Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Musta on kyllä niin huvittavaa käydä lueskelemassa kuinka jotkut muijat niin kovana käy täällä varta vasten vaan syyllistämässä.. :grin Joo eiköhän jokainen tupakoivista pode sitä syyllisyyttä asiasta, niinkun täällä viesteissäkin on tullut selväksi, ja kaikki varmasti tietää ne riskit ja jollei tiedä niin ottaa selvää. Tästäkin ketjusta olisi voinut tulla hyvä tsemppiketju tupakoinnin lopettamiseen, mutta vaikeetahan se on kun täällä suurimmaksi osaksi käy porukka pätemässä.. Itse siis lopetin tupakanpolton plussattuani ja olen ylpeä sekä yllättynyt siitä että oon pystynyt oleen tiukkana siinä. Mutta en todellakaan lähde ketään haukkumaan tai syyllistämään vaan ennemmin toivotan kaikille suunnattomasti tsemppiä lopettamiseen, koska se ei ole mahdotonta vaikka siltä tuntuiskin! Ja siis mistä minä tietäsin vaikka joillain se haukkuminen auttaisi siihen lopettamiseen mutta voisin kuvitella omalla kohdallani että se olis ihan yks paska hailee vaikka haukuttaisiin kuinka, tsemppi ja vertaistuki on mielestäni ehdottomasti se parempi vaihtoehto!

Mun pointtini olikin asiassa se, että tupakanpolttoon ei puututtu milläänlailla. Edes kertomalla haitoista yms.. Mutta olisiko puututtu silloin jos olisikin kyse huumeista tai alkoholista. Tottakai mä tiedän mitä haittoja niistä on, en mä nyt sentäs niin tyhmä ole. Mutta ei kaikki välttämättä tiedä, että kerrotaanko niistä haitoista kenellekkään?

Ja pointtini kahvin ja tupakan vertauskuvalla oli addikti jotakin kohtaan. Ihan saman tekevää mikä se on, mutta tupakoimattomat ihmiset ei pysty ymmärtämään mikä addikti tupakka on. Joillekin ehkä ihan samanlailla kahvi on addikti, tai energiajuomat. Ehkä sitä kautta kykenee ymmärtämään mitä on olla riippuvainen jostakin, jota et itse hallitse. Meitä on erilaisia ja monia, toisille on yhdentekevää. Toiset ei pysty hallitsemaan asiaa ja toiselle se voi olla ihan helppo homma. Et voi tietää toisen tilannetta.

No tämän ketjun otsikointi ei ainakaan viittaa mihinkään tsemppiketjuun. Jos tälläinen ketju on aloitettu niin näkökantoja tulee taatusti moneen suuntaan.

Ja Tiutsille vielä, jos neuvolassa ei ole mitään kantaa otettu tupakointiin niin silloin hoitajasi ei hoida työtään kunnolla. Nimenomaan neuvolan tehtävä on kertoa mitä suositellaan ja mitä ei. Kuitenkaan liiassa saarnaamisessa ei ole järkeä koska taatusti siitä joku ahdistuu. Lukekaapa mitä raskausdiabeetikot kirjoittaa, jos on painonnoususta jotain sanottu niin heti se on saarnaamista ja neuvolantäti holhoaa liikaa. Kaikkia kun ei vaan voi tässä maailmassa miellyttää. Mutta itse jokainen päättäköön polttaako vai ei. Meitä on moneen junaan.

No mä en taas näe otsikossa mitään miksi tästä ei olis sellanen voinu tulla, lähinnä näen otsikossa kysymyksen esitettynä noin koska tupakointi raskausaikana on yleensä aika vaiettu asia sen häpeän ja syyllisyyden takia.. Mutta tokihan kaikki voi nähdä asian eri tavalla, varsinkaan kun aloittajan ajatusta ei tiedä.

