Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

Uskallan tunnustaa! Poltin koko raskaus ajan, alussa vähä enemmän sitten n rv10 eteenpäin noin 0-4 päivässä. tyttö on täysin terve hyvä uninen ja syntyessään yli 4 kilonen :)

Miten ihmeessä voit todeta jo nyt lapsesi olevan terve??!! Raskausajan tupakointi lisää myös allergioita (voi puhjeta aikuisena), astmaa, nuoruus ja aikuisiän mielenterveysongelmia, keskittymis- , käytös- ja oppimishäiriöitä, sekä pojan hedewlmättömyyttä. Se että et ole tupakoinnilla tappanut lastasi (keskenmeno / kätkytkuolema) ei todellakaan vielä tarkoita että tupakointisi ei ole häneen vaikuttanut!
 


Vieras kirjoitti:
Kun poltatte raskaana ollessanne/imettäessänne, on ihan sama asia kuin laittaisitte vauvan käteen tupakan ja sytyttäisitte sen ja vauva tupakoisi myös. Itse olen ennen raskautta polttanut (poltin valitettavasti jopa 10 vuotta) ja heti kun plussan tein, en tupakkaan ole koskenut, enkä ole koskenut synnytyksenkään jälkeen. Ei se lopettaminen niin vaikeaa ole, kun miettii, miten vauva siitä kärsii, jos polttaa raskauden/imetyksen aikana. Ja tuolla teille faktatietoa luettavaksi http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=0

Tottakai tänne tarvitaan yksi "niin täydellinen äiti" kirjoittamaan omia "näkemyksiään" ja syyllistämään muita. Joltain osin voisin jopa kuvitella että tänä VIERAS kirjoittaja  on joko niitä "olen uranainen ja tein lapsen 35 vuotiaana tarkastellen joka ikistä suupalaa jonka tungen suuhuni, mittaan vitamiinitkin mitalla, jotta kaikki menee varmasti hyvin ja oikein eikä kellään voi olla mitään pahaa sanottavaa, koska olenhan täydellinen äiti" tai niitä joilla ei ole lasta ja on vaan niin samperin kateellinen niille joilla on, että on pakko syyllistää ja valittaa.

Eiköhän se ole jokaisen odottavan/imettävän äidin ihan oma asia polttaako vai eikö polta. Emme me tarvitse syyllistämistä ja "superhyviä" neuvoja muilta. Minulle neuvolassa ensikäynillä sanottiin, että jos poltan, eivät he suosittele lopettamaan heti, vaan vähentämään sen minkä pystyy. Jos pystyn jossain vaiheessa lopettamaan niin hyvä, jos en, niin pelkkä vähentäminenkin on plussaa.

Mielentilasta ja stressitasosta riippuen itsellä menee tupakkaa 5-15 päivittäin ja hyvinvoiva sekä oikein kasvava pieni valopilkku masussa edelleen temmeltää.

Otsikkohan on "Kuka uskaltaa tunnustaa" ei "kuka uskaltaa syyllistää ja valittaa"


Kyllä, se on siihen asti naisen/äidin oma päätös kunnes me muut maksamme lapsesi hoidon. Tupakointi aiheuttaa mm. oppimis-, käytös, - ja keskittymishäiriöitä, allergioita, astmaa, mielenterveysongelmia nuoruus- ja aikuisiässä, poikalapsen hedelmättämyyttä. Ja tietenkin keskenmenoja ja kätkytkuolemia....Viralliset suositukset on että tupakointi pitäisi lopettaa jo ennen raskautta ja viimeistään raskaaksi tullessa heti. Sinua on siis neuvolassa NEUVOTTU VÄÄRIN.
 
Jätän tän vaan tähän, sieltä löytyy tietoo ja selitys esim sille miksi vauvalla ei muka ole vierotusoireita...

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/tupakointi-raskauden-aikana-tulee-lapselle-kalliiksi/

Itse poltin siis noin 9 vuotta ja aika reippaalla kädellä. Lopettaa en yrittänyt muutakuin plussan pärähtäessä testiin, mutta toistuvasti tuli keskenmenoja ( tukostaipumus ) mutta ehkä myös tupakointi siihen vaikutti. Päätin joulunaikaan 2012 kokeilla lopettaa, ilman paineita lopettamisesta ja onnistuin yllättävän hyvin, en käyttänyt mitään korvaavia valmsiteita, muutaman päivän kävin pihalla imemässä tikkaria :D koulutuksessa kävin muiden mukana ulkona kun he polttivat, koska halusin tottua siihen että muut polttavat mutta itse en. Plussa tuli huhtikuussa ja joulupoika syntyi joulupäivänä, 4,2kg 51cm, rv 40+1.

