Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

Itse työssäni hoidan sellaisia lapsia, joiden äidit ovat tupakoineet raskausaikana ja voi sanoa, että kylläpä niillä lapsilla on oppimishäiriöitä! Monet eivät tajua, että vaikutukset näkynyt vasta vuosien kuluttua. Raskauden aikainen tupakointi on lapsen pahoinpitelyä. Ja hermoheikot käyköön vaikka psykologilla juttelemassa. Aivan älytöntä tietoisesti myrkyttää omaa lastaan sen takia, että oma luonne on heikko.
 
Mä ajattelen jotenkin niin, että tupakoiva äiti ei ymmärrä tekojensa todellisia, hetkellisiä eikä kauaskantoisia seurauksia. Lapsi ei ole niin konkreettinen ja olemassaoleva olento tupakoinnin hetkellä, vaan jotain, jonka voi yrittää lyhyeksi hetkeksi unohtaa. Riippuvaisen mieli keksii kyllä mitä tahansa ja tarttuu mihin tahansa kuvitteelliseen oljenkorteen oikeuttaakseen tekonsa.

Jos vauva kärsisi hapenpuutteesta, sätkisi ja kiemurtelisi tuskissaan siinä tupakoivan äidin silmien edessä, kuinka monen henkosen verran äiti kiduttaisi lastaan tällä tavalla? Veikkaan, että ei kovin montaa - jos sytyttäisi ollenkaan.

Tupakoinnin lopettamiseen on olemassa monia keinoja, tukea ja apua. Jos oikeasti oivaltaa miten vakavasta asiasta on kyse ja haluaa lopettaa, etsii ja vastaanottaa kaiken mahdollisen avun ja todella lopettaa.
 
Poltin kummassakin raskaudessa, tytöt 50cm kumpikin toinen 3310g ja toinen 3860 nyt olen taas raskaana, poltan edelleen koska olen (hermo)heikko, tytöt isoja jo, 8- ja 11-vuotiaita, täysin normaaleja kympin oppilaita! Tietenkin olisi hyvä olla tupakoimatta ja siihen pyrin nytkin, eri asia miten onnistuu..
 
Raskausaikana tupakointi on minusta edesvastuutonta ikinä ja todella itsekästä. Tupakoinnin pystyy kyllä lopettamaan ilman mitään korvikkeitakin, turha selitellä ettei pysty. Siihen pystyy kyllä. Jos se tupakka on niin tärkeä, niin kannattaako niitä lapsia tehdä?
Tupakoinnin vaikutukset vaan siirtyy tulevaan lapseen ja tuleviin lapsenlapsiinkin. Vois aatella vähä nenäänsä pidemmälle. Näen kessuttelevat odottavat äidit täysinä idiootteina.
 
Kyllä mulle ainakin se lapsi oli niin suuresti toivottu ja kallisarvoinen jo "tekovaiheessa", että lopettaminen vihdoin onnistui. Monesti olin yrittänyt lopettaa, mutta aina olin sortunut, kunnes sitten aloin odottaa tätä esikoistani. Ihan paras ja tärkein motivaattori. :)

Nyt olen todella onnellinen että pojan ansiosta sain tuon paheen pois (lopullisesti) mun elämästä. Ei tulis mieleenkään enää aloittaa uudestaan. :)
 
Mä poltin 15-vuotta ja lopetin reilu vuosi sitten, ennen kun oli edes lasta suunnitelmissa. Lopetin itsekkäistä syistä niin sanotusti, en lapsen vuoksi.
Teuvo,jotka syyllistätte tupakoinnista neuvoaksenne tai auttaaksenne, niin oikeastaan edesautatte tupakoitsijaa polttamaan tupakkaa. Mua kiellettiin sairauden vuoksi polttamasta ja aloin polttaa kahta kauheammin, mitä enemmän mua siitä syyllistettiin. Tupakoinnin lopettaminen on päätös, joka lähtee vain ja ainoastaan ihmisestä itsestään.
Mäkin paheksun tupakoivia raskaana olevia naisia, mutta tiedän, että mun nalkuttaminen ei saa heitä lopettamaan tupakointiaan, vaan lisäämään sitä.
Jokainen tietää tupakoinnin haitat, tupakasta on tärkeää päästä eroon ja se on myrkkyä itelle ja ympäristölle. Itse en pysty olemaan tupakoitsijan lähelläkään tässä vaiheessa raskautta, kun tuntuu, että tukeutuu itsekin. Mutta syyllistäminen tupakoinnista pahentaa vain tilannetta.
 
Ei vitsi! Toi "ei se lopettaminen oo aina niin helppoa" hohhoijaa!!! Ei kai se muillekkaan oo helppoa, mutta jos vaakakupissa on lapsen terveys tai oma nautinnonhalu.. Hmmmm. Tarvitseeko oikeasti edes miettiä kumman valitsisi??!
Itse poltin 17 vuotta (hyi hitto!!!), mutta lopetin ekan plussan jälkeen. En ole katunut! Nyt lähes kaksi savutonta vuotta takana. Yksi rakas ja terve lapsi ja toista odottelen :Heartred
Tämä aihe saa vihaiseksi! Miksi pelata upporikasta ja rutiköyhää lapsen terveydellä?! Lapsi ei voi valita, ikävä kyllä!
 