Tohon stressi-aiheeseen. Muistaakseni tämän ketjun alkupuolella joku hienosti sanoi tyyliin näin: jos se stressi olis niin kauheen pahasta, niin eiköhän sit pystyis ite aiheuttamaan sen keskenmenon = abortit olis tarpeettomia kun sen vois hoitaa ite stressaamalla.
Jos tän nyt yhtään osasin kirjoittaa kuten asia oli aiemmin esitetty...

Ja voin kertoa että oma siskoni poltti jokaisesta lapsestaan, ekasta eniten.. Oli vain 2 kiloinen kun syntyi ja on nykyään 15 veenä erityisluokalla tarkkaavaisuushäiriön/keskittymishäiriön vuoksi!
Ennen siskoni puolusti polttavia äitejä "mun kaikki lapset terveet", kunnes yksi lapsista alkoi oirehtia.
15 vuoden päästä sama saattaa olla edessä teillä!
Otatteko tosiaan sen riskin "kun mun 7 veekin on terve niin voin polttaa tästä toisesta"?
Se näkyy vasta myöhemmässä iässä miten se röökaaminen on vaikuttanut.
Ketään tupakoivaa en taputa päähän, en säälistä, en tsempistä! Elämässä on taisteluja, jotka pitää tehdä itse - lasten kohdalla niitä uhrautumisia tulee läpi elämän!!
Mutta äitiys on välillä puhdasta uhrautumista toisen hyvinvoinnille, siinä ei oma perse paina mitään.

Oma äitini on alkoholisti, aloitti 30 veenä.
Olen kuullut jos jonkinlaista selitystä ja tekosyitä ryyppäämiselle, milloin on toisen takia vetänyt viinaa, milloin vitutukseen ja milloin stressiin.
Tupakoijat selittävät ihan samoja selityksiä. Tekosyitä, "miksi harjoitan tätä riippuvuutta".

Jos ette näe itseänne riippuvuudeltanne, mutta haluatte tehdä oikeasti asialle jotakin niin lainatkaa riippuvuuteen ja lopettamiseen liittyviä kirjoja!
Hankkikaa itsellenne palkinto kun olette onnistuneet.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Pommiina ei, kaikki äidit ei pode syyllisyyttä, joidenkin mielestä se on täysin oma päätös eikä siitä lapselle mitään haittaa ole. Eikä niitä riskejäkään kaikki tiedä tai varsinkaan ymmärrä. Ihmiset on niin turtuneita siihen ''tupakka tappaa'' lauseeseen että sitä on vaikea tajuta mitä se oikeasti aiheuttaa. Mä varmasti kuulostan kamalalta liiottelijalta mutta tupakka on maailman suurin kuolemaan johtavien sairauksien aiheuttaja, miten hitossa sitä voi liiotella? :D

birdy123, Totta että niitäkin äitejä varmasti löytyy, vaikka sitä ei haluais uskoakaan. Sellaista välinpitämättömyyttä ettei tunne sitä syyllisyyttä lainkaan onkin sitten vaikeampi lähtee auttaan.

Enkä mäkään puhu mistään "pään taputtelusta" (niinkun joku sanoi) jos sanon että parempana vaihtoehtona pidän sitä että yrittää auttaa ja kannustaa niitä äitejä jotka tosissaan potee syyllisyyttä ja haluaa siitä röökistä eroon, kuin sitä että hakututaan pystyyn.
Melkostahan sekin olis jos äiti menis neuvolaan ja kertoisi polttavansa ja haluaisi neuvoja/apua, niin neuvolatätsä alkais suu vaahdossa raivoon kuinka sä olet paska äiti ja et ansaitse lastas jne. :grin

Hyvä se on että tuetaan ja kannustetaan, niin se pitää mennäkin. Mutta osa tupakoitsijoista tuntuu kyllä hakevan jonkunlaista hyväksyntää tekemisilleen. Ihan kun pitäs sanoa ettei siitä mitään haittaa tuu, sitä kun ei voi tietää. Ja kaukaa haettuja on kootut selitykset "terve nelikiloinen vauva syntyi vaikka poltin koko raskausajan" jne. Lapsen ongelmat voi tulla esiin vasta paljon myöhemmin kun vauvaiässä. Ja jos stressi aiheuttaisi keskenmenoja niin sukupuuttoon oltais jo kuoltu. Tsemppiä kaikille jotka todella yrittää lopettaa!