Vieläkin monen vuoden jälkeen tulee tupakanhimo, ja tavallaan ei ole syytä etteikö vaikka baari-iltana voisi vetästä sauhuja, mutta silti en sitä tee vaan sen takia että tekee mieli. Nää on näitä, toinen pystyy olemaan ilman ja toinen ei. Eikös se oo jo kumottu että ois muka parempi polttaa kun stressata polttamatta olemisesta.. Ja stressiä ihmisillä on enemmän tai vähemmän milloin mistäkin, pitäis jossain kuplassa täyshoidossa elää omaa elämäänsä raskausaikana ettei tulis stressiä :) Ja voi kyllä nykyään myös ylipainoisia ruoditaan siitä, mutta kun oot raskaaks tullu niin ei SAA laihduttaa mutta pyritään pitämään ruokavalio hyvänä yms, kun taas tupakoiva VOI halutessaan lopettaa tai edes vähentää tupakointia. Kummallista kyllä puolustella polttavia, eihän kukaan puolustele narkomaani tai alkoholisti rasakaana olevia/äitejä.. Ja toi että polttaa raskaana ollessa vaan sen takia että se laihduttaa, niin huhhuh siinä kyllä on elämänarvot pielessä, jos niin pinnallisen asian takia riskeeraa oman lapsen terveyden ja pahimmassa tapauksessa hengen..
 
Muokattu viimeksi:
Itse poltin satunnaisesti illanvietossa ennen plussausta. Eli olin jo ollut muutaman viikon raskaana ja polttanut tupakkaa, mutta silloin kyllä kun raskaus tuli tietoon lopetin kokonaan. Sama miehellä, joka myös poltti pääasiassa viikonloppuisin, lopetti ettei mulle tuu kiusausta.
En hyväksy tupakointia raskausaikana, mutta toisaalta mulle lopettaminen ei ollut vaikeaa joten en voi väittää et ymmärrän pahasti tupakkakoukussa olevien vaikeuksia lopettaa.
 
Vähemmän järkeväkin ihminen ymmärtää mitä rööki on ja mitä se tekee joten täysin itsekästä on ja ei voi millää puolustella sitä eikä muita päihteitä. Päihteiden käyttäjät on perseestä masuaikana ainakin.
Sama kun laittas röökin vauvan suuhun.
Eihän tämä edes mielipideasia ole.
 
Kun poltatte raskaana ollessanne/imettäessänne, on ihan sama asia kuin laittaisitte vauvan käteen tupakan ja sytyttäisitte sen ja vauva tupakoisi myös. Itse olen ennen raskautta polttanut (poltin valitettavasti jopa 10 vuotta) ja heti kun plussan tein, en tupakkaan ole koskenut, enkä ole koskenut synnytyksenkään jälkeen. Ei se lopettaminen niin vaikeaa ole, kun miettii, miten vauva siitä kärsii, jos polttaa raskauden/imetyksen aikana. Ja tuolla teille faktatietoa luettavaksi http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=0
Samaa mieltä. 14 vuotta poltin. Sinäpäivänä ku plussasin,ei oo palanu yhtää röökii.. näin videon jossai ultrattiin ku ämmä veti röökii,sikiö kiemurteli tuskissaan ja räpikiö vimmatusti ku muiha veti henkosia. Välil ku tulee tupakka mielee muistan heti sen videon ja alkaa ällöttää.. en haluu saarnata mut iha oikeest..jos lapsi merkkaa teille ni olkaa helvetti hyvän tähen polttamatta,se lapsi ei sitä tupakkaa valitsis...amen..
 
