Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei tupakkaa voi kaikkeen syyttää... Mulla on astma vaikka kumpikaan vanhempi ei ole koskaan edes polttanut!

Samaa mieltä olen tupakointi ei ole syy astmaan. Tiedättekö muuten mihin syöpään afrikassa naiset kuolevat? Jep, keuhkosyöpä, koska tekevät nuotiolla ruokaa.

Eetula: sut taisinki nährä tuol raskaaksi 2014 foorumilla :) Mä plussasin viime perjantaina ja sunnuntaina poltin viimosen röökin. Tekee kyl tiukkaa mut aina ku tekee mieli tiedän miks oon tupakoimatta

Juu kyllä mä siellä pyörin... olen ollut pois täältä varmaan sellaisen 7kk:tta. Mutta nyt palauduin kun plussasin... mä tosiaan lopetin vasta 3 päivää sitten mutta meillä oli lääkärin kanssa sopimus tahdista lopettaa :) Tekee täälläkin tiukkaa mutta periksi en anna prkl

Ei tupakkaa voi kaikkeen syyttää... Mulla on astma vaikka kumpikaan vanhempi ei ole koskaan edes polttanut!

Ei tietenkään 'kaikkea' voi laittaa tupakan piikkiin - enkä usko, että kukaan niin tekeekään.

Itse tiedän niin varmaksi, kuin sitä voidaan tietää, että lapsuuden alipaino on ollut seurausta äitini tupakoinnista. Tämä (lääkäreiden useampaan otteeseen toteama) seikka perustuu siihen yksinkertaiseen fysiologiseen faktaan, että tupakan nikotiini heikentää veren virtausta niin äidin kehossa kuin istukassakin; sikiö ei saa tarpeeksi happea, ja vaikka raskaus ei menisikään kesken (mikä on muuten huimasti kohonnut riski tupakoivilla ei-tupakoiviin nähden, tämäkin suoraan tilastoissa nähtävissä), vaikuttaa nikotiini (ja ne sadat muut myrkyt) istukkaa heikentävästi myös myöhemmin raskaudessa. Se taas voi johtaa osittaiseen tai kokonaan irtoamiseen yms.

Äidilläni epäiltiin (lievää) osittaista istukan irtoamista, mutta vasta syntymäni jälkeen. Kultaisella 70-luvulla eivät tutkimuskäytännöt tai -mahdollisuudet olleet raskauden aikana ihan nykyluokkaa.

Saan siis olla todella kiitollinen, että sen suurempia vaurioita ei (mitä ilmeisimmin) tullut.

Eli en mene väittämään, että astma olisi seurausta vanhempien tupakoinnista - vaikka sekin voisi olla, jos verenkierron häiriöt istukassa jollain sikiöllä vaikuttavat keuhkojen kehittymiseen. Ainakin hengitystieinfektioita tavataan tupakoineiden lapsilla keskivertoa enemmän.

On lopulta todella hienoa, että:

"Jos tupakointi lopetetaan alkuraskaudessa, ennenaikaisuuden, istukan irtoamisen ja etisen istukan vaara vähenee. Jos tupakointi lopetetaan ennen raskauden puoliväliä, sikiön kasvu normaalistuu."

Eli toivoa todellakin on. Ja senkin tiedän kokemuksesta, että kukaan ei voi pakottaa ketään lopettamaan. Siis kukaan ulkopuolinen. Yritin itekin aikanaan muutaman kerran noin puolentoista vuoden aikana, ennen kuin onnistui. Mulla ei sillon ollut sitä lasta tsemppaamassa - joka ei teknisesti ottaen ole 'ulkopuolinen', vaan varsin sisäpuolinen :) Onnea saanen silti toivottaa.

Jep, meillä tytön kummi veti röökiä edellisessä raskaudessa (lapsella kehitysviivästymä yms) ja sen jälkeen yrittivät toista - 5 kertaa keskenmeno (istukka ei enää toiminut ja siitä keskenmenot johtuivat).
Lääkäri sanoi että lopeta tupakka, nainen sanoi ettei voi lopettaa.
Nyt odottaa toista ja vauva menee kohdussa 4 viikkoa jäljessä muita vauvoja ja käy kasvukontrolleissa äippäpolilla. Eikä lopeta, koska ei pysty ja syy ei ole kuulemma tupakan hänen mielestään vaan jonkun muun.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

TiiaMaria_00 Onnea plussasta !!! mä korvasin nicotiinipastilleilla alkuun tupakan ja nyt pistän suuhun purkan tai porkkanan... mutta kyllä sä onnistut!!! Tämä pysäyttää mitä kätilö nt-ultrassa minulle sanoi!
1 tupakka vastaa sikiölle 8 tupakkaa!!