Mun äiti poltti kun mua odotti. Kohtuu normaali musta kai tuli, hyvä olin koulussa ja hieno työura takana toivottavasti vielä edessäkin. Ekan lapsen odotus aikana lopetin, lapsi syntyi 53 cm ja 4700!!!! Toisesta en pystyny lopettaa, synt. Paino 4750!!!!! Ja pituutta 54. Eli ei tuo ainakaan mun tapauksessa kasvuun vaikuttanu. Eihän se yyväksi tietenkään ole, kenellekkään. Mutta älkää ainakaan näiden kommenttien takia täälä ranteita auki vetäkö.
Itse olin koko 2 raskauden ajan niin raivopäinen hormoonihirviö, että kummasti helpotti kaikkien taloudessa asuvien elämää, kun välillä pääsin "jäähylle"

Kyllä moni muukin on kokenut olevansa hormonihirviö, tässä raskaudessa koin suunnattomat mielialanvaihtelut, pelkäsin jopa masennusta.
Ei se tupakka ois mua itseltäni pelastanut :D Hyvin sitä oppii tuntemaan itseään raskauden aikana, kun niitä ylämäkiä ja alamäkiä tulee monta päivässä.
Niinkuin elämässä yleensäkin, huomenna kaikki voi mennä päin persettä ja 15 min kuluttua voi tulla lottovoitto?
Niin, ja tupakka kyllä pelastaa. Perheen, vauvan ja miehen.
Anteeksi vain mutta, jos pelkäätte tunteitanne niin ette ikinä opi niitä säätelemään jos heti raivon vallassa pitää mennä karkuun tilannetta röökille.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Äiti ja isä tupakoivat sisällä ja vieraat kanssa kun äiti oli raskaana ja imetti, synnyin terveenä..MUTTA:

-kesti viisi vuotta ennen kuin opin kuivaksi (voi sitä lakana pyykin määrää)
- kärsin vieläkin oppimisvaikeuksista.(riski lapsen oppimisvaikeuksiin moninkertaistuu jos polttaa)

Samoin riski kätkyt kuolemaan. Vieroitusoireita minulla oli myös..

En halua syyllistää, vanhempiani, mutta jos ette vaivaudu lopettamaan lapsen takia niin lopettakaa edes itsenne takia. Ajatelkaa sitä lakana ja vaippa vuorta kun lapsen kehitys häiriintyy eikä se meinaa oppia ymmärtämään puhetta tai kirjoitettua kieltä, ei ole helppo ja hermot varmasti kiristyvät kaikilla.

Poltin 9 vuotta ennen raskautta, plussan jälkeen poltin 2 tupakkaa joista koin kauheaa syyllisyyttä. Sen jälkeen olen nähnyt unia joissa tupakoin ja herännyt helpottuneena että se olikin vaan unta! Toivon todella etten palaa entiseen vauvan synnyttyä, vaan että se oli nyt tässä.
Tsemppiä kaikille tupakoinnin lopettamiseen, helppoa se ei ole!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Lopetin heti positiivisen testin tehtyäni, mutta en voi kieltää etteikö välillä tekisi mieli varsinkin jos joku lähellä polttaa. Myös tupakointiunia näen viikoittain. Koitan kuitenkin pysyä raskauden jälkeenkin savuttomana. :)

