikotiinia, niin jääkö siihen sitten mitään vaarallisia aineita. En ite keksi mitään, mutta en ole myöskään perehtynyt aiheeseen. Varmasti pienempi paha joka tapauksessa.

Sähkötupakassa oleva vesihöyry on kuulemma pahempi kuin tupakka näin olen kuullut. En polttaisi sähkötupakkaa raskauden aikana tai muutenkaan :)

Millä tavalla vesihöyry voi olla pahempi, kuin tupakka, jossa on mm. tervaa? Ihminen hengittää vesihöyryä mm. saunassa ja höyryhengitystä suositellaan myös flunssan aikana. Kosteutta (eli siis vettä) on myös höyrystyneenä hengitysilmassa.

On sähkötupakassakin myrkkyjä mutta määrä on huomattavasti pienempi kuin tupakassa. Neste, jota höyryhengitetään, sisältää muitakin aineita kuin vettä, mistä varmaan tullutkin tuo janinaeveliinan käsitys höyryn vaarallisuudesta. Sähkötupakan sisältämiä aineita ja niiden jatkuvaa hengittelyä ei myöskään ole tutkittu tarpeeksi, jotta se voitaisiin todeta turvalliseksi/ turvallisemmaksi kuin normitupakka.

Ainakin THL:n sivuilla on paljon tietoa sähkötupakasta.

En tiedä, mutta näin olen kuullut että sähkötupakassa oleva vesihöyry on pahempi. Sanoin vaan mielipiteeni.

Tarkoitus ei ollut kritisoida, kiinnostaa vaan. :) Uskon kyllä, että sähkötupakoissa on paljon aineita höyrystyneinä, mutta luulen ongelman olevan niissä, ei sinänsä vesihöyryssä.

Itselläni on ollut se käsitys, että sähkötupakat ovat paljon vaarattomampia, kuin 'normaalit'. Mutta minähän en kyllä kumpiakaan polta, joten ehkä tietoni on väärä.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1417063514302

'' Tuoreen japanilaistutkimuksen mukaan sähkösavukkeet voivat sisältää tavallisiin savukkeisiin verrattuna jopa kymmenkertaisesti enemmän myrkkyjä kuten formaldehydiä sekä asetaldehydiä. Esimerkiksi formaldehydi on luokiteltu karsinogeeniksi eli syöpää aiheuttavaksi aineeksi. ''

Onpa hyvä sattuma, että nyt juuri tuli aiheesta uutisartikkeli! Olin siis väärässä.

Oon aina pitäny tuota sähkötupakkia jotenki höpöhommana. Varsinkin koska niillä nestemarkkinoilla on käsittääkseni vähän kaikenlaista tavaraa josta kaikesta ei edes tiedetä mitä ne sisältää. Lisäksi niitä ei ole tutkittu läheskään tarpeeksi jotta voitaisiin sanoa sen olevan parempi vaihtoehto kuin tupakointi. Kun ostaa kaupasta tupakkiaskin, saa helposti selville mitä se sisältää ja voi sen perusteella päättää kannattaako. Mutta nuo sähkötupakkien nesteet netistä tilattuina, kuka niitä valvoo? Varsinkaan raskaana en käyttäisi.

Täällä meilläpäin on joku ihme villitys lopettaa tupakointi ja alkaa sen sijasta käyttää nuuskaa. Yleensä vielä niin vahvaa että päivittäinen nikotiininsaanti moninkertaistuu - muista myrkyistä puhumattakaan. Höpöhommaa sekin.

Neuvolan tätin kommentti kun kerroin että olen vähentänyt mutta pahoina ressaavina hetkinä polttanut. " polta mieluummin kuin stressaat asiasta mielettömästi, tupakointi vahingoittaa vauvaa huomattavasti vähemmän kuin stressi" ei mulla muuta..

Niin... Jotkuthan kyllä sanovan stressin vaikuttavan sikiöön negatiivisesti, mutta tuskin nyt ihan noin voi sanoa. Stressi erittää kehossa kehon omia stressihormoneja, tupakoinnista kehoon tulee myrkkyjä, jotka eivät sinne missään nimessä kuulu.

Mielenkiintoisia kommentteja! :) Noihin sähkötupakoihinhan on olemassa tosiaan jos jonkinmoisia nesteitä, eri merkkejä, laatuja, makuja ja vahvuuksia. Ja on niihin saatavilla pelkkää "makeutusainetta", mikä ei sisällä nikotiinia lainkaan. Muutamalla kaverilla on toiminut hyvin, kun polttaminen on ollut enemmänkin sosiaalinen- ja psyykkinen riippuvuus. Varmasti noista litkuista löytyy vaikka ja mitä, mutta en alkais sen kummemmin tuulettelemaan tupakankaan puolesta... se sisältää tutkitusti valtavan määrän myrkkyjä, ja jokainen raskausaikana poltettu rööki tietää sitä, että sikiö kärsii.

Ja itse en lähtisi missään nimessä vertaamaan tupakanpolton ja stressin haittoja... puhutaan ihan eri kaliipeerin vaikutuksista ja haitoista. Jossain tutkimuksessa kerrottiin, että stressaavat äidit saavat stressaavampia lapsia kuin stressittömät, liittyen juuri näihin stressin aiheuttamiin hormonitason muutoksiin.
Tupakka sisältää myrkkyjä, ja joka ikinen savun veto saa sikiön kouristelemaan tuskissaan ja pahimmillaan johtaa seurauksiin, jotka selviävät vasta synnytyksen jälkeen. Joskus jopa vuosien päästä.