Totesin etten polta enään, nyt on 11 päivää savuttomana!!! olen onnistunut!! :talk017

Muokattu viimeksi:
Eetula: kokeilin tänään tommosta imeskelytablettia, vei kyllä yllättävän hyvin tupakkihimot, ja ei se kyllä kovin hyvää ole, niin jos nekin sais jätettyä mahd pian pois!
Kun on tupakoinut viimeset 15 vuotta niin eihän tämä helppoa ole, mutta suunta on oikea, se on tärkeintä!
Sä oot kyllä onnistunut hienosti!! Hyvä sinä!!

Ompa surullista lukea tuota liii-saaan kommenttia :/ en voi sanoa itse olevani puhdas pulmunen, olen polttanut raskauden aikana n. 10 tupakkaa, en muista tarkkaan. Omatunto painaa. Nyt kun tuntee kuinka vauva liikkuu, on ihana ajatella että hän on siellä terve ja jaksamista on :) Tiedän itse (toivottavasti ex-)tupakoitsijana että nalkuttaminen ja syyllistäminen ei juuri lopettamiseen auta. Yritän tällä kommentilla kuitenkin kannustaa tupakoinnin lopettamisen ainakin raskausajaksi, koska mitäpä muuta äiti haluaisi lapselleen kuin parasta. :)

Ja onnea sinulle TiiaMaria_00!! :)

Hei.. kukaan ei voi toista saada lopettamaan tupakointia.. sen on tultava itsestä!! Moralisointi on ihan syvältä :mad: jokainen lopettaa kun on siihen valmis! :)

TiiaMaria_00!! ei ne hyviä ole mutta vievät tupakan himon hyvin pois !! Mä oon polttanut yht. 19 vuotta. joten tiedän ettei se lopettaminen ole helppoa!

Mä uskon että te onnistutte tossa lopettamisessa! Ite lopetin kanssa enkä oo nyt alottanu uudestaan ku vauva synty. Nyt ku katon tota pikkusta ni oon tosi ilonen et tajusin lopettaa enkä kuunnellu sitä "polta alle 5 ni ei haittaa mitään" tietenki parempi seki ku aski päivässä. tsemppiä <3

Hirveesti tsemppiä kaikille lopettajille! Itse olen polttanut 20 vuotta, plussasin 3+5 enkä ainuttakaan henkosta ole ottanut sen jälkeen. Kun varhaisultrassa näin pienen sydämen sykkivän, kaikki lopettamisen vieroitusoireet ym. pyyhkiytyivät mielestä ja tiesin tehneeni oikein. Lopettaminen on vaikeaa. Itselle toimi sellainen, että en käyttänyt nikotiinikorvaustuotteita, sillä ajattelin, että sillä vain pitkitän oireita. Uskon tehneeni oikein, sillä vieroitusoireita kesti vain 4 päivää!! Se neljäs oli pahin. Toki tämän jälkeen n. 2 viikkoa teki silloin tällöin mieli tupakkaa, mutta koko ajan harvemmin. Niinä hetkinä, kun teki mieli, ajattelin kovasti vauvaa: onko hän tyttö vai poika, mikä hänen nimekseen tulee, miltä hän näyttää, miten pidän häntä sylissä jne. Oli helpompi pysyä erossa tupakasta, kun kuvitteli "sikiönsä" tai "alkionsa" heti vauvaksi, jolla on kasvot. Oli tavallaan helpompi "taistella" tupakkaa vastaan, vauvansa puolesta.