Olin ollut 8 kk raitis, mutta jatkanut tupakointia 1-3 tupakkaa päivässä,kunnes helmikuussa tein positiivisen raskaustestin ja lopetin samantien. Raskaana ollessa tupakansavu ällöttää hyvin paljon ja välillä havahdun ihmettelemään, miten ei oikeasti edes muista tupakan olemassaoloa paitsi niistä löyhkistä mitä muiden poltoista lähtee. Mieheni on ollut täys päihteetön monta vuotta ja on tietenkin helpompi kahdestaan olla ilman päihteitä. Sisälläni kasvavalle pienelle ihmiselle tahdon tarjota parhaan mahdollisen kasvualustan. Mun mielestä se on itsekkyyttä puolustella omaa raskaudenaikaista tupakointia millään tavalla.. jos ei tosissaan edes yritä lopettaa. Ja jos on toiveissakaan raskautuminen, eikö kannattaisi aloittaa tupakanlopetus jo ennen plussaa?

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

En argumentoinut yhtään mitään, ilmaisin vain mielipiteeni. Perustelut seuraavaksi. Perusteluiksi kelpaisi kaikki tieteelliset tutkimukset siitä, kuinka suuren riskin kyseiset nautintoaineet pienen lapsen kasvulle aiheuttavat. Jos äiti ei nautinnon himossaan kykene näistä luopumaan, vaan tieten tahtoen vaarantaa lapsensa kehityksen ja hyvinvoinnin, ei tällaiselle hylkiölle olisi lasta suotavaa tullakaan. Tupakka ei siis ole eriarvoisessa asemassa muiden vaarallisten nautintokemikaalien kanssa, juopottelu ja huumeet ovat ehkä vielä vaarallisempia. Syyllistämistä tarvitaan, että ottavat järjen käteen. Jos asiaa vain hyssytellään, niin esiintyy tuota "eihän tästä haittaa ole" -ajattelua. Siksi jokaiselle tupakkaa tai alkoholia vetävälle raskaana olevalle tulisi ärähtää kunnolla, että järki käteen.

Perusteluja juuri kaipasinkin. En itsekään kannata millään tavalla tupakointia saati alkoholin tai huumeiden käyttöä raskauden aikana. Asiaa ei minunkaan mielestäni pitäisi hyssytellä tai painella villaisella. Uskon, että jokainen tupakkaa polttava (äiti tai isäkin) pystyisi halutessaan lopettamaan vauvansa vuoksi. Mielestäni on typerää uskotella itselleen, että tupakointi tai päihteiden käyttö ei vahingoittaisi vauvaa, sillä nykytiedon mukaan se on aika selvää, että vahinkoa tapahtuu.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että mielipiteensä voi esittää asiallisesti eikä vain huudella asiattomuuksia.

VOI EI MIKÄ KETJU, luulin että täällä tsempattais tupakoivia lopettamaan, eih vaan haukutaan maanrakoon. Tunnustan polti oddottaessa esikkoa, max. 5kpl:tta/pvä. Tyttöni paino syntyessään 3,8kg. terve ei allergioita, muutama nuhakuumeen aiheuttama korvatulehdus. Nyt päätin olla tupakoimatta jo kun raskautta yrittäessä. Mut koittakaa hei kannustaa täällä toisia ei syyttää ja osoittaa sormella.

Pahoittelen lissufin, jos mun kommentti loukkasi. Halusin lähinnä ottaa kantaa siihen, että ei tultaisi vain haukkumaan muita vaan keskusteltaisiin asiallisesti.

Toivon, että tämä ketju kääntyisi sinne tsemppaamisen suuntaan, sillä siitä olisi varmasti lopettamista yrittävälle tai harkitsevalle huomattavasti enemmän hyötyä :) Eri asia on sitten ne ihmiset, jotka eivät näe lopettamisessa mitään ideaa edes vauvan vuoksi...

Muoks. Se piti vielä huomauttaa, että eihän ne tupakoinnin ongelmat varmasti heti näy. Eri asia tuleeko sitten vaikka käytöshäiriöitä tai oppimisvaikeuksia koulu- tai teini-ikäisenä. Mistä näitä voi ennustaa... Itselläni on allergioita vaikka olen täysin savuttomasta perheestä.

Sent from my GT-S5360 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin