Ei tupakkaa voi kaikkeen syyttää... Mulla on astma vaikka kumpikaan vanhempi ei ole koskaan edes polttanut!
Ei tietenkään 'kaikkea' voi laittaa tupakan piikkiin - enkä usko, että kukaan niin tekeekään.
Itse tiedän niin varmaksi, kuin sitä voidaan tietää, että lapsuuden alipaino on ollut seurausta äitini tupakoinnista. Tämä (lääkäreiden useampaan otteeseen toteama) seikka perustuu siihen yksinkertaiseen fysiologiseen faktaan, että tupakan nikotiini heikentää veren virtausta niin äidin kehossa kuin istukassakin; sikiö ei saa tarpeeksi happea, ja vaikka raskaus ei menisikään kesken (mikä on muuten huimasti kohonnut riski tupakoivilla ei-tupakoiviin nähden, tämäkin suoraan tilastoissa nähtävissä), vaikuttaa nikotiini (ja ne sadat muut myrkyt) istukkaa heikentävästi myös myöhemmin raskaudessa. Se taas voi johtaa osittaiseen tai kokonaan irtoamiseen yms.
Äidilläni epäiltiin (lievää) osittaista istukan irtoamista, mutta vasta syntymäni jälkeen. Kultaisella 70-luvulla eivät tutkimuskäytännöt tai -mahdollisuudet olleet raskauden aikana ihan nykyluokkaa.
Saan siis olla todella kiitollinen, että sen suurempia vaurioita ei (mitä ilmeisimmin) tullut.
Eli en mene väittämään, että astma olisi seurausta vanhempien tupakoinnista - vaikka sekin voisi olla, jos verenkierron häiriöt istukassa jollain sikiöllä vaikuttavat keuhkojen kehittymiseen. Ainakin hengitystieinfektioita tavataan tupakoineiden lapsilla keskivertoa enemmän.
On lopulta todella hienoa, että:
"Jos tupakointi lopetetaan alkuraskaudessa, ennenaikaisuuden, istukan irtoamisen ja etisen istukan vaara vähenee. Jos tupakointi lopetetaan ennen raskauden puoliväliä, sikiön kasvu normaalistuu."
Eli toivoa todellakin on. Ja senkin tiedän kokemuksesta, että kukaan ei voi pakottaa ketään lopettamaan. Siis kukaan ulkopuolinen. Yritin itekin aikanaan muutaman kerran noin puolentoista vuoden aikana, ennen kuin onnistui. Mulla ei sillon ollut sitä lasta tsemppaamassa - joka ei teknisesti ottaen ole 'ulkopuolinen', vaan varsin sisäpuolinen :) Onnea saanen silti toivottaa.