Mäki poltin 18 vuotta ja kun testin tein ja plussaa näytti ni siihe loppu! Henkostakaan en oo ottanu ja nyt menossa viikko 25. Monesti tehny mieli ja edellee tulee hetkii ku tekis maailman eniten mieli polttaa mut ei kyl tulis pienee mieleekää et oikeesti sytyttäis!!!! Vähä asioita tärkeysjärjestykseen!!
 
Vähensin askillisesta 3-5 tupakkaan päivässä, kun raskaus ilmeni. Kieltäydyin stressaamasta mistään ja söin monipuolisesti, liikuin paljon ulkoilmassa, kun koirakin taloudesta löytyi.
Terve tyttö syntyi täysiaikaisena, syntymäpaino liki 4 kiloa, pituus 52 cm.
Nyt tyttö on 15-v, pituus 176 cm.
(Kuinkahan pitkäks olis kasvanutkaan, jos en olis hänestä kitukasvuista tehnyt tupakoinnillani?)
Koulusta kantaa kiitettäviä arvosanoja, joten oppimisvaikeuksista ei ole ollut tietoakaan.
Ei allergioita, sairastanut vain vesirokon ja oksennustaudin elämänsä aikana plus pari flunssaa, niillä tuskin on mitään tekemistä sen kanssa, että minä en kokonaan lopettanut tupakoimista raskausaikana.
Kaksiviikkoisena vauvana rupesi nukkumaan täydet yöt ilman heräilyä syömään, joten helppo vauva oli.
 
Vähensin askillisesta 3-5 tupakkaan päivässä, kun raskaus ilmeni. Kieltäydyin stressaamasta mistään ja söin monipuolisesti, liikuin paljon ulkoilmassa, kun koirakin taloudesta löytyi.
Terve tyttö syntyi täysiaikaisena, syntymäpaino liki 4 kiloa, pituus 52 cm.
Nyt tyttö on 15-v, pituus 176 cm.
(Kuinkahan pitkäks olis kasvanutkaan, jos en olis hänestä kitukasvuista tehnyt tupakoinnillani?)
Koulusta kantaa kiitettäviä arvosanoja, joten oppimisvaikeuksista ei ole ollut tietoakaan.
Ei allergioita, sairastanut vain vesirokon ja oksennustaudin elämänsä aikana plus pari flunssaa, niillä tuskin on mitään tekemistä sen kanssa, että minä en kokonaan lopettanut tupakoimista raskausaikana.
Kaksiviikkoisena vauvana rupesi nukkumaan täydet yöt ilman heräilyä syömään, joten helppo vauva oli.
 
Tunnustan.Törkeesti poltin muutaman röökin läpi raskauden kun kakkosta ootin.Seitsemännen kerroksen parvekkeella salaa kessutin. Jostain syystä en silloin lopettanu vaikka esikoista alkaessa lopetin heti. Samoin kolmosta, nelosta, vitosta.... Kun mä viidennestä lopetin,niin päätin että oli viimonen kerta tätä pelleilyä että lopetan plussaan ja imetysajan,ja sit lankeen. Tää vitonen täytti tänään 12 vuotta ja hänen jälkeen syntynyt viel 3. Savuttomasti. Monella muullakin asialla voi vaurioittaa syntymätöntä lastaan, mm sokerilla,rasvalla,stressillä,liian vähällä ruokailulla jne... :Heartpink
Tupakkalapseni painoi 4130g ja on ollut älyttömän terve, joten hiukan se häpeääni loivensi.Olemme vitsailleet hänen kanssaan (on jo 22v) että juu siksi oot tuommonen koska poltin röökii.
 
Itse olin yrittänyt lopettaa tupakan polttoa 4 vuotta ennen kuin tulin raskaaksi. Pääsin siihen asti, että vaihdoin tupakan sähköröökiin. Olin jo teininä päättänyt, että kun raskaaksi tulen, homma loppuu kun seinään, koska ei ole kyse minun terveydestäni vaan jonkun toisen.

Kuitenkin kävi niin, etten vaan kerta kaikkiaan kyennyt lopettamaan, kun huomasin odottavani. Itkin monet kerrat kun en ilman nikotiinia pärjää. Pelkäsin koko raskausajan mitä tapahtuu, olin pahoillani lapseni puolesta, mutta en vain kerta kaikkiaan kyennyt lopettamaan.

Voin kertoa myös sen, että pahin helvetti mitä elämässäni olen kokenut, oli tupakan lopettaminen. Vaikka vaihdoin korvaavaan nikotiinituotteeseen, silti lopettaminen oli kamalin asia mitä olen ikinä tehnyt. Kaikille täällä jeesusteleville superäideille toivon vain, että voisitte joskus kokea millaista se minulle oli, niin ymmärtäisitte miksi kaikki vain eivät pysty. Tupakkariippuvaisia on kahdenlaisia. Niitä joille lopettaminen on todella vaikeaa ja niitä joille se on sanoinkuvailematon helvetti.

