Huhhuh
Uskomatonta, miten te röökaajat jaksatte aina puolustella tällä samalla fraasilla tupakointianne, "lääkäri sanoi, että mielummin poltat kun stressaat" ja läpäläpälää. Itse poltin monta vuotta ja heti plussattuani lensi röökit roskiin ja sinne jäi, vaikka olin kuullut tän edellä mainitun lausekkeen usein. Ja sit aina se sama laulu jatkuu mutta eri säkeistöllä synnytyksen jälkeen, "mun lapsi synty täysin terveenä, pituutta oli xx cm ja painoa xxxx g eikä mitään ongelmaa vaikka röökailin koko raskauden ajan!". Onko käynyt mielessä, ettei äidin tupakointi raskauden aikana näykkään välttämättä heti vastasyntyneessä? Vastaa mielessäsi 18 vuoden kuluttua seuraavaan kysymykseen: Polttaako lapsesi nyt? Todennäköisesti kyllä, sillä lapsesi saa jo ennen syntymäänsä verenkiertoonsa pysyvästi ne myrkyt, mitkä elimistö muistaa seuraavat vuodet kunnes lapsi maistaa itse tupakkaa, koukutus on monenkertainen verrattuna lapseen, jonka äiti ei ole tupakoinut raskauden aikana. Tässä yksi syy tumpata, tiedät kyllä lukemattomia muitakin. Kaikki mutkuttelut ja jossittelut on vaan typerää puolustelua. "Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla" jne jne, tiedät itsekkin. Mikset lopeta? Ai et pysty? Muuten, sattuiko äitisi tupakoimaan kun odotti sinua? Niin, jos vastaat mielessäsi "kyllä", huomaat varmasti itsekin ironian.
Yhteenvetona: en tue sinua ja taputtele olkapäälle, vaan tuomitsen jyrkästi. Et ole valmis äidiksi jos et ole itse valmis ajattelemaan ennemmin lapsesi terveyttä, kuin omaasi!