Mutta nää on näitä, jokainenhan saa päättää itse mille lapsensa altistaa.

Tällaiset keskusteluthan on juurikin niitä joissa laitetaan huonoja vaihtoehtoja huonousjärjestykseen. Ja kun lopputulos on aina huono, ei sitä hyväksi saa millään.

Tuo stressikysymys on niin vaikea koska jokainen määrittelee itse stressitasonsa. Jollekkin bussista myöhästyminen aiheuttaa stressin jolla perustella tupakanpoltto kun taas jollekkin muulle se on potkut tai vaikea ero tms. Stressi voi lievittää myös monilla muilla tavoilla joten se on ainakin minun korvaan kuulostanu aina huonolta tekosyyltä polttaa raskausaikana. Myös neukkujen kannattais olla varovaisia minkälaisia ohjeita antavat sillä ei ole kauaa kun netissä kohistiin äidistä joka oli lopettanu 3kk vauvan yösyötöt koska lastenlääkäri oli sanonut että voi alkaa lopettelemaan. Lääkäri oli vaan tarkottanu kokonaisilla öillä seitsemää tuntia eikä kahtatoista kuten tämä äiti sitten oli tehnyt.

Jotenkin tulee mieleen, et saattais olla tupakointiyhtiöt, jotka tämän sähkötupakkeja mairittelevan tutkimuksen ovat rahoittaneet, mut tiedäppä se. Kyllä sen uskon, et ulkomailta voi tilata, vaikka mitä mömmöjä ja imeskellä niitä, mutta jotenkin tuntuu, että oikeasti paljon parempiakin vaihtoehtoja olis mahdollista kehitellä. No pitäis jaksaa perehtyä tuohon tarkemmin niin olis viisaampi.

Pakko pistää ajatuksia myös tuosta stressi vs tupakka. Jotkut tupakkaa aiemmin polttaneet perustelee tuolla tupakointiaan. Eivät he ole kuitenkaan ainoita, joilla ylipäänsä on stressiä. Monilla tupakoimattomilla voi olla jopa isompiakin stressin aiheita. Pitäisikö heidän siinä tapauksessa aloittaa tupakointi raskausaikana ihan vaan stressiä lievittääkseen, että se olisi parempaa heidän sikiölleen. No kuten tuossa joku sanoi stressiä voi purkaa myös muillakin tavoilla. On kyllä erittäin epäpätevää terveydenhoitajalta kehottaa purkamaan stressiä juuri tupakoimalla. Miksi ei vaikka liikunnalla joka on jopa terveyttä edistävää.

Raskauden aikainen tupakointi voi näkyä lapsessa myöhemmin esim. oppimishäiriöinä ja niin se vaan on et jos vanhemmat tupakoi alkaa lapsikin usein polttaa, ensimmäiset kokeilut voi olla jo 8-9-vuotiaana, kotoa on helppo sitä tupakkia pölliä. ja kun polttaa tupakkaa niin on alttiimpi kokeilemaan huumeita ja sitä rataa, oon tän itse nähny.

Huhhuh

Uskomatonta, miten te röökaajat jaksatte aina puolustella tällä samalla fraasilla tupakointianne, "lääkäri sanoi, että mielummin poltat kun stressaat" ja läpäläpälää. Itse poltin monta vuotta ja heti plussattuani lensi röökit roskiin ja sinne jäi, vaikka olin kuullut tän edellä mainitun lausekkeen usein. Ja sit aina se sama laulu jatkuu mutta eri säkeistöllä synnytyksen jälkeen, "mun lapsi synty täysin terveenä, pituutta oli xx cm ja painoa xxxx g eikä mitään ongelmaa vaikka röökailin koko raskauden ajan!". Onko käynyt mielessä, ettei äidin tupakointi raskauden aikana näykkään välttämättä heti vastasyntyneessä? Vastaa mielessäsi 18 vuoden kuluttua seuraavaan kysymykseen: Polttaako lapsesi nyt? Todennäköisesti kyllä, sillä lapsesi saa jo ennen syntymäänsä verenkiertoonsa pysyvästi ne myrkyt, mitkä elimistö muistaa seuraavat vuodet kunnes lapsi maistaa itse tupakkaa, koukutus on monenkertainen verrattuna lapseen, jonka äiti ei ole tupakoinut raskauden aikana. Tässä yksi syy tumpata, tiedät kyllä lukemattomia muitakin. Kaikki mutkuttelut ja jossittelut on vaan typerää puolustelua. "Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla" jne jne, tiedät itsekkin. Mikset lopeta? Ai et pysty? Muuten, sattuiko äitisi tupakoimaan kun odotti sinua? Niin, jos vastaat mielessäsi "kyllä", huomaat varmasti itsekin ironian.

Yhteenvetona: en tue sinua ja taputtele olkapäälle, vaan tuomitsen jyrkästi. Et ole valmis äidiksi jos et ole itse valmis ajattelemaan ennemmin lapsesi terveyttä, kuin omaasi!

Tais olla helppoa lopettaa... ite tässä yritän just lopettaa röökin vetämistä. Vaikeaa on kuulun sukuu jossa addiktoituu melkein mihin tahansa tämän olen todistanut itselläni sekä muut serkukset kamppailevat tämän kanssa... eikä äitini polttanut silloin odotti minua.

Takaisin