Sähkösauhuttelusta huolimatta sain terveen lapsen 3200g ja 50cm. Nyt 6kk myöhemmin on ollut tasan yksi silmätulehdus. Ja minulla itselläni on astma ja liuta allergiota, joista lapsi on toistaiseksi perinyt omena-allergian. Vierotusoireita ei ollut, ei koliikkia ja muutoinkin on maailman iloisin tyttö joka kasvaa täysin keskikäyrällä huimaa vauhtia.

Tsemppiä kaikille muille äideille! Ei ole helppoa kokea sitä koko elämän muuttavaa myllerrystä, eikä ole todellakaan mahdollista olla täydellinen! Kaikki me tiedämme tekevämme väärin, mutta aina ei ole voimia tehdä oikein! Korvataan tämä paha tekomme sitten suurella rakkaudella ja hoivalla pienelle, ja kärsitään seuraukset lapsemme kanssa jos niitä tulee! Tiedostamme riskit ja elämme sen kanssa! Ketään en todellakaan kannusta polttamaan, mutta minä todella ymmärrän jos ei vain pysty lopettamaan.
 
Se vaan kannattaa muistaa että ne seuraukset eivät näy heti vaan esim. Lapsen lapsettomuutena... :sad001 siitähän on ollut tutkimuksia että kun äiti polttanut raskausaikana niin lapsella on ollut vaikeuksia saada oma lapsi.....
 
Se vaan kannattaa muistaa että ne seuraukset eivät näy heti vaan esim. Lapsen lapsettomuutena... :sad001 siitähän on ollut tutkimuksia että kun äiti polttanut raskausaikana niin lapsella on ollut vaikeuksia saada oma lapsi.....
 
En kuitenkaan ymmärrä, että on sitten ihan ok leikkiä syntymättömän lapsen terveydellä. Ei kai kukaan täällä väitä olevansa mikään superäiti, mutta luulisi että jokaiselle äidille lapsen etu olisi tärkein ja olisi valmis jo raskausaikana laittamaan lapsen etusijalle.
Olen ihan mielelläni sitten vaikka jeesusteleva superäiti, jos se tarkoittaa sitä etten tieten tahtoen vaaranna lapseni terveyttä.
 
Muokattu viimeksi:
Sanon suoraan oman mielipiteeni, minusta odotusaikana tupakoitsijat ovat itsekkäitä ihmisiä. Ajattelevat ennemmin omaa napaansa kuin syntymättömän lapsensa parasta ja etua. Odottavista äideistä ketkä tupakoi, tulee mieleen myrkyttäjä. Tupakka sisältää tuhansia myrkkyjä, joten miten he voisivat olla myrkyttämättä mahassaan kasvavaa ja kehittyvää lastaan? Tupakoitsijalla hapenottokyky heikkenee, sama pätee sikiöön joka kerta kun se rööki on aivan pakko sytyttää. Kuvottavaa!

Tupakoitsijoilla aina löytyy jokin syy jatkaa polttamista, on huono päivä, on stressiä, on pinna niin kireellä jne. Kaikilla ihmisillä on huonoja päiviä ja stressiä, mutta toisilla on selkärankaa olla polttamatta. En vaan voi ymmärtää, miten niinkin iso asia kuin Oma Lapsi ei ole riittävän iso syy lopettaa tupakoimista?
Ja eniten ärsyttää nämä äidit, ketkä kehuskelevat täällä "meidän lapsi sai täydet pisteet, painoi lähemmäs 4kg ja pituuttakin oli 50cm". Aivan kuin kannustamalla kannustaisi muita jatkamaan tupakointia, kun kerta minunkin lapseni syntyi terveenä, niin kyllä teidän muidenkin lapset syntyy!

Ja kyllä, poltin itse 10 vuotta askin päivässä, mutta heti plussattuani lopetin tupakoinnin seinään. Kertaakaan en ole tupakkaan koskenut vaikka mieli tekisi, savutonta elämää 6 vuotta takana.
 
Moni on jo sanonut sen mitä ajattelen, eli itsekästä ja typerää riskeerata lapsen terveys jo ennen syntymää. Koskaan ei tiedä miten se sauhuttelu vaikuttaa!

Ja joo, nikotiini aiheuttaa riippuvuutta eikä siitä eroon pääsy kaikille ole niin helppoa, mutta mahdotonta se ei ole!

Ja toki lapsen terveyden voi pilata muutenkin kuin tupakoimalla, mutta ei se mielestäni ole mikään puolustus sauhuttelulle, että roskaruoka, huumet, alkoholi, liikkumattomuus, stressi jne on myös pahasta..

Mutta ulkopuolisen on vaikea puuttua tilanteeseen ja harvoin ventovieras voi vaikuttaa kenenkään mielipiteisiin, jos ne on kovin tiukkaan juurtuneet. Toivoisinkin entistä enemmän julkista valistusta asiasta neuvolaan/sanomalehtiin/televisioon yms..
 
Raskausaikana tupakoivat on uskomattomia urpoja. Ihan sama, miten yritätte lässyttää. Heikkoja idiootteja just saying
 
Takaisin
Top