Oma äitini on polttanut minun ja sisarusteni odotusaikana. Me kaikki synnyimme "terveinä", vaikka toisella sisaruksellani olikin sydämessä reikä. Kuitenkin vuosien varrella meistä jokaisesta on löytynyt pieniä ja suuria rakenteellisia vikoja, kroonisia sairauksia jne. Eihän se tietenkään ole kiveenhakattua, että äitimme tupakointi olisi nuo aiheuttanut, mutta koska itse olen kärsinyt koko elämäni terveysongelmista, en halua ottaa missään nimessä sitä riskiä oman lapseni kohdalla.

Jokainen teistä lopettajista tekee ihan suoperhienon ja supervaikean teon, mutta se kannattaa! Olkaa ylpeitä ja vahvoja! Te pystytte siihen!! <3

Hienosti tehty Savuton81! Onnea sylin täydeltä ja ihanaa odotusaikaa! ♡

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Sanonpa vaan.. Itse lopetin vähän ennen plussausta, oli vahva fiilis siitä kyseisestä kierrosta :) Eihän se koskaan helppoa ole, lopettaminen, mutta en voisi antaa itselleni anteeksi jos savustaisin samalla täysin viatonta pientä ihmisenalkua joka ei voi mitenkään tapella vastaan. Lopettaminen oli itsestäänselvyys.

Siskoni poltti aikoinaan koko raskausaikansa. Tokihan ei voida varmuudella sanoa mikä johtuu mistäkin, mutta tässä muutamia esimerkkejä hänen lapsensa elämästä
-ennenaikainen syntymä, muistaakseni pari-kolme viikkoa ennen laskettua aikaa
- pienikokoisuus, 2800g ja 46cm
- vieroitusoireet :( vauva sai "säpsyjä" ensimmäisinä elinpäivinään, oli kerrassaan kamalaa katsottavaa
- kärttyisyys jo vauva-ajoista lähtien
- vanhemmiten saa ihan järkkyjä raivarikohtauksia pienestäkin vastoinkäymisestä
- nyt koululaitoksen riveihin siirryttyään on jo diagnosoitu keskittymisvaikeuksia ja aloitettu toimintaterapiaa.

Niin, mikä johtuu mistäkin, mutta tuskin tupakointi raskausaikana on ainakaan vähentänyt näitä vaivoja.

Hienoa, että muutkin kertovat näistä tapauksista, joissa tupakalla on ehkä ollut vaikutusta vauvan / lapsen kehitykseen (vaikka ei tosiaan ole hienoa kärsiä mistään keskittymisvaikeuksista tms....)! Vähättelemällä ei sitä tupakointia saada loppumaan :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

No mun äiti on polttanut raskausaikana. Meistä molemmista tytöistä on tullut tosi terveitä ja ihan normaalisti koulutettuja ihmisiä. Kumpaakaan ei ole ikinä allergiat ja astma vaivanneet ja itselläni on keskivertoa isommat keuhkot. Ikää 30 ja 40. Olemme kumpikin matematiikallisesti (kiitos isä hyvistä geeneistä) varmaan keskivertoa lahjakkaampia. Silloin kun äitini on ollut raskaana ei tupakoinnin vaaroista ollut paljoakaan tietoa.

jooh, tiedän itsekin erään, joka polttelee surutta sen 20röökiä, ku "ei se ny nii haittaa" jotkut ei ihan oikeasti vaan piittaa! ei mitään stressiä asiasta, ihan vaan samaan tyyliin ajankuluksikin käydään tupakalla, kun ennen raskautta. kun nikotiini haihtuu verestä 2h kuluessa, niin ihmisen ei "tarvisi" ainakaan sen fyysisen riippuvuuden takia käydä ku kahen tunnin välien röökillä.

Kun te nyt niin paljon mietitte sitä, että miten paljon tupakointi vaikuttaa siihen syntymättömään lapseen niin mun äiti poltti koko sen helvetin ajan ku se mua vartos noin maxi askin tupakkaa päivässä. Oon ite ollu aina terve eikä mitään hämminkiä ole sen takia ollut. Sain synnärilläki ihan täydet pisteetki...

Lopetin kans heti kun sain tietää raskaudesta ja enkä voi kuvitella kuin helposti tämä muka kävi! Mitään nikotiinipurukumia tms en ole ottanu. Enempi tulee nyt kulutettua jenkkiä sekä pastilleja, mutta parempi näin. :) Tsemppiä kaikille lopetukseen!

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Takaisin