Itse olen polttanut kahdessa ensimmäisessä raskaudessa normaalisti (alle aski päivässä). Lapset, jotka siis nykyisin jo täysi-ikäisiä pärjäävät hyvin. Syntymäpainotkin 3,5kg paikkeilla eivätkä lapsina sairastaneet juurikaan. Esikoisella on ADHD.
Kaksi seuraavaa raskautta olin polttamatta (ollut jo 3 vuotta ennen raskautta). Tämä kolmas lapsi on myös ADHD-lapsi, astmaatikko, viettänyt ensimmäisen elinviikkonsa osastolla hengitysvaikeuksien ja infektion vuoksi. Sairastellut koko varhaislapsuutensa korvakierteessä. Ja olin polttamatta ihan koko raskauden ja jo lopettanut 3 vuotta aikaisemmin.
Uskon, että tupakointi saattaa aiheuttaa laajemmassa mittakaavassa ongelmia mutta asiat eivät ole niin musta-valkoisia kuin täällä annetaan ymmärtää. En kannusta ketään tupakoimaan raskausaikana tai ylipäätään, mutta en tuomitse ja syyttele tupakoivaa äitiä. Muistakaa, että tarkkoja tutkimustuloksia ei vielä ole siitä mikä on stressin vaikutus sikiön kehitykseen.
 
Varmasti osa tupakoivien äitien lapsista onkin terveitä. Ei se silti poista sitä tosiasiaa että tutkimusten mukaan tupakointi lisää huomattavasti erilaisten sairauksien ja ongelmien riskiä. Eihän jokainen tupakoija keuhkosyöpääkään saa mutta riski siihen on huomattavasti ei tupakoijaa suurempi.

Stressin vertaaminen tupakan lukuisten myrkkyjen tuomiin haittoihin on ihan tyhmää, anteeksi vaan. Puhumattakaan siitä että tupakan on havaittu nimenomaan lisäävän stressiä, ei lievittävän sitä.
 
Lisään vielä, että vaikkei tule adhd:ta tai syöpää, niin se on sellane juttu,että esim kuupperintestissä lapset joiden äidit tupakoineet, ei oo pärjänny yhtähyvin kun muut. Ja äidit on nii sinisilmäsii et ei näillä mitään oo,mutkun kattoo ulkopuolisin silmin,niin voi kyllä on...
 
Ja passiivinen polttaminen on kans paha. Tiedän äidin joka käy kaupungilla hakemassa uuden lapsen ilmeisesti rahojen vajoossa (kotiäiti, yh, ei ole kenenkään kanssa yksissä) niin polttaa raskausaikana ja vauvan ja taaperoiden ihan vieressä. Vastuuntunnoton ihminen..
 
Itse en polta. En ole koskaan edes maistanut. Tupakan savulle olen kyllä altistunut useasti, enkä voi kieltää ettei olisi teininä tehnyt mieli kokeilla. Onneksi suvussa useampi röökin poltosta keuhko-/suolistosyövän saanut ja siihen kuollut, itselle hyvä muistutus..

Onko tupakka vaarallista itselle ja etenkin masussa asuvalle vauvalle ja lapsille muutenkin? Kyllä.
Onko hemmetin vaikeaa lopettaa polttaminen jos nuoresta asti polttanut kuin korsteeni? Kyllä. Aivot on jo "tupakoitsijan" aivot ja päihdettä on saatava että olisi hyvä olo. Aivothan muuttuu jo rakenteellisesti. Miettikää vaikka alkoholi dementiaa - alkoholin runsas käyttö tuhoaa aivosoluja. Päihteitä molemmat.

Eniten mua ärsyttää nää keitä raskausaikana pelottaa keskenmeno ja silti he tupakoivat!! On ihan faktaa, että tupakoitsijalla riski esim. istukan ennenaikaiseen irtoamiseen on suurempi. Puhumattakaan nyt siitä että vauva on HAPPIVAJEESSA joka kerta kun äiti polttaa. Ja vielä pidempään kuin äiti itse on, koska häkä ja myrkyt syrjäyttää hapen istukan kautta vauvaan menevästä verestä.

Ymmärrän, että tuntuu vaikealta. Raskaus on valintoja - terveellinen ruokavalio, liikunta ja päihteiden välttäminen tukee omaa olotilaa ja tuo varmuutta siitä että vauva kasvaa ja voi hyvin sekä että raskaus sujuisi normaalisti. Takaako tuo kaikki edellämainittu että kaikki menee hyvin? No ei tietenkään.

Tupakoinnin vähentäminen on tärkeää. Nikotiinotuotteisiin vaihto tupakoinnista olisi vielä parempi. Tupakoinnin kokonaan lopettaminen olisi parhain vaihtoehto.

Ikävä faktahan sekin on, että raskausaikana äidit motivoituvat aika hyvin lopettamaan tupakoinnin ja vauva-aikana se hups heijakkaa jatkuu sitten taas.. :sad001
 
Mun yks tuttu oli menettänyt vauvan nyt kohtuun. Ihminen on kyllä narkkari ym, että... Ja imee sätkää kokoaja. 3 lasta joista 2 huostaan otettu.
 
Mun yks tuttu oli menettänyt vauvan nyt kohtuun. Ihminen on kyllä narkkari ym, että... Ja imee sätkää kokoaja. 3 lasta joista 2 huostaan otettu.
Tiedän kanssa yhden joka poltti kuin korsteeni raskausaikana ja todettiin vauva kuolleeksi kun ei liikkeitä ollut tuntenut. Synnytti sitten vauvan viikoilla 32 :grumpy:
 
Pakko tuoda erilaista kantaa tähän.

Tämä asia ei ole todellakaan mielipide. Tupakointi on hirveintä mitä äiti voi lapselleen tehdä / isä jos altistaa raskaana olevan passiiviseen tupakointiin.

Mun äiti poltti jokaisen raskauden kohdalla. Perheemme esikoinen on adhd, mitä ei tietenkään 80-luvulla osattu diagnosoida, häntä vaan pidettiin rauhattomana, tahallaan kiukuttelijana :/ Eihän kukaan lapsi tahallaan ole vilkas ja rauhaton. Seuraavalla on hormonituotannon kanssa ongelmaa, koko elämänsä siitä kärsinyt ja nyt aikuisena vaikeuttaa hänen mahdollisuuksiin saada lapsia :/ Vuosien yrittäminen, hoidot ja kaikki, mutta heikolta näyttää... Mulla ja nuorimalla on add ja molemmilla myös selittämättömia vatsaongelmia, joiden taustalla voi hyvinkin olla sikiöaikainen altistuminen tupakalle.

Että vaikka lapsi olisi syntyessää normaalipainoinen ja näennäisen terve, ei se todellakaan kerro koko totuutta. Lapsi kantaa tupakoinnista aiheutuneet ongelmat mukanaan koko elämän!
 
Itse myös poltin ennen raskautta monta vuotta, mutta lopetin kokonaan ennen rv 10. Ajattelin, etten pysty siihen, mutta kuitenkin pystyin ja näin jälkeenpäin se olikin yllättävän helppoa. Mutta ymmärrän kyllä joillekin lopettaminen on vaikeampaa kuin toisille. En syyllistä raskaana polttajia, vaikka ei se kaunista katsottavaa olekkaan. Itse olen sitä mieltä, että mieluummin sitten vaikka vähentää polttamista niin paljon kuin pystyy jos ei irti kokonaan pääse.
 
Minä lopetin plussa testin tehtyäni syyskuussa -14 ja olin sillon polttanut jonku ainaki 10 v sen jälkeen en oo polttanut kerran viihteellä ollessani [emoji4]
 
Mie lopetin tupakoinnin 17v heti kun sain tietää odottavani tytärtäni joka syntyi sit mitoilla 3100g 49,5cm. Ehkä 3 tupakkaa poltin koko raskauden aikana mutta sit kun supistukset alko niin säikähdin niitä ja poltin ennen sairaalaan menoo pari tupakkaa. Sairaalasta kun pääsin niin heti tupakka huuleen ja matka kohti kotia voi alkaa... Ja siitä sit ratkesin polttamaan uudestaan. Nyt uusimman vauvan aikaan poltin sillon tällön vknlpusin. Omalla kohalla miehen polttaminen on tehny omasta tupakoimattomuudesta aika vaikeeta ja sitä mukaa ollu hermotki aika kireellä... Ja jälleen synnytyksen jälkeen kotiin palattua piti polttaa yks tupakka... ja poltan siis jälleen vakituisesti mutta päivässä menee nykyään ehkä 5 tupakkaa ja poltan harmaata. Vahvempaan en aijo enää siirtyä! Vaikka en ite pahemmin polttanu raskaus aikoina ja kiemurtelin ite omantunnon tuskissa sen takia että yhdenki poltin niin ei ole tarvetta ketään tuomita. Kaikki tietää että tupakassa voi olla riskinsä ja omalla vastuulla polttaa tietäen että lapsi tulee syntymään terveenä tai sairaana. :) Loppu peleissä usein syntyy terveitä lapsia vaikka äiti polttaiskin!
 
Takaisin
Top